Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1426420

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij willen een split airco aanschaffen en laten installeren door een, Stek gecertificeerde, installateur.

De buitenunit verbruikt 500 watt en dient te worden geaard. Aangezien wij geen geaard stopcontact in de desbetreffende ruimte hebben, stelt hij voor om het aarddraad middels een aardklem aan te sluiten op de cv leiding van de verwarming. Hij heeft het doorgemeten, en het is geaard.

Hij geeft aan dat dit een veilige en goedgekeurde methode is, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou deze installateur even aanmelden bij de certificrende instantie. Deze man is een prutser.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:22
Dit mag absoluut niet.

Een apparaat aarden mag via een aardleiding die (al dan niet via een trace door de centraaldozen van verschillende kamers) verbonden is met de aardrail in de meterkast. Een cv-leiding is geen aardleiding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Als dit niet mag waarom hoor/lees je dit verhaal nog wel eens? Was dit vroeger gebruikelijk? Zo ja waarom is dit nu ineens dan een probleem (wat is het nadeel?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

lytjepole

Schier?

Dat het gebeurt wil niet zeggen dat het mag. De regelgeving is hier vrij duidelijk in: het mag niet!!!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

traders schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Als dit niet mag waarom hoor/lees je dit verhaal nog wel eens? Was dit vroeger gebruikelijk? Zo ja waarom is dit nu ineens dan een probleem (wat is het nadeel?)
Uitleg zonder al te veel technisch gereutel: https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Oftewel, sinds 2001 mag je je waterleiding niet meer gebruiken als aarding.

/edit: te snel geklikt; het gaat erom dat een aarding niet 100% correct hoeft te zijn omdat er ook niet-metalen leidingen gebruikt kunnen zijn op bepaalde punten. Allicht is een meting (zoals in de topicstart) dan "he, het gaat goed hoor" maar dat kan ook komen omdat de leiding nog water bevat.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 18-07-2020 10:48 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Het werd vroeger wel gedaan, omdat toen alle waterleidingen nog van metaal waren. Dus ergens tussen jouw fundering en de waterleiding die onder de grond ligt, maakt de metalen waterleiding contact met grondwater en kan de lekstroom wegvloeien.

Stel nu dat de waterleidingen onder de grond van kunststof zijn, wat ze tegenwoordig meestal zijn, dan wordt niet de leiding, maar het water drager van de stroom.

Dus als jouw broodrooster besluit zichzelf te frituren en de behuizing komt onder spanning te staan, dan gaat de stroom via de aardedraad en je waterleiding je huis uit lopen, maar kan daar de grond niet in, want het plastic isoleert. Dus het gaat via de weg van de minste weerstand gewoon via het water het huis van je buren in, waar de buurvrouw net staat te douchen, en die dan jouw stroom door zich heen krijgt.

Dat is niet de bedoeling.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Ooit was het inderdaad gebruikelijk, aarding via waterleidingen.

De mogelijke problemen:
- Waterleidingen worden steeds vaker in kunststof uitgevoerd. Dat werkt niet als aarding. Misschien zit er nu nog staal, maar bij de eerstvolgende verbouwing of lekkage fietst de loodgieter die geen medeweten heeft van de aarding van de airco een kunststof leiding tussen en weg is de aarding
- De leiding heeft een andere weerstand dan koper. Hier heeft de installateur kennelijk nog wat gemeten, maar vaak voldoet de weerstand niet als gevolg van corrosie bij koppelingen.
- Risico op verwijderen van die lelijke aardklem met dat gekke draadje door een klusser. Of iemand die het los haalt tijdens schilderen van de CV-leidingen en het dan met verf er tussen weer terugplaatst (= weg aarding vanwege hoge weerstand in de verf)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb gebeld met een groothandel voor elektra, en volgens hen is deze methode gebruikelijk en toegestaan. Indien het uiteraard van metaal is. Het lijkt dus inderdaad geen probleem te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 1426420 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:12:
Bedankt voor de reacties. Ik heb gebeld met een groothandel voor elektra, en volgens hen is deze methode gebruikelijk en toegestaan. Indien het uiteraard van metaal is. Het lijkt dus inderdaad geen probleem te zijn.
Dus je volgt liever het advies op van een gast van 17 die wandcontactdozen en schakelaars verkoopt dan van verschillende mensen die zeggen dat je het op de juiste manier moet doen?

Het op de juiste manier aansluiten kost misschien wat extra, en wellicht dat je daar geen zin in hebt, maar je bent aan het spelen met levens als je rommelt met elektriciteit.

Je móet ergens randaarde in je huis hebben. Het doortrekken van die aardedraad naar het aansluitpunt van je airco moet hooguit een uurtje werk, dus een paar tientjes kosten. Bezuinig hier alsjeblieft niet op.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 18-07-2020 12:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:09

Tens

let me drink about it

CodeCaster schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:48:
Stel nu dat de waterleidingen onder de grond van kunststof zijn, wat ze tegenwoordig meestal zijn, dan wordt niet de leiding, maar het water drager van de stroom.
Of met een verbouwing/aanpassing wordt een stuk metalen leiding in huis vervangen door kunststof.......

Zit je zonder dat je het weet zonder aarding, en zet je bij een probleem mogelijk een deel van de cv installatie onder spanning......

[ Voor 24% gewijzigd door Tens op 18-07-2020 12:48 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
JA, je moet aarden op een daarvoor bedoeld aardpunt, een CV leiding is dat niet.

Verder, wat betreft aarden op de CV buis: de waterleiding heeft daar niet zoveel mee te maken. Die CV buis zit nml aan de CV ketel verbonden, welke geaard moet worden, anders werkt ie niet (ontsteking heeft een betrouwbare aarde nodig).
De betreffende installateur heeft de buis getest op werkende aarde en voor nu is dit geen probleem. Wanneer dit wel een probleem wordt:
- Een stuk tussenliggende leiding wordt alsnog uitgevoerd in kunststof, weg aarde
- Er komt iemand onderhoud doen aan de ketel, trekt de stekker eruit, weg aarde

Die laatste is vooral het grote probleem: stel je hebt een lekstroompje die niet voldoende is om je aardlek eruit te laten klappen (of je hebt net zoals ik nog een verouderde 0,5A aardlek). Die lekstroom kan voldoende zijn om iemand het ziekenhuis of z'n graf in te krijgen. Servicemonteur trekt de stekker uit het stopcontact, gaat ervanuit dat de ketel stroomloos is, pakt een buis of de warmtewisselaar vast en krijgt een klap. Wil jij dat op je geweten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
Anoniem: 1426420 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:24:
Goedemorgen,

Wij willen een split airco aanschaffen en laten installeren door een, Stek gecertificeerde, installateur.

De buitenunit verbruikt 500 watt en dient te worden geaard. Aangezien wij geen geaard stopcontact in de desbetreffende ruimte hebben, stelt hij voor om het aarddraad middels een aardklem aan te sluiten op de cv leiding van de verwarming. Hij heeft het doorgemeten, en het is geaard.

Hij geeft aan dat dit een veilige en goedgekeurde methode is, maar ik heb hier mijn twijfels bij. Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.
Gaan hier nu geen dingen door elkaar, de randaarde die geleverd wordt via de WCD wat nodig is of een `vereffening`van de unit

Zoals het hierboven omschreven staat van de TS heeft de unit fase,nul en randaarde nodig, dat haal ik eruit.

Dan in inderdaad randaarde aanbieden zoals het hoort, is niet zoveel werk. met een trekveer nieuwe draden trekken.

Maar doe dit A.U.B. niet via de C.V leiding dit is dus een vereffening en die hoort dan op je vereffeningspunt in je meterkast is ook alleen daar bedoeld met een reden en een Stek gecertificeerde, installateur is geen elektrisch gecertificeerde installateur

_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door ethan..1 op 18-07-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ Precies metalen gas en water leidingen zijn helemaal niet voor de aarde, maar voor vereffening.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Serieus? Als je hier goed advies over wilt hebben lijkt een elektra installateur mij een betere keus dan een handelsonderneming. Deze had je eigenlijk al moeten raadplegen voor je vraag hier te stellen en zelfs als je hem hier plaatst en eerst even zoekt op "aarding via cv" kom je al een miljoen miljard posts tegen die uitleggen waarom dat geen goed idee is.

Maar nog maar eens: er is serieus risico dat als de airco op deze wijze wordt "geaard" er bij een aardfout in de airco spanning op (delen van) je cv installatie komt te staan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de mensen met goed advies en met een prettige communicatie, maar jammer van de vele betweters op dit forum. Wat een vervelend, aanvallend sfeertje hangt hier. Ik ben weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Iedereen probeert je hier advies te geven. Als al een aantal mensen hier zeggen dat het niet is toegestaan, waarom ga je dan toch nog navragen en aangeven dat het beterweters zijn?

Jij komt hier om advies vragen hè, niet andersom.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Helaas heeft de medewerker van die groothandel het dan mis.

Een erkend elektra-installateur zal de situatie om de hier al weergegeven bezwaren afkeuren. De normen voor elektra staan aarding via CV- en waterleidingen simpelweg niet meer toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:20

Croga

The Unreasonable Man

Anoniem: 1426420 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:22:
Bedankt voor de mensen met goed advies en met een prettige communicatie, maar jammer van de vele betweters op dit forum. Wat een vervelend, aanvallend sfeertje hangt hier. Ik ben weg.
Dude.... Je bent op zoek naar advies. Krijgt juist, goed onderbouwd advies en stelt vervolgens "Nou, een verkopertje van een willekeurige winkel is het niet met jullie eens dus ik geloof jullie niet meer en hem wel". Wat verwacht je dan? Dat we je gelijk geven?

De installateur is een prutser. De man in de groothandel is een oen. En als jij het zo laat installeren heb je een gevaarlijk huis. Doe het nou gewoon niet. Ga nou gewoon naar een wél gecertificeerde installateur (die zijn heel goed herkenbaar en sluiten geen aarde op de verwarming aan) en stuur je huidige installateur naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Het ding is, na 7 berichten post je ''Het lijkt inderdaad geen probleem te zijn''. Terwijl die 7 posts juist verschillende argumenten aandragen waarom het wel een probleem is. Dan lijkt het dus alsof je alle adviezen hier compleet in de wind slaat. Ik hoop maar dat je dat niet gaat doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:33
@Anoniem: 1426420 Stel, ja kleine kans enzo, maar stel dat het wel fout gaat. Door jouw gebrekkige installatie komt er iemand om het leven. Dan zit je de rest van je leven met de kennis dat jij daar voor gekozen hebt. En als er een beetje onderzoek gedaan wordt, komt naar boven dat je zelf al twijfelde aan de veiligheid én hier herhaaldelijk gewezen bent op het feit dat het niet mag, waarom het niet mag en dat het levensgevaarlijk kan zijn. Je hebt dan een flink probleem, want je hebt willens en wetens een levensgevaarlijke situatie gecreëerd. Maar nabestaanden zullen vast wel zeggen dat dat die paar tientjes waard was...

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Laat je nog wat weten als het toch verkeerd aangesloten is en je zometeen een vreemde "rilling" voelt als je onder de douche staat en met je voet een metalen doucheputje raakt?

Volgens mij proberen we te helpen maar om dan even toch helder te krijgen wat je besproken hebt met de groothandel; je hebt alle leidingen van voor tot achter gezien / bekeken en je weet 100% zeker dat alles van een metaal is? Want ja, daar begon je vraag al mee: mag je aarden op leidingen die je niet van A tot Z hebt gezien?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:51
Je vraagt advies en krijgt van bijna iedereen te horen dat aarde via CV leidingen laten lopen niet handig is.

Met een slechte elektrische installatie kunnen dingen mis gaan. In het slechtste geval krijg je dit! Het gebeurd niet vaak, maar je moet zelf weten of je het risico wil nemen!

Maar ja, dat zeg ik in een huis met merendeel flexibele waterleidingen/slangen en ELK stopcontact met aarde in een huis waar dat zeer zeker niet standaard is.

Als je iemand het wil vragen zou ik het aan een elektricien vragen i.p.v. iemand in een groothandel.

[ Voor 16% gewijzigd door Groentjuh op 18-07-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat de echte gevaren hierin zijn.
In ons geval hebben we 4 appartementen met blokverwarming, en het is duidelijk niet toegestaan om dat als aarde te gebruiken.
Maar er is niemand die het controleert.
Ik heb ook wel eens een Ziggo monteur gehad die de aarde met een klemmetje aan de naastgelegen leiding aansloot.
Wat als een van mijn buren dit dus doet, wat kunnen de gevaren zijn?
Ik heb een kat die graag in de winter op de kachel ligt. Is er een risico dat die gefrituurd wordt als er bij de buren een kortsluiting is op een apparaat dat op de CV is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Er zou een doodshoofd met bliksem smiley moeten zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
fm77 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:49:
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat de echte gevaren hierin zijn.
In ons geval hebben we 4 appartementen met blokverwarming, en het is duidelijk niet toegestaan om dat als aarde te gebruiken.
Maar er is niemand die het controleert.
De gevaren staan al genoemd: steeds meer toepassing van kunststof leidingen, waardoor aarding op termijn niet gegarandeerd kan worden.
Met als gevolg dat, na ontbreken van aarding, iemand die de cv-leiding of radiator aanraakt als aardleiding gaat functioneren.
Ik heb ook wel eens een Ziggo monteur gehad die de aarde met een klemmetje aan de naastgelegen leiding aansloot.
Als dat gaat om aansluiten van het CAI-aansluitpunt op de leiding, dan gaat het om potentiaalvereffening. En niet om aarding van een 230V apparaat/installatie. Dat is een hele andere tak van sport en levert geen risico's op.
Ik heb een kat die graag in de winter op de kachel ligt. Is er een risico dat die gefrituurd wordt als er bij de buren een kortsluiting is op een apparaat dat op de CV is aangesloten?
Ja, dat risico is er. De lekstroom zoekt de weg van de minste weerstand. Als er een stuk kunststof leiding tussen zit, is de kans dat een levend wezen wat de metalen delen van de verwarmingsinstallatie aanraakt helaas een lagere weerstand heeft naar de aarde in zo'n geval zeer reëel. En dat geeft een 'spannende' ervaring.
Tegenwoordig is er in de meeste gevallen nog wel sprake van een aardlekschakelaar, die bij aanraking van een onder spanning staand deel de stroom zal afschakelen voordat in zo'n geval serieus menselijk letsel optreedt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 18-07-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:08:
[...]Als dat gaat om aansluiten van het CAI-aansluitpunt op de leiding, dan gaat het om potentiaalvereffening. En niet om aarding van een 230V apparaat/installatie. Dat is een hele andere tak van sport en levert geen risico's op.
Dat wil ik niet zeggen. Ik heb complete coax bundels uit de grond getrokken die gesmolten zijn door blikseminslag. Die inslag kan zomaar honderden meters verderop zijn. Dus ik zou dat niet vertrouwen als dat aan je cv/waterinstallatie geknoopt is. Je CAI-installatie hoort gewoon vereffend te worden op je aardblokje in je groepenkast of als je die niet hebt de HAR.
fm77 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:49:
Dat is in theorie mogelijk, wel moet alle vereffening dan niet in orde zijn. Anders zal de foutstroom de woning van de buren niet verlaten.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 18-07-2020 18:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:08:
[...]
Ja, dat risico is er. De lekstroom zoekt de weg van de minste weerstand. Als er een stuk kunststof leiding tussen zit, is de kans dat een levend wezen wat de metalen delen van de verwarmingsinstallatie aanraakt helaas een lagere weerstand heeft naar de aarde in zo'n geval zeer reëel. En dat geeft een 'spannende' ervaring.
Tegenwoordig is er in de meeste gevallen nog wel sprake van een aardlekschakelaar, die bij aanraking van een onder spanning staand deel de stroom zal afschakelen voordat in zo'n geval serieus menselijk letsel optreedt.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord (en ook de persoon onder je).
Het is ook niet de bedoeling om dit topic te kapen, maar wellicht wel handig om duidelijk te maken wat de gevaren kunnen zijn door zo te handelen...

Maar om voor mijn voorbeeld een duidelijk antwoord te krijgen...
Ik zit in een jaren 50-60 appartement, en ik vermoed dat er niets aan de leidingen gedaan is. Dus alles is nog in de antieke originele vorm (geen plastic delen dus). Zover ik weet is het enige in ons complex dat van aarde voorzien is het stookhok (waar de cv-ketel dus staat).
Kan ik er vanuit gaan dat mijn kat veilig op de verwarming kan liggen zonder opeens onder 220volt te staan door een buur die het handig dacht te vinden om (bijvoorbeeld) de airco op de verwarmingsbuizen aan te sluiten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Het motto zodra het geld gaat kosten is veiligheid minder van belang, aarding zit inderdaad ook bij de ketel maar ook bij de badkamer radiator, dat allemaal is niet 100% betrouwbaar.

Een CV leiding is niet bedoelt voor aarde.
Maar TS heeft het antwoord, het mag niet maar besluit toch te doen ondanks iedereen op de gevaren wijst, op mijn werk al genoeg in praktijk gezien, men "dacht" even het kan wel en toch gaat het mis en direct goed mis.

Het ging hier over aarding van CV leiding gebruiken, dat komt als goed is niet uit bij je buren (tenzij blokverwarming), dus TS heeft zich zelf of zijn gezin of een monteur of een volgende eigenaar ermee mocht het toch onverhoopt mis gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1