Kan/mag een camper laden aan een ev-laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-11 12:43
Kan een camper laden aan een publieke laadpaal, met een type 2 - CEE verloopstekker?

Ik vraag dit omdat ik een aanvraag heb lopen voor een openbare laadpaal in mijn straat. Een van de mogelijke locaties is een plek waar een buur regelmatig zijn camper parkeert omdat hij vanop die plek via een stopcontact in zijn achtertuin zijn camper kan opladen. Een camper heeft blijkbaar een batterij die opgeladen kan worden (ik weet helemaal niks van campers ;)) Hij heeft aangegeven dat hij liever niet zou hebben dat op die parkeerplekken een laadpaal zou komen te staan.

Je hebt natuurlijk het argument 'parkeerplekken zijn geen persoonlijke eigendom'. Dit klopt uiteraard, maar ik wil de relaties in mijn directe omgeving graag goed houden, zeker gezien er in de straat andere prima opties zijn.

Maar ik vermoed dat als het mogelijk is, dit enkel voordelen heeft voor de buurman: laden gaat wellicht sneller dan via het schuko-stopcontact, de kabel loopt niet over de stoep (wat nu wel het geval is), en gezien het één Vattenfall-paal in Brabant betreft betaalt hij misschien zelfs minder dan thuis per kWh (23 cent).

De vraag is dus:
- is het technisch mogelijk dat een camper via een ev-laadpaal hij batterij oplaadt?
- zoja, is dit verkeerstechnisch mogelijk: mag een camper die aangesloten is op een laadpaal geparkeerd staan op een ev-laadplek?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De lokale AVP definieert vast wat een EV voertuig is. Kleine kans dat een camper met enkel diesel motor daaronder valt.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Opmerkingen over "wat zij x of y toen je ze belde" of "wat zei google" mag je volgende keer achterwege laten. Die opmerkingen zijn niet constructief en worden in algemene zin als erg storend beschouwd.

[ Voor 79% gewijzigd door deepbass909 op 18-07-2020 13:18 ]

• marvel27
Laten we het wel vriendelijk houden. Maak een Topic-report aan als iemand iets plaatst wat je niet aanstaat, ipv op een zure toon in het topic te reageren.

[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 18-07-2020 13:20 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
marvel27 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:10:
…maar ik wil de relaties in mijn directe omgeving graag goed houden, zeker gezien er in de straat andere prima opties zijn.
Dan laat je de gemeente lekker bepalen waar de laadpaal moet komen te staan. Als die dan toch op zijn plekje komt te staan is het niet jouw schuld, kun je zo doorverwijzen naar de afdeling die daar over gaat.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:14:
De lokale AVP definieert vast wat een EV voertuig is. Kleine kans dat een camper met enkel diesel motor daaronder valt.
In vrijwel elke APV staat echter ook dat een camper er maar 3 achtereenvolgende dagen mag staan. Ik gok trouwens ook dat de controle vanuit het kenteken gaat en het derhalve niet mag. Zo niet kan je een connector in je auto hangen en dan de kabel er op aansluiten :+

Zal het technisch kunnen? Ja vast wel met de juiste omvormers, iets zegt me dat de camper er niet op voorbereid is.

Daarnaast, bij het aanvragen van een laadpaal komt er een publicatie op de website van de gemeente/lokale krant waarop de beste buur indien gewenst bezwaar kan maken. Je mag je afvragen of de beperkte gebruiksduur van de parkeerplek door de camper opweegt tegen het dagelijkse gebruik door overige bestuurders.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
marvel27 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:25:
Even mijn vraag goed lezen vriend.
Je kan toch gewoon ff de fabrikant en type noteren van de camper van je buurman en dan bellen naar een garage/de fabrikant om het te checken :? zo moeilijk is dat niet toch en dan heb je een gezaghebbend antwoord op je vraag.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 18-07-2020 12:30 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Technische gezien zal het wel kunnen....

Maar persoonlijk vind ik het gewoon niet kunnen naar andere mensen die een prikauto hebben en jij je camper parkeert omdat je hem bij wilt laden.
Als je een kabel over de stoeploopt vanuit je huis is een rubbere matje erover een prima oplossing.

Parkeer hem gewoon om de hoek en sluit hem aan op je stopcontact vanuit je huis
Laadpalen in een woonwijk zijn al schaars en dan ga jij er een bezet houden omdat je zo nodig je camper op moet laden.
En als dit bord erbij staat:Afbeeldingslocatie: https://images.trafficsupply.nl/imgfill/800/800/i-115673-dcb/verkeersbord-rvv-e08o-oplaadpunt-be04a.png
Dan is dit de betekenis: Parkeerplaats met oplaad punt - Parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen. Dus jouw camper met dieselmotor mag daar gewoon niet staan.

Dus mocht handhaving of politie je camper zien staan en ze zijn in een slechte bui laten ze hem zonder pardon afvoeren. En waar ik woon word je auto zonder pardon afgevoerd

Johann Sebastian Bach

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een camper heeft gewoon een diesel motor. Die camper van je buurman hangt aan de stroom zodat de koelkast aan blijft. Ja, hij kan ook een beetje opladen, maar dat is alleen de 12v accu die gebruikt wordt om (oa) de koelkast te laten werken wanneer hij niet aan de stroom hangt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik vraag mij af of het technisch wel gaat passen. Zo'n laadpaal heeft toch een compleet andere aansluiting erop zitten dan wat hij voor z'n camper nodig heeft om de huishoudaccu op niveau te houden?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 22:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]
De vraag is dus:
- is het technisch mogelijk dat een camper via een ev-laadpaal hij batterij oplaadt?
- zoja, is dit verkeerstechnisch mogelijk: mag een camper die aangesloten is op een laadpaal geparkeerd staan op een ev-laadplek?
Nee en nee.

Punt 1, een laadaansluiting is niet te vergelijken met een schuko of EEC-aansluiting. Het is geen rechttoe-rechtaan 230V 1-fase of 400V 3-fasen aansluiting.

Punt 2, nee je mag er niet staan. Die plaatsen zijn exclusief voor elektrisch aangedreven voertuigen, dus EV's of PHEV's. Dit staat op het kentekenbewijs geregistreerd. Dat een voertuig een accu-pack heeft dat opgeladen kan worden (in het geval van een camper is het niet veel meer dan een flinke lood-accu voor de koelkast e.d.), maakt niet dat hij er mag staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met de logica kun je je auto aan de acculader er ook meer zetten.
Pluspunten als je enkel op je startmotor door de straat heen rijdt, ’gas geven’ door je sleutel om te draaien en vast te houden (:

Ik denk dat de buurman een soort demonstratie begonnen is door de laadplek klem te zetten met z'n camper. Omdat ie het er zelf niet mee eens is?

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:47
Accretion schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:32:
Met de logica kun je je auto aan de acculader er ook meer zetten.
Als je je MHEV Camper/Van aan de acculader (48V of 12V) hangt via een laadpaal is het eigenlijk een PHEV en mag je er staan. Het is en blijft een erg fijne lijn om te bewandelen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:39
Een van de mogelijke locaties is een plek waar een buur regelmatig zijn camper parkeert
waarom dan toch die locatie kiezen?

technisch kan het natuurlijk, maar de kosten voor die aanpassing aan de omvormer van de camper zullen behoorlijk zijn. tien meter verlengsnoer is goedkoper in elk geval.

Buurman mag sowieso maar kort (max drie dagen oid) er staan. Laden van de backup accu voor de koelkast kost maar een paar uur.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:37:
[...]

waarom dan toch die locatie kiezen?
Omdat de gemeente die locatie bepaalt, niet de TS. Dus als iets een mogelijke locatie is kan de gemeente zo besluiten dat ze die het meest handig vinden. Dan is het in dit geval jammer voor de buurman, hij mag er niet meer parkeren en z'n camper kan daar dus niet opladen.

Tijd voor een verlengsnoer en een rubberen mat. Hopen dat er geen gekke oude dametjes in de straat wonen... :+

I have stability. The ability to stab.

• marvel27
Bedankt iedereen, ik denk dat het duidelijk is dat het niet mogelijk is, zowel qua techniek als qua lokaal parkeerbeleid. Hopelijk plaatst Vattenfall de paal niet op die locatie, en anders moet de buur een andere oplossing vinden. Ik heb dan gedaan wat ik kon :)

Wat mij betreft mag het topic gesloten worden.

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Technisch kan dat prima, een type 2 aansluiting levert gewoon 1 of 3 fasen wisselspanning als die ingeschakeld is. Met een paar weerstandjes in de type 2 stekker kan je de laadpaal laten denken dat er een auto aan hangt die wil laden en dan schakelt die de spanning voor je in. Bijvoorbeeld met zo'n kabel. En de prijs is voornamelijk omdat een losse type 2 stekker makkelijk 80 Euro kost, de rest stelt niks voor.

Maar zoals gezegd is dit niet de bedoeling en zal het waarschijnlijk een boete en/of afslepen opleveren.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Nivida_intel schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:36:
Technische gezien zal het wel kunnen....

Maar persoonlijk vind ik het gewoon niet kunnen naar andere mensen die een prikauto hebben en jij je camper parkeert omdat je hem bij wilt laden.
Als je een kabel over de stoeploopt vanuit je huis is een rubbere matje erover een prima oplossing.

Parkeer hem gewoon om de hoek en sluit hem aan op je stopcontact vanuit je huis
Laadpalen in een woonwijk zijn al schaars en dan ga jij er een bezet houden omdat je zo nodig je camper op moet laden.
En als dit bord erbij staat:[Afbeelding]
Dan is dit de betekenis: Parkeerplaats met oplaad punt - Parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische voertuigen. Dus jouw camper met dieselmotor mag daar gewoon niet staan.

Dus mocht handhaving of politie je camper zien staan en ze zijn in een slechte bui laten ze hem zonder pardon afvoeren. En waar ik woon word je auto zonder pardon afgevoerd
Gelukkig is wat wij vinden totaal irrelevant.

Een laadpaal is een laadpaal, daar heeft niet iemand opeens meer recht op.

In de situatie dat een camper zou kunnen opladen aan een paal, heeft hij net zoveel recht als meneer met z'n private lease Tesla of de VW EV.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Janoz schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:14:
Een camper heeft gewoon een diesel motor. Die camper van je buurman hangt aan de stroom zodat de koelkast aan blijft. Ja, hij kan ook een beetje opladen, maar dat is alleen de 12v accu die gebruikt wordt om (oa) de koelkast te laten werken wanneer hij niet aan de stroom hangt.
Campers heb je met allerlei brandstof.. de mijne is op benzine..
Maar je hebt tegenwoordig ook EV conversions:
https://retro-electric.uk...ts-classic-type-2-camper/
https://edubservices.co.u...amper-van-from-yorkshire/

[ Voor 6% gewijzigd door ToolkiT op 23-06-2021 18:17 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
marvel27 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:57:
Bedankt iedereen, ik denk dat het duidelijk is dat het niet mogelijk is, zowel qua techniek als qua lokaal parkeerbeleid. Hopelijk plaatst Vattenfall de paal niet op die locatie, en anders moet de buur een andere oplossing vinden. Ik heb dan gedaan wat ik kon :)

De grootste reden is natuurlijk gewoon dat als er laadplekken zijn dat het behoorlijk aso zou zijn als er een camper 3 dagen staat te staan. Terwijl het voor een ev gewoon belangrijk is om te kunnen laden.

• Reloon
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06-2024
Als je buurman nu gewoon een zonnepaneel en een lader koopt is zijn probleem voor altijd opgelost. Kosten zijn op zijn hoogst 200 euro voor een 300W paneel met lader en bevestigingsmateriaal.

Verwijderd

marvel27 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:57:

Houd in het achterhoofd dat uiteindelijk de leverancier van de gemeente bepaalt waar de palen komen. Dit wordt ook aangekondigd en hier kan bezwaar tegen gemaakt worden.

Dus de paal komt daar niet te staan zonder dat de buurman inspraak heeft kunnen hebben.
Pagina: 1