Lamp werkt niet, wel stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-12-2022
Mijn vraag
Ik heb en tweedehands lamp gekocht met drie fittingen en een dimmer. Ik heb geprobeerd er drie reguliere gloeilampen in te draaien maar de lamp werkt niet. Ik vraag me af hoe ik er achter kom wat voor lampen ik nodig heb met welk wattage/lumen of dat er wellicht een ander probleem kan zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb met de spanningszoeker gecontroleerd of er spanning staat op de dimmer (ja) en op de verschillende fittingen (ja).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSGPgBkDSJhputvgQ3hcARqvuQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcwB1Olh4sl2Jx4a3qPA53hE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blp3khkaNsG1gDABOzn3nE9HUW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nz85Z4P92b0ysQvxUxCHtvRV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0RPOkwoYwg9Si08Sr9rMHw9Uh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG3assN4KSsXhzsHqnZvMBkj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Bababa op 17-07-2020 13:47 ]

Beste antwoord (via Bababa op 20-07-2020 08:24)

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:24

OmeJoyo

This is me

Je kunt hier aan de binnenkomende op bruin en blauw meten en de uitgaande (230 vac) op de meter is dit een ~ teken.

Als de meter ook een weerstand of diode test heeft dan kun je de zekering meten :

https://www.google.com/ur...eyUOlHoeUjJYOwooU&ampcf=1

@Bababa

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het is niet heel duidelijk te zien, maar maken de lampen wel contact met het middelste lipje in die fittingen?

NB: als ik zo die snoer-afscherming zie (bovenaan de dimmer, bruin en blauwe ader zichtbaar), zou ik die zelf meteen herstellen.

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Kun je een goede foto van de binnenkant van de fitting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Okki, ziet er oud maar goed uit. Je zult eigenlijk op die 2 punten (links en midden) met een voltmeter moeten meten. Wat het lastig kan maken is de dimmer die wellicht een minimaal en maximaal vermogen heeft en anders uitschakelt.

Met een spanningszoeker, afhankelijk van met model ga je daar niet achter komen.

Het minimale en maximale wattage staat wel op de dimmer trouwens. 60 - 250 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met 'spanningszoeker' bedoel je toch zo'n schroevendraaier die oplicht? Heb je toevallig ook een echte multimeter tot je beschikking? Het kan zijn dat de fase wel goed is, maar de nul ergens los zit. Je spanningszoeker zal dan inderdaad oplichten als je 'm op de fase houdt, maar de lamp zal dan inderdaad niet aangaan. Een multimeter vertelt je vaak meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bababa
@OmeJoyo en @wolly_a ik bedoel inderdaad een schroevendraaier. Ik heb geen multimeter/voltmeter maar als ik zo lees is het handig die ergens te lenen. Ik denk dat ik dat probeer! Wat zou hij dan moeten aangeven (je hoort het, nitwit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
Als de dimmer vol open staat zo rond de 230V wisselspanning.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Aan de dimmer te zien moet het wattage van alle lampjes bij elkaar minimaal 60 en maximaal 250 watt zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door KNed op 17-07-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
In de dimmer kan ook een glaszekering zitten die stuk is. Dan gebeurt er ook weinig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Aanvulling: hoe heb je de spanning in de fittingen gemeten? Met een spanningszoeker tegen het lipje midden onderin?
Als je daar stroom hebt is dat inderdaad goed.
Draai dan de stekker op en probeer dan het andere lipje. Daar moet dan stroom op staan ipv het lipje middenin.
Het kan zijn dat 1 van de draden onderbroken is. Zeker ook omdat het er bij de dimmer al niet helemaal goed uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
@Señor Sjon : de TS zegt dat hij wel spanning meet op de fittingen. Dus dan moet de zekering het nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@KNed ea. thanks voor het meedenken. de spanningszoeker geeft spanning in de fitting (het midden) maar niet op het lipje.. ik heb inmiddels ook een multimeter. Wat denk je dat handig is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bababa
@OmeJoyo spanningsmeter gebruikt zoals jij beschreef, geeft geen spanning weer.. zou t toch aan de dimmer liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO5xXn_25ve9BMQWjr4easePx1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy7bjzbO8q1mRW2OL8iMjTo1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Je kunt hier aan de binnenkomende op bruin en blauw meten en de uitgaande (230 vac) op de meter is dit een ~ teken.

Als de meter ook een weerstand of diode test heeft dan kun je de zekering meten :

https://www.google.com/ur...eyUOlHoeUjJYOwooU&ampcf=1

@Bababa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bababa
@OmeJoyo dankjewel. idd spanning in maar niet uit, ik ga proberen de zekering te vervangen.. dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
En zet die draad in de dimmer dan ook meteen wat beter vast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bababa
@OmeJoyo en anderen, het was idd de zekering. hij doet het weer :) dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:14
En heb je die draad nog vastgezet? :p
Pagina: 1