Goededag,
Ik wil graag mijn thuisnetwerk uitbreiden / verbeteren.
Helaas wil ik het dan ook meteen goed doen, maar ook al heb ik een ICT opleiding, hierop was ik niet helemaal voorbereid.
De volgende vragen zijn momenteel bij me opgekomen.
1. Cat6 en Cat6a zouden beide toch 10GB aan moeten kunnen?
Bij de een lees ik dat cat6 dit wel aan kan, de ander niet.
2. Zijn er geen Cat6a utp patch panelen?
Ik zie ze momenteel alleen met melding: afschermd/STP
3. Is het het echt waard om shielded kabels te nemen?
Er gaan hooguit 2 kabels internet kabels naast elkaar liggen in 1 holle buis, hoeveel storing geeft dit nou echt?
4. Is het nodig om de patch paneel te aarden als je stp kabels neemt?
De meeste panelen zijn al geleverd met aardekabel, ik zie vaak aanrader deze aan te sluiten in meterkast maar heb eigenlijk geen idee waar
5. Ik zie dat bij de ene patch paneel je direct kan aansluiten en andere keystones nodig hebben, maakt dit nog enige verschil?
Mocht iemand verder nog tips of advies hebben voor combinaties dan hoor ik dat ook graag.
(Klein patch kastje / Patch paneel / Switch)
Alvast bedankt voor advies/geduld.
Ik wil graag mijn thuisnetwerk uitbreiden / verbeteren.
Helaas wil ik het dan ook meteen goed doen, maar ook al heb ik een ICT opleiding, hierop was ik niet helemaal voorbereid.
De volgende vragen zijn momenteel bij me opgekomen.
1. Cat6 en Cat6a zouden beide toch 10GB aan moeten kunnen?
Bij de een lees ik dat cat6 dit wel aan kan, de ander niet.
2. Zijn er geen Cat6a utp patch panelen?
Ik zie ze momenteel alleen met melding: afschermd/STP
3. Is het het echt waard om shielded kabels te nemen?
Er gaan hooguit 2 kabels internet kabels naast elkaar liggen in 1 holle buis, hoeveel storing geeft dit nou echt?
4. Is het nodig om de patch paneel te aarden als je stp kabels neemt?
De meeste panelen zijn al geleverd met aardekabel, ik zie vaak aanrader deze aan te sluiten in meterkast maar heb eigenlijk geen idee waar
5. Ik zie dat bij de ene patch paneel je direct kan aansluiten en andere keystones nodig hebben, maakt dit nog enige verschil?
Mocht iemand verder nog tips of advies hebben voor combinaties dan hoor ik dat ook graag.
(Klein patch kastje / Patch paneel / Switch)
Alvast bedankt voor advies/geduld.