Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

After Build Question: PC start opnieuw op ipv 'slaapstand'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi hoi,

Afgelopen weekend heb ik mijzelf getrakteerd op een middagje PC sleutelen en heb ik mijn langverwachte systeem gebouwd. Ben er op en top blij mee, behalve één ding... de PC start steeds opnieuw op, als ik het in 'slaapstand' wil zetten.

Er staat nog haast geen software op, alleen windows10 (versie 9020) en de nieuwste drivers van nVidia (van hun website) en de nieuwste chipset drivers van AMD zelf.

De bios is geflasht naar de nieuwste versie en er zijn geen foutmeldingen.
Nadat het systeem is opgestart staat de debug-LED van het moederbord standaard op A0 of AA. (AA=reserverd, A0=IDE initialization started)

Het actieve energieschema is "AMD Ryzen Balanced"
In de geavanceerde instellingen staat onder dit schema de slaapstand:
- slaapstand na 30 min
- hybride slaapstand toestaan: ingeschakeld
- sluimerstand na: ingeschakeld
- activeringstimers toestaan: ingeschakeld

Hieronder m'n hele setup.
Hopelijk is er een oplossing. Via de google-is-je-vriend-oplossing ben ik er niet uitgekomen.

Dank alvast voor de reacties!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 439,82€ 439,82
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 356,46€ 356,46
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 244,78€ 244,78
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 150,25€ 150,25
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 73,89€ 73,89
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 192,87€ 192,87
1Voedingenbe quiet! Power Zone 650W€ 98,77€ 98,77
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 193,90€ 193,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.750,74

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde meegemaakt en opgelost door manueel de CPU voltages te zetten.

SOC voltage 1.05 ~ 1.10V
VDDG CCD 0.950 ~ 1.05
VDDG IOD 0.950 ~ 1.05
CLDO VDDP 0.850 ~ 0.950
VDDP 900mV (0.900)

Zelf draai ik een 3950x met 2x 16GB G.Skill ripjaws (Hynix) op een X470 Crosshair VII bord.

(edit) Je kunt DRAM calculator gebruiken als hulpmiddel, ook voor voltages.)

[ Voor 11% gewijzigd door bierschuit op 17-07-2020 14:01 ]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:27
Bij mij was het de netwerkkaart die telkens de PC binnen een paar tellen weer wakker maakte.

In apparaatbeheer bij je netwerkkaart uitzetten dat ie je pc wakker maakt fixte het voor mij grotendeels.

Verder zette windows update m'n pc midden in de nacht weer steeds aan, dus ook maar alle wakeup timers uitgeschakeld.

--edit--

Ik bedenk mij net. Bedoel je dat je computer opnieuw opstart/reset, of meteen weer uit slaapstand komt?

[ Voor 15% gewijzigd door NESFreak op 17-07-2020 14:15 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:17
Het klinkt ernaar dat je voeding niet om kan gaan met het lage idle gebruik bij sleep en daardoor wegvalt en de zooi herstart.

Heb je toevallig een andere voeding waar je mee kunt testen?

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hoi allemaal,

dank voor de reacties... klinkt niet als een 'generiek probleem' of oplossing...

@bierschuit je voor je antwoord... ik ben weliswaar al dertig jaar met computers bezig, maar aan voltages van CPU's heb ik nog nooit gezeten :|
Lijkt me ook iets wat ik zou doen zonder te weten wát ik doe...

@NESFreak De computer gaat inderdaad in plaats van slaapstand in een reboot... helaas niet alleen een 'wake' door netwerk of GPU maar een uitvallen en opstarten

@White Feather aangezien de computer inderdaad terwijl hij naar slaapstand gaat opeens uitvalt en de hele bootsequentie weer doorloopt, klinkt het aannemelijk wat je zegt. Ik hoop het niet natuurlijk, heb best wat uitgegeven aan de voeding en zou jammer zijn als ik die moet vervangen. Ik heb ook geen andere voeding liggen, behalve eentje van een HP Desktop, maar dat was een microATX en die is nog ingebouwd... weet ook niet of ik daarmee alle componenten kan voeden.

Kan de energie-instelling nog verschil maken? Nu staat deze op een AMD-profiel, ik heb nog niet geprobeerd een standaard windows-profiel te gebruiken...