Windows 10 herinstallatie nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01-2024
Mijn vraag
Ik heb een officiele licentie van Windows 7 die ik gratis aantal jaren geleden heb geupgrade naar Windows 10. Nu wil ik dat op een nieuwe pc herinstalleren middels usb maar mijn vraag is of dat kan. Werkt dat met mijn W7 licentie. Wordt die nu gezien als een geldige W10 licentie of is het voor Microsoft nog steeds een W7 licentie en kan ik die nu ook niet meer gratis upgraden naar W10?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 licentie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd deze situatie via Google te zoeken en te achterhalen wat er kan maar no luck so far

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:04
Ja, als je de licentie code op hetzelfde moederbord hergebruikt werkt die win 7 code gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Ik ga het in nieuwe pc installeren, Niet zelfde moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, dan werkt het niet meer. Immers heb je Windows 10 nooit gekocht maar was het een upgrade van je Windows 7. Dus, even een licentie scoren en je kunt weer verder.

Tot die tijd: je kunt Windows 10 gewoon gebruiken op je nieuwe computer, je zult alleen regelmatig herinnerd worden aan het feit dat die nog niet geactiveerd is. Ook heb je een aantal opties minder in je instellingen, dat zijn vast geen spannende opties maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:46:
Nee, dan werkt het niet meer. Immers heb je Windows 10 nooit gekocht maar was het een upgrade van je Windows 7. Dus, even een licentie scoren en je kunt weer verder.

Tot die tijd: je kunt Windows 10 gewoon gebruiken op je nieuwe computer, je zult alleen regelmatig herinnerd worden aan het feit dat die nog niet geactiveerd is. Ook heb je een aantal opties minder in je instellingen, dat zijn vast geen spannende opties maar toch...
Mwoah, de praktijk werkt meestal anders. Hier van de week nieuw mobo, cpu, mem en Win10 opnieuw geïnstalleerd.

Win10 kon ik gewoon opnieuw activeren toen ik aangaf dat er wat hardware was gewisseld.

@Trin1ty Niet te moeilijk doen dus. En als je alleen je mobo gaat wisselen zou ik niet eens de moeite nemen om Win10 opnieuw te installeren. Gewoon de boel overprikken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Nee ik ga op een volkomen nieuwe pc installeren, heb alleen dus een W7 dvd met licentie.

Mijn nieuwe pc heeft geen DVD speler meer dus ik moet een image op een usb maken maar wat voor image kan ik dan downloaden? W7 en dan upgraden weer naar W10? Denk dat dat niet meer kan.
En ik vrees dat mijn licentie voor Microsoft gewoon een W7 licentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Inderdaad wat @Verwijderd aangeeft, doen of je lomp bent, en de install overzetten naar het nieuwe systeem.

Mocht dat niet lukken, kan je evt een usb-install kunnen doen met de betreffende W7, en daarna via MS de upgrade doorlopen.
kans is 50/50 dat het ertussendoor glipt

En anders moet je jezelf op een W10-licentie-zoektocht storten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trin1ty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:35:
Nee ik ga op een volkomen nieuwe pc installeren, heb alleen dus een W7 dvd met licentie.

Mijn nieuwe pc heeft geen DVD speler meer dus ik moet een image op een usb maken maar wat voor image kan ik dan downloaden? W7 en dan upgraden weer naar W10? Denk dat dat niet meer kan.
Je hebt je oude image van Win7 niet meer nodig. Simpelweg media creation tool downloaden,
klik op hulpprogramma downloaden,

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Daarmee maak je een image op een schijfje, disc of stick. Selecteren welke Win versie je wilt hebben, zelfde als dat je nu hebt natuurlijk, en installeren maar.

Ergens geef je aan dat je hardware hebt gewisseld en geen key hebt. Nadat alles is geinstalleerd en je bent ingelogd met je Microsoft account kan je je Win10 versie activeren.

De gegevens van je keys/account staan tegenwoordig gewoon digitaal opgeslagen.

@FreshMaker Je hoeft dus niet eerst Win7 te installeren. Die key heb je niet meer nodig. Gewoon direct Win10 installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
Je kon of kan de License key ometten naar een digital license (gekoppeld aan je Microsoft account), in dat geval kan je de key overzetten van systeem naar systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:42:
[...]
@FreshMaker Je hoeft dus niet eerst Win7 te installeren. Die key heb je niet meer nodig. Gewoon direct Win10 installeren.
Je zou evt ook een 'schone' W10 kunnen gaan gebruiken, en de W7 licentie invoeren in het key-veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreshMaker schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Je zou evt ook een 'schone' W10 kunnen gaan gebruiken, en de W7 licentie invoeren in het key-veld.
Maar dat hoeft dus allemaal niet. Je key zit gekoppeld aan je account.

Simpelweg de tool gebruiken en pas activeren zodra de boel is geïnstalleerd en je bent met je account in Win10 ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
De vraag is dan meer, hoe ziet Microsoft mijn oude W7 licentie nadat ik hem geupgrade heb naar W10? Is het dan een W10 licentie geworden of nog steeds een W7 licentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Trin1ty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:35:

je hebt een dvd?
dan is het waarschijnlijk een retail licentie , dan kan het WEL werken - in ieder geval worth a shot. Als het niet werkt kan je altijd nog een code kopen.

de win 7 code werkt ook voor win10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trin1ty schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:54:
De vraag is dan meer, hoe ziet Microsoft mijn oude W7 licentie nadat ik hem geupgrade heb naar W10? Is het dan een W10 licentie geworden of nog steeds een W7 licentie?
Win10.

Ik dacht dat dat ondertussen duidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Nu wel ;) Dan ga ik een W10 USB maken en zou het moeten werken, zoals eerder gezegd. Worth a shot, kan altijd nog nieuwe licentie kopen :)

Dank allen voor de snelle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

99ruud99 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:54:
[...]
je hebt een dvd?
dan is het waarschijnlijk een retail licentie , dan kan het WEL werken - in ieder geval worth a shot. Als het niet werkt kan je altijd nog een code kopen.

de win 7 code werkt ook voor win10
Dat er een Windows 7 CD aanwezig is zegt absoluut niets over het feit of het een oem of reatail licentie is. Ik heb hier nog een stapel CD's liggen wat toch oem-licenties zijn.

@FreshMaker Zijn Dell CD-tjes O-)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 17-07-2020 10:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trin1ty
Nee is een OEM voor de duidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
_Dune_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Dat er een Windows 7 CD aanwezig is zegt absoluut niets over het feit of het een oem of reatail licentie is. Ik heb hier nog een stapel CD's liggen wat toch oem-licenties zijn.
Als die van HP of DELL zijn, zijn ze geld waard ;)

Die worden allemaal nog altijd geaccepteerd bij een schone W10 install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
_Dune_ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:57:
[...]

@FreshMaker Zijn Dell CD-tjes O-)
rare is, zelfs als ze oem zijn kan je vaak de code hergebruiken (wat hem dus "retail" zou maken)
(heb het zelf gedaan met pc waar ik nu op typ... )

[ Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 17-07-2020 10:01 ]

Pagina: 1