nieuwe Ryzen 3800x wil niet booten op Gigabyte AB350m gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Ik heb mijn Ryzen 1700 verkocht die voor kort in mijn Gigabyte AB350M gaming micro-ATX zat met BIOS F50, maar mijn computer wil niet meer opstarten met een nieuw geplaatste Ryzen 3800x. De Bios probeert volgens mij zowel het geheugen als de instellingen te refreshen, want ik zie dat die telkens aan en uitgaat om proberen de boel te initialiseren, maar geen beeld helaas.

Geinstalleerd geheugen: 2 x 16 GB DDR-3200 Corsair (32 GB in totaal), welke voorheen op 2933 draaide want via de XMP op 3200 gaf die geen beeld.

Volgens Gigabyte website moet de processor compatibel zijn met BIOS F40 en hoger en ik zit al bij F50

Kan iemand mij helpen met die probleem ? Ik zie de LED van mijn FAN telkens oplichten en opspinnen en na een poging van initialisatie slaat die af en begint weer opnieuw in een poging om de juiste settings te vinden (vermoed ik), maar geen beeld helaas ondertussen na zeker 20-30 keer aan en uit.

:'( :'( :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Je hebt je bios gereset neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Yep, maar zojuist nog eens getest: blijkbaar heb ik niet lang genoeg de contacten aangeraakt voor een full reset. Ik heb het geheugen eruit gehaald en weer ingestoken en warempel: de computer start op, jippie !!!

De wrath cooler spint wel ambetant plotseling omhoog als een stofzuiger: ik heb een custom fan profile dat opstijgende vliegtuiggeluid flink kunnen reduceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet de beste combi, Corsair RAM en bekaaid moederbord met magere VRM en 3800X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Hackus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:56:
Niet de beste combi, Corsair RAM en bekaaid moederbord met magere VRM en 3800X
Ja ik weet het, het is een voorlopig moederbord, ben nog aan het wachten op een beter moederbord voor later die de volledige potentie van deze krachtpatser kan uitbuiten. Maar ik ben al blij dat alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 14:34
pharmacist schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:57:
[...]

Ja ik weet het, het is een voorlopig moederbord, ben nog aan het wachten op een beter moederbord voor later die de volledige potentie van deze krachtpatser kan uitbuiten. Maar ik ben al blij dat alles goed werkt.
Wachten op wat? B550 is al een tijdje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pharmacist schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 06:57:
[...]

pricewatch: MSI MAG B550M Mortar is een degelijk m-ATX bordje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Bedankt voor de tips, ik ga binnenkort mijn oude moederbord toch vervangen. Niettemin ben ik toch onder de indruk dat AMD het toelaat om ook op de oudere 350 chipset de nieuwere processors te ondersteunen. Bovendien werkt mijn DDR4-3200 eindelijk volgens de XMP snelheid en het is nochtans 2 x 16 GB, dat vroeger nogal problemen gaf met meer dan 16 GB geheugen om op 3200 te draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is de geheugencontroller in Zen 2. Ik heb hier ook 2x 16 3200MT, maar dat geeft fouten als ik met mijn 1800X hoger dan 2933 MT gaat. Da's gebonden aan je processor, niet aan je moederbord.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
pharmacist schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:20:
Bedankt voor de tips, ik ga binnenkort mijn oude moederbord toch vervangen. Niettemin ben ik toch onder de indruk dat AMD het toelaat om ook op de oudere 350 chipset de nieuwere processors te ondersteunen. Bovendien werkt mijn DDR4-3200 eindelijk volgens de XMP snelheid en het is nochtans 2 x 16 GB, dat vroeger nogal problemen gaf met meer dan 16 GB geheugen om op 3200 te draaien
Als het allemaal werkt dan is het niet nodig te upgraden vanaf B350.
Er is geen performance verschil tussen alle chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

B550 biedt wel PCI-E 4 natuurlijk als ie dat wil gebruiken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Ik heb geen behoefte aan PCI-E 4, wat wel misschien interessant is misschien een betere en vooral stillere koeler. Ik heb echter een Jonsbo kast met een mooi gefumeerd glazen plaat ervoor en de Wraith cooler geeft echt een mooi effect met de LED licht erin en ik zou iets vergelijkbaar willen hebben in mijn kast, zodat het mooi lichteffect geeft, zonder dat het op een kermis gaat lijken. Helaas zit bij veel coolers de LED fan vaak parallel met het oppervlakte van het moederbord en kan je het effect minder goed zien door het gefumeerd glas heen.

[ Voor 17% gewijzigd door pharmacist op 18-07-2020 20:06 ]

Pagina: 1