Welke 1440p / 144hz gaming monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Ik zoek een?
Gaming monitor 1440p - 144Hz refresh 27 inch of 34 inch Ultra Wide.

Wat is je budget?
tussen de 400 - 600 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hoofdzakelijk voor game, af en toe werk gerelateerde dingen doen met word/excel. (Het laatste moet niet op gefocust worden.)

Wat heb je zelf al gevonden?
LG 27GL850 - IPS
IIyama GB2760QSU - TN
IIyama GB3461WQSU - IPS
IIyama GB3466WQSU - VA (Curved)

Welke vragen heb je hier nog over?
Iemand gaf aan dat een 144Hz monitor je frame rate doet inzakken, maar als ik nu op m’n FPS Teller 100 FPS ziet dan veranderd dit toch niet? Heb nu een 27 inch 1440p monitor 60Hz.
Zodra RTX 3000 uitkomt ben ik van plan te upgrade zodat 144Hz monitor beter tot z’n recht komt. Voor nu zal ik instellingen terug schroeven.

Tevens welke monitor heeft jullie voorkeur?
Is curved nu echt mooier? (Sommige geven aan dat beeld vervorming kan optreden.)
Heeft ultra wide functie? (Ondersteunen games vanaf >2016-2018?)
Ik twijfel vooral tussen IIlyama 32” IPS of VA curved VS LG 27” 27GL850. TN valt denk ik sowieso af. Echter is backlight bleeding echt een ding of?

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 17-07-2020 09:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25
  • 144hz doet je frames niet zakken. 1440p doet dit wel als je van 1080p komt.
  • Curved is persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik het helemaal niks.
  • Ultra wide heeft uiteraard functie, namelijk meer schermruimte. Je kan alleen zelf bepalen of dit iets voor jou is. Zeker niet alle games ondersteunen dit, dus je zal met regelmaat zwarte balken hebben of een stretched beeld.
  • Ja dat is een ding. De ene monitor heeft hier meer last van de ander. Dit zie je echter voornamelijk in een donkere kamer én als er een hele donkere scene is. Heb zelf een IPS paneel en stoor me hier exact 0% aan.
Ken zelf de monitoren niet, dus kan hier geen advies over geven. Wel is en blijft een goede website om monitoren te vergelijken https://www.rtings.com/. Daar kan je wellicht nog wat handige info en advies vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:58
Als je ultrawide pakt is curved wel een aanrader, omdat je dan niet onder een 'schuine" hoek kijkt.
Let wel op dat de "cirkel diameter" niet te klein is (ikzelf vind +- 4-5x afstand die jij van scherm zit, maar daar is geen vaste vuistregel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren. Ik verhuis het topic die kant op: CEA > CAA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Renzzie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:46:
  • Ultra wide heeft uiteraard functie, namelijk meer schermruimte. Je kan alleen zelf bepalen of dit iets voor jou is. Zeker niet alle games ondersteunen dit....
Heb je zelf ultra wide genomen of toch niet?
Nadeel is wel dat mijn FPS wel zakt met Ultra Wide en met gewoon 27” niet.
FeaR schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:03:
Monitoren vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren. Ik verhuis het topic die kant op: CEA > CAA.
Ligt eraan of je hem zakelijk of privé gebruikt :P
Kunnen jullie misschien beter een aparte categorie aankoop randapparatuur aanmaken? Want een monitor kan namelijk normaliter ook onder beeld en geluid vallen? Het is immens een beeldscherm 8)7 (Maakt mij niet uit maar hoop dat je de verwarring snapt?)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:59:
Als je ultrawide pakt is curved wel een aanrader, omdat je dan niet onder een 'schuine" hoek kijkt.
Let wel op dat de "cirkel diameter" niet te klein is (ikzelf vind +- 4-5x afstand die jij van scherm zit, maar daar is geen vaste vuistregel).
Als ik 32” neemt zit ik inderdaad te denken aan curved... Alleen mijn videokaart moet ik dan nog extra harder werken, i.p.v. 1440p - 60Hz > 1440p - 144Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
welke videokaart heb je nu?
want die 3xxx series gaan daar geen enkel probleem mee hebben.
je geeft aan dat je nu op 100 fps zit, zet het fixed op 72 fps. Dan heb je minder zwaar, en "goed schaalbaar naar 144 hz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:56:
welke videokaart heb je nu?
want die 3xxx series gaan daar geen enkel probleem mee hebben.
je geeft aan dat je nu op 100 fps zit, zet het fixed op 72 fps. Dan heb je minder zwaar, en "goed schaalbaar naar 144 hz"
Heb nu de MSI GTX1080 gaming x 8GB (niet de +)

Ik wil of de RTX3080 of RTX3080 Ti (ligt beetje aan de reviews en prijs, waarvan ik waarschijnlijk al verdrietig word :S)

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 17-07-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik zou denken dat die op zich wel 72 x 1440 moet aankunnen, wat zeggen benchmarks van dat ding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
99ruud99 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:00:
ik zou denken dat die op zich wel 72 x 1440 moet aankunnen, wat zeggen benchmarks van dat ding ?
Ik heb nu al een 1440p scherm, meeste games +/- 90-100 fps alleen echt zware titles richting de 60-70 fps, CPU is al geüpgraded (Intel i7 9700K)

*Hier en daar sommige setting wel na beneden geschroefd.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 17-07-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:25
DutchWing schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Heb je zelf ultra wide genomen of toch niet?
Nadeel is wel dat mijn FPS wel zakt met Ultra Wide en met gewoon 27” niet.
Nee, heb ik niet gedaan. In mijn optiek heb je hier meer aan qua werk dan met gamen. Ik gebruik mijn thuiscomputer voornamelijk voor (Multiplayer) games.

Deze; pricewatch: Gigabyte Aorus AD27QD Zwart heb ik uiteindelijk gekocht. Maar is nu niet meer leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:19

FeaR

In GoT we trust

DutchWing schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:49:
[...]
Kunnen jullie misschien beter een aparte categorie aankoop randapparatuur aanmaken? Want een monitor kan namelijk normaliter ook onder beeld en geluid vallen? Het is immens een beeldscherm 8)7 (Maakt mij niet uit maar hoop dat je de verwarring snapt?)
Ik snap de verwarring en ben het er voor de helft mee eens. Dat een monitor niet onder Consumentenelektronica zou mijns inziens duidelijk moeten zijn. Je moet namelijk naar de subfora er onder kijken. Bij Consumentenelektronica heb je dan Audio en HiFi, Televisies & Beamers, Mediaspelers en HTPC's, Duurzame Energie & Domotica en Witgoed. Een monitor valt niet in die categorieën. Oké als je er een externe box aan hangt kan je er TV mee kijken maar de regel is dat iets zonder interne tuner niet onder Televisies & Beamers valt. Oftewel geen Consumentenelektronica Aankoopadvies voor monitoren. Als je dan ziet dat Videokaarten & Beeldschermen een subforum van Harde waren is dan zou het duidelijk moeten zijn dat aankoopadvies onder Harde waren gedaan moet worden. Dat een monitor dan onder "component" scharen onder Componenten Aankoopadvies mogelijk te breed is kan ik inkomen. Componenten zijn voor mij ook meer losse onderdelen als een CPU, geheugen, moederbord, et cetera. Misschien is een Randapparatuur Aankoopadvies een idee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou even wachten op Acer Nitro XZ2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:01
Edit-- never mind verkeerd gelezen

[ Voor 98% gewijzigd door Ayazis op 17-07-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:22:
Ik zou even wachten op Acer Nitro XZ2
Dat is een 1080p monitor ipv 1440p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
DutchWing schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Ik heb nu al een 1440p scherm, meeste games +/- 90-100 fps alleen echt zware titles richting de 60-70 fps, CPU is al geüpgraded (Intel i7 9700K)

*Hier en daar sommige setting wel na beneden geschroefd.
Dat is toch niet erg? Freesync vangt dat prima op. Ga je over een tijdje je 1080 upgraden dan speelt het probleem al een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Topicstarter
D-dark schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:36:
[...]

Dat is toch niet erg? Freesync vangt dat prima op. Ga je over een tijdje je 1080 upgraden dan speelt het probleem al een stuk minder.
Klopt sommige instellingen staan standaard uit of na beneden geschroefd omdat ik dat voor multiplayer spellen eerder het zicht vind belemmeren dan verbeteren...

Kan je bij Coolblue toevallig gaming monitoren testen, voornamelijk 27 Inch 1440p +144Hz of hoger? Vroeger kon dat bij Alternate maar dat is niet meer mogelijk :/

Specifiek de LG 27GL850 vs goedkopere monitoren met veelal VA ipv IPS 200-350 euro?
Vraag me oprecht af of je het eraf ziet...
LG word helemaal de hemel in geprezen met deze monitor vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
Je bent nu wel erg verschillende prijsklasses met elkaar aan het vergelijken.

200 t/m 470. Zelf vind ik rond de 300 de max voor een monitor en kwam uit op de pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart

Ik vind hem prima.

Het is gedeeltelijk ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. IPS is qua kleuren beter maar een goed VA paneel is ook heel acceptabel.

Wat kijken betreft. Soms heb je dat bij alternate of coolblue de veelverkochte monitoren te bezichtigen zijn maar dat wordt zeldzaam. Uit de doos halen doet men liever ook niet. Want dan is het meteen 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:12
Ik heb zelf de LG27GL850 gekocht bij launch. Voor mij persoonlijk maakt hij alle verwachtingen waar en meer.
Al kwam ik zelf van een 1080p 60hz TN scherm, dus de overstap naar 1440p, 144hz IPS, gsync was dag en nacht.

De kleuren spatten van het scherm af, mijn oude tn lijkt er maar saai, dof en grijzig bij als ik vergelijk. En zelf heb ik 0 last van bleed.

Allemaal mega persoonlijk natuurlijk. Maar ik vond 500,- voor een goed scherm niet gek als je voor een paar duizend euro aan gaming hardware hebt. Komt allemaal beter tot zijn recht zo.
Pagina: 1