Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude game pc omtoveren naar Plex server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jkpker
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-06 14:18
Goedendag Mede-tweakers!

Ik heb laatst mijn game-pc geupgrade en heb mijn oude rig over.
Ik was benieuwd naar wat nodig is om mijn oude juweeltje om te toveren tot server om plex remote lokaal te hosten voor vrienden en familie (denk aan 2-4 man).
Zelf ben ik niet heel bekend met servers en wat nodig is, maar qua uitbreiding had ik de volgende harde schrijven op oog:
pricewatch: Seagate IronWolf, 10TB (ST10000VN0008)
pricewatch: Samsung PM871b 2,5" 512GB
Verder gebruik ik graag windows indien mogelijk.

Mijn vraag is: Wat heb ik nodig om deze server te realiseren?

P.s. ik heb hieronder de specs van mijn oude rig gezet.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Z87-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Closed€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 76,30€ 76,30
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 38,72€ 38,72
1VoedingenCorsair CX750M€ 96,45€ 96,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,47

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En wat moet er "gePlext" worden dan?

- ga je voor 4 man tegelijk transcoden?
- zo ja, welke codecs en welke CPU-index heb je daarvoor nodig volgens Plex?
- is je upload voldoende? Of wonen je familie en vriendin "lokaal" op het interne netwerk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Laat ik nou een half jaar geleden exact dezelfde CPU van een oude pc hebben gebruikt voor mijn Plex server...

Dit systeem draait met 16GB RAM en wordt door een vergelijkbaar aantal mensen gebruikt... het is al eens voorgekomen dat we met zijn 4-en tegelijk wat aan het kijken waren en dat ging voor 1080p materiaal van 5000 tot 10000kbps zonder enige problemen wat betreft de machine... dat is 1 persoon lokaal en 3 remote. 4k materiaal heb ik ik wel eens getest voor mijzelf en dat ging wel, maar nooit getest met 4 streams tegelijk, denk dat dit geen succes zal zijn. Ik doe met 4K ook nog niet zoveel want ik stream liever 1080p materiaal met een fatsoenlijke bitrate dan 4K materiaal wat omwille van transcode en netwerksnelheid verknalt wordt.

Enige dingetje waar je wel rekening mee moet houden bij remote streaming is je upload snelheid... Plex doet het transcoden en verzenden in blokken en dat kan met meerdere remote streams tegelijk voor bufferen zorgen omdat er dan niet genoeg snelheid is om alle clients te voorzien. Het is nl. geen simpele rekensom van 4x een stream van 5000kbps = 20/25 Mbit aan upload benodigt... toen ik nog "maar" 25mbit upload had konden 2 streams van 5000kbps er al voor zorgen dat de video regelmatig moest bufferen. Om dit op te lossen moet je de kwaliteit verlagen en dat wil je meestal niet.

• jkpker
MAX3400 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:06:
En wat moet er "gePlext" worden dan?

- ga je voor 4 man tegelijk transcoden?
- zo ja, welke codecs en welke CPU-index heb je daarvoor nodig volgens Plex?
- is je upload voldoende? Of wonen je familie en vriendin "lokaal" op het interne netwerk?
- Ik ga waarschijnlijk max 2 concurrent users hebben. De verdeling zal dan hooguit 1 remote zijn.
- De media formats zijn: File container (mkv, mp4, avi, etc.)
Video codec (H.264, divx, xvid, etc.)
Audio codec (DTS, AC-3, AAC, MP3, etc.)
Subtitle format (SRT, VOBSUB, PGS, etc.)
- Plex suggereert voor 2 concurrent users 1080 transcoding een passmark score van 4000, deze CPU krijgt 4000.
- Mijn upload speed is 27 mb/s. Ik heb zelf geen beeld of dat toereikend gaat zijn.

Ik hoop dat ik alles goed genoeg heb kunnen beantwoorden met mijn gelimiteerde kennis :)

• jkpker
MicGlou schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:22:
Laat ik nou een half jaar geleden exact dezelfde CPU van een oude pc hebben gebruikt voor mijn Plex server...

Dit systeem draait met 16GB RAM en wordt door een vergelijkbaar aantal mensen gebruikt... het is al eens voorgekomen dat we met zijn 4-en tegelijk wat aan het kijken waren en dat ging voor 1080p materiaal van 5000 tot 10000kbps zonder enige problemen wat betreft de machine... dat is 1 persoon lokaal en 3 remote. 4k materiaal heb ik ik wel eens getest voor mijzelf en dat ging wel, maar nooit getest met 4 streams tegelijk, denk dat dit geen succes zal zijn. Ik doe met 4K ook nog niet zoveel want ik stream liever 1080p materiaal met een fatsoenlijke bitrate dan 4K materiaal wat omwille van transcode en netwerksnelheid verknalt wordt.

Enige dingetje waar je wel rekening mee moet houden bij remote streaming is je upload snelheid... Plex doet het transcoden en verzenden in blokken en dat kan met meerdere remote streams tegelijk voor bufferen zorgen omdat er dan niet genoeg snelheid is om alle clients te voorzien. Het is nl. geen simpele rekensom van 4x een stream van 5000kbps = 20/25 Mbit aan upload benodigt... toen ik nog "maar" 25mbit upload had konden 2 streams van 5000kbps er al voor zorgen dat de video regelmatig moest bufferen. Om dit op te lossen moet je de kwaliteit verlagen en dat wil je meestal niet.
Goed om te horen! Mijn remote/local split gaat waarschijnlijk 1/3 worden, ik hoop dan ook dat mijn 27mb upload genoeg gaat zijn.
Verder bedankt voor je info! Als je nog verdere pointers heb hoor ik het graag.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:12
Even ter info, ik gebruik al 9 jaar een Mac mini uit 2011 met 16GB ram en een i5 2nd gen. Zoals ik zo weet zijn 8 streams bij mij geen probleem, naar buiten doet hij 720p met ongeveer 5mbit. Maar heb 100MBit tot beschikking

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zo lang je niet hoeft te transcoden is een Pi4 waarschijnlijk genoeg tegen een fractie van de stroom kosten. :D

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:12
Q schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 02:21:
Zo lang je niet hoeft te transcoden is een Pi4 waarschijnlijk genoeg tegen een fractie van de stroom kosten. :D
True maar die mini gebruikt ook maar 35-50 watt op 100%

En helaas moeten we nog wel eens transcoden

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Verwijderd

jkpker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:02:
Goedendag Mede-tweakers!

Ik heb laatst mijn game-pc geupgrade en heb mijn oude rig over.
Ik was benieuwd naar wat nodig is om mijn oude juweeltje om te toveren tot server om plex remote lokaal te hosten voor vrienden en familie (denk aan 2-4 man).
Zelf ben ik niet heel bekend met servers en wat nodig is, maar qua uitbreiding had ik de volgende harde schrijven op oog:
pricewatch: Seagate IronWolf, 10TB (ST10000VN0008)
pricewatch: Samsung PM871b 2,5" 512GB
Verder gebruik ik graag windows indien mogelijk.

Mijn vraag is: Wat heb ik nodig om deze server te realiseren?

P.s. ik heb hieronder de specs van mijn oude rig gezet.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Z87-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master CM 690 III Closed€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 76,30€ 76,30
1Optische drivesSamsung SH-224DB€ 38,72€ 38,72
1VoedingenCorsair CX750M€ 96,45€ 96,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,47
Videokaart eruit, ietwat zuinigere voeding nemen en draaien maar met Plex. CPU ondersteun quicksync dus transcoden is geen punt.

Het kan altijd zuiniger maar ook dan moet je weer kosten maken. En dat duurt even voordat je die besparing er weer uit hebt.

Wel een plexpass nemen voor het hardware accelerated streaming trouwens.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:35:
[...].

Wel een plexpass nemen voor het transcoden trouwens.
Plex pass is niet nodig. Ik transcode zonder plex pass moeiteloos op een VM met 2 CPU cores,
4GB RAM en een 1050Ti videokaart. 4K streams gaan ook prima. CPU wordt amper belast.

Vooral Emby is kinderachtig in het feit dat je MOET betalen om je hardware te kunnen gebruiken. Plex gelukkig (nog) niet.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

nelizmastr schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Plex pass is niet nodig. Ik transcode zonder plex pass moeiteloos op een VM met 2 CPU cores,
4GB RAM en een 1050Ti videokaart. 4K streams gaan ook prima. CPU wordt amper belast.

Vooral Emby is kinderachtig in het feit dat je MOET betalen om je hardware te kunnen gebruiken. Plex gelukkig (nog) niet.
Klopt,

ik bedoelde dan ook hardware accelerated streaming.
https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

En daar is wel degelijk een plex pass voor nodig.

Als jouw hardware het aan kan dan zal het niet nodig zijn. Net als voor de clients. Op het moment dat de clients het niet aankunnen, zoals telefoons, tablets, tv's of oudere hardware of simpelweg hardware die de boel moeten coderen dan krijg je problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2020 09:28 ]

Pagina: 1