Aardlekschakelaar klapt eruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VVeld
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09-2025
Hoi,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Sinds vandaag klapt de aardlekschakelaar eruit. Op de aardlekschakelaar zitten 4 groepen. Inmiddels ben ik er achter welke groep het probleem veroorzaakt. Op de groep zit alleen de combimagnetron. Zodra ik de aardlekschakelaar omhoog klik dan duurt het minder dan een minuut voordat alles eruit klapt (de 4 groepen op de aardlekschakelaar). De combimagnetron is dan niet aan het draaien. Ik heb nu de groep omlaag staan en alle andere groepen functioneren gelukkig.

Enig idee wat het zou kunnen zijn? En wat ik kan doen om dit te verhelpen.

Ps: Ik ben een leek in elektra.

Alle reacties

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Er zit waarschijnlijk meer op die groep . . . blijven testen; groep uit -> wat doet het niet?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• VVeld
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:33:
Er zit waarschijnlijk meer op die groep . . . blijven testen; groep uit -> wat doet het niet?
Het is echt het enige. Klein appartement. De rest werkt allemaal. Alle andere zaken zitten op andere groepen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:39
Trek de magnetron uit het stopcontact en aardlek weer aan. Blijft het nu wel werken?
Zo nee, huur of koop?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Trek de stekker van de magnetron er eens uit..

Gebeurd het dan niet meer > magnetron gaar
Gebeurd het dan nog wel > bedrading gaar

Van welk jaar is het appartement?

• VVeld
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:40:
Trek de stekker van de magnetron er eens uit..

Gebeurd het dan niet meer > magnetron gaar
Gebeurd het dan nog wel > bedrading gaar

Van welk jaar is het appartement?
Appartement is van 2009.
Zal ik even laten checken. Dank je voor de tip.

• VVeld
celshof schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:38:
Trek de magnetron uit het stopcontact en aardlek weer aan. Blijft het nu wel werken?
Zo nee, huur of koop?
Ga ik laten proberen.
Het gaat om een koopappartement dat word verhuurd.

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-01 08:39
Zitten er nog licht punten of andere wandcontactdozen op die groep .
Als niet aan die oven ligt kan het altijd nog aan een lasklem liggen,of vocht.

• celshof
VVeld schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:43:
[...]

Ga ik laten proberen.
Het gaat om een koopappartement dat word verhuurd.
maar wat ben of doe jij? Ben jij de eigenaar of de huurder?

• VVeld
celshof schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:45:
[...]
maar wat ben of doe jij? Ben jij de eigenaar of de huurder?
Ik ben de eigenaar en de huurder liet me weten dat dit probleem sinds vandaag voorkomt. Ik wil uiteraard het probleem oplossen vandaar mijn vraag.

• celshof
VVeld schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Ik ben de eigenaar en de huurder liet me weten dat dit probleem sinds vandaag voorkomt. Ik wil uiteraard het probleem oplossen vandaar mijn vraag.
Duidelijk. Als het zonder magnetron werkt, magnetron stuk. Gaat het dan nog mis, alles uit de stopcontacten halen en kijken of het dan nog misgaat. Zo ja, elektricien. Zo nee, stuk voor stuk weer dingen inprikken en een minuut wachten.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

Onbekend

...

celshof schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:50:
[...]

Duidelijk. Als het zonder magnetron werkt, magnetron stuk. Gaat het dan nog mis, alles uit de stopcontacten halen en kijken of het dan nog misgaat. Zo ja, elektricien. Zo nee, stuk voor stuk weer dingen inprikken en een minuut wachten.
Helaas is dat niet altijd zo.
Ik had een heetwaterboiler die continu zo'n 20mA lekstroom gaf.
Als ik de oven aan deed, ging de aardlekschakelaar uit. Mijn conclusie was dat de oven defect was....

Pas toen ik testte met alleen de oven (eigen groep) en alle andere groepen die achter diezelfde aardlek zaten uit had gezet, bleef de oven gewoon draaien. Het was dus een combinatie van meerdere lekstromen, verdeeld over meerdere groepen.

Uit de TS haal ik er nog niet uit dat hij alleen de magnetrongroep aan had staan en de rest van de groepen ook uit had staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• VVeld
Onbekend schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:56:
[...]

Als ik de oven aan deed, ging de aardlekschakelaar uit. Mijn conclusie was dat de oven defect was....

Pas toen ik testte met alleen de oven (eigen groep) en alle andere groepen die achter diezelfde aardlek zaten uit had gezet, bleef de oven gewoon draaien. Het was dus een combinatie van meerdere lekstromen, verdeeld over meerdere groepen.

Uit de TS haal ik er nog niet uit dat hij alleen de magnetrongroep aan had staan en de rest van de groepen ook uit had staan.
Hoi,

Dat was het geval, dus alleen de magnetron groep aan en de rest uit. Dan klapt die er ook bijna meteen uit.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:07

Onbekend

...

Heb je de magnetron ook eens op een andere groep aangesloten?
Dan kan je uitsluiten dat het aan de groep ligt, of echt aan de magnetron. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• kabeltjekabel
Als er vocht (water) in de buis zit kan de isolatie van de aders aangetast zijn. Dat is dan meestal wel te vinden met een isolatieweerstandstester door er 1000V DC op te zetten. Als je het laat doen... let op dat een electriciën standaard niks bij zich heeft om zo'n leiding droog te blazen.
Onbekend schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:56:
[...]

30 mA aardlekschakelaar mag bij 15 mA al trippen... dus dan moet je een vreemd type boiler hebben gehad..

Maargoed, als er toch iemand met een installatietester langs komt is die aardlekschakelaar ook wel op tripstroom en -tijd te testen.

• kabeltjekabel
VVeld schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Hoi,

Dat was het geval, dus alleen de magnetron groep aan en de rest uit. Dan klapt die er ook bijna meteen uit.
Dus geen optelsom.

• VVeld
De huurder heeft de stekker van de combimagnetron eruit gehaald en weer erin gestopt. Nu komt het niet meer voor. Misschien toch ergens vocht geweest. Probleem is in ieder geval verholpen. Bedankt voor alle tips!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
VVeld schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:21:
De huurder heeft de stekker van de combimagnetron eruit gehaald en weer erin gestopt. Nu komt het niet meer voor. Misschien toch ergens vocht geweest. Probleem is in ieder geval verholpen. Bedankt voor alle tips!
Of: Er zit een defect in de magnetron wat een lekstroom veroorzaakt tussen één van de polen van de stekker en aarde. Die pool was eerst fase, maar de huurder heeft nu de stekker andersom ingestoken en die pool is nu de nul geworden. Kleiner spanningsverschil (vrijwel 0) = kleinere lekstroom (vrijwel 0). Conclusie blijft dan echter dat de magnetron defect is... Simpel uit te testen door de stekker nog een keer om te draaien.

Of: Er zit iets niet lekker in de contactdoos of stekker. Ermee bewegen heeft dit opgelost. Dat blijft echter foute boel want dat zou betekenen dat er iets los zit, dan zou ik het op zijn minst willen openschroeven en bekijken.

Of: De aardlekschakelaar is na tig keer uitschakelen defect. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1