Wifi-apparaten in LAN niet bereikbaar bij internetstoring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 14:52
Hi, ik zit met een vreemd probleem in mijn lokale netwerk.

Eerst even de situatieschets:
Ziggo-modem draait in bridge-modus (wifi etc dus uitgeschakeld). Daarachter zit een Asus RT-AC68U router met de laatste Merlin firmware. De Asus regelt dus Wifi, DHCP, firewall etc. Normaal gesproken werkt alles prima.

Echter, als Ziggo een storing of onderhoud heeft (of als ik mijn modem uitzet om het te testen correctie, dan toch niet), dan zijn wifi-apparaten binnen het LAN spontaan niet meer bereikbaar.

Deze apparaten zijn zelf nog prima verbonden met Wifi, immers, de Asus regelt dat. Mijn telefoon zegt ook dat hij gewoon met Wifi verbonden is (maar met de extra melding 'geen internet', wat dus klopt). Echter, ze kunnen niet meer benaderd worden door andere apparaten binnen het netwerk. Of ze kunnen zelf andere apparaten niet meer benaderen.

Bijvoorbeeld tijdens een internetstoring:
- ik draai Home Assistant op een Pi, bekabeld. Deze is perfect benaderbaar vanaf mijn computer (ook bekabeld), maar niet vanaf mijn telefoon (wifi) of laptop (wifi). En dat terwijl ik dus op beiden gewoon 192.168.1.[etc]/etc/ intyp, een lokaal ip-adres.

- Home Assistant stuurt diverse apparaten aan. Als dit een bekabeld apparaat betreft binnen het LAN (zoals mijn receiver), dan kan hij daar prima mee praten. Echter, met een wifi-apparaat (zoals de Xiaomi gateway in lan-mode of een Yeelight lamp) lukt dat niet. Die apparaten hebben uberhaupt geen internettoegang, dat is geblokkeerd in de Asus-router.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Routering?

Wat is de gateway van je DHCP? Doe eens een tracert naar je WiFi IP-adressen met Internet, gaat die rechtstreeks?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DeadMetal schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:51:
...
- ik draai Home Assistant op een Pi, bekabeld...
- Home Assistant stuurt diverse apparaten aan...
Test ook eens een laptop of PC. Ik kan me van home assistant namelijk wel voorstellen dat de communicatie via hun servers gebeurt, en die zijn niet beschikbaar zonder internet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
bregweb schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:55:
Routering?

Wat is de gateway van je DHCP? Doe eens een tracert naar je WiFi IP-adressen met Internet, gaat die rechtstreeks?
Router/DHCP/DNS is 192.168.1.9

Nou, zeer vreemd. Ik probeer het na te spelen door de stekker uit het modem te halen, maar alles blijft ditmaal gewoon werken binnen het LAN (zoals het hoort natuurlijk!). Maar vanochtend tijdens het Ziggo-onderhoud niet. Alsof mijn Asus-router op de een of andere manier in de war raakt bij Ziggo-problemen ofzo. Ik heb dit al vaker meegemaakt.

Traceroutes zien er prima uit, gewoon rechtstreeks. Van kabel/wifi naar kabel/wifi maakt allemaal geen verschil.

Nu maar wachten op de volgende storing en het dan nog eens tracerouten.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Test ook eens een laptop of PC. Ik kan me van home assistant namelijk wel voorstellen dat de communicatie via hun servers gebeurt, en die zijn niet beschikbaar zonder internet
Nee, HA draait volledig lokaal, zonder cloud-functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:40
Als DOCSIS-modems (en modem/routers in bridge) geen verbinding hebben gaan ze zelf adressen via DHCP uitdelen, veel wordt 192.168.100.0/24 gebruikt, maar mogelijk gebruikt de modem die jij hebt nu net 192.168.1.0/24, en dat vindt je router niet leuk omdat deze die al gebruikt voor het lan. (Je zou dit kunnen testen door niet je modem van de stroom te halen, maar de coax los te maken.) Als dit het geval is is de simpelste oplossing een ander lan-adres te gebruiken, bijvoorbeeld ergens in de 172.16 reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

hcQd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:56:
Als DOCSIS-modems (en modem/routers in bridge) geen verbinding hebben gaan ze zelf adressen via DHCP uitdelen
Hûh? Waarom zouden ze dat doen? Heb je daar een bron van?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik heb het vermoeden dat er 2 verschillende problemen spelen.
1) dat er vanaf Android geen verbinding is, 2) dat Home Assistant geen wifi-apparaten kan bereiken.

Deel 2 zoek ik later wel uit. Voor wat betreft item 1: allereerst heb ik de tip van @hcQd gevolgd en de router omgezet van 192.168.1.9 naar 192.168.0.9 maar dat maakt helaas geen verschil.

Voor wat betreft Android, het lijkt erop dat hij zelf besluit om het LAN-deel 'uit te schakelen' ofzo.
Want als ik een tool als Pingtools gebruik op m'n telefoon, zie ik 192.168.0.188 -> 192.168.0.9 -> ziggo ip-adres staan, en 'Ziggo' daaronder. Interne apparaten zijn dan prima te bereiken.

Maar bij een internetstoring veranderen de getoonde gegevens in 100.69.[etc] -> 100.69.109.152 (zendmast icoon) -> 213.nogwat. Met 'T-mobile' eronder. Een traceroute naar bijv. de router werkt dan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25
Je hebt die optie aanstaan dat je telefoon overschakelt naar 4g als de wifi verbinding slecht is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 15:50
FunFair schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:43:
Je hebt die optie aanstaan dat je telefoon overschakelt naar 4g als de wifi verbinding slecht is denk ik.
Hier ben ik ook vaak ingetrapt. Kijk inderdaad of je je Asus router wel kunt bereiken op IP.

Zo niet, mobiele data uitzetten en nogmaals proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door CB32 op 18-07-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
FunFair schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:43:
Waar vind ik die optie? (Android 10). Heb al aardig gezocht. Grappig, m'n vrouw klaagt juist altijd 'waarom snapt die telefoon nou niet dat hij op 4G moet overschakelen als wifi moeilijk doet', blijkbaar staat die instelling bij haar juist uit.

Ik kwam deze pagina (wel oud) tegen, die zegt 'ontwikkelaarsopties' -> 'aggressieve handover van wifi naar mobiel' maar die setting kan ik niet vinden. In de ontwikkelaarsopties zie ik enkel 'mobiele data altijd actief' (mobiele data altijd actief houden, ook als wifi actief is, voor sneller schakelen tussen netwerken).

Is dat hem? Die stond wel aan bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 18-07-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25
Onder WiFi - Advanced (drie puntjes) - Switch to mobile data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:51

De Nelis

en anders maar niet...

Brahiewahiewa schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Hûh? Waarom zouden ze dat doen? Heb je daar een bron van?
Het klopt inderdaad wat @hcQd zegt. Toen ik nog Ziggo had en er was een storing kon ik opeens m'n interne netwerk niet meer bereiken omdat er een hele andere IP-range ingesteld stond. Na herstel van de verbinding werkte alles weer normaal. Geen idee waarom, het lijkt me een fout in de configuratie van de modems.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
FunFair schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:30:
Onder WiFi - Advanced (drie puntjes) - Switch to mobile data.
Is dat soms op een Samsung? Want die doen het over het algemeen allemaal net even anders.

Ik heb een Moto G7, grotendeels stock Android 10. Daar kan ik naar instellingen -> netwerk en internet -> geen 3 puntjes te zien, wel onderaan 'geavanceerd' en als ik dat laat uitklappen verschijnen er 3 extra opties: databesparing, VPN en prive-DNS.

Of doorklikken naar Wifi, ook daar geen drie puntjes. Wel 'Wifi-voorkeuren' daar te zien, maar ook daar geen relevante instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:06
DeadMetal schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:59:
[...].

Of doorklikken naar Wifi, ook daar geen drie puntjes. Wel 'Wifi-voorkeuren' daar te zien, maar ook daar geen relevante instellingen.
"Avoid bad wifi connections" zou het volgens mij moeten heten op een G7 (in de advanced wifi opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Helaas. Instellingen -> Netwerk en internet -> Wifi -> heeft enkel 'wifi voorkeuren' (en opgeslagen netwerken en wifi-datagebruik). Onder 'wifi voorkeuren': 'wifi automatisch inschakelen' (op basis van locatie), 'meldingen open netwerk' en 'geavanceerd'. Geavanceerd heeft: certificaten installeren, wps-knop, wps-pin en passpoint.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 18-07-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

De Nelis schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Het klopt inderdaad wat @hcQd zegt. Toen ik nog Ziggo had en er was een storing kon ik opeens m'n interne netwerk niet meer bereiken omdat er een hele andere IP-range ingesteld stond. Na herstel van de verbinding werkte alles weer normaal. Geen idee waarom, het lijkt me een fout in de configuratie van de modems.
Dat zou dan een gecombineerde fout moeten zijn: als het Ziggo modem in bridge staat en z'n kabelsignaal kwijt raakt gaat-ie op zijn LAN kant voor dhcp server spelen in bijv 192.168.0.0/24. En die LAN kant van het Ziggo modem is de WAN kant van je router en als die router toevallig ook 192.168.0.0/24 aan de LAN kant draait raken sommige modems in verwarring en gaan ze aan de LAN kant automatisch over op een andere DHCP-range?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Dat zou dan een gecombineerde fout moeten zijn: als het Ziggo modem in bridge staat en z'n kabelsignaal kwijt raakt gaat-ie op zijn LAN kant voor dhcp server spelen in bijv 192.168.0.0/24. En die LAN kant van het Ziggo modem is de WAN kant van je router en als die router toevallig ook 192.168.0.0/24 aan de LAN kant draait raken sommige modems in verwarring en gaan ze aan de LAN kant automatisch over op een andere DHCP-range?
DOCSIS-standaard stelt 192.168.100.1 als default IP van de device. Als er vanuit het netwerk geen andere defaults beschikbaar zijn door storing dan zou de modem zelf dat IP moeten nemen - en als modem in bridge mode staat zal het een IP in die reeks uitgeven als een DHCP client erachter (de router) een request doet. Dat geldt dan voor de WAN van de router.

Probleem kan dus optreden als je op de LAN 192.168.100.0/24 geconfigureerd hebt. TS, welk IP-reeks gebruik je op je LAN? Ik lees 192.168.1.x - als dat zo is kan dit alvast niet het probleem zijn.

Uit interesse: exact welk Ziggo-modem heb je (merk+model, niet alleen "Connectbox" oid)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik had 192.168.1.x en heb dit gewijzigd naar 192.168.0.x (maar maakte geen verschil).
Mijn modem is een Cisco EPC3928.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 15:09
DeadMetal schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:09:
Helaas. Instellingen -> Netwerk en internet -> Wifi -> heeft enkel 'wifi voorkeuren' (en opgeslagen netwerken en wifi-datagebruik). Onder 'wifi voorkeuren': 'wifi automatisch inschakelen' (op basis van locatie), 'meldingen open netwerk' en 'geavanceerd'. Geavanceerd heeft: certificaten installeren, wps-knop, wps-pin en passpoint.
Heb je ook al eens geprobeerd om je mobiele data helemaal uit te schakelen en alleen wifi aan te laten?

* Mijn Huawei had voorheen die optie ook; "automatisch overschakelen naar mobiel netwerk bij wifi problemen" oid, maar bij de laatste android upgrade is dat kennelijk eruit gesloopt. Bij mij althans.

[ Voor 15% gewijzigd door lightemup op 18-07-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DeadMetal schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:09:
Met alle respect: dit is symptoom bestrijding; je wilt weten wat er op het moment van een storing met je router en je modem aan de hand is.
Kun je testen wat er gebeurt als je de kabel uit het ziggo modem trekt?
Vanzelfsprekend doe je dat op een moment waarop vrouw en kinderen er geen last van hebben ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1