[Car] Kwaliteit luidsprekerkabel (Hollywood Energetic)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhandy379
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-06 22:08
Sorry als het toch in het kleine audio en hifi vragen topic moest, zat te twijfelen haha.

Ik zag laatst het merk "Hollywood Energetic" OFC luidsprekerkabels (12 gauge / 4mm²) voor 2 euro per meter. Zelf nog nooit van dit merk gehoord. Zit er degelijk verschil tussen verschillende merken, of maakt het nou ook weer niks uit als het zoals op de verkoopsite gepresenteerd wordt als OFC?

Misschien belangrijk om te weten:
Kabels worden gebruikt in de auto voor de frontspeakers links en rechts, audison prima 165P, 115WRMS, 345MAX. Kabellengte +/- 4 meter

Gr. Randy

Beste antwoord (via rhandy379 op 18-07-2020 19:03)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Enige wat bij kabels echt uitmaakt is de doorsnede van de koperkern.
Hoe dikker, hoe meer stroom hij aankan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gezien het opgegeven vermogen is iedere kabel die continue 20A bij 12V kan hebben ruim voldoende. Dan is 4mm2 overkill en heb je voldoende aan 2 mm2.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhandy379
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-06 22:08
Juup schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:34:
DeBolle schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:36:
Gezien het opgegeven vermogen is iedere kabel die continue 20A bij 12V kan hebben ruim voldoende. Dan is 4mm2 overkill en heb je voldoende aan 2 mm2.
Ik weet wist dat de dikte overkill is (thanks tho voor vermelden), maar dat is eventueel voor de toekomst. Het is verder niet nadelig om een dikkere kabel dan nodig te gebruiken, toch? Want dan ga ik hem gewoon kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door rhandy379 op 17-07-2020 23:46 . Reden: Klonk aanvallend lol ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10-2024
Ben ik hier in het juiste topic?

Ik had gisteren een defecte tweeter in een van mijn boxen (Driade 9), in de huiskamer, dat wel..
Omdat de tweeter toch 'einde oefening' was heb ik hem opengeschroefd. Je komt dan uit bij de coil (gewonden spoel) die bestaat uit een groot aantal windingen van heel dun koperdraad. Deze spoel die in een sterk magneetveld ligt, zorgt voor de beweging van de luidsprekerconus. Tot zover de inleiding.

Een van de toevoerdraden van de spoel was gebroken: geen hoge tonen meer, dof geluid.....

Nu is mijn vraag: als ik de dikte van de spoeldraad beschouw (veel minder dan 0,1mm dikte), wat is dan, in algemene zin, de relevantie van heel dikke luidsprekerkabels van de versterker naar de boxen?

PS
De impedantie van de tweeter is overigens 8 Ohm.