Excel - updaten bronverwijzing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 20:04
Binnen ons bedrijf hebben we diverse projecten lopen. Voor ieder project hou ik een projectrapportage bij waarin diverse informatie staat. Iedere maand wordt er een nieuwe versie gemaakt. De standaard prefix voor ieder bestand is:
2020_06 Projectnaam1
2020_06 Projectnaam2
etc.
In juli wordt dit 2020_07, in augustus 2020_08, enz.

Voor het algehele overzicht wil ik graag een samenvatting maken. In deze samenvatting verwijs ik dan naar een bepaalde cel in de projectrapportage. Ik wil natuurlijk niet iedere keer handmatig de bronverwijzingen weer aanpassen van 2020_06 naar 2020_07 voor iedere update, maar ik wil dat dit automatisch gedaan wordt. Ik zal had gedacht dit op basis van een cel te doen, zodat de samenvatting het duidelijk heeft wat de prefix zou moeten zijn.

Heb al google zoekacties hierop losgelaten, maar kan niet vinden wat ik exact zoek.
Gebruikte zoektermen zijn o.a.: excel update external data connection, excel change external data source en meer zoektermen in die richting.

Globaal opzetje van wat ik wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV2F9JBreKd4EmbfPbFEWmvF6lw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYKSAbX1jgy0xVwFCSAcLKAI.png?f=user_large

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanvliegen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Je kunt met de indirect functie een deel van een formule (dus dat zou ook moeten werken met een verwijzing naar een extern bestand) laten afhangen van het resultaat van een andere cel.
Ik werk er zelf heel zelden mee, dus ik kan je inhoudelijk niet helpen, maar hopelijk heb je nu een resultaat om op te googlen.

Je formules worden daardoor wel helaas erg on-transparant en als er meerdere mensen in dezelfde sheet moeten werken is er grote kans dat iemand onbedoeld de formule vernachelt.

Je zou ook een macro kunnen proberen die de Change External Data Source uitvoert. Dan moet je gaan zoeken op hoe je VBA-code schrijft. Maar helaas kan ik je daar ook niet inhoudelijk mee helpen omdat mijn kennis daar tekort schiet.

Hier zou een handtekening kunnen staan.