Hallo Tweakers.
Mijn ICT gouden hart begint te koken, want ik heb vandaag KPN gesproken. Doorgaans een prima bedrijf hoor.
Vandaag ben ik voor de gezelligheid benaderd door de bekende whatsapp fraudeurs. Hallo papa, dit is mijn nieuwe nummer. Er ligt een rekening dat vandaag betaald moet worden.... bla bla bla. We kennen het.
Vanzelfsprekend ben ik hier niet in getrapt en ben ik geen slachtoffer geworden.
Nadat ik de betaallink heb ontvangen heb ik zowel het abuse team van Bunq als KPN aangesproken. Bunq gaf aan verdere maatregelen genomen te hebben. Maar tot mijn grote verbazing heeft KPN geen abuse team voor mobiele gebruikers. De klantenservice geeft aan geen middelen of meldpunten te hebben voor misbruik op hun mobiele netwerk.
De reactie van abuse@kpn.com was helder:
In mijn ogen werkt KPN dus actief TEGEN en zorgt het er voor dat oplichters vrij hun gang kunnen blijven gaan. Hierdoor ben ik persoonlijk van mening dat KPN mede verantwoordelijk is voor de schade die de oplichters aanrichten zolang als dat er geen actie ondernomen had kunnen worden.
Hoe denken jullie over situaties als deze?
Mijn ICT gouden hart begint te koken, want ik heb vandaag KPN gesproken. Doorgaans een prima bedrijf hoor.
Vandaag ben ik voor de gezelligheid benaderd door de bekende whatsapp fraudeurs. Hallo papa, dit is mijn nieuwe nummer. Er ligt een rekening dat vandaag betaald moet worden.... bla bla bla. We kennen het.
Vanzelfsprekend ben ik hier niet in getrapt en ben ik geen slachtoffer geworden.
Nadat ik de betaallink heb ontvangen heb ik zowel het abuse team van Bunq als KPN aangesproken. Bunq gaf aan verdere maatregelen genomen te hebben. Maar tot mijn grote verbazing heeft KPN geen abuse team voor mobiele gebruikers. De klantenservice geeft aan geen middelen of meldpunten te hebben voor misbruik op hun mobiele netwerk.
De reactie van abuse@kpn.com was helder:
Ik vind het vreemd dat KPN schijnbaar niet optreed tegen dit soort vorm van fraude, en er geen enkel meldpunt is, terwijl dit voor de vaste internet/mail lijn er wel is. De politie is een 2e mogelijkheid. Maar zoals we allemaal zelf weten heeft de politie geen capaciteit voor dit soort zaken en zullen telefoonnummers door hun nooit geblokkeerd worden.Geachte heer, mevrouw,
Bedankt voor uw bericht. Er is in dit geval geen sprake van een probleem wat afgehandeld wordt door het KPN Abuse Team. Wij adviseren u contact op te nemen met onze klantenservice op het onderstaande telefoonnummer:
0800-0402 Vaste telefonie, internet en televisie
Één nummer voor al uw vragen over uw vaste telefoonaansluiting, internet, Interactieve TV en Digitenne. Dit (gratis) telefoonnummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
In mijn ogen werkt KPN dus actief TEGEN en zorgt het er voor dat oplichters vrij hun gang kunnen blijven gaan. Hierdoor ben ik persoonlijk van mening dat KPN mede verantwoordelijk is voor de schade die de oplichters aanrichten zolang als dat er geen actie ondernomen had kunnen worden.
Hoe denken jullie over situaties als deze?