minimaal M.2 2TB SSD tvv 1TB SATA SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:27
Ik zoek een?
Ik zoek een M.2 SSD ter vervanging van mijn huidige SATA Crucial MX3 1TB SSD. Die is verder nog goed, maar wil ivm VM's e.d. toch wat meer ruimte hebben en als ik dan toch vervang, net zo goed naar een M.2 met meer snelheid.

De oude SSD wil ik dan tzt gaan gebruiken voor aan mijn Raspberry Pi Plex server voor onderweg met de auto.

Wat is je budget?
Zit er niet perse op te wachten om 400 euro etc uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Crucial heeft het altijd goed gedaan, maar Intel of Samsung vind ik ook prettig. Kan zijn dat andere merken meer het gevoel is dat ze minder zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Daarnaast heb ik een AMD Ryzen 9 3900X, 32GB ram en Sapphire 5700XT Nitro+. De pc is in ieder geval op orde. :P
Daarnaast scheelt het weer een kabel wegwerken van mijn huidige SSD als ik over ga naar M.2.

Wat ik zelf heb gevonden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 249,90€ 249,90
1Solid state drivesSamsung PM961 1TB€ 124,95€ 124,95
1Solid state drivesXPG Spectrix S40G 2TB€ 244,90€ 244,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,75

Qua snelheid (en vergeleken met de prijs), kom ik op bovenstaand lijstje uit.
Waarom dan toch een 1TB Samsung? Nou, ik heb 2 M.2 sloten. Zou dus ook voor RAID 0 kunnen gaan om aan 2 TB te komen.
Maar als ik de prijzen vergelijk maakt het op tientallen euro's weinig uit.

Daarbij is de Intel als enige QLC en de rest TLC. Iets zegt me dat ik toch liever voor TLC ga, maar ook dat zal allemaal wel meevallen. Maar, de prijs verschilt ook weer vrij weinig om QLC te rechtvaardigen als valide optie.
Als ik zo kijk naar het lijstje en in de pricewatch, dan moet je wel een stuk meer betalen om op een Crucial of Samsung met die snelheid uit te komen. Maar ben verder niet bekend met XPG als merk.

Als je alleen naar Samsung, Intel en Crucial kijkt, dan lig je al ruim boven de 300 euro.
2x 1TB zou wellicht ook nog een interessante optie kunnen zijn. Geloof dat mijn Asus X570 bord geen shared M.2 heeft met de Sata of PCIe sloten.
Qua prijs, TLC en snelheid kom ik dan op die aangegeven Samsung uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 17-07-2020 13:38 ]

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Is de pricewatch: Kingston A2000 1TB geen optie voor je ?
let even op, de xpg heeft heatshields, past dat in de m.2 connector van je moederbord (je hebt deze niet gespecifieerd).
het snelheidsverschil boven de 2000 mb/s wordt in praktijk steeds minder behaald. Met deze SSD heb je al in praktijk een hele snelle SSD. Veel SSD's halen namelijk niet hun maximale schrijf / lees snelheid, omdat het bestand al klaar in met schrijven / lezen voor de top behaald is.

[ Voor 66% gewijzigd door 99ruud99 op 17-07-2020 18:42 ]

• Arunia
@99ruud99 ah, dat was ik vergeten.
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS
Gaat het om.

Die ziet er ook goed uit. Vind het altijd wel eng om een ander merk te pakken.
Geen idee hoe die zijn.
Nahja, onbekend. Kingston voor mij wel als ssd. Qua geheugenkaarten veel van gehad.

Zie alleen dat die dan in 1TB max is. Dan zou ik voor raid moeten gaan.
Heb wel 2 sloten overigens. Waarvan 1 onder de Gpu geloof ik.

Ik ben begonnen met één van de beruchte 128GB ssd controllers zullen we maar zeggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 17-07-2020 19:14 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:09
Haha, er zijn mensen terug gekomen die zeggen "hij werkt niet". Maar dat is bij elk merk.
Ik weet dat er ook een nieuwe versie (software) van uit is gekomen, waardoor hij "nog sneller" is. (ten koste van warmte productie helaas).

dat bord vind 1 ssd top, 2 ssd's wat minder snelheid .

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Arunia Kans is reëel dat 1 TB gewoon de grootst beschikbare capaciteit was die de fabrikant kon testen op het moment dat alles gevalideerd werd. Dat zie je bij NAS'en ook zo met harde schijven. Ik zou me daar niet te druk in maken.

RAID is alleen maar overbodig, en met een stripe ben je evengoed het haasje als er één van de twee kapot gaat. Dan ben je alles kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 17-07-2020 19:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Arunia
@Borromini het ging mij erom dat ze in die ssd max maar 1TB hebben. En wat al aangegeven was is dat raid op mijn bord langzamer is en weinig toevoegd. Het ging me er alleen om goedkoper tot 2 TB te komen. Maar uiteindelijk denk ik dat het meer problemen oplevert dan wenst voor een paar tientjes (als ik er goed naar kijk).

Voor backup of data behoud maakt het me weinig uit op mijn vaste pc. Heb een server draaien met mirror en realtime backups in de cloud.

Denk dat ik nog eens ga kijken naar de 2TB varianten en wat er daar precies in is.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 17-07-2020 20:49 ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Arunia schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:35:
Nou, ik heb 2 M.2 sloten. Zou dus ook voor RAID 0 kunnen gaan om aan 2 TB te komen.
Als je 2 m.2 slots tegelijk effectief wilt kunnen gebruiken, dan heb je ook een CPU nodig met meer PCI lanes. Want anders loopt je 2e m.2 via de chipset en is je RAID configuratie ongeveer net zo snel als 1 SSD (als je pech hebt zelfs minder snel).

Met andere woorden: in het algemeen is 1x 2TB SSD sneller dan 2x 1TB in RAID.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Arunia
@aawe mwan ah duidelijk. De ryzen 9 3900x heeft dat dan denk ik niet.

Dan ga ik kijken naar een goede m.2 2TB ssd.

• Arunia
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Solid state drivesCrucial P1 2TB€ 313,03€ 313,03
1Solid state drivesIntel 665p 2TB€ 346,06€ 346,06
1Solid state drivesXPG Spectrix S40G 2TB€ 244,90€ 244,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,99

Op dit moment kom ik op dit lijstje uit.
Waarbij ondanks dat die duurder is, mijn interesse toch naar de crucial p1 gaat. De Intel is meteen weer een stuk duurder.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
Ik zie vooral 2 ssd's die slecht leverbaar zijn. De P1 en de 665p. Daarbij zijn het QLC chips waar TLC de voorkeur heeft. De S40G (XPG is Adata wat een gerenommeerd merk is in het geheugengebeuren) lijkt mij daarom een betere koop. Of bij Megekko pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB bestellen en een paar dagen wachten. pricewatch: Corsair Force MP510 1,92TB is er nog zo eentje, betere koop dan de P1 en 665P voor dezelfde prijs of minder en direct leverbaar.
Alternatieven:
pricewatch: Mushkin Pilot 2TB, pricewatch: Mushkin Pilot-E 2TB en pricewatch: Kingston KC2000 2TB bij Alternate en zo zijn er nog wel meer te vinden tot €350 die je beter kunt halen dan de 2 QLC's uit je shortlist.

• Arunia
Ik had inderdaad gezien dat het qlc was.

Wist niet dat xpg onderdeel is van adata.
Ik ga die twee eens vergelijken.
De rgb en niet rgb versie.
Twijfel of er ruimte is (ik heb rgb in mijn kast overigens).

Die duurdere niet rgb is wel sneller, wat in de praktijk weinig echt op zal leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 19-07-2020 12:51 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je zegt dat je VM's er op gaat draaien, dan is QLC af te raden in verband met de TBW en moet je naar een TLC kijken.

MerkTBW (Terabyte Written)Full SSD Writes
Crucial P1 2TB400TB 200 Full SSD writes
Intel 665p 2TB600TB 300 Full SSD writes
XPG Spectrix S40G 2TB1280TB 640 Full SSD writes
Corsair Force MP510 1,92TB3120TB 1625 Full SSD writes
Mushin PILOT-E 2TB1300TB 650 Full SSD writes
Mushin PILOT 2TB1300TB 650 Full SSD writes
Kingston KC2000 2TB 1200TB 600 Full SSD writes

Voor consumenten gebruik lijkt dat allemaal irrelevant, maar wanneer je 2 of 3 VM's hebt draaien die staan te pagen, logfiles bijwereken, dus gewoon als een OS werken, dan gaat het heel hard, zeker wanneer je bedenkt dat een write van 1 byte al geteld wordt als 4KB.

Virtualisatie is belastend voor een SSD.

[ Voor 31% gewijzigd door Wim-Bart op 19-07-2020 13:36 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Arunia
@Wim-Bart ah ok.
Het is qua vm meer voor mijn opleiding serverbeheer. Dus dan zal het wel meevallen.
Kijk op dit moment naar 2 TLC ssd's van XPG.
De aangegeven 8200g en de s40g.
Verwacht dat het dan die eerste wordt. Meer omdat ik er een 5700xt nitro+ boven heb hangen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Arunia schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:40:
@Wim-Bart ah ok.
Het is qua vm meer voor mijn opleiding serverbeheer. Dus dan zal het wel meevallen.
Kijk op dit moment naar 2 TLC ssd's van XPG.
De aangegeven 8200g en de s40g.
Verwacht dat het dan die eerste wordt. Meer omdat ik er een 5700xt nitro+ boven heb hangen.
Goede keuze :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1