TRRS headsetkabel naar een TRS stereo jack

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-09-2020
Hoi,

Het kabeltje van mijn JBL headset is door buigingen bij het stekkertje ooit losgebroken en wilde ik eens kijken of ik deze misschien toch nog kon vervangen. Ergens had ik nog een stereo jack liggen en vroeg ik mij af of ik deze hiervoor kon gebruiken.
Dat de microfoon niet meer gaat werken is voor mij geen probleem, maar gaat het mij eerder om het geluid.

De headset met een pause/play knopregelaar heeft 6 draden, waarvan een rode, groene, witte, 2 koperen en een vezeldraadje (?) die ik graag zou willen verbinden met een stereo jack welke ik nog thuis had liggen. (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtTiq6FrHAATOHufbcwmIPRX3SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83SNV0vLDRaEVNo3C4rJKojq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet dat het enorm priegelwerk is, vooral om het beschermlaagje en die vezeldraadjes weg te branden, maar kan het altijd proberen. En ik heb de soldeerspullen toch al klaar staan :9

Alvorens ik achter de fröbeltafel ga zitten, wil ik voor de zekerheid weten hoe de draden uiteindelijk verbonden moeten worden.

Is er iemand die dat misschien weet? Er is veel info over TRS naar TRRS, maar andersom heb ik nog niets over kunnen vinden.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via Cimi op 17-07-2020 14:49)

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Nee, bij TRRS is de volgorde audio, audio, ground, mic. Bij TRS is het audio, audio, ground. Het kan zijn dat er twee grounds in de bundel zitten (voor ieder dopje). Vezeldraad is waarschijnlijk voor versteviging. Waarschijnlijk dus de twee koperkleurige bundels ground, en de andere 3 links, rechts en mic. Ik zou de grounds aan de ground van de plug solderen en twee willekeurige kabels aan de audio kanalen. Dikke kans dat een van de dopjes in ieder geval werkt bij inpluggen en door wat geluid links/rechts af te spelen kan je er vrij snel achter komen wat er wel en niet werkt.

Waarschijnlijk moet je daarna nog wat draden wisselen maar daar kom je wel aan uit. Ongebruikte draden kan je isoleren en niet aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tassadar32 op 17-07-2020 14:47 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Als je de oude connector nog hebt kan je daar doormeten welke kleur kabel wat doet. Kabels voor de mic gewoon niet aansluiten en het zou prima moeten werken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
Tassadar32 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:26:
Als je de oude connector nog hebt kan je daar doormeten welke kleur kabel wat doet. Kabels voor de mic gewoon niet aansluiten en het zou prima moeten werken.
De oude connector heb ik nog wel, alleen kon ik de plastic huls onder het rubber er met geen mogelijkheid afkrijgen zonder de draden te breken. Moet er bij een stereoplug sommige draden dan niet met elkaar verbonden worden, daar waar ze bij de 4 ring connector los van elkaar staan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
Nee, bij TRRS is de volgorde audio, audio, ground, mic. Bij TRS is het audio, audio, ground. Het kan zijn dat er twee grounds in de bundel zitten (voor ieder dopje). Vezeldraad is waarschijnlijk voor versteviging. Waarschijnlijk dus de twee koperkleurige bundels ground, en de andere 3 links, rechts en mic. Ik zou de grounds aan de ground van de plug solderen en twee willekeurige kabels aan de audio kanalen. Dikke kans dat een van de dopjes in ieder geval werkt bij inpluggen en door wat geluid links/rechts af te spelen kan je er vrij snel achter komen wat er wel en niet werkt.

Waarschijnlijk moet je daarna nog wat draden wisselen maar daar kom je wel aan uit. Ongebruikte draden kan je isoleren en niet aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Tassadar32 op 17-07-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimi
Super! Dankjewel voor je uitleg! Ik ga meteen aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zet de hoofdtelefoon op, pak een 1.5v batterij en houdt de massa aan massa en speel met die andere draden aan de plus. Je moet dan de speakers in je hoofdtelefoon horen ploppen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:59

Santford

FP PowerMod
Ik zou gokken op rood - rechts, groen - links, wit - mic en twee grounds (koper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou juist gokken op wit links en groen voor mic. Want mic aansluitingen op je backplate zijn vaak groen, en rood-wit is de standaard kleurcombo voor analoge audio.
Pagina: 1