Aankoop advies beeldscherm 2K (1440P) minimaal 120HZ

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:10
Mijn vraag:
Ik zoek een goede 2K beeldscherm, 27 inch waar ik minimaal 120 hz heb (liever 144hz) en freesync.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet wat ik moet halen.
Dit is het scherm wat ik nu heb:
pricewatch: LG IPS234V-BN Zwart

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 264,07€ 264,07
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 210,54€ 210,54
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 37,99€ 37,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 114,95€ 114,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.154,83

Os die ik gebruik:
Windows 10
Pop OS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Iets meer dan 1 maand geleden dit scherm aangeschaft:
pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart
Wat mij niet beviel is de kijkhoeken, in de hoeken waren deze best donker (kwalitatief slechter paneel?) of is dit iets wat bij elke VA paneel is?
Nu heb ik zelf een IPS paneel bij mijn huidige full hd scherm, maar hoor daar toch minderen dingen over de kwaliteit:
pricewatch: BenQ EX2780Q Grijs
pricewatch: Asus TUF Gaming VG27AQ Zwart
pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

Nu sta ik open voor een VA paneel als het blijkt dat het een kwaliteits probleem is bij AOC.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ps: Ja videokaart kan geen 1440P op minimaal 120hz aan maar deze wordt ergens dit jaar vervangen voor de opvolger van de Radeon 5700 serie.

Alle reacties

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-01 01:58

pino85

Im just a Bird in the Sky

@dutchnltweaker Wil je goede kijkhoeken zit je toch min of meer vast aan IPS.
Wil je snelheid kom je bij TN uit, VA zit er tussen in.(even globaal makkelijk uitgelegd). Maar ook daarin zijn kijkhoeken minder goed dan bij IPS en dat merk je als je IPS gewend bent.
Het is net wat jij het aller belangrijkste vind, als je dat weet kan je gericht gaan zoeken. Nu voel ik toch nog een twijfel en is advies geven daardoor moeilijk.

[ Voor 12% gewijzigd door pino85 op 18-07-2020 12:49 ]

Liefhebber van Tweakers

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:18
Je zegt een 2k scherm te zoeken, maar alles wat je linkt is 1440p (QHD)?

TN sowieso links laten liggen.
VA zou ik alleen doen als de zwartwaardes heel belangrijk zijn (bv als je veel donkere films kijkt of een "duister" genre games speelt).
IPS is simpelweg de beste techniek wat betreft beeld, en qua snelheid zijn ze ook niet zo slecht meer.
Uiteraard heb je bij IPS ook wel minpunten, zoals bijvoorbeeld backlight bleeding.

Wil je zeker zijn dan zou ik sowieso even goede reviews opzoeken, bij voorkeur op https://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm

• dutchnltweaker
pino85 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:53:
@dutchnltweaker Wil je goede kijkhoeken zit je toch min of meer vast aan IPS.
Wil je snelheid kom je bij TN uit, VA zit er tussen in.(even globaal makkelijk uitgelegd). Maar ook daarin zijn kijkhoeken minder goed dan bij IPS en dat merk je als je IPS gewend bent.
Het is net wat jij het aller belangrijkste vind, als je dat weet kan je gericht gaan zoeken. Nu voel ik toch nog een twijfel en is advies geven daardoor moeilijk.
Nou twijfel niet hoor, mijn voorkeur gaat meer uit richting de ips.

• dutchnltweaker
mitsumark schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:48:
Je zegt een 2k scherm te zoeken, maar alles wat je linkt is 1440p (QHD)?

TN sowieso links laten liggen.
VA zou ik alleen doen als de zwartwaardes heel belangrijk zijn (bv als je veel donkere films kijkt of een "duister" genre games speelt).
IPS is simpelweg de beste techniek wat betreft beeld, en qua snelheid zijn ze ook niet zo slecht meer.
Uiteraard heb je bij IPS ook wel minpunten, zoals bijvoorbeeld backlight bleeding.

Wil je zeker zijn dan zou ik sowieso even goede reviews opzoeken, bij voorkeur op https://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm
Oeps maakte de vergelijking 2k met 1440p maar dat klopt niet :+.
Nou TN was sowieso niet de bedoeling, de AOC die ik terug gestuurd had een VA paneel. Super black waardes en contrast maar kijkhoeken... Heel storend helaas.
Ik denk dat ik voor ips wil gaan, heb nu ips en heb soms wel de zwart waardes gemist maar niet zo erg.

Nu alleen de keus welke, elk heeft weer zijn min en pluspunten en ik heb een vast budget waar ik weer niet overheen wil gaan (ergens moet het toch stoppen).

• pino85

pino85

@dutchnltweaker Duidelijk, ik zou ook gewoon voor IPS gaan in dit geval. Wat is je max budget?

Liefhebber van Tweakers

• dutchnltweaker
pino85 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 13:27:
@dutchnltweaker Duidelijk, ik zou ook gewoon voor IPS gaan in dit geval. Wat is je max budget?
400 a 450 echt max, daar boven vind ik het voor mijzelf niet waard om aan een monitor te spenderen.

• pino85

pino85

Kijk eens op deze website voor de juiste keuze voor jou.
Zijn echt in dephts reviews die er staan en ik weet zeker dat je keuze dan een stuk makkelijk word.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

Edit:

Je moet ook wat geluk hebben bij IPS, het is zo random bij welk merk type bv IPS glow voorkomt en in welke mate.
Voor mij nog steeds een nadeel van IPS. Echter staat er heel veel positiefs tegen over!

[ Voor 62% gewijzigd door pino85 op 19-07-2020 19:44 ]

Liefhebber van Tweakers

• dutchnltweaker
pino85 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:30:
Kijk eens op deze website voor de juiste keuze voor jou.
Zijn echt in dephts reviews die er staan en ik weet zeker dat je keuze dan een stuk makkelijk word.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-usage/gaming

Edit:

Je moet ook wat geluk hebben bij IPS, het is zo random bij welk merk type bv IPS glow voorkomt en in welke mate.
Voor mij nog steeds een nadeel van IPS. Echter staat er heel veel positiefs tegen over!
Tja die asus en LG staan hoog in mijn lijstje, enige wat me tegenhoud is dat ze continue over het contrast zeggen dat het slecht is.. Kan toch niet slechter zijn dan de lg ips 1080p scherm uit 2011? Daar let ik eerlijk gezegd niet zoveel op.

Wat heb jij trouwens zelf, Ook ips?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met 2K wordt altijd horizontale resolutie bedoeld, 2K komt neer op 2048 pixels en 1440P gaat altijd over de verticale resolutie en gaat hier dus over 1440 pixels. Een 2K 1440p scherm is dus een 2048x1440 pixel scherm, iets wat je heel weinig zult zien.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• pino85

pino85

dutchnltweaker schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Tja die asus en LG staan hoog in mijn lijstje, enige wat me tegenhoud is dat ze continue over het contrast zeggen dat het slecht is.. Kan toch niet slechter zijn dan de lg ips 1080p scherm uit 2011? Daar let ik eerlijk gezegd niet zoveel op.

Wat heb jij trouwens zelf, Ook ips?
Ik heb nog een TN scherm voor e sports leagues.
Maar mijn vrouw heeft ook nog een IPS scherm wat op andere vlakken zo veel beter is.
En contrast slecht, voor iedereen is slecht weer anders.
Ik zou me daar niet op blindstaren, en mocht het je echt niet bevallen kan hij altijd terug of omgeruild worden toch?

[ Voor 15% gewijzigd door pino85 op 19-07-2020 23:13 ]

Liefhebber van Tweakers

• dutchnltweaker
pino85 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:12:
[...]

Ik heb nog een TN scherm voor e sports leagues.
Maar mijn vrouw heeft ook nog een IPS scherm wat op andere vlakken zo veel beter is.
En contrast slecht, voor iedereen is slecht weer anders.
Ik zou me daar niet op blindstaren, en mocht het je echt niet bevallen kan hij altijd terug of omgeruild worden toch?
Dat is ook weer zo, alleen heb wel ervaring met terugsturen wegens kwaliteit minder. Dat heen en weer sturen is op een gegeven moment niet meer grappig. Ik heb nu een lg ips scherm uit 2012 en daar eigenlijk nooit zo op gelet op het echte zwarte waardes. In iedergeval niet aan gestoord ( heel soms bij een film kijken dan).
Het de AOC met va paneel vond ik persoonlijk helemaal niks. Kon er niet aan wennen, VA zal misschien bij een tv super zijn maar op een beeldscherm waar je dicht op zit is voor mij storend dat in de hoeken donkerder is. Eigenlijk is elke ips QHD scherm beter dan wat ik nu heb en is het altijd beter.

Ga denk ik de lg halen maar wacht even op een prijsverlaging, nu opeens weer 50 euro duurder (continue verschillend).

[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 21-07-2020 10:20 ]

• pino85

pino85

@dutchnltweaker De lg is ook echt wat ik lees en hoor een goed scherm, misschien via cashback sites dat hij nog wat goedkoper te krijgen is

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1