Ik beheer een bedrijf.lan domein en we vroegen ons af of het zin heeft om hem te hernoemen naar een ad.bedrijf.nl. Het heeft 950 AD-users (voornamelijk voor webservices), 2 DCs, 10 werkstations en twee overige servers (web / vpn). Het domein is opgezet in 2011 en deze vraag kwam langs vanwege certificaten en ADFS.
Enkele opties die voorbij kwamen:
In een labomgeving heb ik de derde en de vierde optie getest en de vierde was aanzienlijk meer werk ivm trust opzetten en ADMT gebruiken. Met name de situatie dat een DC demoted wordt en daarna een DC wordt van het nieuwe domein baart me wat zorgen vanwege de verstrengelde zaken als DFS, RADIUS en dergelijke.
Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen tegenwoordig? We leven nu in 2020 en veel adviezen en situaties op internet lijken zich te focussen op periodes tussen 2008 en 2018. Wat is de huidige stand van zaken?
Enkele opties die voorbij kwamen:
Voordeel | Nadeel | |
Azure AD | geen idee | geen idee |
Split DNS | Relatief snel uitgevoerd | Handmatig bijwerken |
Rendom | Relatief snel uitgevoerd | "no way back" |
downtime | ||
Migratie naar ad.bedrijf.nl | Bijna geen downtime | Langzaam |
NETBIOS moet anders zijn / of je moet intermediate domein hebben | ||
Extra tijdelijke DC nodig |
In een labomgeving heb ik de derde en de vierde optie getest en de vierde was aanzienlijk meer werk ivm trust opzetten en ADMT gebruiken. Met name de situatie dat een DC demoted wordt en daarna een DC wordt van het nieuwe domein baart me wat zorgen vanwege de verstrengelde zaken als DFS, RADIUS en dergelijke.
Wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen tegenwoordig? We leven nu in 2020 en veel adviezen en situaties op internet lijken zich te focussen op periodes tussen 2008 en 2018. Wat is de huidige stand van zaken?