Verplaatsen router naar zolder met behoud huidige bedrading

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 09:00
Dag GoTters,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een interessant probleem. Ik wil mijn router verplaatsen naar de zolder. De reden hiervoor is dat ik uiteindelijk deze (door ISP geleverde) router wil vervangen met iets waar ik meer controle over heb, en wat ook meer dan basale IPv6 ondersteuning heeft. Wat die vervanging ook gaat zijn, de ruimte in de meterkast is daar sowieso te klein voor. Voordat ik uberhaupt naar een daadwerkelijk product ga kijken, wil ik natuurlijk wel eerst zeker weten dat ik het qua netwerk layout voor elkaar kan boxen. Daarom wil ik dus eerst de Experia Box naar zolder verplaatsen.

Hoe ziet mijn netwerk er nu uit? Daar heb ik een diagram van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZB2sn31vf5pjRYQaI2QANwWtSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gLeK8ziAT7RZr155rZSLtZCM.png?f=fotoalbum_large

De bedoeling is dat de Experia Box naar zolder verhuist. Die Experia Box hangt aan de WAN poort van het glasvezel modem, en dat zou betekenen dat ik die door moet trekken. Nu zou dat op zichzelf geen probleem zijn, immers loopt er al een kabel naar zolder. Maar vanuit de meterkast loopt ook een kabel naar de woonkamer. En daar begint het te wringen, want ik kan niet zomaar via de doorgetrokken WAN kabel normaal netwerkverkeer terug laten lopen om vervolgens de woonkamer er aan te koppelen.

Waar heb ik naar gekeken?
Ik heb gekeken naar een kabel 'splitter' - waardoor een enkele kabel wordt opgesplitst door hip de draadjes iets anders te gebruiken. Dit heeft alleen het ongewenste effect van lagere bandbreedte, en daar zit ik niet op te wachten.

Daarnaast heb ik gekeken of het gebruik van vlans misschien iets is, alleen daar ben ik nog niet zo heel bekend mee. Het idee was dat ik in de meterkast en op zolder een klein switchje heb met ondersteuning voor vlan, en dat tussen die twee switches een trunk lijn loopt. Dan kan de WAN lijn via het ene vlan, en het interne netwerk weer terug via het andere vlan. Zo 'splits' je de lijn zonder grote nadelige impact op snelheid.

Nu is mijn vraag: is deze oplossing logisch? Of zijn er nog andere ideeen waar ik niet bekend mee ben?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien ontzettend stom gedacht; ruil je zolder-switch en EB eens om?

Iets moeilijker: WAN-UTP verleng je (met enkel blokje) naar zolder UTP. EB komt links van zolder-switch. Woonkamer-switch moet UTP krijgen naar zolder EB.

Maar, je zegt geen ruimte in de meterkast? Mijn EB is groter dan mijn AC68U. Niet dat dat meteen "de oplossing" voor jou is maar ik heb de EB gewoon nooit gemonteerd en op die plek hangt mijn Asus nu het verkeer te doen.

/edit: zaken van Ubiquiti en MicroTik zijn "nog kleiner" dan de EB en passen perfect in de meterkast.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 18-07-2020 11:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:49
Router in de meterkast is natuurlijk de simpelste oplossing. Maar de oplossing met vlans zoals door jouw beschreven gaat ook prima werken.
Wel gaat zowel het wan verkeer als het lokale netwerk verkeer over 1 kabel wat in theorie een snelheidsbeperking kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

kw4h schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:13:
Dag GoTters,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor een interessant probleem. Ik wil mijn router verplaatsen naar de zolder. De reden hiervoor is dat ik uiteindelijk deze (door ISP geleverde) router wil vervangen met iets waar ik meer controle over heb, en wat ook meer dan basale IPv6 ondersteuning heeft. Wat die vervanging ook gaat zijn, de ruimte in de meterkast is daar sowieso te klein voor.
Zoals mensen al aangeven: er zijn opties, maar ze hebben haken en ogen. Bedenk met name dat je met de VLAN oplossing flink wat bandbreedte kwijt gaat zijn aangezien alle verkeer naar woonkamer twee keer over die 1GbE link tussen meterkast en zolder moet.

Ik lees ook niets in je requirements dat een groter apparaat dan een Experiabox vereist - eerste wat in me opkomt bij "meer controle" en "IPv6" is een MikroTik geval, en die zijn miniskuul. Een Mikrotik Hex zou alles kunnen wat je beschrijft (plus nog een sloot meer) en is kleiner dan de gemiddelde 5-poort switch. Dat past prima als vervanging in een meterkast waar een Experiabox nu past.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je met de ene UTP die naar zolder gaat, 2 door diezelfde leiding kunt trekken dan ben je koopman. De bestaande UTP gebruik je dan als trekdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Het lijkt mij erg veel gedoe om niks en problemen maken die er niet zijn.

Ik kan me geen meterkast voorstellen waar niet ergens een router geplaast kan worden.
Kijk eens in het topic van "nette kan afwerking" daar vind je heel veel creatieve oplossingen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 09:00
Dank voor de reacties tot zover!

Wat betreft het ruimtegebrek: Ik ben niet per definitie op zoek naar een groter apparaat. De meterkast is gewoon erg rommelig, en de huidige EB hangt losjes aan twee spijkers aan de wand. Al zou ik geen andere apparatuur zoeken, dan nog zou ik dat ding liever boven hebben liggen. De meterkast is zeker nog te tweaken, maar als het zonder snelheidsimpact kon, dan is het voor mij praktischer om het allemaal bij elkaar te hebben staan op zolder.

Verder nog wat meer context: De controle die ik zoek heeft met het volgende te maken:
Op de server draait Wireguard voor mijn always-on VPN. Ik heb daar namelijk ook PiHole draaien, en daar maakt mijn telefoon 24x7 gebruik van. Het liefst heb ik dit op netwerk apparatuur draaien i.p.v. op mijn server - dat geeft me namelijk wat meer vrijheid om de server te rebooten zonder dat andere apparaten daar last van hebben. Daar bovenop wil ik eigenlijk al het DNS verkeer forceren naar de PiHole, want er zijn apparaten in mijn netwerk die de netwerk instellingen negeren en 8.8.8.8 gebruiken (google home mini bijvoorbeeld).

Dat laatste is een inzage punt. Ik kan nu niet zien of er ander verkeer is dat niet de netwerk DNS instellingen gebruikt. Idealiter heb ik een router waar ik die informatie op een of andere manier kan zien, en dergelijke regels in kan stellen.

Maar goed, zoals aangegeven heb ik nog niet in de diepte gekeken naar een andere router, dus erg geinformeerd ben ik daar nog niet over. Mijn primaire doel was om er achter te komen of het qua netwerk layout praktischer is in te delen. Ik proef een 'nee' ;)
Pagina: 1