Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-03 11:31
Hallo,

Binnenkort zou ik een camera willen voor foto's, timelapses en video's op te nemen vooral van auto's voor, tijdens en na een detailing behandeling. (Reinigen-Polieren/polijsten-Beschermen)

Ben zelf al uitgekomen op de Panasonic Lumix DC-FZ82 maar heb eerlijk gezegd hier weinig kennis in of ik een goeie keuze maak. Prijs zou ik liever niet veel duurder gaan vanwege mijn kennis.

Mijn grootste twijfel is de kijkhoek, door de beperkte ruimte in de garage is deze best niet te klein maar als ik dit correct begrijp is dit Zoom (wide) 20mm ongeveer 94° en 1 van de betere op dit vlak hiervoor?

Wat meer details over mijn gebruik van de camera:

Foto's en video's zijn van de volledige wagen tot de kleinere details als fijne krasjes, swirls, steenslag.
Ze zullen genomen worden buiten en in een garage die sterk verlicht is.
(Denk een 12000lm aan 6K Paneel en led batten + een 8000lm aan spotverlichting die ik kan wisselen tussen 3K, 4K en 6K)
De foto's die ik neem zullen dus vaak in rechtstreekse weerspiegeling van een lichtbron zijn voor defecten duidelijk te maken.

De time lapse functie is eerder voor het polieren/polijsten zodat je een mooie voor en na ziet met de werkwijze bij of de volledige wagen op afstand tijdens de volledige behandeling.

De zoom functie lijkt handig voor defecten vast te leggen zonder teveel te moeten verplaatsen en mijn moeder zal deze waarschijnlijk het regelmatig gebruiken voor foto's van de hond, natuur en als ze op reis gaan.

Hopelijk hier iemand die mij kan zeggen of ik een correcte keuze maak of een beter alternatief heeft?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Waarom gebruik je je smartphone niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
James3 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:13:
Waarom gebruik je je smartphone niet?
Heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe praktisch mijn nieuwe smartphone gaat zijn (Samsung M31), kwam normaal vandaag toe maar ja Amazon heeft iets verpest blijkbaar.
Vorige is een oude xperia Z2 en was niet ideaal, batterij ging snel leeg, elke keer ik camera open geen muziek van spotify meer en oproepen krijgen terwijl video's aan het maken ben.

De batterij van de M31 is 6000mah dus dat zou geen probleem meer mogen zijn maar spotify en bereikbaar zijn tijdens camera gebruik zal niet veranderen denk ik?

Veronderstel ook dat ik toch wel wat betere kwaliteit foto's en video's zal kunnen maken met een compact camera dan met een smartphone al ben ik hier helemaal niet van op de hoogte eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb nu ongeveer 2 jaar de DC-FZ82 en de kijkhoek is inderdaad vrij breed: in een smalle garage zou je best een auto in beeld kunnen krijgen.

Wat de camera sterk maakt (60x optische zoom) maakt hem, in mijn ervaring, meteen lastig voor jouw doel: namelijk het vastleggen van veel detail op een kleine afstand. Voor je moeder (natuur vastleggen) is het een prima camera, maar voor jouw use case misschien wat minder.

Daarnaast vind ik de kwaliteit van de foto's, vooral in de details, niet geweldig (veel ruis en artefacts, ook bij RAW en lage ISO-waarden). Ik kan me voorstellen dat als je foto's maakt van een gepoetste auto, je juist wil dat er zo min mogelijk vertekeningen in de foto's komen!

De time-lapse functie is dan wel weer handig, al is deze denk ik niet uniek voor specifiek deze camera.

Ik denk dat de vraag vooral hier in ligt: heb je écht 60x zoom nodig, met alle nadelen die daar bij komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
De kwaliteit van dit soort compactcamera's is feitelijk vaak minder goed dan van een moderne smartphone. De sensor is van ongeveer dezelfde grootte, maar de smartphone camera heeft vaak een lens met een groter diafragma.
Als je een groter zoombereik nodig hebt, dan kun je eens kijken naar de FZ300. Deze behoudt tenminste zijn lichtsterkte bij het inzoomen. Als je met 10x zoom uit de voeten kunt, is de TZ100 misschien een optie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:04:
De kwaliteit van dit soort compactcamera's is feitelijk vaak minder goed dan van een moderne smartphone. De sensor is van ongeveer dezelfde grootte, maar de smartphone camera heeft vaak een lens met een groter diafragma.
Mijn Pixel 3a doet het meestal beter dan mijn DC-FZ82, behalve dan wanneer ik optische zoom nodig heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Bedankt voor jullie reactie's allemaal.

Heb dus ondertussen mijn Samsung M31 die enorm veel betere foto's neemt dan mijn oude Sony Xperia Z2.
Hiermee moet ik nog wat experimenteren want mis blijkbaar een manuele focus en timelapse in de standaard camera app.
Autofocus lukt zolang er krassen zijn lukt het maar zodra ze weg zijn komt de focus op de weerspiegeling te staan...

Het enige nadeel is dan enkel tijdens een langere opname en time lapse (als ik een goeie app vind) ik mijn smartphone niet kan gebruiken.

Ben eerlijk gezegd een te grote leek op vlak van fotografie en de hardware voor de nadelen van de zoom lens te begrijpen voor mijn doeleinden.
Ik dacht zolang je niet inzoomt er geen nadelen waren aan een lens die verder kan inzomen, maar dit is dus een fout logica als ik het goed begrijp.
Heb ook niet echt een idee wat ik mij moet voorstellen bij ruis en artefacten.

Heb voor simpele redenen gekozen voor dit model vanwege de prijs, de zoom wide van 20mm, Ultra Hd video, het model al lang populair is en ik al mooie foto's,video's en timelapses gezien heb maar wel niet van wagens of autodetailing jammer genoeg.

De aanbevolen tz100 en fz300 zijn weer al een stukje duurder en is de zoom wide groter, veronderstel dat ik door de beperkte ruimte net zo klein mogelijk wil?

Had al een voorgevoel dat mijn kennis hierin te beperkt was. 😅

[ Voor 178% gewijzigd door Lagoyaz op 07-08-2020 19:24 ]

Pagina: 1