Map en bestanden beveiligen tegen verwijderen en wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-04 16:00
Goedemiddag,

Ik weet niet of ik op het juiste subforum zit, en ja ik heb al gezocht maar helaas nog niet gevonden :

Ik heb een (bron) map digitale foto's, waar ik backups van maak en dat gaat allemaal prima naar de NAS en backup schijf.
Nu staat de bron map nog steeds altijd open en beschikbaar, maar mijn wens is om die te beveiligen tegen verwijderen van zowel de hoofdmap, submappen en de foto's die daar in zitten, ook moeten deze niet overschreven of gewijzigd kunnen worden.
Maar uiteraard moeten de folders wel weer aangevuld kunnen worden als er nieuwe mappen/digitale fioto's van de digitale camera naar deze (bron) map gekopieërd worden.

Dus ik denk de bestaande folder en foto's op "alleen lezen" zetten niet het gewenste resultaat gaat geven, wellicht denk ik veel te moeilijk 8)7 , maar hoe hebben jullie dat geregeld, of wat raden jullie aan ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zorgen voor een betere backupstrategie lijkt me een goed begin. NAS/backup schijf zijn allemaal binnen je huis/netwerk.

Cloud storage?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
Ja cloud is ook gereged dmv google foto's (en de externe drive gaat na de backup meteen weer buitenshuis)

Maar heeft iemand een idee hoe ik de "BRON" kan beveiligen tegen verwijderen/wijzigen van foto's en folder, maar dus wel de mogelijkheid hou extra folders met foto's toe te voegen ?

Want anders synct de bron ook verkeerde info naar de cloud

[ Voor 10% gewijzigd door rufus666 op 21-07-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

De map read-only maken?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 20:39
Tegen wie wil je de map beschermen? Mensen op je netwerk, jezelf, andere gebruikers? Dat helpt met een strategie bedenken.

Voor mensen op netwerk/users op je PC kun je de standaard users alleen lees+schrijf rechten geven (RMB op map => eigenschappen => beveiliging). Maak een aparte user aan die alle rechten heeft.
Omdat de creator/owner standaard alle rechten heeft, voeg een regel toe dat de <user waartegen je beveiligt> een deny heeft op wijzigen/verwijderen. Dit overschrijft de standaard toegewezen alle rechten, want deny wint van permit.

Puntje van aandacht, als iemand admin rights heeft dan kan deze de rechten altijd wijzigen. Dus het helpt tegen een "oeps..." maar als admin kun je natuurlijk alles slopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rechtermuis in Windows zal alleen werken als het NTFS is, onwaarschijnlijk.

Inderdaad de map of de share op readonly zetten. Wat mij betreft liever de share, dus niet in Windows rechtermuisknop, maar in de NAS-instellingen aanpassen. Dan kan ook de Windows admin er niets aan veranderen. Hoe, zal je in de handleiding moeten opzoeken: wij weten niet welke NAS Het is maar dat zal er vast in staan als het kan.
rufus666 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:28:
(en de externe drive gaat na de backup meteen weer buitenshuis)
Neem een tweede drive, steeds max. een thuis en minimaal een buitenhuis.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
Sorry, ik had dit eigenlijk even in de eerste post moeten doen...

Maar ik heb een :

-Desktop PC, dit zie ik als bron, hier zet ik als eerste mijn digitale foto's op
-NAS - in huis voor een backup
-Google foto's backup (Cloud) maar niet op hoogste kwaliteit
-Externe schijf, deze gaat elke x na de backup weer naar een locatie buiten de deur.

Op de de desktop pc, zullen we (mijn partner en ik) ook wel eens een foto openen, en knippen en plakken (per ongeluk) in plaats van kopiëren en plakken, als we bijv een foto boek maken of gewoon een foto willen bewerken oid.

Een ongeluk zit in een klein hoekje zullen we maar zeggen, maar hebben jullie een idee hoe deze bron dus veilig stel tegen dit soort bewerkingen maar dat ik dus wel ten alle tijden mappen en foto's kan opslaan maar dus nooit de bron verwijderen, overschrijven of wijzigen ?

Want als de bron wijzigd, zal mijn backup vervolgens ook gewijzigd worden 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door rufus666 op 22-07-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Maak je NAS read-only voor gewone gebruikers t.w. jij en je vrouw
En geef een admin account read/write rechten; je backup draai je dan als admin

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rufus666 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:02:
-NAS - in huis voor een backup
[...]
dat ik dus wel ten alle tijden mappen en foto's kan opslaan maar dus nooit de bron verwijderen, overschrijven of wijzigen ?
Nogmaals: dat hangt dus af van welke NAS met welke software er op, je zegt niet welke het is ;) Als het al kan, zal je dat zo in de NAS instellingen moeten aanvinken.

Zo heeft Synology DSM een vinkje voor Disable modification of existing files. (Heb ik overigens nooit geprobeerd: geen idee of die ook verwijderen tegenhoudt).

Advies, als de NAS die combi van rechten niet kent (wel toevoegen, niet wijzigen):
* heb een share die alleen-lezen open staat, daar staan de foto's en die kan je vanaf de PC alleen zien en niet wijzigen
* heb een tweede share waar je tijdelijk nieuwe foto's naartoe kopieert
* verplaats af en toe via de webinterface van de NAS vanuit die tweede share naar de eerste en let op dat je dat doet zonder overschrijven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rufus666 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:28:

Want anders synct de bron ook verkeerde info naar de cloud
rufus666 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:02:
Want als de bron wijzigd, zal mijn backup vervolgens ook gewijzigd worden 8)7
En daar gaat het dus eigenlijk verkeerd. De backup, of dat nu je eigen systemen zijn of de cloud, moeten niet lukraak wijzigingen overnemen. Als een bestand verwijdert wordt moet deze in de backup blijven bestaan. Als een bestand overschreven wordt moet in de backup de oude versie bewaart blijven en een kopie van de nieuwe versie gemaakt worden.

Wat jij doet is niet backuppen maar synchroniseren zonder beveiliging, dan gaat het inderdaad mis. Je kan dan wel via allerlei machtigingen je brondirectory gaan beschermen maar dat is niet de gebruikelijke oplossing en beschermt je niet tegen een legio aan andere problemen.

Ik heb zelf een Synology en gebruik de Drive software om bestanden te synchroniseren met de NAS en andere systemen en mijn foto's te backuppen. Echter wel op zo'n manier dat versioning wordt toegepast en ik bestanden kan herstellen mocht er wat mis gaan.
https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/drive

En dan heb ik nog twee backups vanaf Synology naar twee andere Synology apparaten, waarvan een zelfs offsite staat. En dan kan ik ook nog een cloud backup toevoegen voor een relatief laag bedrag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufus666
Bedankt allen voor de antwoord, sorry dat ik zelf zo laat reageer, ik ben op vakantie, dus niet elke dag meer gekeken, maar dit is wel informatie waar ik iets mee kan!

Sorry ik had de vraag eerst niet goed gezien, ik heb een ReadyNAS uit jaar kruik met standaard software, ik kan je de juiste naam niet geven, omdat ik momenteel niet thuis ben

Nogmaals bedankt voor de tips allen, ik ga mij hier na de vakantie eens in verdiepen, want inderdaad, een secure backup is het niet...
Pagina: 1