Zwembadverwarming zorgt voor statische shock In zoutwaterbad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-07-2020
Heb opzetzwembad dat onderhouden wordt via zout-electrolyse.
Volgende zaken worden aangesloten:
Intex-filterpomp 3407 liter
Intex zoutwatersysteem krystal clear
Intex verwarmingstoestel Of hot splash warmtepomp (beiden afzonderlijk geprobeerd, telkens zelfde probleem)
Wanneer verwarming niet is aangesloten, is er geen enkel probleem.
Maar, Wanneer verwarming wordt aangesloten en ik steek hand in water van zwembad krijg ik statische/elektrische shock.
Toestellen worden aangesloten via verlengkabel waar 2 dubbele contactdozen met timer op zijn aangesloten.
Verlengkabel gaat naar 1e contactdoos waar krystal clear is aangesloten enerzijds en 2e contactdoos anderzijds. Op die 2e contactdoos wordt dan zowel de pomp als de verwarming op aangesloten.
Kent iemand dit probleem ? Waar kan het aan liggen ? Hoe kan dit verholpen worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 22:19

Illusion

(the art of)

Zijn alle stopcontacten, snoeren en stekkers voorzien van randaarde?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
Normaal wel ...(hier wel penaarde - want België- maar principe is hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Heb je dat ook getest, is dan de logische vervolgvraag?

Is er een aardlekschakelaar (ALS)? Tikt deze eruit als het moet? Is iets minder makkelijk te testen: of apparaatje voor kopen, ca. €20. Zelf testen kan ook maar moet je weten wat je doet, komt neer op kortstondig een kortsluiting maken van fase naar aardedraad met een 8 kOhm weerstand ertussen. Dan test je niet de reactietijd maar wel of hij er werkelijk uitslaat.

Zonder ALS zou ik niet in de buurt van dat zwembad willen zijn.

Het komt nog wel eens voor dat een van de draden niet goed aangesloten zit in een vaste installatie. Bij aarde merk je dat vaak niet, tot dit soort gevallen dus.

[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 16-07-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
ALS is er 0,003 A - en die werkt (viel enige tijd terug uit toen aangesloten hakselaar er de brui aan gaf)
Of aarding zelf aangesloten is, zou ik nog moeten testen, maar weet niet hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Krijg jij een schok van dat zwembad... of was je zelf geladen? Als ik in de winter hier op pantoffels loop krijg ik ook een tik van elke kraan... deurbeslag... koelkast.. kookplaat.. oven... afzuigkap.. bureau... Maar dat is dan omdat ik zelf geladen ben en al die objecten wel netjes geaard zijn.

Is het 1 tik of bleef het prikken

Oplossing is normaliter alles zeer laagohmig met elkaar te vereffenen, net zoals in een badkamer. (Dus geen verlengsnoerenfestijn.) En dat geheel te aarden.
RD35 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:19:
ALS is er 0,003 A - en die werkt (viel enige tijd terug uit toen aangesloten hakselaar er de brui aan gaf)
Of aarding zelf aangesloten is, zou ik nog moeten testen, maar weet niet hoe ?
En de testknop van de ALS...?

Wat voor aardlekschakelaar heb je? Type AC of A?

Als dat bad inderdaad geen aarding heeft dan moet je dus ook met een multimeter een spanning kunnen meten tussen bad en iets dat wel geaard is.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-07-2020 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
Het is besteld ... we zullen binnenkort eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
[b]kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:43:[

En de testknop van de ALS...?

Wat voor aardlekschakelaar heb je? Type AC of A?
Testknop werkt - type A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:43:
Krijg jij een schok van dat zwembad... of was je zelf geladen? Als ik in de winter hier op pantoffels loop krijg ik ook een tik van elke kraan... deurbeslag... koelkast.. kookplaat.. oven... afzuigkap.. bureau... Maar dat is dan omdat ik zelf geladen ben en al die objecten wel netjes geaard zijn.

Is het 1 tik of bleef het prikken

Oplossing is normaliter alles zeer laagohmig met elkaar te vereffenen, net zoals in een badkamer. (Dus geen verlengsnoerenfestijn.) En dat geheel te aarden.
Ben niet blijven voelen ;) , maar vermoed dat het blijft tintelen.

Zie wel,geen andere oplossing dan verlengkabel richting (net buiten) omgeving zwembad - geen mogelijkheid om vaste kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
RD35 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:10:
[...]

Testknop werkt - type A
Tuurlijk werkt die, als je echt 30mA door je heen krijgt post je niet op tweakers dat je een statische/electrische schok hebt gekregen. Dan gil je wel wat harder....

Dit klinkt veel meer als een aarde-probleem. Door het gebrek aan een langdurige grotere stroom niet zo erg, maar wel irritant :) Ik zou dus maar eens goed kijken of alle gebruikte snoeren/stopcontacten wel een goed aangesloten aarde hebben

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Moet een zoutwaterbad (gezien de wrijving van van het water in de leidingen >> statische elektriciteit) sowieso niet zelf ook geaard worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als alles geaard lijkt, is de grote verdachte het stopcontact zelf... Kan je snel even loshalen en kijken of de aarde daar goed is aangesloten. Is dat het geval, kan je inderdaad de tester van hierboven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD35
Zal waarschijnlijk inderdaad aan de aarding van dat stopcontact liggen (losse draad of zo) ... heb de verlengkabel eens in ander stopcontact gestoken en alles werkte schokvrij😄... ga het (waarschijnlijk) niet goed geaarde stopcontact later eens open gooien om het na te kijken ... nu genieten van warm zwembad 😄
Dank in ieder geval voor alle tips!

[ Voor 9% gewijzigd door RD35 op 18-07-2020 18:06 ]

Pagina: 1