Welk type versterkingsgaas in kit (buiten toepassing)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Kit tussen lateien vervangen, welke?

Mijn probleem : Die ligt in het verlengde van het bovenstaande topic.

Tussen twee aangrenzende schuurtjes zitten 2 betonplaten van 15 cm dik. De spleet van 3cm breed en 2m60 lang tussen die twee platen daarvan is de kit nu echt "op" en moet dus vervangen worden.

De kit keuze kwam ik zelf ook al op Zwaluw Hybriseal® Façade uit en de rugvulling moet gesloten cel PE zijn (5 cm in ons geval, ca 1,5x de spleet breedte en geplaatst als in deze folder van een ander firma.) Lastig om per meter te kopen maar... ik heb daar nu een redelijk adres voor.

Zoals het op de onderste foto is wil ik het hebben: Vezelversterkt maken. Eerst de spleet vullen, een dun laagje kit ca 10 cm breed (!) er overheen leggen en dan af kitten met ca 5 mm extra kit laagje (op de foto onder is het zelfs iets dunner..)
En ik zag ergens dat ze zoiets in het midden net iets hoger maken zodat er nooit water blijft staan (wat bij ons tot nu wel zo was..).. dus zo wil ik het dan ook in he midden.

Mijn vraag: Maar welk gaas is het beste?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: Alles wat ik aan Knauf of andere merken bij de bouwmarkten vindt is voor binnen of het staat er niet bij maar wel dat het PVC bevat (wil ik niet buiten, degradeert toch altijd, de laag kt erover heen is niet zo dik). Heb Viba, Fiba en Gyproc gebeld. Ze konden geen goed advies geven.
Via Belgie vond ik Gyproc 50 en heb colora.nl nog gebeld. Zij dachten dat het kon voor buiten. Vreemd genoeg werd dat niet door Gyproc in NL ondersteund... hun helpdesk kende het niet eens en de techneut ook niet zo goed....het is wrs een verschil in wetgeving?

Het gaat om een reep materiaal van ca 3 m ter lang en 10 cm breed. De mazen moeten kleiner zijn dan ~5 mm maar groter dan ~2 liever 3 mm, zodat ik hem er goed in kan drukken. Van glasvezel lijkt me?

Tips welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrxP2sUNFMNDwgEZxN9PSQ4fHTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjUFuG6MR6nIjDypkSkRHzLV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne5n5gpxGAv0YWLYF_q6CDtvvQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOcYzHod2ZoaAaQRc8LUw2if.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Vezel of gaas is niet perse nodig.

https://nld.sika.com/nl/p...dichting/gevelvoegen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Dezelfde Sika adviseert toch "Breng een PE‐separatietape aan over de oude voegvulling" in hun folder.

https://www.google.com/ur...Vaw06oRMQUxWZSbwm6stC5MnJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Illusion

(the art of)

Dat is een heel specifiek product voor als je de oude voeg niet kan verwijderen, of deze te smal is.
De "Pe separatietape" is hier een tape op het materiaal die zorgt dat de kit juist NIET hecht, om zo een kunstmatige voegbreedte te creeren.

In jouw geval kan je makkelijk de oude voeg uitkrabben, rugvulling erin, kitten, klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 16-07-2020 18:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Deze versterkings gazen zijn het best om te gebruiken en betaalbaar.

https://www.mrboat.nl/glasweefsels/

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Tnx voor alle input! 8)

@Illusion Idd, ik had daar te snel over heen gelezen. Tnx. Goed dat je er even op wijst.
Ik bedoelde eigenlijk de FibaTape, zie plaatje. Haast... haast... ik moest weg (hardlopen bij de club).
De brugvoeg is wel DE technologie om problemen te voorkomen, dat heb ik al op diverse sites gelezen en heb.
De Braven (Zwaluw kit maker) gebeld en dat vonden zij ook. Ik kreeg alleen de indruk dat ze zelden of nooit consumenten met zulke vragen aan de lijn kregen...

Het plaatje: 50 mm gaasband is te smal en Fiba heeft geen bredere nog niet gevonden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3NQ3FLxo2bS3RqMcKXf9L2f-mE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lp3z3QO1lElOHDIHHie7krcL.jpg?f=fotoalbum_large

@digifun
Dank voor de link. Kende deze site nog niet, prijs is OK, maar het is erg fijn mazig materiaal.
Het wordt in de weblink die je plaatste voor 2K epoxy/amine systemen voor oa boten gebruikt

Vooral het amine is erg laag viskeus en is 1/3 van de compositie (nl 50 amine PHR 100 epoxy)
En das logisch want ze willen er een vezel versterkte composiet van maken die van hele hoge kwaliteit moet zijn, boten etc die zeer zwaar belast moeten kunnen worden.
De kant en klare mix is dus heel erg dun dus als je het snel verwerkt komt dat makkelijk overal tussen het het vezel doek en dan kan het mooi uitharden.

De viscositeit van beiden apart volgens de product TDS.
https://www.mrboat.nl/_Fi...hnisch-blad-epoxyhars.pdf
Viscosity(cps/25℃) 700~1100
(is ook 700~1100 mPa·s, beter vergelijkbaar...met dezelfde eenheden)
https://www.mrboat.nl/_Fi...isch-blad-epoxyharder.pdf
Viscosity @25°C: 150 – 450 mPa.s
Deze laag viskeuze systemen werken perfect met zo een fijnmazig doek.

Maar nu: Vergelijk dat met de viscositeit van de kit:
https://den-braven.conten...10004351/msds-clp/961/pdf
· Viscositeit Dynamisch bij 20 °C: 800000 mPas
Dat scheelt een ca een factor 1000 dat die kit dikker is dan de 2K mix
.
Of ik dan deze versterkings gazen nog wel door en door in de kit gedrukt krijgt?
Mijn chemisch/technisch gevoel zegt .... hmm ... er zijn grote twijfels.
Toen ik nog deels als PL op het lab werkte.. deed je even een proefje en bij twijfel even in de trekbank om te kijken of het echt hecht (als het niet goed in het doek zit zie je dat vast meteen bij zo'n meting)... maar sinds mijn voorlopige afscheid zit dat zeker onder corona condities er niet in.... :'(

Heb een hars/coatings achtergrond dus wel aardig wat feeling met (hars/harsachtige) materialen. Alleen met kits icm vezeldoeken geen enkele ervaring en mijn oud-collegas' heb ik er ook nooit mee aan de slag gezien.

Dus ik zoek nog even verder naar een wat grover type versterkingsgaas en het komt niet op een halve mm maas grootte of zo, als het maar goed en redelijk snel te doordringen is met de kit.

Tips blijven welkom.

PS: Vind nog een Sika animatie, bij ~1.30 minuut krijg je een indruk van wat zij gebruiken als gaas qua fijnmazigheid, mijn inschatting een ca 3-4 mm raster?
YouTube: Brugvoeg stappenplan met SP540 Vloerdilatatiekit
Deze Sika kit "moet" moet eerst een primer aangebracht worden, en de bovengenoemde Zwaluw kit niet, vandaar de keuze op de laatste.
Heb op de Sika site gezocht, kon daar geen gaas vinden. Kan ze tuurlijk bellen welk gaas ze op de animaite gebruikt hebben..... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-07-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bij de lokale ijzerhandel heb ik een aantal jaar terug fijnmazig gaas kunnen kopen. RVS dus geschikt voor buiten en was zeer fijn.
Ze hadden meerdere rollen met verschillende maten aan structuur en kon je per meter afnemen. Ik meende dat het officieel gaas was voor het voegen in de metselwereld, maar dat weet ik niet meer zeker.

In de gewone bouwmarkt kon ik zoiets niet vinden, dus stap anders een dergelijke zaak even binnen :)

/edit: ik zie dat je het met kit wil gebruiken dan is een polyester / glasvlies meer geschikt denk ik, maar goed misschien kun je wat met de tip.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 17-07-2020 11:09 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Topics gemerged.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Tnx...for merging... _/-\o_

@tweakduke Dank voor de tip. Idd kit. Maar om toch even bij zo'n winkel langs te gaan, prima idee, is hier een dorpje verder, maar ik kom er toevallig toch vandaag. Was nog niet op mijn beeldvorming verschenen... je grijpt al snel naar de bouwmarkten en de rest via internet.

[ Voor 83% gewijzigd door route99 op 17-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ik wacht nog op antwoord van CPG Nederland ( voorheen tremco illbruck) over het gaas in hun animatie filmpje van YouTube. Heb ze vandaag gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Weekend... wrs daar door nog geen antwoord gehad....

Ben zelf met iets andere trefwoorden gaan zoeken en ik vond wat ik graag wil hebben....

Knauf-Aquapanel-Fugenband 100mm breed en 20m lang, voor buiten geschikt
en met ruim 12 euro een nette prijs.

Ik heb maar ca 3 meter nodig en dan is 20 m wel wat teveel... maar veel rollen in dat segment zijn 50 m....

Maar... tis in Duitsland en ik kan geen account aanmaken en ook niet naar NL laten sturen.. dus ik ga maandag Hornbach hier in de buurt eens bellen.... Dichtstbijzijnde D-shop om heen te gaan.... ~240 km totaal....

https://www.hornbach.de/s...20-m/6290128/artikel.html

Er zijn nog een paar opties:
Raab-Karcher (NL) heeft de 50 meter rol..... voor de rest in NL amper iets gevonden, tis de blauwe rol, de witte voor binnen zie je vaker...

In Belgie kan ik hem in een shop bestellen, dezelfde als bij Raab: kosten ruim 42 euro..... Verder ook in B amper andere shops voor dat type.

Marktplaats en Ebay vond ik nu niks geschikts.

Zie ik nog iets over het hoofd? Tips blijven welkom.

Specs: https://www.knauf.at/epim...UAPANEL__FUGENBAND_DE.PDF
Glasfasergitter mit PVC als Bindemittel
Edit: Hmmm ... zit tuurlijk weinig PVC in zo een open mazig systeem, maar vind het wel een nadeeltje.....

Afbeeldingslocatie: https://saint-gobain-res.cloudinary.com/images/c_fit,h_303,w_303,q_auto:eco,f_auto/D130001001339973/d130001001339973.png

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 18-07-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Waarom laat je het niet kitten door een kitbedrijf ?

Die hebben wel vaker met dit bijltje gehakt en hebben al het materiaal op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Ik ben 10 tallen jaren in de harsen voor coatings actief geweest in de research, niks bij de buren... de kitten....
Een coating is eigenlijk een eenzijdige kit... hij moet aan de ondergrond vast blijven zitten maar wordt verwacht niet meer te plakken na een bepaalde tijd...
Als PL heb ik veel gezien, aardig wat applicatie kennis mee gekregen, dus in principe kan ik deze klus overzien.
Dus een mooie uitdaging om het te doen.

Het is tussen ons en de buren, dus mijn buren hebben er ook profijt van dat het zo loopt.
De specs van dit soort zaken kan ik overzien... dus waarom niet,
We zijn toch niet een Tweaker alleen op PC e.d. gebieden.... er zijn velen mij hier voorgegaan met iets als dit of op een ander gebied.... ben imho dus niet uniek bezig of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
route99 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:03:
Er zijn nog een paar opties:
Raab-Karcher (NL) heeft de 50 meter rol..... voor de rest in NL amper iets gevonden, tis de blauwe rol, de witte voor binnen zie je vaker...

In Belgie kan ik hem in een shop bestellen, dezelfde als bij Raab: kosten ruim 42 euro..... Verder ook in B amper andere shops voor dat type.
https://knauf-zubehör.de
Heb een redelijke shop qua prijs (all-in) van Knauf zelf in Duitsland gevonden
Zwischensumme 27,66 €
Paket Typ A = 5,95 € 5,95 €
Gesamtsumme 33,61 €inkl. MwSt
Morgen nog ff Hornbach bellen of er wat mogelijk is.
Af en toe kijk ik nog even, maar komt Hornbach niet met iets, dan wordt het de Duitse.

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 19-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Hornbach werd niks, dus Knauf NL maar eens gebeld: Idd ... die 20m versie wordt niet in NL verkocht en de geschikte 50m rol staat bijna nooit in NL op de websites van de leveranciers...
En daar is een reden voor: Het Aquaplan systeem omvat naast de bouwplaten voor buiten ook die voor binnen.
Als een klant dus zoveel vierkante meter besteld... dan horen daar automatisch zoveel rollen van dat buiten type voegenband bij.... En als je dan in de Aquaplan systeem folder kijkt wordt die blauwe tape idd genoemd maar geen bestel nr of zo in een overzicht of zo....
De helpdesk: Dus bel de Pontmeyers, Raab-K en Bouwcenter HCI... maar op en vraag of ze die voegband hebben liggen..... Eerst on line een Aquaplan check gedaan...
  • Pontmeyers: Heeft geen Aquaplan systeem...
  • Raab-K : Heeft geen Aquaplan systeem...
  • Bouwcenter HCI: Heeft geen Aquaplan systeem.......
Maar... de meedenkende man van Bouwcenter HCI: Ik heb wel een "losse rol" iets groter raster glasvezel versterkingsgaas er liggen... .ook van Knauf, Autex, geschikt voor buiten (!) en ik knip gewoon af.... zoveel of zo weinig als je wilt.. is dat wat voor je? Kosten ca €1.60 per meter (ex BTW)... De afstand naar hen te doen en heb vanmiddag een paar meter gehaald, mijn kitspuit was aan het einde van het latijn en ze hadden een stevige Den Braven type in de aanbieding... .en meteen nog ene paar dingen die ik nodig had, tegen nette prijzen.

Vanavond met andere kit, een aangebroken koker, die toch nog maar beperkt houdbaar is na openen, een testje gedaan met 2 betonnen stenen op 3 cm afstand de situatie een redelijkerwijze te simuleren om te kijken of ik nog iets geks tegen zou komen en of het gaas zich goed in de kit laat drukken.... dat ging best goed, dus de rest van de spullen deze week bestellen en dan gaan met die banaan.
Wat foto's van de test opstelling:
  1. De 3 cm spleet gevuld ca 16 mm diep gevuld (er lag nu een 3 cm breed latje in...), afgestreken met afsteekmes (plamuurmes was te slap...)
  2. De bovenkant van de betonnen steen voorzien van een voldoende laag kit om het gaas in te drukken met een roller gedaan (bij het echie goed opletten of die 1e laag wel dik genoeg was!)
  3. Afgewerkt met een sopje.... De blauwe tape eraf gehaald. Het geheel is ca 10 cm breed geworden, het midden iets hoger (aflopen van regenwater). Het gaas zit goed in de kit, vrijwel niet terug te zien van bovenaf.
  4. Morgen de proefopstelling effe afbreken en kijken of ik de spleet netjes vol/egaal gekit heb (ivm maximale hechting).....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBpcRkGKW01QeH75XXsnfvbkuZ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tecTLN7VwPt2NmAmU6SxJz9C.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgKGf6ju2vgFTC2ByG3va2r17ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NpmljzhreMLArQfykL0EzQes.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iRJhzLTU1IbdSYtwdKn8weA3tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tau54thNuJp0PfqHnzMiP4h3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Klus zit er op de buum heeft mee geholpen.
Ik had 10 kit kokers berekend qua volume, 12 besteld (voordeliger bij het kitcentrum... plus reserve ingebouwd..).
Had uit de 12e een beetje nodig. Om exact overal die rugvulling op 16 mm afstand tot de rand te krijgen was best lastig... minder diep is geen optie, dus het gemiddelde gaat dan toch meer dan die 16 mm worden.. dus een wat hoger kit verbruik, waar wel rekening mee gehouden was.

Geleerd van de oefening: Extra goed schoon gemaakt mbv een staalborstel om geen relatief losse korrels uit de beton (bijna 40 j oud, verweerd) te trekken om een goede hechting te krijgen.

Wat kwamen we nog tegen:
In de spleet zelf kwamen we nog restjes kit tegen die we vooraf niet verwijderd kregen, dat was wel lastig met de rugvulling. Door even een tijdelijk dun metalen plaatje tussen de schuimrol te plaatsen, de rupvulling op de plaats te duwen en vervolgens het dun metalen plaatje er weer voorzichtig uit te trekken ging dat acceptabel. Op een enkele plek werd wel de buitenhuid van de rugvulling licht beschadigd, maar ik heb geen blazen in de kit gezien agv potentieel drijfgas dat dan uit de rugvulling zou komen (werd on line af en toe voor gewaarschuwd).

De rugvulling zou 1.5 maal zo dik moeten zijn dan de spleet van 3 cm....Maar 4,5 cm diameter bestond niet en ik vond 5 cm echt teveel.... wel.. zelfs 4 cm was zeker voldoende, wrs had 3.5 cm ook nog gekund.
Die vuistregel geldt wrs voor smallere spleten waar ook veel dunnere rugvulling voor is, ik zag bijv 1,5 cm staan, met de vuistegel van 1,5x... dus bedoeld voor een spleet van 1 cm breed.

De verwerking van het glasvezel gaas ging op zich prima. Op een laag kit gelegd en heel licht erin gedrukt zodat er geen lucht tussen zat en vervolgens afgekit met een extra laagje. Het gaas ligt ergens tussen 1/3 en 1/2 van de laagdikte van af onder gerekend, niet direct op de kale beton natuurlijk, je wil wel een composiet/reinforcement werking hebben.

Het was achteraf handiger en sneller werken geweest om meer lagen en wat bredere tape als afscheiding te gebruiken, ik was toch langer bezig dan tijdens het kleine voor-experiment en de tape is op zich nl niet zo stevig. Een laag extra was beter geweest.
Het was wel even doorwerken, ook al droogt de kit niet supersnel, tis een klus die nog nooit uitgevoerd was en totaal bijna 3 meter (2x 15 cm hoog / 255 cm lang die spleet) en je moet toch telkens toch die kit koker wisselen.. is zo leeg.... En ik wilde voor de regen klaar zijn om nog even tijd te hebben om het af te dekken dat er met een windvlaag in een bui niet ook nog een tak door de verse kit heen zou gaan....

De kit voelt nu droog, niet plakkerig maar mooi rubberachtig/elastisch aan. De complete doordroging van de kitlaag zal wel even duren, maar we hoeven er niet op te lopen.... (dan wordt er vaak op de bovenlaag wat geschikt zand als anti-slip gestrooid en erin licht in gedrukt.

Genoeg ge.... de foto's voor een indruk. De stenen liggen er om de planken erop te leggen voor de eerder genoemde bescherming tegen takken/zware regen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxQyeOG_Yxd7njTuTMcE5E8YCuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RHRLHODNt2I2TMM1ZZ92wb6X.jpg?f=user_large
De rand van het platte dak moet nog bijgewerkt worden qua witte verf... voor een zekere hechting op schoon beton ook voor dat stukje, had ik iets meer weggeschraapt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyYbCZ6oaqp63NH9PXomiSwgMHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/biWuH5XEaVVMI7zD3MHjUnD3.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 26-07-2020 13:08 ]

Pagina: 1