Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Jsay
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en vanwege een collectief in de stad is er iemand geweest die sunpower 325wp en een solaredge 7k aanbeveelt. 21 panelen waarvan de 17 op het schuine dak ( hoek weet ik niet). En 4 op het platte dak. Tuin staat volgens mij op het zuidoosten.
Is onderstaande en goede offerte? Ik heb een elektrische auto en verbruik zelf ongeveer 2500kwh ( 2 volwassenen en een kind). Zou je adviseren om zoveel panelen te nemen en deze of zijn er andere betere prijs kwaliteit aanbiedingen op de marktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZnKxZt_Jma8JcsdRP-B2JkuVQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t0gQ4dJHT9nc4ILaKoN9GySl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG6gxSQt-op4GwWflt7MFui81OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl089ZnyN8pzUnqydq4bEeim.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jij vraagt "ik zie een fiat panda" moet ik die kopen :?
Wat verwacht je dat ons antwoord is ? ja leuke auto doen .. wordt jij hier gelukkig van ?

Wat heb je zelf gedaan aan onderzoek ? bv eens in soort gelijke topics gekeken .. reken zelf eens door ..

maar met 21x325WP = x.y.z denk ik dat je wel veel meer opwekt dan je (gaat?) verbruiken .. je mag ook de leverancier vragen waarom hij zoveel berekend ..

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 17-07-2020 23:38 ]

Tja vanalles

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Nou ik zit voor 20 340 Wp Trina panelen en Goodwe omvormer op 4900 ex. Jij gaat hier dik 3000 euro overheen vanwege A kwaliteit zonnepanelen en SE..

Uiteraard kun je iets duurs kopen maar je betere kwaliteit moet eerst het prijsverschil terugverdienen als dit al ooit lukt.

Garantie is vaak ook onzin. Stel jij kocht in 2000 80 Wp paneeltjes (of net wat toen de stsndaard was) van "Sunpower" en ik doe hetzelfde voor de helft van het geld van een B merk. Nu is er in 2010 een probleem met jouw installatie en met die van mij. Jij krijgt nieuwe 80 Wp paneeltjes (best case want het risico op gezeur, failliete fabrikant is groter) . Ik heb gezeik en ik besluit nieuwe te kopen voor zeg 200 Wp omdat de markt verder ontwikkeld en is.

Jij weet helemaal niet hoe een garantie claim wordt afgehandeld hoe gerenommeerd of duur/Imago nu is. Het bedrijf kan failliet zijn of ontzettend moeilijk doen. De techniek gaat door.

In mijn geval heb ik 3000 euro in m'n zak gehouden. Bij garantie gezeur is deze 3000 voldoende om (een gedeelte) van de installatie te vervangen. Jij hebt bijna het dubbele uitgegeven en moet maar hopen dat garantie oké is.

De totale kostprijs gaat belangrijker worden ivm afbouw saldering. De terugverdientijd gaaf hierdoor langer worden.

[ Voor 30% gewijzigd door traders op 18-07-2020 06:17 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De installateur gaat solaredge gebruiken omdat je 4 panelen op het platte dak hebt, dit kost je 1030 plus 65,- meer.
Ik zou zeggen steek die 1100,- in een extra aps QS1 omvormer voor op het platte dak en geef de rest uit aan zwaardere panelen, meer panelen kan waarschijnlijk niet i.v.m de ruimte.
Je kan immers ook 21x 350Wp leggen.

Heb je al 3 fase in huis of moet dat ook nog? Ga je de auto veel thuis laden denk je? Dat is je grootste verbruiker straks.
Nog plannen om je gas om te zetten naar elektra? Warmtepompen, airco's enz enz?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jacovn
  • Nu online
Ik kan je alleen maar over de ervaring met de sunpower panelen vertellen.
Hier liggen p19 panelen, die heten nu p3

Hier zijn deze panelen vanwege het uiterlijk gekomen.

Voorste blok 4 noord oost 10 graden

We kijken er op vanuit raam op overloop, en de buren zien de panelen liggen. Vanaf de straat zie je ze niet van dichtbij en van verder af valt het niet op dat er panelen liggen.

Ik kan moeilijk vergelijken met iets anders, deze panelen liggen alleen in de ochtend in de zon en komen Daarna in schaduw huis. De panasonic hit n330 panelen die ik in zelfde orientatie heb liggen krijgen langer licht.

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-07-2020 08:23 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
jacovn schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:21:
..
We kijken er op vanuit raam op overloop, en de buren zien de panelen liggen. Vanaf de straat zie je ze niet van dichtbij en van verder af valt het niet op dat er panelen liggen.
Dus als ik het goed begrijp heb jij extra dure panelen gekocht voor het uitzicht van de buren?

• jacovn
  • Nu online
In zekere zin wel ja. Mijn vrouw is minder enthousiast over zonnepanelen dan ik ben.
Dus het moet zo weinig mogelijk zichtbaar zijn. Als ze naar het huis toe loopt of rijdt wil ze geen panelen zien.
Deze zijn zichtbaar als je uit een raam kijkt waar meestal het gordijn dicht is.

Ik heb er ook een compleet zwart gekleurd montageframe onder. De aarde bedrading in een zwarte kabel organisator gedaan.

Tja soms moet je een compromis maken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

prein2

Monument verduurzamen is leuk

traders schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb jij extra dure panelen gekocht voor het uitzicht van de buren?
Wat is daar mis mee?

• jacovn
  • Nu online
Zoals @Rol-Co als schrijft kosten die 4 panelen op plat dak relatief veel (schans kost meer voor plat dak dan schuindak montage)
Als je iets hogere wattpeak panelen op dat schuine dak kunt plaatsen zou ik daar wel de voorkeur voor hebben.

Dat platte dak heeft ook in de winter sneller last van schaduw schat ik in, en afhankelijk van de dakhoek is dan je hogere schuine dak efficienter.

Die P3 panelen zijn er ook tot 335 wattpeak overigens. Of je ze kunt kopen of dat ze alleen in de datasheet bestaan weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 18-07-2020 09:40 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

traders schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Sunpower heeft ook panelen die wat meer in het "gewone" segment zitten kwa prijs dus hoeft niet persé duurder te zijn.
Wel zijn er meer hondjes die fikkie heten dus ook zwart zijn.
Echter, ik heb hier 4 buren met zwarte panelen maar er zit er 1 tussen waar die panelen al een beetje grijs gevlamd worden, liggen nog geen jaar. Er zal dus best een stukje kwaliteit in zitten, met name in het zwart zijn blijkbaar en daar had je ze voor gekocht.
Er ligt ook een set LG, duidelijk te zien dat die meer kwaliteit zijn dan de paneeltjes er naast.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Jsay
vso schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:37:
jij vraagt "ik zie een fiat panda" moet ik die kopen :?
Wat verwacht je dat ons antwoord is ? ja leuke auto doen .. wordt jij hier gelukkig van ?

Wat heb je zelf gedaan aan onderzoek ? bv eens in soort gelijke topics gekeken .. reken zelf eens door ..

maar met 21x325WP = x.y.z denk ik dat je wel veel meer opwekt dan je (gaat?) verbruiken .. je mag ook de leverancier vragen waarom hij zoveel berekend ..
Dank voor je bericht. Ik heb hier op het forum veel gekeken, maar eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zien. Mijn vraag is inderdaad meer of het waard is om in zulke dure panelen te investeren of heeft men ervaring met betere prijs/kwaliteit opties. Het verbruik is ongeveer 4000KwH voor de auto en 2500Kwh voor thuis gebruik. Vandaar mijn vraag..maar dank voor het meedenken

• Jsay
traders schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:41:
Nou ik zit voor 20 340 Wp Trina panelen en Goodwe omvormer op 4900 ex. Jij gaat hier dik 3000 euro overheen vanwege A kwaliteit zonnepanelen en SE..

Uiteraard kun je iets duurs kopen maar je betere kwaliteit moet eerst het prijsverschil terugverdienen als dit al ooit lukt.

Garantie is vaak ook onzin. Stel jij kocht in 2000 80 Wp paneeltjes (of net wat toen de stsndaard was) van "Sunpower" en ik doe hetzelfde voor de helft van het geld van een B merk. Nu is er in 2010 een probleem met jouw installatie en met die van mij. Jij krijgt nieuwe 80 Wp paneeltjes (best case want het risico op gezeur, failliete fabrikant is groter) . Ik heb gezeik en ik besluit nieuwe te kopen voor zeg 200 Wp omdat de markt verder ontwikkeld en is.

Jij weet helemaal niet hoe een garantie claim wordt afgehandeld hoe gerenommeerd of duur/Imago nu is. Het bedrijf kan failliet zijn of ontzettend moeilijk doen. De techniek gaat door.

In mijn geval heb ik 3000 euro in m'n zak gehouden. Bij garantie gezeur is deze 3000 voldoende om (een gedeelte) van de installatie te vervangen. Jij hebt bijna het dubbele uitgegeven en moet maar hopen dat garantie oké is.

De totale kostprijs gaat belangrijker worden ivm afbouw saldering. De terugverdientijd gaaf hierdoor langer worden.
Dank voor je reactie. Dat is inderdaad het dillemma waarmee ik zit. Ga ik voor de duurdere optie (wat blijkbaar ook geen garantie geeft voor de toekomst vanwege technologische ontwikkelingen) of kies ik een ander soort paneel die ook goede reviews heeft? mocht de b keus na een aantal jaren toch kapot gaan en niet te repareren, kan men altijd nog nieuwe aanschaffen ipv nu al zoveel te investeren. Helaas weet ik niet waar ik moet beginnen met de keuze op welke panelen. De sunpower zijn degene die aangeboden worden door het collectief aanbod, maar wellicht een offerte oprvagen bij andere zonnepanelen leveranciers in de buurt. Nogmaals dank!

• Jsay
Rol-Co schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:19:
De installateur gaat solaredge gebruiken omdat je 4 panelen op het platte dak hebt, dit kost je 1030 plus 65,- meer.
Ik zou zeggen steek die 1100,- in een extra aps QS1 omvormer voor op het platte dak en geef de rest uit aan zwaardere panelen, meer panelen kan waarschijnlijk niet i.v.m de ruimte.
Je kan immers ook 21x 350Wp leggen.

Heb je al 3 fase in huis of moet dat ook nog? Ga je de auto veel thuis laden denk je? Dat is je grootste verbruiker straks.
Nog plannen om je gas om te zetten naar elektra? Warmtepompen, airco's enz enz?
Dank je wel. Inderdaad het platte dak wordt gebruikt voor 4 panelen extra. Wellicht raadzaam om hoger WP per paneel te doen en dan 15-17 panelen op het schuine dak? Ik ben wel voornemens om van het gas op termijn af te gaan en dan kan het platte dak daar beter voor gebruikt worden voor een warmtepomp installatie?
ik heb al een 3 fase systeem en de auto zal ongeveer 4000 kwh per jaar gebruiken schat ik zo in op basis van huidig rijd gedrag etc.
alle tips and tricks zijn welkom om te bepalen welke panelen ik het beste in deze situatie kan aanschaffen

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jsay schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Dank voor je bericht. Ik heb hier op het forum veel gekeken, maar eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zien. Mijn vraag is inderdaad meer of het waard is om in zulke dure panelen te investeren of heeft men ervaring met betere prijs/kwaliteit opties. Het verbruik is ongeveer 4000KwH voor de auto en 2500Kwh voor thuis gebruik. Vandaar mijn vraag..maar dank voor het meedenken
het wakker liggen van de kostprijs van de panelen heeft niet veel meerwaarde ..

ik heb bv 14x320WP liggen, maar door een schoorsteen leverde ik maar op 11x320wp van vrienden.. (iets minder zelfs) .. nu schoorsteen weggehaald en lever ik op wat ik op zou moeten leveren.

"vandaag" terug leveren levert je meer op binnen 3 jaar (wegens de op komst zijnde versobering v.d saldering) .. dan volgend jaar of jaar erop investeren. ..

Wat meerwaarde heeft is bv te verdiepen in optimizers of andere technieken die het meeste rendement halen uit je paneel, mocht je schaduw hebben.

dus je verwachte verbruik is 6500 kwh .. maar heb je kids en zijn die jong ? dan kan je beter een overschot rekenen ook thuiswerken .. meer elektra verbruik

maar je gaat wellicht ook je aansluiting moeten verzwaren ? weet ik niet maar indien dat zo is ga je flink minder rendement (wegens maandelijkse exta kosten wegens verzwaring) ..

je hoofdzekering is bv 35A (noem maar een getal) . 35Ax230V = 8050WP max terugleveren :?

elke situatie/rendement is anders .. probeer gewoon meer informatie te geven .. des te meer feedback kan je verwachten ...

Tja vanalles

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
jacovn schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:21:

Ik kan je alleen maar over de ervaring met de sunpower panelen vertellen.

Hier liggen p19 panelen, die heten nu p3

[Afbeelding: Voorste blok 4 noord oost 10 graden]

Ik kan moeilijk vergelijken met iets anders, deze panelen liggen alleen in de ochtend in de zon en komen Daarna in schaduw huis. De panasonic hit n330 panelen die ik in zelfde orientatie heb liggen krijgen langer licht.
Wat ís die ervaring dan? :?

(zou me kunnen voorstellen dat TS daar benieuwd naar is)

Catch a smile out there!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

Dat z'n vrouw vind dat ze er mooi uit zien.

@Jsay er iets pas iets zinnings te zeggen als we meer info hebben; hoe zit je dak er uit (dus niet iets met 8 pixels waarbij wij moeten uitgaan dat het een dak is). Wat zijn de afmetingen. Wat is de orientatie (Zuid, Noord, etc). Hoeveel fases heeft je huidige meterkast etcetc.

[ Voor 43% gewijzigd door _Arthur op 20-07-2020 17:59 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

vso schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:48:
[...]

je hoofdzekering is bv 35A (noem maar een getal) . 35Ax230V = 8050WP max terugleveren :?
Ik heb altijd gedacht 35A x 230V x 3 = pakweg 24 kW

Nu trek ik wel vaker aan het kortste eind, maar toch ....

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

FD2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:40:
[...]

Goed (be)(ge)dacht! Maar een normale 3 fase aansluiting doet maar 3 x 25 A in NL,
als je meer wilt, bijvoorbeeld 3 x 35 A betaal je ongeveer 3 keer zoveel netbeheerkosten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

dunklefaser schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Goed (be)(ge)dacht! Maar een normale 3 fase aansluiting doet maar 3 x 25 A in NL,
als je meer wilt, bijvoorbeeld 3 x 35 A betaal je ongeveer 3 keer zoveel netbeheerkosten.
Mee eens,

Die berekening heeft dus geen zin.
Het is of pakweg 5 kW (max. onbalans tussen de fases) op 1 fase of over naar 3 fases.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• jacovn
  • Nu online
Glenfiddich schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Wat ís die ervaring dan? :?

(zou me kunnen voorstellen dat TS daar benieuwd naar is)
Mooie panelen, vanuit de meeste kijk hoeken is het mooi zwart.
Ik heb ook x21-350 panelen van sunpower en die zijn afhankelijk van de hoek waar je er naar kijkt en de licht inval hoek niet egaal zwart.

Het zit bij mij in een solaredge string op een 3 fase inverter. De 8 panelen zorgen ervoor dat er geen ochtend cliiping meer is. Terugverdientijd is lang, maar de opbrengst in de ochtend stijgt echt sneller dan voorheen.

Geen idee of dit vergelijk voor iemand anders er net zo uitziet:
https://pvoutput.org/comp...2&df=20190721&dt=20200720

Dit is met 8x325 wattpeak op oost en 1 x 350 wattpeak op west ten opzichte van vorig jaar.
Systeem van 7730 wattpeak naar 10680 wattpeak gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 20-07-2020 21:08 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FD2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:40:
[...]

let op mijn berekening is "voorbeeld" .. https://www.mijnaansluiting.nl/ kan je wellicht dit checken. (site was offline :? )

maar vanuit jou berekening zou je max 24kw terug leveren .. heb je een 1 fase dan maar 8kwh
maar liander (stedin wellicht ook) adviseert maar 5kw per fase oid ..

dus dit soort dingen checken is wel handig ..

Tja vanalles

Pagina: 1