Vrijstaande garage verbouwen tot doucheruimte / hamam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhh1901
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-01 11:50
Beste allen,

Graag wil ik mijn garage verbouwen met een sauna en en mini hamam ruimte incl douche.

Situatie:
Halfsteens muur met binnen gegoten vloer cement op zandbed . Gewapend beton dak met bitumen afwerking bovenkant. Oude kiep garage deur.

Ik had het idee om,
1. Garage deur eruit halen en enkel kunstof buitendeur te plaatsen in ytong gemaakte muur ( overkapping bijgaragedeur waardoor het droog blijft

2. Binnenmuur isoleren tegen halfsteens muur, steenwol in houten Rachel, dampfolie en gipsplaat

(!) 3. Plafond isoleren? Bitumen maakt het al dampdicht, steenwol in hout Rachel met dampfolie en gipsplaat kan niet vanwege vochtproblemen zoals ik lees op verschillende forum? Enige suggesties wat ik het beste kan doen

(!) 4. Cement vloer isoleren , wil de vloer betegelen maar niet direct op cementvloer. Dacht ook Rachel met steenwol en dampfolie afgewerkt met osb platen waarop betegeld wordt , is dit verstandig of andere suggestie ?

5. In de doucheruimte plaats ik 125mm afzuiging om vocht goed af te voeren

Heeft u enig feedback of dit verstandig is en suggesties die ik over het hoofd zie . Mijn dank is groot vooreerlijk constructief feedback

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jhh1901 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:58:
Beste allen,

Graag wil ik mijn garage verbouwen met een sauna en en mini hamam ruimte incl douche.

Situatie:
Halfsteens muur met binnen gegoten vloer cement op zandbed . Gewapend beton dak met bitumen afwerking bovenkant. Oude kiep garage deur.

Ik had het idee om,
1. Garage deur eruit halen en enkel kunstof buitendeur te plaatsen in ytong gemaakte muur ( overkapping bijgaragedeur waardoor het droog blijft
Kijk goed hoe je dit doet, want dit klinkt wel erg goedkoop en mogelijk dat de welstand er dan ook nog iets van gaat vinden, maar zeker een volgende koper!
Een mooi kozijn ter grootte van de opening is dan beter. Dan kun je altijd nog 'het raam' gewoon afwerken met houtwerk. Eventuele volgende bewoners kunnen dan eenvoudig er een raam in plaatsen als ze dat fijner vinden. YTong blokken, helemaal in het zicht, is gewoon een super goedkope oplossing, prima voor een binnenmuur, maar zeker niet zomaar buiten.
2. Binnenmuur isoleren tegen halfsteens muur, steenwol in houten Rachel, dampfolie en gipsplaat
Prima, er wordt hier ook vaak gekeken naar metal stud, werkt ook fijn. Vergeet ook niet je leidingen in de muur te leggen (en dan aan de warme kan, zodat ze niet bevriezen). Ik weet niet of je nog een luchtspouw nodig hebt.
Als extra optie kun je kijken of je er een volwaardige spouwmuur van kunt maken, helemaal als dat buitenom kan, dan heb je het 'helemaal goed'.

(!) 3. Plafond isoleren? Bitumen maakt het al dampdicht, steenwol in hout Rachel met dampfolie en gipsplaat kan niet vanwege vochtproblemen zoals ik lees op verschillende forum? Enige suggesties wat ik het beste kan doen
Steenwol met klimaatfolie kan altijd wel. Helemaal omdat het een betonnen dak is, heb je niet snel een vocht probleem (bij vocht zal je beton vochtig worden, daar kan het wel tegen). Direct PIR er tegenaan plakken is ook prima mogelijk. De moeilijkheid bij kouddak isoleren zit bij het houtwerk dat je opsluit, daar heb jij dus geen last van. Daarnaast is hout vaak niet 100% luchtdicht, krijg je wat luchtverplaatsing = vochtverplaatsing = problemen.
(!) 4. Cement vloer isoleren , wil de vloer betegelen maar niet direct op cementvloer. Dacht ook Rachel met steenwol en dampfolie afgewerkt met osb platen waarop betegeld wordt , is dit verstandig of andere suggestie ?
Aangezien het een comfortabele ruimte moet worden, zou ik even kijken naar vloerverwarming, of is dat juist niet de bedoeling? Onder een vloer doe je meestal geen houtwerk rachels, een laag XPS is dan veel handiger (drukvast). Daarop werk je dan af naar wens.
5. In de doucheruimte plaats ik 125mm afzuiging om vocht goed af te voeren
Bedenk ook goed waar je de lucht vandaan haalt, dus ergens moet een gat zijn dat even groot is. Als er geen ramen in zitten en de deur zit dicht, dan trek je vacuum en zuigt je afzuiging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhh1901
TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Kijk goed hoe je dit doet, want dit klinkt wel erg goedkoop en mogelijk dat de welstand er dan ook nog iets van gaat vinden, maar zeker een volgende koper!
Een mooi kozijn ter grootte van de opening is dan beter. Dan kun je altijd nog 'het raam' gewoon afwerken met houtwerk. Eventuele volgende bewoners kunnen dan eenvoudig er een raam in plaatsen als ze dat fijner vinden. YTong blokken, helemaal in het zicht, is gewoon een super goedkope oplossing, prima voor een binnenmuur, maar zeker niet zomaar buiten.

##super bedankt ghost, zal nagaan bij de gemeente (welzijn) of het mag.
Wil alleen een deur, is dan een halfsteens muurtje metselen beter en daarin de deur plaatsen ? Een volledig kozijn met raam en deur is nogal prijzig
[...]

Prima, er wordt hier ook vaak gekeken naar metal stud, werkt ook fijn. Vergeet ook niet je leidingen in de muur te leggen (en dan aan de warme kan, zodat ze niet bevriezen). Ik weet niet of je nog een luchtspouw nodig hebt.
Als extra optie kun je kijken of je er een volwaardige spouwmuur van kunt maken, helemaal als dat buitenom kan, dan heb je het 'helemaal goed'.

## , duidelijk, bedankt!
[...]

Steenwol met klimaatfolie kan altijd wel. Helemaal omdat het een betonnen dak is, heb je niet snel een vocht probleem (bij vocht zal je beton vochtig worden, daar kan het wel tegen). Direct PIR er tegenaan plakken is ook prima mogelijk. De moeilijkheid bij kouddak isoleren zit bij het houtwerk dat je opsluit, daar heb jij dus geen last van. Daarnaast is hout vaak niet 100% luchtdicht, krijg je wat luchtverplaatsing = vochtverplaatsing = problemen.

## voor de steenwoloplossing , kan ik dan wel met hout Rachel vastzetten en klimaatfolie tegenaan nieten en gipsplaat of vanwege uw opmerking over hout voor met al stud moeten gaan?
[...]

Aangezien het een comfortabele ruimte moet worden, zou ik even kijken naar vloerverwarming, of is dat juist niet de bedoeling? Onder een vloer doe je meestal geen houtwerk rachels, een laag XPS is dan veel handiger (drukvast). Daarop werk je dan af naar wens.

# top, zal xps gebruiken , daarover ook klimaat folie of direct de osb platen afwerking met daarover de tegels?

[...]

Bedenk ook goed waar je de lucht vandaan haalt, dus ergens moet een gat zijn dat even groot is. Als er geen ramen in zitten en de deur zit dicht, dan trek je vacuum en zuigt je afzuiging

# ha goed punt :o zal inderdaad een klein lucht inlaat in de ruimte maken voor aanvoer verse lucht
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jhh1901 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:59:
Wil alleen een deur, is dan een halfsteens muurtje metselen beter en daarin de deur plaatsen ? Een volledig kozijn met raam en deur is nogal prijzig
In dezelfde stijl metselen is inderdaad beter, maar kijk anders ook even op marktplaats, daar hebben ze soms ook voordelige oplossingen staan. Likje verf erop en als nieuw.

Eventueel kun je ook gewoon met hout werken, dat is voor de amateur beter te verwerken en iets minder definitief. Eventueel in de stijl van een schutting oid.
## voor de steenwoloplossing , kan ik dan wel met hout Rachel vastzetten en klimaatfolie tegenaan nieten en gipsplaat of vanwege uw opmerking over hout voor met al stud moeten gaan?
Dat maakt weinig uit.
Ik zou trouwens even kijken of je niet beter ook EPS oid kunt gebruiken. Steenwol is prettig als het moet ademen (zoals bij een houten constructie), maar omdat het toch steen is, dan heeft EPS/PIR een hogere isolatiewaarde en is veel minder gevoelig voor vocht.
# top, zal xps gebruiken , daarover ook klimaat folie of direct de osb platen afwerking met daarover de tegels?
Kijk even naar wat ze bij badkamers doen, OSB kan wel, maar hout en vocht blijft een vervelende combinatie. Ook moet je goed kijken of je een waterkering nodig hebt. Als je voegen niet 100% waterdicht zijn kan je problemen krijgen.
# ha goed punt :o zal inderdaad een klein lucht inlaat in de ruimte maken voor aanvoer verse lucht
:+
Ik weet niet hoe je verwarmt, maar je zou ook even kunnen kijken naar een WTW unit, zodat je die lekker warme lucht niet kwijt raakt. En dan niet nieuw, even zoeken naar een 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhh1901
Bedankt!
1. Zal zeker op marktplaats voor kozijn oplossingen kijken of alternatief muurtje metselen met deur

2.eps platen tussen hout of metalstud Rachel met dampfolie en gipsplaat lijkt dan de beste

3.xps met dampfolie lijkt goed, wat bedoel je met badkamer tip want zie daar voornamelijk beton vloer gieten als vloer met tegels als opties en geen xps

Mocht het waterkering nodig hebben, was van plan de buitenmuur met waterafstotend impregneren te behandelen. Verder suggestie mbt waterkering?

4. Verwarmen van de ruimte. Dat is de laatste obstakels , ik trek warm water toevoer voor de douche vanuit huis door de tuin, zal dit diep genoeg ingraven tegen vorst. Wtw zal niet als stand alone werken , vloer verwarming kan maar moet dan inderdaad op cv aansluiten. Dacht aan elektrisch radiotor als oplossing aangezien je in de hamam en sauna genoegnwarmte heb