Thuisnetwerk upgraden/aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1189
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 01:57
Goededag,

Ik wil graag mijn thuisnetwerk uitbreiden / verbeteren.
Helaas wil ik het dan ook meteen goed doen, maar ook al heb ik een ICT opleiding, hierop was ik niet helemaal voorbereid.

De volgende vragen zijn momenteel bij me opgekomen.
1. Cat6 en Cat6a zouden beide toch 10GB aan moeten kunnen?
Bij de een lees ik dat cat6 dit wel aan kan, de ander niet.

2. Zijn er geen Cat6a utp patch panelen?
Ik zie ze momenteel alleen met melding: afschermd/STP

3. Is het het echt waard om shielded kabels te nemen?
Er gaan hooguit 2 kabels internet kabels naast elkaar liggen in 1 holle buis, hoeveel storing geeft dit nou echt?

4. Is het nodig om de patch paneel te aarden als je stp kabels neemt?
De meeste panelen zijn al geleverd met aardekabel, ik zie vaak aanrader deze aan te sluiten in meterkast maar heb eigenlijk geen idee waar

5. Ik zie dat bij de ene patch paneel je direct kan aansluiten en andere keystones nodig hebben, maakt dit nog enige verschil?

Mocht iemand verder nog tips of advies hebben voor combinaties dan hoor ik dat ook graag.
(Klein patch kastje / Patch paneel / Switch)

Alvast bedankt voor advies/geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:04
eerst even wat "les"...
eenmaal je naar 10gbps gaat ,gaan de signalen zo snel door je kabel dat je kans op ruis hoger word...
vandaar dat de officiele 10gbps specificatie F/UTP voorschrijft (dus shielded kabel)
dit gaat dan vooral over je SHIELDING, niet over je AARDING... aarding word residentieel quasi nooit aangesloten , dus lekker boeiend ..
je mag je UTP trouwens pas cat6A noemen als ie 500mhz aankan (+ nog wat normen), cat6 is vaak "maar" 350 of 400mhz

dus
1.officiele spec voor 10gbps is cat6A F/UTP op 100m afstand.... onofficieel werkt 10gbps over cat6 55m ook
dus lekker boeiend bij jou binnen... je komt vermoedelijk nergens over de 30m binnenhuis

2. je kan probleemloos zo'n s/ftp paneeltje kopen hoor... wil zeggen ie geschikt is voor geshielde kabel + dat alle aansluitdelen (zoals de LSA stroken) ook nog is afgeschermd zijn ..

3. die buis waar ze inzitten is het probleem niet zo... eerder oude & versleten trafo's willen wel is storing geven ... is dat nuttig voor thuis ? neuh... maar ik ben tweaker dus ik heb cat7 s/ftp gestoken.. omdat het kon

4. quasi niemand aard zn patchpanelen thuis ... enige aarding qua utp die ik thuis heb is mijn outdoor ap, daar zit rechtstreeks een 6mm2 aarde draad op.

5. keystones zijn handiger als je er is eentje moet vervangen of bijsteken.. dan moet je niet het ganse paneel eruitschroeven ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
ow en mijn tip... ik vind eigenlijk de 10" rack'jes in meterkasten totaal overkill...

neem liever een DLP goot met bijhorende connectors
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/ijsje/20200717_175142.JPG

gebruiken ze industrieel erg veel omdat het erg flexibel is.. je kan ineens extra stopcontacten mee induwen bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1189
ijske schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:31:
eerst even wat "les"...
eenmaal je naar 10gbps gaat ,gaan de signalen zo snel door je kabel dat je kans op ruis hoger word...
vandaar dat de officiele 10gbps specificatie F/UTP voorschrijft (dus shielded kabel)
dit gaat dan vooral over je SHIELDING, niet over je AARDING... aarding word residentieel quasi nooit aangesloten , dus lekker boeiend ..
je mag je UTP trouwens pas cat6A noemen als ie 500mhz aankan (+ nog wat normen), cat6 is vaak "maar" 350 of 400mhz

dus
1.officiele spec voor 10gbps is cat6A F/UTP op 100m afstand.... onofficieel werkt 10gbps over cat6 55m ook
dus lekker boeiend bij jou binnen... je komt vermoedelijk nergens over de 30m binnenhuis

2. je kan probleemloos zo'n s/ftp paneeltje kopen hoor... wil zeggen dat alle aansluitdelen (zoals de LSA stroken) ook nog is afgeschermd zijn ..

3. die buis waar ze inzitten is het probleem niet zo... eerder oude & versleten trafo's willen wel is storing geven ... is dat nuttig voor thuis ? neuh... maar ik ben tweaker dus ik heb cat7 s/ftp gestoken.. omdat het kon

4. quasi niemand aard zn patchpanelen thuis ... enige aarding qua utp die ik thuis heb is mijn outdoor ap, daar zit rechtstreeks een 6mm2 aarde draad op.

5. keystones zijn handiger als je er is eentje moet vervangen of bijsteken.. dan moet je niet het ganse paneel eruitschroeven ..
Dus als ik het goed begrijp nonshielded kabel werkt gewoon prima in een patch paneel die in principe "shielded" is.

Dat maakt alles een stuk makkelijker, thanks voor de tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
wesley1189 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:04:
[...]

Dus als ik het goed begrijp nonshielded kabel werkt gewoon prima in een patch paneel die in principe "shielded" is.
yup...

heb je trouwens bestaande infrastructuur , of heb je carte blanche gekregen van mevrouw ?
cat6A F/UTP AWG23 (AWG23=kabeldikte) is namelijk bijna 8mm dik ..
cat6 U/UTP AWG23 is er maar 6mm..

wil dus zeggen dat je door een bestaande 16mm pijp geen 2x cat6A kan doortrekken
door een 19mm kan je dat wel....
kijk ook zeker voor goede bekabeling , als er CCA of STRANDED of AWG26/27 opstaat is het geen goeie kabel
zoek even draka UC400 op, dat is best goeie kabel vind ik zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1189
ijske schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:10:
[...]

yup...

heb je trouwens bestaande infrastructuur , of heb je carte blanche gekregen van mevrouw ?
cat6A F/UTP AWG23 (AWG23=kabeldikte) is namelijk bijna 8mm dik ..
cat6 U/UTP AWG23 is er maar 6mm..

wil dus zeggen dat je door een bestaande 16mm pijp geen 2x cat6A kan doortrekken
door een 19mm kan je dat wel....
kijk ook zeker voor goede bekabeling , als er CCA of STRANDED of AWG26/27 opstaat is het geen goeie kabel
zoek even draka UC400 op, dat is best goeie kabel vind ik zelf
Dit was een huurhuis, ze maken hier nu allemaal koopwoningen van.
Dus qua infrastructuur was het een beetje karig, het is natuurlijk ook geen nieuwbouw.

Heb de Draka UC400 even opgezocht, ziet er goed uit, alleen jamer dat ik geen 100m kan kopen of dergelijk, tot nu toe alleen 305m beschikbaar.
Ik denk niet dat ik ooit zoveel ga gebruiken dus zal zeker veel geld schelen als ik wat minder meters kon kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
op markplaats staan vaak restantjes van zo"n haspeltjes..

[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 17-07-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley1189
ijske schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:30:
op markplaats staan vaak restantjes van zo"n haspeltjes..
Ik hou marktplaats inderdaad even goed in de gaten.

Had nog een vraagje.
Ik zit nu te twijfelen over een wall mount rack of echt een patchkast.

Ik had begrepen dat een patchkast sowieso koeling nodig heeft, is dit ook nodig voor een wall mount rack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
wesley1189 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:51:
[...]

Ik had begrepen dat een patchkast sowieso koeling nodig heeft, is dit ook nodig voor een wall mount rack?
anno 2020 is cooling niet meer nodig in een rack voor thuisgebruik..
enige wat ik me kan bedenken is bv de unifi US-8-60W switch, die doet POE en als je die stevig gebruikt word ie wel wat warm...

sowieso niet tot op het punt dat ie brand kan veroorzaken maar eerder 60 graden richting..
ben je daar echt bang van ga je gewoon voor een 8-150watt... die is flink steviger uitgevoerd en word aldus minder warm

buiten dat.. NAS met draaiende harddisken hebben nog wel is flinke ventilatie nodig ,maar neem aan jij gewoon de cloud gebruikt ;)
Pagina: 1