Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn20116
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
Goedemorgen allemaal,

Graag leg ik het volgende aan jullie voor.

Een aantal weken heb geleden heb ik intern gesolliciteerd. Na een aantal gesprekken ben ik het geworden. Ik kijk erg uit naar mijn nieuwe functie (promotie).

Door covid-19 is een herwaardering helaas niet mogelijk en zal ik er financieel niet op vooruitgaan. Uit solidariteit naar het bedrijf heb ik ervoor gekozen om hier akkoord mee te gaan. Er is besproken dat in januari/februari opnieuw wordt gekeken naar de mogelijkheid om een salarisverhoging te kunnen geven die past bij deze functie. Er is tijdens dat gesprek verder niets aangegeven over aanpassing van secundaire arbeidsvoorwaarden.

Deze week zou ik mijn nieuwe overeenkomst ontvangen, maar deze heb ik niet ontvangen. Daarom heb ik ervoor gekozen om gisteren contact met HR op te nemen. Hierbij werd mij verteld dat ik twee weken betaaldverlof moet opgeven zonder enige vorm van financiële compensatie. Hierover ben ik al het gesprek aangegaan met mijn manager.

In een 'normale' situatie biedt deze promotie dus een hogere functiewaardering en minder betaalde verlofdagen. Nu wordt er van mij verwacht dat ik twee weken betaald verlof inlever tegen een gelijk salaris. In feite ga ik er dus op achteruit.

In mijn ogen hoort solidariteit van twee kanten te komen en ben ik van mening, dat we het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden in jan/feb zouden moeten herzien. Tot die tijd ben ik van mening dat mijn huidige arbeidsvoorwaarden ongewijzigd horen te blijven, ongeacht de functie die ik ga uitvoeren.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 20:53
Daar gaat toch niemand mee akkoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carfanatic schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:55:
Daar gaat toch niemand mee akkoord?
@Stijn20116 Dat dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:29
Ik heb geen idee bij wat voor bedrijf je werkt, hoe dat er financieel voor staat en hoeveel dat met Corona te maken heeft.
Maar ik zou hier niet zomaar akkoord mee gaan. Zijn er anderen in het bedrijf met dezelfde functie en kunnen die nog wel dat hogere salaris krijgen? Zo ja, dan is het onzin dat het offer alleen van jou moet komen. Als iedereen in het bedrijf offers brengt is het mogelijk een ander verhaal, dan moet je je bij jezelf nagaan of je het bedrijf en je baan dat waard vindt. Maar zo klinkt het niet.
En als je een zwaardere functie gaat doen en er daardoor netto op achteruit gaat (in de vorm van vakantiedagen) lijkt me dat helemaal een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn20116
@Lapa Bedankt voor je reactie! Niemand binnen het bedrijf gaat er tot januari op vooruit, alleen zou deze stap voor mij betekenen dat ik erop achteruit ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Stijn20116 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:01:
@Lapa Bedankt voor je reactie! Niemand binnen het bedrijf gaat er tot januari op vooruit, alleen zou deze stap voor mij betekenen dat ik erop achteruit ga.
Aan de andere kant: je hebt wel een hogere functie/titel wat voordelig zal zijn als je bij een ander bedrijf zou gaan solliciteren....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Aan de andere kant: je hebt wel een hogere functie/titel wat voordelig zal zijn als je bij een ander bedrijf zou gaan solliciteren....
Mja, zo kun je alles wel recht lullen natuurlijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou er inderdaad niet mee akkoord gaan. Je bent al flexibel dat je tegen je huidige voorwaarden door wilt gaan. Ik zou ze voor de keus stellen, of de oude voorwaarden, of de nieuwe. Het is nogal frappant dat ze per voorwaarde willen kiezen wat voordeliger is voor hun.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Sta je dan met je solidariteit,weet je gelijk hoe het andersom is.

Niet mee akkoord gaan.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit is inderdaad nogal cherry picken in wat voordelig uitvalt voor de werkgever. Prima dat ze in deze tijd een verzoek doen (al is dat twijfelachtig zeker als er al budget was om iemand voor die functie aan te stellen) en goed dat je daarin meedenkt gedurende ~6 maanden.

Dit zijn trouwens wel de manieren om personeel minder blij te maken met promoties, spreek je enerzijds vertrouwen uit als organisatie ga je het op deze manier weer teniet doen :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
[...]

Naja, tot op zekere hoogte. Ik hoop dan maar dat de functies duidelijk zijn verwoord en afgebakend. Ik spreek uit ervaring, het zijn vervelende sollicitatiegesprekken als je een titel krijgt toegewezen terwijl het bedrijf totaal niet bekend is met die functie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:57
Lijkt mij simpel; de secundaire arbeidsvoorwaarden van je nieuwe functie accepteer je pas zodra je ook de primaire arbeidsvoorwaarden geniet. Komt de herziening hiervan in jan/feb wel vast te liggen?

Ik zou persoonlijk erg voorzichtig zijn met het uitoefenen van een hogere functie/meer werkzaamheden/meer verantwoordelijkheden zonder dat er concreet zicht is op het bijstellen van je salaris naar ditzelfde niveau. Door je nu wel tussendoor nog even twee weken betaald verlof in te laten leveren laat je werkgever al zien geen moeite te hebben met een beetje uitknijpen, dus wat houdt ze tegen in januari je loonsverhoging nog een half jaar uit te stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het bedrijf/hr het serieus voor durft te stellen. Ik zou me die schamen als ik dat een medewerker voor moest leggen. Kom op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
Probleem is dus dat ze nu vragen aan je om zeker in te leveren maar de salarisverhoging in jan/feb niet zeker is en gezien het feit dat de hele covid-situatie nog hoogst onzeker is zou ik er bijna vanuit gaan dat een verhoging in jan/feb er niet van zal komen (al is het maar omdat het bedrijf dan zal zeggen dat ze "de reserves aan willen vullen").

Wat hierboven al gezegd wordt, of alle voorwaarden gaan over naar de nieuwe functie, of je blijft op de huidige voorwaarden zitten, maar de promotie moet geen demotie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:16

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Stijn20116 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:46:
(...)
Er is besproken dat in januari/februari opnieuw wordt gekeken naar de mogelijkheid om een salarisverhoging te kunnen geven die past bij deze functie.
(...)
Deze week zou ik mijn nieuwe overeenkomst ontvangen, maar deze heb ik niet ontvangen.
(...)
Hierbij werd mij verteld dat ik twee weken betaaldverlof moet opgeven zonder enige vorm van financiële compensatie.
De toezegging tot herwaardering klinkt allemaal erg vrijblijvend en de omvang volledig in handen van de werkgever. Verder blijkt ook dat ze zelfs met simpele zaken onvoldoende openheid geven, afspraken niet nakomen en onredelijk zijn. Dat lijkt me geen goede combinatie om afhankelijk van te zijn. Nu heb je nog enige mate van onderhandelingspositie in de salarisonderhandeling. In januari niet meer.

Ik heb één keer de fout gemaakt te beginnen met een functie waar de voorwaarden goed besproken waren maar het contract nog even op zich liet wachten. Uiteindelijk bleken tal van dingen toch niet mogelijk en was van de gemaakte afspraken niets bekend.

Als je bereidt bent dit jaar zonder salarisverhoging aan de slag te gaan, zou ik toch wel onderhandelen en vastleggen wat je vanaf volgend jaar gaat verdienen. Dadelijk liggen jullie verwachting totaal niet bij elkaar in de buurt. Als ze een externe hadden aangenomen zouden ze die onderhandeling ook aangaan.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
-5% loonstijging bij een zwaardere functie.

Als je de functie heel graag wil, allez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
[...]

Net of daar door iemand naar wordt gekeken. Los van het feit dat je alles op je CV kan zetten.

Ik zou het nooit accepteren in ieder geval.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als je in ieder geval zwart op wit kan krijgen (dus NIET mondeling), dat er in januari een herevaluatie plaatsvindt, is het iig iets. Maar zelfs dan is dat dus geen garantie dat je dan wel verhoging krijgt. Ik zou hoe dan ook niet akkoord gaan met minder verlofdagen zolang je geen salarisverhoging krijgt. Wel de lasten, niet de lusten. Dan mogen ze die hele promotie maar opschuiven naar januari.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

LankHoar

Langharig tuig

Een zwaardere functie zonder loongsverhoging zou ik niet snel accepteren, maar ik zou helemaal niet akkoord gaan met het inleveren van 2 verlofweken, corona of niet. Tenzij je nu al 50 vakantiedagen heb zou ik daar liever op vooruit dan achteruit gaan. En al helemaal niets inleveren terwijl je ook geen hoger loon krijgt.

Zou ze een heel simpele keuze geven: een nieuw (vast) contract met huidige voorwaarden en duidelijke clausule dat per 1 januari je salaris met X% automatisch omhoog gaat (geen extra voorwaarden, je hebt dan al immers een half jaar onderbetaald gekregen). Willen ze die clausule niet opnemen, dan zou ik ze bedanken voor de functie en succes wensen met het vinden van een andere kandidaat. En ondertussen als de malle een rondje gaan solliciteren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Precies dit.

Die verhoging van 200 euro hooguit is leuk voor even, de ervaring is veel mooier en levert je een veel grotere stap op als je straks wisselt van werkgever.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat er in een bedrijf dit jaar geen bonus of loonsverhoging wordt gegeven zal niemand abnormaal lijken, maar dit is toch even iets anders. Bij een functie hoort nu eenmaal een verloning en men kan niet zomaar zeggen: je mag de nieuwe functie hebben, maar niet het bijhorende loon. Indien er een vorige persoon was op die functie gaan ze hem/haar ook niet gevraagd hebben om loon in te leveren en als je huidige functie extern dient opgevuld te worden en die persoon weet zich goed te verkopen kan je zelfs het perverse effect krijgen dat jouw vervanger een hoger loon gaat hebben dan jij ondanks de lagere functie.

Ik ben vorig jaar ook doorgeschoven bij ons in het bedrijf en had het met mijn manager toen ook over het feit dat ik toch liever een hoger loon wenste te zien. Hij vertelde mij toen dat als ik mijn voet zou neerzetten en het vroeg dat ik het vermoedelijk wel zou krijgen maar beveelde aan om te wachten tot de evaluaties en dat hij daar een goede verhoging zou regelen voor mij. En dankzij corona is dat laatste natuurlijk niet gebeurd. Dat is de tweede keer dat ze mij in mijn huidige firma liggen hebben.

Als ik jouw was zou ik dus garanties eisen op papier voor 2021 waarbij je ook stelt dat zolang die loonsverhoging er niet is, je de vakantiedagen behoudt omdat je er anders netto op achteruit gaat. Wil men die niet geven zou ik durven bedanken voor de functie en wachten op de volgende opportuniteit in betere tijden.
Sport_Life schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:15:
[...]

Precies dit.

Die verhoging van 200 euro hooguit is leuk voor even, de ervaring is veel mooier en levert je een veel grotere stap op als je straks wisselt van werkgever.
Ik kan me niet uitspreken over de effecten in Nederland, maar in België is het toch net iets meer dan leuk voor even. We spreken sowieso over een leuk bedrag per maand dat je er bij krijgt maar dat bedrag neem je ook mee met onder andere je vakantiegeld, eventuele 13° maand als je die hebt en heeft zelfs uiteindelijk een invloed op je pensioen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 13:14
De vraag die bij mij opkomt: Wie heeft dit zo bedacht?

Was dat gekke Henkie op de salarisadministratie of echt vanuit hogerop.
Of heeft Anita bedacht dat die vakantiedagen vervallen want "Dat zijn nou eenmaal de regels in die functie!!!1!" terwijl Bob, de nieuwe leidinggevende, alleen weet heeft van het ontbreken van salarisverhoging?

Dus: is bij iedereen duidelijk dat van jou gevraagd wordt dat je aardig wat inlevert, tegen geen hoger loon en wel hogere vraag qua invulling werk.
Wellicht dat als die combinatie aan de juiste persoon wordt uitgelegd dat dan duidelijk wordt dat dit nooit de bedoeling kan zijn.

Als je dit zo uiteenzet snapt iedereen toch dat je daar niet mee akkoord gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blokker_1999 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:26:

[...]

Ik kan me niet uitspreken over de effecten in Nederland, maar in België is het toch net iets meer dan leuk voor even. We spreken sowieso over een leuk bedrag per maand dat je er bij krijgt maar dat bedrag neem je ook mee met onder andere je vakantiegeld, eventuele 13° maand als je die hebt en heeft zelfs uiteindelijk een invloed op je pensioen.
Dat klopt uiteraard. Echter is mijn ervaring dat de grote sprongen in salaris pas bij wisselen van werkgever komen.

De focus moet nu liggen op werkervaring/groei, salaris volgt dan echt wel. Overigens is het lastig een oordeel te vellen zolang zijn salaris en functie zwaarte onbekend is voor ons.

Neemt niet weg dat het plezieriger is om wel de verhoging te krijgen uiteraard, maar ik zou er geen big deal van maken.

Edit: los van die vakantie dagen natuurlijk, dat is onzin.

[ Voor 57% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn20116
@Sport_Life bedankt voor je reactie. Zoals bovenstaand aangegeven gaat het hier niet om herwaardering of salarisverhoging, want die gesprekken volgen in Jan/feb. Het gaat hier dus puur om de 10 betaalde verlofdagen, welke in het nieuwe contract komen te vervallen zonder enige vorm van financiële compensatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn20116
@daan! @LankHoar @Blokker_1999 en de rest. Bedankt voor het delen van jullie visie! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:10
Ik zou in januari nog eens solliciteren :) .....en als ze de functie nu extern uitzetten eens kijken wat voor voorwaarden erbij staan.

De redenatie "niemand gaat erop vooruit" klopt gewoon niet...bij gelijke functie ok, maar ga je naar een nieuwe functie zou dat bekeken moeten worden.

Misschien kun je het ook als een taak aanvaarden? Of een soort interim functie en dan in januari, als het van 2 kanten bevalt alles goed op papier zetten.
Jouw voorstel is in iedere geval helemaalniet gek of onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:36:
[...]

Dat klopt uiteraard. Echter is mijn ervaring dat de grote sprongen in salaris pas bij wisselen van werkgever komen.
Dat is natuurlijk deels ook de oorzaak van het dubbeltje op de eerste rij willen zitten. De werknemer die er al zit kunnen ze prima (want er was blijkbaar budget om de vacature uit te zetten) een verhoging geven. Het feit dat ze bewust - of wellicht onbewust - het risico nemen dat de werknemer verder gaat kijken aangezien hij wel de bevestiging heeft gekregen goed genoeg te zijn voor zo'n functie is daarin al een voorteken.
De focus moet nu liggen op werkervaring/groei, salaris volgt dan echt wel. Overigens is het lastig een oordeel te vellen zolang zijn salaris en functie zwaarte onbekend is voor ons.
Het is niet een of/of situatie maar een en/en situatie. Zwaarde functie met naar verwachting meer verantwoordelijkheden hoort natuurlijk ook gewoon zo beloond te worden. Van ervaring kan je niet eten en is eigenlijk hetzelfde probleem waarmee bijvoorbeeld fotograven en journalisten mee kampen. Leuk die exposure maar daar kan je nog geen brood van kopen.
Neemt niet weg dat het plezieriger is om wel de verhoging te krijgen uiteraard, maar ik zou er geen big deal van maken.
Het is een voorteken en één waarvoor ik in ieder geval verder zou gaan kijken. Het accepteren dat het nu even niet kan maar per jan/feb 2021 wel (zwart op wit zonder enige mogelijke ontsnappingsclausules) is ook te accepteren maar zonder de achteruitgang van vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Stijn20116 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:23:
@Sport_Life bedankt voor je reactie. Zoals bovenstaand aangegeven gaat het hier niet om herwaardering of salarisverhoging, want die gesprekken volgen in Jan/feb.
Daar zit natuurlijk wel een groot risico aan vast, zolang niets op papier staat kan het in jan/feb uitlopen op geen verhoging terwijl je wel in de andere functie zit. prima als je ze accepteerd maar poog in ieder geval zaken binnen jouw invloed op papier te krijgen waaraan je dient te voldoen voor X herwaardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stijn20116 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:23:
@Sport_Life bedankt voor je reactie. Zoals bovenstaand aangegeven gaat het hier niet om herwaardering of salarisverhoging, want die gesprekken volgen in Jan/feb. Het gaat hier dus puur om de 10 betaalde verlofdagen, welke in het nieuwe contract komen te vervallen zonder enige vorm van financiële compensatie.
Ik haak alleen in op de korte termijn visie van bepaalde posters hier :).
Gelukkig weet jij beter.

Die 10 verlofdagen inleveren (per jaar neem ik aan?) zou ik niet accepteren, zou daar niet eens over nadenken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-07-2020 21:44 ]

Pagina: 1