Ik heb een nVidia videokaart met een LG monitor op DisplayPort aansluiting. (single monitor opstelling)
De videokaart (10-series) heeft 4 aansluitingen, 2 DisplayPort, 2 HDMI.
Ik gebruik de 1e videouitgang (geteld vanaf het moederbord), wat tevens een DisplayPort is.
Alles werkt prima, maar...
Probleem #1
Als de monitor NIET aanstaat bij het starten van de PC, krijg ik geen beeld.
Ook niet later.
De PC lijkt wel normaal te starten, maar gebruikt (naar mijn vermoeden) een andere video-uitgang.
Probleem #2
Als de PC een tijd niet gebruikt wordt, gaat deze in een slaap toestand en schakelt hierbij het video-signaal uit.
De monitor reageert hierop door ook in standby te gaan.
Als ik dan de PC weer wek, dan geeft mijn monitor aan dat er geen signaal is.
De PC reageert dan normaal, maar geen beeld.
Ook hier lijkt de videokaart gewisseld te zijn van videouitgang naar eentje waar geen monitor aan hangt.
De hele gebeuren lijkt NIET te gebeuren bij een Samsung scherm.
Mijn vermoeden:
Zodra de videokaart initialiseert, moet deze een videouitgang kiezen.
Als er niets lijkt aangesloten, valt ie vermoedelijk terug naar de "default uitgang", wat kennelijk NIET mijn huidige DisplayPort is.
Door te zorgen dat de monitor aanstaat, wordt deze uitgang zichtbaar en wordt de juiste geselecteerd.
Vermoedelijk zit dit gedrag IN de videokaart, wat betekent dat ALLE nVidia kaarten dit gedrag vertonen.
Het systeem is dual-boot.
Bij het starten (probleem 1) is er nog geen enkel OS geladen en treedt het probleem op.
Bij probleem #2 maakt het niet uit of het Windows of Linux is, beide doen hetzelfde gedrag.
Nu mijn vragen:
1: Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Ik vermoed dat de combinatie nVidia + LG + DisplayPort het probleem is en dat meer mensen die combinatie hebben.
2: Zijn er mensen die wellicht een oplossing hiervoor hebben?
3: Kan ik achterhalen wat de default videouitgang is? Of kan ik deze ook wijzigen?
De videokaart (10-series) heeft 4 aansluitingen, 2 DisplayPort, 2 HDMI.
Ik gebruik de 1e videouitgang (geteld vanaf het moederbord), wat tevens een DisplayPort is.
Alles werkt prima, maar...
Probleem #1
Als de monitor NIET aanstaat bij het starten van de PC, krijg ik geen beeld.
Ook niet later.
De PC lijkt wel normaal te starten, maar gebruikt (naar mijn vermoeden) een andere video-uitgang.
Probleem #2
Als de PC een tijd niet gebruikt wordt, gaat deze in een slaap toestand en schakelt hierbij het video-signaal uit.
De monitor reageert hierop door ook in standby te gaan.
Als ik dan de PC weer wek, dan geeft mijn monitor aan dat er geen signaal is.
De PC reageert dan normaal, maar geen beeld.
Ook hier lijkt de videokaart gewisseld te zijn van videouitgang naar eentje waar geen monitor aan hangt.
De hele gebeuren lijkt NIET te gebeuren bij een Samsung scherm.
Mijn vermoeden:
Zodra de videokaart initialiseert, moet deze een videouitgang kiezen.
Als er niets lijkt aangesloten, valt ie vermoedelijk terug naar de "default uitgang", wat kennelijk NIET mijn huidige DisplayPort is.
Door te zorgen dat de monitor aanstaat, wordt deze uitgang zichtbaar en wordt de juiste geselecteerd.
Vermoedelijk zit dit gedrag IN de videokaart, wat betekent dat ALLE nVidia kaarten dit gedrag vertonen.
Het systeem is dual-boot.
Bij het starten (probleem 1) is er nog geen enkel OS geladen en treedt het probleem op.
Bij probleem #2 maakt het niet uit of het Windows of Linux is, beide doen hetzelfde gedrag.
Nu mijn vragen:
1: Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?
Ik vermoed dat de combinatie nVidia + LG + DisplayPort het probleem is en dat meer mensen die combinatie hebben.
2: Zijn er mensen die wellicht een oplossing hiervoor hebben?
3: Kan ik achterhalen wat de default videouitgang is? Of kan ik deze ook wijzigen?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD