BPM rolstoelbus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Hallo tweakers,

Is er iemand die de afgelopen 3 jaar een nieuwe rolstoelbus gekocht heeft en antwoord weet?

Moet je de BPM bij het aanschaffen van een nieuwe rolstoelbus zelf voorschieten of is er een mogelijkheid om dit te voorkomen? (Voor ondernemers gelden andere regels, dat is niet te vergelijken. Die kunnen met de KVK in de hand een ontheffing vooraf vragen.)

Er zijn een aantal formulieren op de site van de belastingdienst waaronder "aangifte BPM" en "terugvordering BPM" en "aanvraag laag MBR tarief". In het eerste fomulier (aangifte) staat ook vermeld dat je gelijk met dat formulier de aanvraag voor de lage MBR mee kunt sturen. Dat lijkt te impliceren dat de BPM dan gelijk verrekent kan worden.

Er is ook een gesloten beurzen regeling, maar die lijkt te zijn voor verkoop tussen 2 eigenaren de eerste 5 jaar.

Achtergrond:

Ik ben bezig met het aanschaffen van een nieuwe bestelbus om die om te laten bouwen tot rolstoelbus. Voor mijzelf, zodat ik zelfstandig met een lift naar binnen kan en binnen de transfer kan maken naar de aangepaste bestuurdersstoel.

Tot zover is alles duidelijk en met behulp van het UWV en een sloot eigen geld heb ik de financiering rond. Echter, nu lees ik gisteravond dat de BPM eerst afgedragen moet worden en daarna teruggevorderd mag worden. Je moet wel even binnen een maand de BPM betalen en nergens staat hoe snel je de BPM terugkrijgt.

13 tot 15k euro's aan BPM voorschieten zit niet in de financiën. Dan gaat het hele plan niet door, ben ik bang.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Voor het archief, voor het geval iemand anders tegen dezelfde vraag aanloopt.

Vandaag heb ik de belastingdienst gebeld op hun auto-lijn.

Op de aangifte voor de bpm moet aangekruist worden dat de bpm verrekend moet worden en de aanvraag voor het lagere mbr-tarief moet meegestuurd worden. Dan wordt de bpm verrekend en hoef je het niet voor te financieren.