Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet op, hulp bij troubleshooten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 13:27

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren ben ik thuis gekomen na mijn vakantie en heb ik mijn PC opgestart, zodat ie vast updates kon downloaden etc. Toen ik 's avonds naar bed wilde gaan stond mijn PC uit en wilde hij niet meer aan. Telkens als ik op de power knop drukte, gingen de fans kort draaien en viel de PC na een paar seconde (ongeveer 2) uit.

Een aantal opmerkingen/observaties
- Tijdens de vakantie heb ik mijn PC losgekoppeld gehad van zowel stroom als internet.
- De PC starte de eerste keer na mijn vakantie volledig op. Ik kwam gewoon in Windows uit.
- Na een nacht van de stroom afgeweest te zijn, starte de PC vanochtend weer helemaal op en kwam ik weer in Windows uit. Toen ik later bij de PC ging kijken was deze weer uitgevallen.
- De PC heeft na mijn vakantie alleen wat dingen gedownload, ik heb er niet mee gegamed oid. De PC was dus idle toen ie uitviel.
- De PC is een paar keerin een soort loop terecht gekomen. Opstarten, na 2 sec. uitvallen en weer opnieuw opstarten, uitvallen, etc.
- Op het moment dat ik mijn PC aan de netspanning hang, begint ie meteen met booten.
- De (zelfbouw-)PC is een paar maand oud en heeft tot gisteren het probleemloos gedaan.
- De PC is niet overclockt.

Gezien de aard van de problemen verwacht ik dat of mijn voeding defect is, of mijn mobo.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Alle connecties van de voeding opnieuw aangesloten (zowel mobo-zijde, als voeding-zijde)
- PC poosje spanningsloos laten, dat heeft welgelteld 1x geholpen, maar later is de PC dus weer uitgevallen
- Gecheckt of de PC helemaal vol stof zat, maar dat is niet zo.

Wat wil ik nog proberen:
- Ik wil een voeding van een vriend lenen om te kijken of dat het probleem oplost --> Work in Progress

Vragen:
- Op basis van bovenstaande verhaal, kan ik al zaken uitsluiten? (CPU, GPU, RAM)
- Ik heb op het mobo de 8p 12V aansluiting aangesloten, maar niet de 8p + 4p. Volgens het boekje van mijn mobo is dat ook niet per se nodig, maar er lijkt niet duidelijk bij te staan wanneer dat wel nodig is.
- Ik weet even niet precies hoe nu verder. Ik heb zelf helaas geen reserve-onderdelen die ik kan wisselen.

De PC in kwestie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenAsus Prime X570-PRO€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 586,95€ 586,95
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 103,16€ 103,16
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 129,95€ 129,95
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 249,90€ 249,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.756,64

Steam/Discord: Flimovic

Beste antwoord (via Flimovic op 17-07-2020 12:31)

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-11 18:54
Flimovic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:30:
[...]

[...]

CMOS doet dus meer dan alleen tijd/data vast houden?

Ga ik proberen.

Power knop lijkt niet te hangen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.... ik ga de connector wel even van het mobo afhalen en dan met het knopje op het mobo m'n PC aanzetten, kijken wat er dan gebeurd.

Overigens misschien nog de moeite van het vermelden waard:
- Op het moment dat ik mijn PC aan de netspanning hang, begint ie meteen met booten.

Nu ik dit zo zeg.... zou maar zo kunnen zijn dat de knop WEL blijft hangen.

To be continued....
cmos houd eigenlijk al je BIOS instellingen vast (waaronder je tijd en datum), je kan hem resetten in het BIOS zelf, of dmv de jumper, of je kan de batterij eruit halen. Kom je überhaupt nog in het bios?

Ik heb zelf ook eens rare opstart problemen gehad, dit bleek bij mij de powerknop te zijn die bleef hangen. Heb er toen een klein beetje WD40 tussen gespoten en het euvel was verholpen :+ / Ik wil niet zeggen dat dit bij jou nu het geval is(of dat jij dit moet doen).

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Zou eerst het bios resetten naar default instellingen en dan pas verder kijken.
Voeding lijkt mij niet de eerste verdachte gezien de kwaliteit.

• PEBKAC
Inderdaad eerst eens bios reset.

Verder, klinkt misschien dom, kan je kijken of de powerknop misschien blijft hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door PEBKAC op 17-07-2020 11:25 ]

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:13:
Zou eerst het bios resetten naar default instellingen en dan pas verder kijken.
Voeding lijkt mij niet de eerste verdachte gezien de kwaliteit.
PEBKAC schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:20:
Inderdaad eerst eens een cmos reset.
Verder, klinkt misschien dom, kan je kijken of de powerknop misschien blijft hangen?

Ga ik proberen.

Power knop lijkt niet te hangen, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.... ik ga de connector wel even van het mobo afhalen en dan met het knopje op het mobo m'n PC aanzetten, kijken wat er dan gebeurd.

To be continued....

[ Voor 29% gewijzigd door Flimovic op 17-07-2020 11:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• PEBKAC
Flimovic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:30:
[...]

[...]

Ga ik proberen.

To be continued....
cmos houd eigenlijk al je BIOS instellingen vast (waaronder je tijd en datum), je kan hem resetten in het BIOS zelf, of dmv de jumper, of je kan de batterij eruit halen. Kom je überhaupt nog in het bios?

Ik heb zelf ook eens rare opstart problemen gehad, dit bleek bij mij de powerknop te zijn die bleef hangen. Heb er toen een klein beetje WD40 tussen gespoten en het euvel was verholpen :+ / Ik wil niet zeggen dat dit bij jou nu het geval is(of dat jij dit moet doen).

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
PEBKAC schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Ik heb zelf ook eens rare opstart problemen gehad, dit bleek bij mij de powerknop te zijn die bleef hangen. Heb er toen een klein beetje WD40 tussen gespoten en het euvel was verholpen :+ / Ik wil niet zeggen dat dit bij jou nu het geval is, maar het kan nooit kwaad om het te testen.
Update:

Bios gereset --> Geen resultaat

Kast losgekoppeld van het Mobo, en PC aangezet met de powerswitch op het mobo: Resultaat oOo, kom weer in windows (na de bios opnieuw te hebben ingesteld). Ik type dit nu vanaf mijn PC :)

Aangezien N=1 wil ik dit nog even een paar keer herhalen om zeker te zijn dat dit het euvel is.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Update: paar keer opnieuw geprobeerd en Pc start weer probleemloos op

Conclusie: Power button is gaar

Nu zit de kast nog in de garantie, want ook paar maand oud, maar heb geen zin om de kast op te sturen onder RMA als ik het zelf eenvoudig kan fixen.

Heeft iemand daar ideeen over?

Gewoon wat WD40 er in weet ik niet of ik daar mijn garantie daarmee verspeel.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Flimovic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:12:
Update: paar keer opnieuw geprobeerdn Pc start weer probleemloos op

Conclusie: Power button is gaar

Nu zit de kast nog in de garantie, want ook paar maand oud, maar heb geen zin om de kast op te sturen onder RMA als ik het zelf eenvoudig kan fixen.

Heeft iemand daar ideeen over?

Gewoon wat WD40 er in weet ik niet of ik daar mijn garantie daarmee verspeel.
Nee, gewoon retour sturen ;) kast is niet goed dus terug. Waarom zelf iets gaan proberen? Misschien maak je dan kortsluiting en heb je nog meer gaar 8)7 en ben je je garantie kwijt

• PEBKAC
@Flimovic Ik zou er inderdaad niet zomaar WD40 tussen spuiten, van mij was toen een wat oudere kast met een wat ouderwetse druk knop (zonder garantie) ;) Ik bedoelde niet dat jij dit moest gaan doen. Ik bedoelde dat testen of het aan de powerknop lag geen kwaad kon :p

Gewoon retour sturen, inderdaad.

Je kan ook als tijdelijke oplossing de reset knop, aansluiten op de plek waar de powerknop zit op het mobo.

[ Voor 42% gewijzigd door PEBKAC op 17-07-2020 12:58 ]

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
PEBKAC schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:17:
@Flimovic Ik zou er inderdaad niet zomaar WD40 tussen spuiten, van mij was toen een wat oudere kast met een wat ouderwetse druk knop (zonder garantie) ;) Ik bedoelde niet dat jij dit moest gaan doen.

Je kan ook als tijdelijke oplossing de reset knop, aansluiten op de plek waar de powerknop zit op het mobo.
Heb weer even de kast aangesloten en het euvel komt meteen terug. Wordt een RMA'tje vrees ik :-(

Heel erg bedankt voor het wijzen in de goede richting!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
PEBKAC schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:17:
@Flimovic Ik zou er inderdaad niet zomaar WD40 tussen spuiten, van mij was toen een wat oudere kast met een wat ouderwetse druk knop (zonder garantie) ;) Ik bedoelde niet dat jij dit moest gaan doen. Ik bedoelde dat testen of het aan de powerknop lag geen kwaad kon :p

Heb nu de reset-button als powerbutton aangesloten, dat werkt prima. Nu 100% zeker dat de powerbutton defect is. Ik ga proberen bij de leverancier of ze een vervangend onderdeel kunnen sturen, zodat ik niet de hele kast retour hoef te sturen.

Op internet zie ik dat ze ook wel eens vervangende setjes sturen namelijk.

• PEBKAC
Flimovic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:51:
[...]

Heb nu de reset-button als powerbutton aangesloten, dat werkt prima. Nu 100% zeker dat de powerbutton defect is. Ik ga proberen bij de leverancier of ze een vervangend onderdeel kunnen sturen, zodat ik niet de hele kast retour hoef te sturen.

Op internet zie ik dat ze ook wel eens vervangende setjes sturen namelijk.
Nice, gelukkig dat het werkt. Ik hoop inderdaad dat ze een vervangend onderdeel kunnen sturen, dat zou een hoop gedoe schelen.
Pagina: 1