Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC 144hz 1080p ± €900,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stampertje-w
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-11-2024
Na het falen en terugsturen van een pre-build pc wil mijn neefje graag zelf een pc samenstellen en in elkaar zetten. Ik heb aangeboden om hem daarbij te helpen. We hebben de wensen doorgenomen en een eerste lijstje gemaakt. Zelf heb ik vorig jaar november nog een nieuwe pc gebouwd, een deel daarvan heb ik meegenomen in deze build aangevuld met de BBG van juli.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen.

Warzone, Ark en af en toe Fortnite en Minecraft. Momenteel nog op een 75hz schermpje maar wil in de nabije toekomst nog een 1080p 144hz scherm aanschaffen. De hele setup zal op dat moment drie 1080p beeldschermen hebben waarvan: 1x 60hz, 1x75hz en 1x 144hz.

Als 144hz scherm hebben we de AOC C24G1 op het oog maar dat kan t.z.t. nog veranderen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De pre-build pc kostte €900,- het zou mooi zijn als we iets binnen dit budget kunnen samenstellen. De huidige build is echter net wat hoger uitgevallen.

Assemblage doen we zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast randapparatuur niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
We zoeken een game pc die deugdelijk is en redelijk toekomstbestendig. Hiervoor hebben we uiteraard gekozen voor een AMD build. Een alternatief voor de 3600 lijkt me er niet te zijn op dit moment.

Voor het moederbord hebben we gekozen voor de ASRock B450 Steel Legend, de RGB is een leuke gimmick erbij. Hier zouden we eventueel nog kunnen switchen naar een ASRock B450 Pro4 als we echt kosten moeten drukken (heb ik in mijn eigen build en bevalt prima). Andere alternatieven zijn ook welkom :).

Eventuele alternatieven die ik heb gevonden:
pricewatch: Asus TUF B450-Plus Gaming
pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4
pricewatch: MSI B450-A Pro Max

Als videokaart hebben we gekozen voor de Gigabyte 2060super Windforce. Ook deze heb ik zelf, bevalt goed, stabiele drivers, prima prestaties en is toekomstbestendig. Een 1660super is eventueel nog een optie mocht er in het budget gesneden moeten worden maar dat levert wel significant in op prestaties.

Behuizing de Sharkoon TG4. Gezien bij een vriend van me, voor de prijs incl. vier meegeleverde fans een mooie keuze lijkt ons.

Geheugen gekozen op basis van mijn eigen aankoop. De Corsair Vengeance 3200mhz C16. Ik heb 'm i.c.m. een Ryzen 2700 maar weet niet of de 3600 er net zo lekker op draait.

Voor de voeding gekozen voor Seasonic en niet voor de Corsair TX550m zoals in de BBG. Goede ervaring met Seasonic, sterk merk en goede prestaties. 550W is voldoende. Volledig modulair is mooi meegenomen. Corsair geen ervaring mee maar is het overwegen waard.

Als SSD/M2 gekozen voor de Kingston A2000 uit de BBG. Lijkt me geen discussie waard :).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 98,99€ 98,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G€ 423,65€ 423,65
1BehuizingenSharkoon TG4 (RGB leds)€ 55,-€ 55,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,91€ 84,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,35

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Nvidea videokaart. Tot op heden lijken de AMD kaarten nog altijd last te hebben van bugs in de driver. Daar hebben we geen zin in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Degelijk, deugdelijk en toekomstbestendig. Geen gezeik met drivers en dat soort dingen. Aan en gaan. Bij voorkeur bestellen we alles in één keer via Megekko.

Ga je overklokken?
Nee. Heel misschien later binnen de grenzen van AMD en met Gigabyte Aorus. Een water koeling of extra processor koeling zijn niet nodig.

Wat verwacht je van ons?[i]
Op moment van schrijven ben ik niet meer 100% bij van de nieuwste ontwikkelingen. Graag krijg ik die met een beetje van jullie hulp weer up to date. De setup zoals nu gekozen lijkt me goed te werken binnen de wensen maar misschien zijn er wel betere (prijs/kwaliteit) componenten te koop op dit moment.

Qua processor, opslag en behuizing zitten we wel goed. Feedback op moederbord, videokaart, geheugen en voeding is welkom :). Het mooiste zou zijn als we er nog €100 af krijgen zonder in te leveren op prestaties en kwaliteit.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Stampertje-w op 17-07-2020 13:42 ]

Beste antwoord (via Stampertje-w op 21-07-2020 07:07)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Ik zou toch even kijken naar andere behuizing, of gaat het specifiek om veel lampjes hebben?
Je zou bijvoorbeeld een cm nr400 kunnen pakken, die heeft stuk betere koelmogelijkheden. Daar kan je later altijd nog de ventilatoren van vervangen (be quiet pure wings 2, a 10 euro per stuk, je hebt er 2 of 3 nodig) als er te weinig koeling is / teveel geluid is. pricewatch: Cooler Master NR400 (with ODD) (bestaat ook zonder cd drive - weet niet wat je zelf wilt) pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm
Pak g skill ipv Corsair, dat is stabieler met de ryzen 3600. Prijs zal misschien euro schelen. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB
Seasonic is wat minder kwaliteit, pak bitfenix, die is ook nog eens goedkoper. De 550 watt varriant is atm out of stock, de 450 watt is prima. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W / pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

Pak een 5700xt, veel meer power en goedkoper.
Dit is de "beste" : pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

[ Voor 43% gewijzigd door 99ruud99 op 17-07-2020 13:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Ik zou toch even kijken naar andere behuizing, of gaat het specifiek om veel lampjes hebben?
Je zou bijvoorbeeld een cm nr400 kunnen pakken, die heeft stuk betere koelmogelijkheden. Daar kan je later altijd nog de ventilatoren van vervangen (be quiet pure wings 2, a 10 euro per stuk, je hebt er 2 of 3 nodig) als er te weinig koeling is / teveel geluid is. pricewatch: Cooler Master NR400 (with ODD) (bestaat ook zonder cd drive - weet niet wat je zelf wilt) pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm
Pak g skill ipv Corsair, dat is stabieler met de ryzen 3600. Prijs zal misschien euro schelen. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB
Seasonic is wat minder kwaliteit, pak bitfenix, die is ook nog eens goedkoper. De 550 watt varriant is atm out of stock, de 450 watt is prima. pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W / pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

Pak een 5700xt, veel meer power en goedkoper.
Dit is de "beste" : pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT

[ Voor 43% gewijzigd door 99ruud99 op 17-07-2020 13:42 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Volgens mij is er niets mis met de voeding, al is het niet de stilste op de markt. De vorige versie van de seasonic had bugs, daarom wordt deze nu beetje afgekraakt op deze site.

https://linustechtips.com...wreview/#comment-13056266

Verder eens met ruud.

[ Voor 23% gewijzigd door Quacka op 17-07-2020 14:06 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:29
Quacka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:57:
Volgens mij is er niets mis met de voeding, al is het niet de stilste op de markt. De vorige versie van de seasonic had bugs, daarom wordt deze nu beetje afgekraakt.
Wat voor mij vooral mis is is de prijs. Die is te hoog voor de kwaliteit die de voeding levert. De Bitfenix voedingen zijn wel scherp geprijsd.

• JH34D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 13:58
voor 900 euro zou ik die 2060 downgraden naar een 1660 Super. haalt nog steeds prima 144Hz op 1080p met moderne titels.

De drive zou ik vervangen door de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) aangezien veel mensen daar problemen mee lijken te hebben.

Verder kan Corsair RAM soms een beetje vloeken met AMD. Check of deze op je QVL staan. Ripjaws gaat altijd goed: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

• Djarune
Stampertje-w schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:29:

Als SSD/M2 gekozen voor de Kingston A2000 uit de BBG. Lijkt me geen discussie waard :).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Nvidea videokaart. Tot op heden lijken de AMD kaarten nog altijd last te hebben van bugs in de driver. Daar hebben we geen zin in.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Degelijk, deugdelijk en toekomstbestendig. Geen gezeik met drivers en dat soort dingen. Aan en gaan. Bij voorkeur bestellen we alles in één keer via Megekko.
...

Qua processor, opslag en behuizing zitten we wel goed. Feedback op moederbord, videokaart, geheugen en voeding is welkom :). Het mooiste zou zijn als we er nog €100 af krijgen zonder in te leveren op prestaties en kwaliteit.

Alvast bedankt!
Verder euro’s besparen (naast de te dure voeding) kan met de volgende optie’s
  • 500GB ipv 1TB. Heb je op een gegeven moment meer nodig, schroef je er een 2e SSD in.
  • AMD Navi kaart. Je TS was wel zo duidelijk dat deze besparing er niet in zit
  • mATX bord ipv full ATX. Dan kan je bijvoorbeeld die van de BBG halen.
  • G.Skill geheugen werkt goed met Zen 2. Met Corsair weet je niet wat je in huis haalt. Aegis 3200CL16 is in feite de ripjaws zonder heatsink. Bespaar je weer een paar euro’s
  • misschien wel de grootste besparing. Gebruik de knop “bestelkosten berekenen” in de Tweakers wenslijst ipv alles in één keer bestellen bij één webshop
Verder denk ik dat er betere kasten te koop zijn voor dat geld.

• Quacka
JH34D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:18:
De drive zou ik vervangen door de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) aangezien veel mensen daar problemen mee lijken te hebben.
zou je het eens willen onderbouwen? 8)
Niet zo maar iets roepen, bewijs het eens....

• JH34D
Quacka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:35:
[...]

zou je het eens willen onderbouwen? 8)
Niet zo maar iets roepen, bewijs het eens....
Ik heb er in recenties genoeg over gelezen. Weet niet of het nog het geval is, maar snel googlen geeft al een aantal resultaten. Wat dat betreft zou ik mijn vertrouwen eerder bij een grotere speler, zoals WD, leggen

• Quacka
JH34D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Ik heb er in recenties genoeg over gelezen. Weet niet of het nog het geval is, maar snel googlen geeft al een aantal resultaten. Wat dat betreft zou ik mijn vertrouwen eerder bij een grotere speler, zoals WD, leggen
In bijna elke build wordt de a2000 geadviseerd. Heb jij ooit bedacht dat men hier geen reactie zou geven als er problemen mee waren? Ik heb de laatste weken vrijwel alles gelezen en niemand met issues gezien.

Het is de goedkoopste snelle SSD, verreweg de populairste nu. Dit betekent dat de schijf gigantisch veel verkocht wordt. En in elk product zitten productiefouten, dus ja er zullen in aantallen meer issues te vinden zijn, dan bij een product dat een factor 100 minder verkocht wordt.
Er waren blijkbaar bij de introductie issues. In januari is er een update geweest, die (ik heb gecheckt) bij mij in elk geval al geinstalleerd was.

• JH34D
Quacka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:58:
[...]

In bijna elke build wordt de a2000 geadviseerd. Heb jij ooit bedacht dat men hier geen reactie zou geven als er problemen mee waren? Ik heb de laatste weken vrijwel alles gelezen en niemand met issues gezien.

Het is de goedkoopste snelle SSD, verreweg de populairste nu. Dit betekent dat de schijf gigantisch veel verkocht wordt. En in elk product zitten productiefouten, dus ja er zullen in aantallen meer issues te vinden zijn, dan bij een product dat een factor 100 minder verkocht wordt.
Er waren blijkbaar bij de introductie issues. In januari is er een update geweest, die (ik heb gecheckt) bij mij in elk geval al geinstalleerd was.
Okay, dat scheelt, hiervan was ik zelf nog niet op de hoogte. Dank voor je duidelijke uitleg!

• Stampertje-w
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-11-2024
Dank voor jullie uitgebreide feedback.

We heb e.e.a. verwerkt. Het budget is wat bijgesteld, liever wat meer kijkend naar de toekomst. Doel is nog altijd wel een bang for buck systeem. Hiermee komen nu uit op deze set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Steel Legend€ 88,-€ 88,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 443,-€ 443,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 89,95€ 89,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB€ 65,61€ 65,61
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.038,46

Motivatie van wijzigingen
CPU: Ongewijzigd

Moederbord: Zelfde model maar micro atx naar advies van @Djarune

GPU: 2060s gewijzigd naar 5700xt. Het idee van de 1660s om kosten te besparen is uit eigen wens komen te vervallen. Kijkend naar de toekomst en de wens om op hogere settings te spelen.

Behuizing: Gewijzigd i.v.m. airflow van de sharkoon.

RAM: Gewijzigd naar G.Skill naar advies van @99ruud99

Voeding: Gewijzigd naar toch de TX550m uit de BBG. Een 450W lijkt me toch wat te beperkt. Zeker omdat een eventuele CPU koeler op een later moment niet uitgesloten is. Het systeem komt nu uit op 419W load en dat vind ik 450W te weinig speelruimte hebben. Prijs in vergelijking met de BitFenix is nagenoeg gelijk.

Opslag: Ongewijzigd :) Toch bedankt voor de discussie @JH34D en @Quacka

Waar we nog een advies bij zoeken
Een behuizing met goede airflow, en die er esthetisch ook netjes uit ziet (geen plexiglas plaat bijvoorbeeld). Het mag een micro atx zijn maar hoeft niet per se.

Evt. een goedkopere versie van de 5700xt. Zelf deze gevonden: pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Nogmaals dank voor alle input tot zover! _/-\o_

• Quacka
Als je deze kast neemt (niet verkrijgbaar denk), dan een ATX moederbord. Staat wat mooier

• Quacka
Nee, 450W is echt wel genoeg. Zoveel gaat het systeem niet verbruiken. Maar ik zou ook die zwaardere nemen

• Djarune
Stampertje-w schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:48:

Waar we nog een advies bij zoeken
Een behuizing met goede airflow, en die er esthetisch ook netjes uit ziet (geen plexiglas plaat bijvoorbeeld). Het mag een micro atx zijn maar hoeft niet per se.

Evt. een goedkopere versie van de 5700xt. Zelf deze gevonden: pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Nogmaals dank voor alle input tot zover! _/-\o_
Wat betreft een imo mooie behuizing met prima airflow: pricewatch: Fractal Design Define Mini C Black Tempered Glass Micro ATX
Een andere optie waarin een mATX niet mistaat is de pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
Deze heeft een betere airflow, maar is daardoor iets minder stil. Beide kasten zijn een genot om te assembleren.

En die Pulse is een goede kaart. Iets betere koeling, maar daardoor ietsjes minder stil dan de Red Devil. Het zijn met recht de enige twee RX 5700 XT kaarten die tegenwoordig op DAA geadviseerd worden. Prijs / kwaliteit is in het voordeel van de Pulse. Daarom staat deze ook in de BBG.
Pagina: 1