Verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid KPN i.v.m fraude?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 09:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Mijn ICT gouden hart begint te koken, want ik heb vandaag KPN gesproken. Doorgaans een prima bedrijf hoor. :9

Vandaag ben ik voor de gezelligheid benaderd door de bekende whatsapp fraudeurs. Hallo papa, dit is mijn nieuwe nummer. Er ligt een rekening dat vandaag betaald moet worden.... bla bla bla. We kennen het.

Vanzelfsprekend ben ik hier niet in getrapt en ben ik geen slachtoffer geworden.

Nadat ik de betaallink heb ontvangen heb ik zowel het abuse team van Bunq als KPN aangesproken. Bunq gaf aan verdere maatregelen genomen te hebben. Maar tot mijn grote verbazing heeft KPN geen abuse team voor mobiele gebruikers. De klantenservice geeft aan geen middelen of meldpunten te hebben voor misbruik op hun mobiele netwerk.

De reactie van abuse@kpn.com was helder:
Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Er is in dit geval geen sprake van een probleem wat afgehandeld wordt door het KPN Abuse Team. Wij adviseren u contact op te nemen met onze klantenservice op het onderstaande telefoonnummer:

0800-0402 Vaste telefonie, internet en televisie
Één nummer voor al uw vragen over uw vaste telefoonaansluiting, internet, Interactieve TV en Digitenne. Dit (gratis) telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Ik vind het vreemd dat KPN schijnbaar niet optreed tegen dit soort vorm van fraude, en er geen enkel meldpunt is, terwijl dit voor de vaste internet/mail lijn er wel is. De politie is een 2e mogelijkheid. Maar zoals we allemaal zelf weten heeft de politie geen capaciteit voor dit soort zaken en zullen telefoonnummers door hun nooit geblokkeerd worden.

In mijn ogen werkt KPN dus actief TEGEN en zorgt het er voor dat oplichters vrij hun gang kunnen blijven gaan. Hierdoor ben ik persoonlijk van mening dat KPN mede verantwoordelijk is voor de schade die de oplichters aanrichten zolang als dat er geen actie ondernomen had kunnen worden.

Hoe denken jullie over situaties als deze?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

KPN dwingt jou niet om encrypted Whatsapp te gebruiken.

Wat wil je nu van KPN?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dat KPN moeite doet dit soort telefoonnummers aan te pakken en te blokkeren als hier aanleiding voor is. Maar er is bij KPN geen enkel punt waar ook maar enige moment naar gekeken gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:32:
[...]

Dat KPN moeite doet dit soort telefoonnummers aan te pakken en te blokkeren als hier aanleiding voor is. Maar er is bij KPN geen enkel punt waar ook maar enige moment naar gekeken gaat worden.
Nogmaals, KPN kan niet "in" jouw Whatsapp verkeer kijken. Niemand kan dat. Hoe verwacht je dan een blokkade te krijgen op nummer X of Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Nogmaals, KPN kan niet "in" jouw Whatsapp verkeer kijken. Niemand kan dat. Hoe verwacht je dan een blokkade te krijgen op nummer X of Y?
Door bewijs aan te leveren? Zoals je dat normaal altijd doet bij een abuse team?
Ik constateer iets, lever bewijs aan, en KPN verwerkt het.

Punt is. KPN heeft geen meldpunt en doet dus helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 09:35
Misschien is dat 06-nummer niet eens van de oplichters, de laatste tijd is er ook een hoop fraude met die Whatsapp verificatie codes.

Stel dat KPN het nummer blokkeert hebben de oplichters nog tientallen prepaid simkaarten liggen om verder te gaan. Dus echt nu heeft het niet.
Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Door bewijs aan te leveren? Zoals je dat normaal altijd doet bij een abuse team?
Ik constateer iets, lever bewijs aan, en KPN verwerkt het.

Punt is. KPN heeft geen meldpunt en doet dus helemaal niks.
Maar het is voor KPN niet te controleren of het bewijs echt is. Zou wat zijn als KPN meteen je nummer blokt.

[ Voor 44% gewijzigd door xares op 17-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
xares schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:35:
Misschien is dat 06-nummer niet eens van de oplichters, de laatste tijd is er ook een hoop fraude met die Whatsapp verificatie codes.

Stel dat KPN het nummer blokkeert hebben de oplichters nog tientallen prepaid simkaarten liggen om verder te gaan. Dus echt nu heeft het niet.
Het heeft altijd nut. Dus daar ben ik het niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En dan?

Nogmaals, en ik ben dus echt zoekende wat je wil: ze kunnen er niks mee! Niet blokkeren in je Whatsapp. Niet in je Insta. Niet in je TikTok. Nergens!

Die communicatie van al die apps is "end to end encrypted". KPN ziet / detecteert / blokkeert dus nooit (!!!!) de inhoud, sender, receiver, whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:37:
[...]

En dan?

Nogmaals, en ik ben dus echt zoekende wat je wil: ze kunnen er niks mee! Niet blokkeren in je Whatsapp. Niet in je Insta. Niet in je TikTok. Nergens!

Die communicatie van al die apps is "end to end encrypted". KPN ziet / detecteert / blokkeert dus nooit (!!!!) de inhoud, sender, receiver, whatever.
Ik ben echt wel op de hoogte hoe apps werken en beveiligd zijn. Het gaat mij er om dat het nummer fysiek uit de lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Wellicht een stomme vraag maar, even buiten het nietszeggende antwoord van KPN (al kan je dus gewoon dat 0800 nummer bellen), hoe weet je trouwens dat het betreffende nummer van KPN is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:46

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb eerder het idee dat KPN er gewoonweg niks tegen kan doen, omdat WhatsApp encrypted is, en omdat de scammers blijkbaar bergen aan simkaarten in bezit hebben om er misbruik van te maken. Elke dag zal er wel een andere SIM gebruikt worden, en dan vooral anoniem gekocht.

Eigenlijk wordt het tijd dat de overheid de verkoop van anonieme sim-kaarten aan banden legt, en mensen laat identificeren bij aanschaf van een SIM-kaart.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, dat is als klagen dat de postbode niets doet tegen de brieven van de Nigeriaanse scammers.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:09
Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Ik ben echt wel op de hoogte hoe apps werken en beveiligd zijn. Het gaat mij er om dat het nummer fysiek uit de lucht is.
Was je niet toevallig met wifi verbonden? ;)

Wat zei het abuse team van Whatsapp/Facebook?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

eric.1 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:48:
Wellicht een stomme vraag maar, even buiten het nietszeggende antwoord van KPN (al kan je dus gewoon dat 0800 nummer bellen), hoe weet je trouwens dat het betreffende nummer van KPN is?
Ik weet dat je via het HLR systeem kan achterhalen wie de operator is achter een telefoonnummer, en dat reeksen vroeger makkelijk te herleiden waren naar een provider. Maar ik vraag me af of dit ook bij nummerportering wordt aangepast? Ik zat bij Telfort toen ik mijn nummer kreeg, en tegenwoordig bij Simyo. Is het nummer dan nog eigendom van Telfort (nu dus weer KPN vanwege de overname 8)7) en de aansluiting van Simyo?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Da's leuk, maar dat heeft toch 0,0 nut?
Whatsapp valideert eenmalig het nummer middels een SMS.
Daarna gaat het verder over een data verbinding. Niet eens persé 4G, maar random WiFi voldoet ook.
Ookal zet KPN een disable op de SIM kaart, dan kan de fraudeur gewoon door whatsappen.

Edit:
Het kan nog veel leuker zelfs. Het hele apparaat waar mee ge-whatsapped wordt hoeft helemaal niet het apparaat te zijn waar het telefoonnummer bij hoort.
Als ik Whatsapp op een tablet installeer en dan m'n telefoonnummer opgeef, verschijnt er een SMS op m'n telefoon met daar in een verificatiecode. Die kan ik dan met de hand intikken op de tablet en is het alsnog gevalideerd.
Dus ookal zou je een Mission Impossible achtige 'Self Destruct' opdracht naar de het telefoonnnummer kunnen sturen als KPN zijnde, en gaat de telefoon dan spectaculair in vlammen op, dan heb je nogsteeds niet persé de whatsappende fraudeur uit de lucht gehaald

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 17-07-2020 17:07 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32
[...]

Nummer van KPN... of tele2, of t-mobile, ziggo, lebara, Ben, Budget Mobiel, hollandsnieuwe, Simpel,
Simyo Youfone...

Heb je whatsapp al gemaild?
Al is het verkeer encrypted, 't nummer is dat niet, want dat wordt als adressering gebruikt. Als iemand nummers kan blokken in whatsapp, dan zijn zij 't wel.

Dit is 't zelfde als je provider beklagen dat je SPAM krijgt op je hotmail. KPN levert in 't geval van whatsapp alleen het dataverkeer.

[ Voor 11% gewijzigd door PROnline op 17-07-2020 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02
Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:26:
Ik vind het vreemd dat KPN schijnbaar niet optreed tegen dit soort vorm van fraude,
Ik niet. :)

Stel je wordt op marktplaats opgelicht. Die oplichter heeft zijn account aangemaakt met een hotmail e-mailadres en over een KPN-verbinding.

Wie benader je dan? Marktplaats? Hotmail? KPN? Optie 1 denk ik toch?

Die lijn even doortrekken... zou ik het logischer vinden om nu abuse@Whatsapp te benaderen. Waarom is dit zo anders dan de marktplaats case? Het feit dat de "accountnaam" een telefoonnummer is?

Zoals @McKaamos al terecht opmerkt kan KPN deze oplichting niet stoppen. Het nummer, het abonnement of de SIM deactiveren doet helemaal niets, dat nummer is maar 1x nodig geweest tijdens de installatie/activatie van WhatsApp. Je weet niet eens zeker dat het nummer van de oplichter is, kort toegang tot een telefoonnummer waar geen WhatsApp op actief is kan al genoeg zijn om het nummer te gebruiken.

Whatsapp zou hier wél iets aan kunnen doen (account deactiveren).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

AW_Bos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:55:
Ik weet dat je via het HLR systeem kan achterhalen wie de operator is achter een telefoonnummer, en dat reeksen vroeger makkelijk te herleiden waren naar een provider. Maar ik vraag me af of dit ook bij nummerportering wordt aangepast? Ik zat bij Telfort toen ik mijn nummer kreeg, en tegenwoordig bij Simyo. Is het nummer dan nog eigendom van Telfort (nu dus weer KPN vanwege de overname 8)7) en de aansluiting van Simyo?
Een HLR request zal in Nederland altijd de actuele MCC/MNC code van de operator teruggeven, ook bij geporteerde nummers. Dit kost wel geld omdat dit berichten zijn die over het SS7 netwerk gestuurd worden. Een andere manier om nauwkeurig te bepalen of een nummer geporteerd is, is het raadplegen van de COIN database. Alle Nederlandse operators zijn bij deze vereniging aangesloten en sturen elke mutatie op van een mobiel nummer.

/ontopic: Ik kreeg onlangs ook een WhatsApp scammer op de lijn, maar deze had daadwerkelijk het account van een bekende overgenomen. Niks apart nummer dus. In dat soort gevallen vind ik het blokkeren van een SIM kaart véél te rigoureus. En volstrekt ontoereikend, want volgens mij blijft WhatsApp nog wel een tijdje werken na een SIM blokkade.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Xander schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:12:
Whatsapp zou hier wél iets aan kunnen doen (account deactiveren).
Je kunt altijd naar support@whatsapp.com mailen. Die reageren adequaat en serieus op abuse meldingen. En ze blokkeren ook vrij snel een account waar misbruik op gepleegd wordt. Uit eigen ervaring.

Overigens zou iedereen eigenlijk tweestaps-verificatie moeten aanzetten. Dat voorkomt een hele hoop narigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 21:38
[...]

En dan? WhatsApp blijft gewoon werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

DexterDee schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:16:
[...]
En volstrekt ontoereikend, want volgens mij blijft WhatsApp nog wel een tijdje werken na een SIM blokkade.
Klopt, want het werkt ook via WiFi omdat het via internet gaat. Eigenlijk vindt er maar een keer een controle op het telefoonnummer plaats, en dat is bij registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

DexterDee schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Je kunt altijd naar support@whatsapp.com mailen. Die reageren adequaat en serieus op abuse meldingen. En ze blokkeren ook vrij snel een account waar misbruik op gepleegd wordt. Uit eigen ervaring.

Overigens zou iedereen eigenlijk tweestaps-verificatie moeten aanzetten. Dat voorkomt een hele hoop narigheid.
Goed idee!
Screenshot meesturen, uitleg en het nummer laten platleggen.
Gaat dat echt zo makkelijk bij WhatsApp? :)

Ik kan zo een dozijn aan screenshots van deze fraude vinden op het internet, dus ze zullen dan wel heel blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Centurius schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:24:
[...]

En dan? WhatsApp blijft gewoon werken hoor.
Misschien dat ze dan niet kunnen SMSén :P
Maar ik vermoed dat ze voor die oplichting weer een SMS-dienst gebruiken die dat nummer misschien meegeeft omdat ze zich moeten verifiëren om te kunnen SMSén. Technisch is het mogelijk om tekst mee te geven als afzender van een SMS, maar ik heb nog nooit 'Belastingdienst' gezien bij een phishing/scamming bericht. Hopelijk maak ik geen slapende honden wakker ;)?

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 17-07-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

AW_Bos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:27:
Goed idee!
Screenshot meesturen, uitleg en het nummer laten platleggen.
Gaat dat echt zo makkelijk bij WhatsApp? :)

Ik kan zo een dozijn aan screenshots van deze fraude vinden op het internet, dus ze zullen dan wel heel blij zijn.
Uiteraard gaan ze niet simpelweg blokkeren omdat jij er om vraagt. Maar het is in de meeste gevallen (ook zonder in de berichten te kijken duidelijk dat er fraude/oplichting gaande is:

* Plotseling berichten naar een groot gedeelte van je WA contacten
* Web WhatsApp wordt ineens van een heel ander IP geraadpleegd
* Er wordt een ander device signature meegestuurd
* Er is pas geleden een password / SMS reset geweest
* etc... etc...

Het lijkt me dat je daar zelfs met machine learning wel wat mee zou kunnen doen. De waarschijnlijkheid uitrekenen waarmee iemand is gehacked.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

AW_Bos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:28:
Technisch is het mogelijk om tekst mee te geven als afzender van een SMS, maar ik heb nog nooit 'Belastingdienst' gezien bij een phishing/scamming bericht. Hopelijk maak ik geen slapende honden wakker ;)?
Dat klopt, je kunt een alfanumerieke afzender tot 12 karakters meesturen. "Belastingdienst" zal dus niet werken, maar "Marktplaats" past nét wel. En geloof me, dat wordt ook echt wel gedaan. De grote Nederlandse partijen die SMS versturen hanteren echter een substantiële blackdeny-list. Standaard worden heel veel termen geblokkeerd, zoals Apple, Microsoft, Marktplaats, Overheid, Incasso en nog vele vele anderen. Dit omdat scammers er al lang achter zijn dat een SMS'je van "Apple" met de tekst "Uw Apple-ID wachtwoord is verlopen" redelijk geloofwaardig overkomt. En als Apple dan toch klant wil worden bij dat soort bedrijven, dan wordt deze op de whiteallow-list gezet.

Aangezien SMS wereldwijd werkt, is dit soort fraude op deze manier te bemoeilijken, maar niet echt uit te sluiten. Daarom zijn er ook initiatieven om dit aan te pakken. Google heeft Verified SMS bedacht, wat in de nabije toekomst op elk Android device gaat werken. Dit komt ook naar Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:05
Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Het heeft altijd nut. Dus daar ben ik het niet met je eens.
Niet voor Whatsapp. Die blijft rustig doordraaien nadat KPN het nummer geblokkeerd heeft. Dus als KPN het nummer uitschakelt kan de oplichter gewoon doorgaan met appen op dat geblokkeerde nummer. Whatsapp controleert niet dagelijks of een nummer bij één van de duizenden providers wereldwijd geblokkeerd is.

Whatsapp werkt namelijk op basis van die mobiele telefoonnummers. Eenmaal geactiveerd kun je genoeg ongein uithalen met die nummers.

Voor deze problemen is Whatsapp de enige partij die dit soort dingen kunnen blokkeren. KPN kan niet weten dat er misbruik wordt gepleegd totdat iemand dat meldt. En dan kan KPN vervolgens nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
krakendmodem schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:49:
[...]

KPN kan niet weten dat er misbruik wordt gepleegd totdat iemand dat meldt. En dan kan KPN vervolgens nog niks.
Daar ligt een beetje mijn punt. Whatsapp heeft geen meldpunt en doet bij de klantenservice hier ook niks mee.

Het Whatsapp punt snap ik hoor! Daar kan niemand behalve Whatsapp wat aan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:52:
[...]

Daar ligt een beetje mijn punt. Whatsapp heeft geen meldpunt en doet bij de klantenservice hier ook niks mee.

Het Whatsapp punt snap ik hoor! Daar kan niemand behalve Whatsapp wat aan doen
En dit dan?
DexterDee schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

weebl

YARR!

Ga je ook Rijkswaterstaat bellen als je iemand te hard ziet rijden op de snelweg...?

Dat een bedrijf/instantie de infrastructuur levert wil dat nog niet zeggen dat het verantwoordelijk is voor de acties van medegebruikers.

Volgens mij moet je voor dit soort gevallen, net als bij de hardrijder op de snelweg, de politie hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
weebl schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:11:
Ga je ook Rijkswaterstaat bellen als je iemand te hard ziet rijden op de snelweg...?

Dat een bedrijf/instantie de infrastructuur levert wil dat nog niet zeggen dat het verantwoordelijk is voor de acties van medegebruikers.

Volgens mij moet je voor dit soort gevallen, net als bij de hardrijder op de snelweg, de politie hebben...
Waarom treed mijn provider dan wel op als ik het netwerk misbruik, maar niet als ik het mobiele telefoonnetwerk misbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

McKaamos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Whatsapp valideert eenmalig het nummer middels een SMS.
Daarna gaat het verder over een data verbinding. Niet eens persé 4G, maar random WiFi voldoet ook.
Ookal zet KPN een disable op de SIM kaart, dan kan de fraudeur gewoon door whatsappen.
Daar kan je je in vergissen:
laatst was van mij een prepaid-kaartje verlopen en dat merkte ik doordat Whatsapp het niet meer deed.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 17-07-2020 19:50 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

[...]

Dan ben je ook op de hoogte van het feit dat dat dus niets doet. Whatsapp is al geactiveerd en de (on)vriendelijke gebruiker kan gewoon door blijven appen met het nummer tot hij een ons weegt.

Mijn vader is recent exact op dezelfde manier 7000€ lichter gemaakt en ik ben echt groot voorstander van oplossingen, maar KPN simkaartjes laten blokkeren waar verder niets mee bereikt wordt is geen oplossing. Dat is verdere kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:38:
[...]

Waarom treed mijn provider dan wel op als ik het netwerk misbruik, maar niet als ik het mobiele telefoonnetwerk misbruik?
Wie zegt dat het telefoonnetwerk misbruikt wordt? For all you know gebruikt ie wifi.

Nummer blokkeren doet echt 0 duiten in het zakje kwa oplossen van dit probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:54:
[...]
Whatsapp is al geactiveerd en de (on)vriendelijke gebruiker kan gewoon door blijven appen met het nummer tot hij een ons weegt.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aawe mwan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:49:
[...]

laatst was van mij een prepaid-kaartje verlopen en dat merkte ik doordat Whatsapp het niet meer deed.
Ik heb nog een whatsapp nummer actief van god weet hoe lang geleden. Dit lijkt me een sterk verhaal. Whatsapp kan geen providerinfo inzien, hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie hierboven.

Als iets, zou je het bij Whatsapp aan moeten kaarten, zodat die het account kunnen blokkeren

Nu is het alsof je KPN vraagt iemands Facebook Messenger account te blokkeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 17-07-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Gebruikte je wellicht alleen internet via die SIM op dat toestel? Je moet natuurlijk nog wel een internetverbinding hebben (bijvoorbeeld via wifi).

Het stopt ook met werken als het nummer opnieuw wordt uitgegeven en de nieuwe eigenaar WhatsApp registreert. Maar daar gaat wel een behoorlijke tijd overheen...
Eigen ervaring. Heb WhatsApp al ruim een jaar geactiveerd op een Android tablet waar nu geen SIM meer in zit. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Xander schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:02:
Eigen ervaring. Heb WhatsApp al ruim een jaar geactiveerd op een Android tablet waar nu geen SIM meer in zit. Werkt prima.
Bedoel jij dat je nu al ruim een jaar zit te Whatsappen op een telefoonnummer dat intussen waarschijnlijk van een ander is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Zoals anderen al aangeven heeft WhatsApp niet zoveel met KPN te maken. Eenmaal geactiveerd kun je het nummer blijven gebruiken. Dat verandert pas wanneer KPN het nummer aan een andere SIM toewijst en de nieuwe gebruiker zelf WhatsApp activeert. Maar daar gaat aardig wat tijd overheen.

Daarbij schromen dit soort louche figuren er niet voor om de SIMs van andere mensen te gebruiken. Katvangers zijn ook hier van toepassing. Als KPN ingrijpt zit oma zonder telefoon terwijl de crimineel alweer 2 SIM's verder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
aawe mwan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:08:
[...]

Bedoel jij dat je nu al ruim een jaar zit te Whatsappen op een telefoonnummer dat intussen waarschijnlijk van een ander is?
Nee. :?

Die SIM en het nummer heb ik nog gewoon. Alleen niet in dat apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Xander schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:12:
[...]
Die SIM en het nummer heb ik nog gewoon. Alleen niet in dat apparaat...
Dan heb jij dus de zin waar je op reageerde helemaal niet begrepen.

Ik schreef dat mijn SIM kaart verlopen was. En dat ik dat merkte doordat Whatsapp geblokkeerd was.
Jouw ervaring is niet vergelijkbaar, omdat jouw SIM nog steeds gewoon in gebruik is.

[ Voor 26% gewijzigd door aawe mwan op 17-07-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Luchtbakker Bij Bunq zit je goed, maar bij KPN zit je echt tegen de verkeerde boom te blaffen.
Gecondoleerd met je kokende gouden ICT hart trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:57:
[...]
Whatsapp kan geen providerinfo inzien, hoop ik.
Ik denk dat ze dat wel kunnen en dat is ook wel handig want dan kunnen ze ook contact opnemen met de provider waar de crimineel zit. Oplichting is natuurlijk echt wel iets voor een abuse desk.

Ik denk ook dat er verder niets te doen is aan het voorkomen van deze oplichting. De basistruc bestaat al zeker 25 jaar, veel langer dan Whatsapp dus. In de begintijd moesten ze de bejaarden opbellen op hun vaste telefoon. Ze moesten zorgen dat de bejaarde naar een bankfiliaal toe ging, om geld op te nemen aan de balie. Aan de balie werden ze nog gewaarschuwd door bankmedewerkers, maar de bejaarden verzonnen zelf smoesjes om toch het geld te kunnen opnemen en aan de criminelen te kunnen overhandigen.

Zoek op "enkeltrick betrug" als je dit nog niet wist. Met Whatsapp gaat het alleen maar veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
aawe mwan schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Dan heb jij dus de zin waar je op reageerde helemaal niet begrepen.

Ik schreef dat mijn SIM kaart verlopen was. En dat ik dat merkte doordat Whatsapp geblokkeerd was.
Jouw ervaring is niet vergelijkbaar, omdat jouw SIM nog steeds gewoon in gebruik is.
Maar dat maakt helemaal niet uit. WhatsApp kan niet verifiëren of de SIM verlopen is ja of nee.

Alleen als het nummer is verlopen, opnieuw is uitgereikt aan een andere klant en opnieuw wordt gebruikt voor WhatsApp, ga je er iets van merken.

Daar gaat zoveel tijd overheen dat een oplichter daar nou niet echt door wordt beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dit is gewoon een zeer geraffineerde manier van social engineering. Je kan dit niet zomaar afschuiven op de techniek of de makers ervan. Tuurlijk, waarschijnlijk zijn er nog mogelijkheden om het net even wat lastiger te maken maar het grootste lek zit in dit verhaal toch tussen de stoel en het toetsenbord helaas.... Met goede voorlichting krijg je meer voor elkaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 17-07-2020 20:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

weebl

YARR!

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:38:
[...]

Volgens mij mis je het punt dat iedereen hier probeert te maken. Maargoed, ik doe nog een poging.

Wie zegt dat de andere partij via KPN gebruik maakt van het internet? Kan ook T-Mobile/Vodafone zijn, of elke andere provider via WiFi... Dat het via KPN bij jou binnenkomt betekent niet dat KPN er ook meteen voor verantwoordelijk is. Dat zou betekenen dat KPN al het netwerkverkeer inhoudelijk moet gaan monitoren. Iets wat met de end-to-end encryptie van Whatsapp onbegonnen werk is. Vandaar mijn vergelijking met te hard rijden op de snelweg. Zelfs Whatsapp treft in deze geen blaam als je het mij vraagt. Je gaat ook niet klagen bij Ferarri namelijk, dat er iemand in hun auto te hard rijdt op de snelweg.

Nogmaals: dit zijn illegale praktijken, niet de makers van het middel of de infrastructuur zijn hier verantwoordelijk voor het opsporen en vervolgen, dat is de politie... Heb je die al gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Okay, ja, Whatsapp doet periodiek nog wel een controle, dat klopt. Maar als je aan het phishen bent, dan is je account al wel dicht gekicked voordat zo'n hercontrole plaatsvindt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1