Overclocken X58 (1366) zin op kort / lang termijn CPUvsGPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49
Mijn vraag
Beste medeTweakers, heeft het nog zin om aan OC te beginnen op kort en/of lang termijn?
Kort termijn; Is dit het waard om met de huidige setup i7 of Xeon x5660 OC toe te passen om te zorgen dat bij sommige games de instellingen naar Ultra kunnen?
Langer termijn; eventueel een RTX 2070S/RT 5700 XT of beter aanschaffen zonder de noodzaak om van het x58 systeem af te stappen. M.a.w. kan dit ervoor zorgen dat de CPU geen bottleneck word voor de prestaties van de GPU de komende 2 jaar?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Intel Intel Core i7 920 @ 2,67GHz (stock) / Xeon X5660 (klaar liggen)
CPU cooler: Noctua NH-D14
Geheugen: 12GB (3x4GB) DDR3 @ 1600MHz CL9 (9-9-9-24)
Videokaart: Geforce GTX970
Moederbord: ASUSTeK Computer INC. SABERTOOTH X58 (LGA1366)
Voeding 1000W (80 plus)
Monitor Dell U3415W 3440x1080, 60Hz
BS: windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zowel i7-920 als X5660 zijn goed over te clocken naar 4 / 4,2 Ghz. Mijn Sabertooth x58 is geschikt hiervoor, ik heb inmiddels al de bios update uitgevoerd en een X5660 klaar liggen.

Beste antwoord (via eippahc op 16-07-2020 22:28)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:07
Met een overgeklokte X5660 kan je nog wel games goed spelen hoor :)
Zolang je er alleen games mee speelt is de verouderde PCIE interface geen groot probleem, het is allemaal backwards compatible en de prestatie verlies zal in de procenten liggen wat je anders had gehaald met een hogere versie PCIE slot.
Wanneer er veel data heen en weer wordt versleept van en naar de GPU zoals bij berekeningen en renderen zal het wel een performance impact hebben maar het zal wel gewoon werken.

Noctua NH-D14 goed genoeg voor prestaties tot 4,2 Ghz zonder dat deze te warm wordt?
- Afhankelijk van het gebruikte voltage wat de CPU nodig heeft moet dat geen probleem zijn, op een mindere koeler heb ik 4.2Ghz gehaald met prima temperaturen. Rond de 4Ghz is ook al prima als je beter kwa temparaturen uitkomt :)

Is de hoeveelheid ram (12GB) genoeg om leuke resultaten te behalen?
- 12GB is nog wel even voldoende om door te kunnen met het systeem. Ik ga er vanuit dat er gewoon een heatsink op zit? Niet perse nodig maar is een mooie bijkomstigheid. Investeren in meer DDR3 geheugen zou ik niet meer doen eerlijk gezegd. Dat kan je dan ook niet meer mee nemen naar een andere build.

Is het interessant om het werkgeheugen zelf ook over te clocken of is hierbij minimale winst te behalen en niet waard om her risico te lopen?
- Aangezien je met de FSB overclockt met een X5660 gaat je geheugen mee omhoog(of omlaag) afhankelijk van je instellingen. De performance zal niet drastisch toenemen, als dit je eerste keer overclocken is het handig het geheugen tussen de 1600Mhz en 1800Mhz in houden, dat moet wel werken met die CAS latency denk ik.

Iemand ervaring met x58 systeem in combinatie met RTX 2070S zonder teveel bottleneck?
-Het zou allemaal compatibel met elkaar moeten zijn, op reddit lees ik iemand met een x58 systeem en een RTX 2070 dus daar zou ik mij geen zorgen om maken. Met die X5660 er in met een OC er op kan je nog wel een tijdje vooruit hoor :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Je kunt het altijd proberen natuurlijk, het is ook leuk om te doen!

Ik denk alleen dat je niet moet verwachten dat je een 2070s zonder bottleneck kan draaien. (Al helpt het wel dat je op een redelijke resolutie draait)

Dus aangezien je de cpu al hebt zou ik het gewoon proberen, eventueel ook de gpu upgraden en dan kijken waar het schip strandt. Dan kan het zijn dat je de rest van het systeem toch moet (wil :) ) upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
Thanks voor de snelle reactie.

Misschien nog een paar vragen die in mij opkomen als ik toch aan het leuke van OC ga beginnen
  • Noctua NH-D14 goed genoeg voor prestaties tot 4,2 Ghz zonder dat deze te warm wordt?
  • Is de hoeveelheid ram (12GB) genoeg om leuke resultaten te behalen?
  • Is het interessant om het werkgeheugen zelf ook over te clocken of is hierbij minimale winst te behalen en niet waard om her risico te lopen?
  • Iemand ervaring met x58 systeem in combinatie met RTX 2070S zonder teveel bottleneck?
ik ga maar eens aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 11:04

Yor

Yor1313#2571

Misschien lees ik het verkeerd, maar zijn de beoogde GPU kaarten niet allemaal pci-e 3.1? Die x58 chipset is allemaal 2.0 als ik mij niet vergis....

Nvm...dat kan dus idd werken......had er geen benul van dat dit kon!

[ Voor 19% gewijzigd door Yor op 16-07-2020 21:10 ]

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
Yor schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:00:
Misschien lees ik het verkeerd, maar zijn de beoogde GPU kaarten niet allemaal pci-e 3.1? Die x58 chipset is allemaal 2.0 als ik mij niet vergis....

Nvm...dat kan dus idd werken......had er geen benul van dat dit kon!
Dat klopt. Echter wat ik begrepen had is dat PCIe 4.0 vs 3.0 vs 2.0 zo goed als niets uit maakt voor je fps / gaming performance zolang je x16 hebt. Of gaat dat niet op in het geval van WQHD?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:07
Met een overgeklokte X5660 kan je nog wel games goed spelen hoor :)
Zolang je er alleen games mee speelt is de verouderde PCIE interface geen groot probleem, het is allemaal backwards compatible en de prestatie verlies zal in de procenten liggen wat je anders had gehaald met een hogere versie PCIE slot.
Wanneer er veel data heen en weer wordt versleept van en naar de GPU zoals bij berekeningen en renderen zal het wel een performance impact hebben maar het zal wel gewoon werken.

Noctua NH-D14 goed genoeg voor prestaties tot 4,2 Ghz zonder dat deze te warm wordt?
- Afhankelijk van het gebruikte voltage wat de CPU nodig heeft moet dat geen probleem zijn, op een mindere koeler heb ik 4.2Ghz gehaald met prima temperaturen. Rond de 4Ghz is ook al prima als je beter kwa temparaturen uitkomt :)

Is de hoeveelheid ram (12GB) genoeg om leuke resultaten te behalen?
- 12GB is nog wel even voldoende om door te kunnen met het systeem. Ik ga er vanuit dat er gewoon een heatsink op zit? Niet perse nodig maar is een mooie bijkomstigheid. Investeren in meer DDR3 geheugen zou ik niet meer doen eerlijk gezegd. Dat kan je dan ook niet meer mee nemen naar een andere build.

Is het interessant om het werkgeheugen zelf ook over te clocken of is hierbij minimale winst te behalen en niet waard om her risico te lopen?
- Aangezien je met de FSB overclockt met een X5660 gaat je geheugen mee omhoog(of omlaag) afhankelijk van je instellingen. De performance zal niet drastisch toenemen, als dit je eerste keer overclocken is het handig het geheugen tussen de 1600Mhz en 1800Mhz in houden, dat moet wel werken met die CAS latency denk ik.

Iemand ervaring met x58 systeem in combinatie met RTX 2070S zonder teveel bottleneck?
-Het zou allemaal compatibel met elkaar moeten zijn, op reddit lees ik iemand met een x58 systeem en een RTX 2070 dus daar zou ik mij geen zorgen om maken. Met die X5660 er in met een OC er op kan je nog wel een tijdje vooruit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
Thanks! Ik ga maar eens mijn tube koelpasta zoeken :)

Geheugen is Corsair Dominator dhx. Geen extra fan boven op de 3 modules helaas, dat past niet vanwege de cpu cooler. Wel een oude Dell XPS 730X case met serieuze fans om de warmte weg te blazen. Ik ga eens kijken of ik een mooie stabiele overclock kan realiseren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eippahc
Beste mede-Tweakers,

Ik dacht, laat ik na wat stappen en nieuwe 'goodies' gekocht te hebben, een update geven voor de mensen die ongeveer in dezelfde positie zitten.

Wat heb ik nieuw aangeschaft
- 12 GB extra geheugen (2e hands precies dezelfde modules om conflicten te voorkomen. Waarom? Ik wil graag MSFS2020 spelen en die lust nogal wat ;) Voor andere games absoluut niet nodig.
- GPU update; GTX 970 > RX 5700 XT (2e hands). Deze is echt nodig om MSFS2020 te spelen op HIGH-END custom + op UltraWide monitor

Extra ram installeren was geen probleem. Echter een juiste overclock behalen van CPU in combinatie met ram was wat lastiger. Inmiddels ben ik erin geslaagd om mijn Xeon X5660 over te klokken naar 4,2 GHz stabiel en 4,4 Ghz in turbomodus. (voor de gene die mijn specifieke settings willen weten, stuur een bericht).

Toen kwam het moeilijkste (voor mij dan), het installeren van de 5700 XT. Normaal gesproken een kwestie van drivers verwijderen, GPU swap, nieuwe drivers installeren en gaan met die banaan. In dit geval was dit behoorlijk lastig aangezien de 5700 XT een UEFI bios vereist en dat heeft de X58 Sabertooth moederbord niet. Gevolg, zwart scherm bij het opstarten... 8)7 Het goede nieuws, hier zijn gelukkig wat oplossingen voor

1) Een bootloader op USB installeren die UEFI ondersteund waaruit je de windows 10 installatie kan opstarten. Na een nacht doorhalen met verschillende aanbieders zoals DUET REFINED & CLOVER is het mij niet gelukt om mijn huidige windows 10 installatie te herkenen via die bootloaders en nodige bios aanpassingen. Ik hoop dat andere Tweakers daar beter in zijn, want hoe dan ook heeft deze oplossing mijn voorkeur!

Wat is er dan nog mogelijk?

2) Grappig en gek genoeg is dit probleem te 'omzeilen ' door een oude videokaart in 1 van de overgebleven PCIe sloten te doen. Indien beide kaarten zijn aangesloten en de drivers voor allebei zijn geïnstalleerd moet je de oude kaart 'uitschakelen'. Het resultaat is dat je tijdens het opstarten geen beeld hebt totdat windows inlogscherm geladen is, waarna de nieuwe kaart het probleemloos op zichzelf verder kan. In het geval dat je bij de bios wil moet je even de oude kaart activeren en aansluiten op je monitor. (Mocht je ook hier detail vragen over hebben, laat het mij weten!)

Samenvatting;
Met succesvolle CPU overklok (4,2 Ghz) en 'nieuwe' GPU (5700 XT) is het mogelijk om met een 11 jaar oude PC (en paar 2e hands upgrades) met Ultra / High-end instellingen op ultrawide monitor (afhankelijk van je spel) te gamen!

Denk er wel aan dat met lagere resoluties de CPU wel eens de bottleneck kan zijn.

Wat staat er nog op mijn wens lijst; Timings en Mhz updaten/overklokken van mijn werkgeheugen (indien dat überhaupt mogelijk is met 6 bankjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je moet de turbo multipliers ontwijken die zijn niet net zo stabiel als de oneven multipliers clocken minder hoog/meer voltage nodig.
met die koeler moet je makkelijk 4.4ghz en 3400/3600,mhz uncore/nb halen onder 1.4v cpu en 1.3/1.35v qpi ;)
als je nu ergens vastloopt of je geraakt niet stabiel speel dan eens wat met je ioh volts

[ Voor 15% gewijzigd door maks11223344 op 06-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eippahc
maks11223344 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:39:
je moet de turbo multipliers ontwijken die zijn niet net zo stabiel als de oneven multipliers clocken minder hoog/meer voltage nodig.
met die koeler moet je makkelijk 4.4ghz en 3400/3600,mhz uncore/nb halen onder 1.4v cpu en 1.3/1.35v qpi ;)
als je nu ergens vastloopt of je geraakt niet stabiel speel dan eens wat met je ioh volts
Super bedankt voor de tips! Tot nu toe geen enkele last van 'instabiele' turbo multiplier, maar ik ben niet vies van om nog wat te optimaliseren. Zodra ik daarmee aan de slag ga update ik deze thread. Vooralsnog gebruikt MSFS2020 max 40% CPU in game, kan het haast niet geloven met veel onderdelen die al 11 jaar oud zijn.
Pagina: 1