Dichtkitten randen tussen muur en tegelvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
We hebben onlangs een tegelvloer laten zetten, maar ik vroeg me af of het gebruikelijk is dat:
1) De 'marges'/randen tussen de muren en tegelvloer (circa 1-1,5cm) normaliter worden dichtgekit voordat er een plintafwerking op de muur komt?
of
2) De ruimte gewoon opengelaten wordt en dat als de plintafwerking op de muur komt zowel de vloerzijde als de wandzijde dichtgekit worden zodat er geen kieren/naden te zien zijn en er ook geen zilvervisjes naar binnen kunnen komen.

We hebben wel een kleurtje op de muur dus ik weet niet of het wel zo mooi wordt om het dan af te kitten aan de muurzijde.

-edit-
Het gaat om de gehele begane grond, niet een sanitaire ruimte ofzo...

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 16-07-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Toen ik nog tegelzetter was, kitte ik alleen de vloerzijde af.

[ Voor 58% gewijzigd door Ernemmer op 16-07-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:35
Geen idee wat gangbaar is, maar ik heb de ruimte tussen muur en tegel afgekit en geen plint gemonteerd. Ik heb eerst schilderstape op de muur gedaan zodat er geen kit op de muur zou komen want dat veeg je er echt niet meer af. Geeft een strak en rustig aanzicht. Ik heb nog geen problemen met dweilen, vlekken of schade (muren zijn geverfd met alphacryl mat).

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 16-07-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
leecher schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:21:
Geen idee wat gangbaar is, maar ik heb de ruimte tussen muur en tegel afgekit en geen plint gemonteerd. Ik heb eerst schilderstape op de muur gedaan zodat er geen kit op de muur zou komen want dat veeg je er echt niet meer af. Geeft een strak en rustig aanzicht. Ik heb nog geen problemen met dweilen, vlekken of schade (muren zijn geverfd met alphacryl mat).
Weet je nog welke kit je hiervoor hebt gebruikt? Ik begrijp dat Poly Max Crystal wel goed schijnt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Enforcer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Weet je nog welke kit je hiervoor hebt gebruikt? Ik begrijp dat Poly Max Crystal wel goed schijnt te zijn...
Die is doorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:35
Enforcer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:01:
[...]

Die muren staan al vast he, het is niet alsof je die nog een keer vast moet lijmen :+
Ik heb er Ottoseal S125 in gedaan omdat ik daar een kleur van kon krijgen die perfect bij de tegels past. Je kan hier en daar monsters krijgen waar van allemaal verschillende kleuren er een dot kit op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik lees even mee, wij hebben het ook nog niet gekit in onze nieuwbouwwoning.
De schoonmaker adviseerde dat wel te doen ivm vocht bij vloer schoonmaken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor plinten? Anders vloer-plint afkitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:43:
Wat voor plinten? Anders vloer-plint afkitten.
Gewoon standaard hoge mdf plint 7x15mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Zit overigens ook met de uitzetvoegen rondom een aantal deurposten, die zal ik wel moeten kitten neem ik aan want daar komt geen hoge plint?

[ Voor 5% gewijzigd door Enforcer op 16-07-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
Kitvoegen zijn onderhoudsvoegen.
Ze worden smerig, op den duur worden ze poreus en moeten ze vervangen worden.

Afhankelijk van je afwerking zou ik volgende doen:
- geen plint, dan toch afkitten
- tegelplint, indien je geen zwevende dekvloer hebt, inwassen
- tegelplint, indien je wel zwevende dekvloer hebt, toch afkitten
- houten plint, geen kitvoeg, koud op elkaar

Ben geen fan van kit... direct na het aanbrengen ziet het er goed uit, maar dat gaat snel weg.
Daarbij, wil je een goede kitnaad maken, dan moet je hem vooral niet te klein maken... maar dat vind men vaak niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:02
@LinkinTED

Valt op zich wel mee hoor mits, je een goede kit gebruikt. Arcylaatkitten blijven poreus en trekken vaak stof aan en omdat ze stoef worden kun je ze niet meer schoonmaken.

Maar een goede op siliconen gebasseerde afdichtingskit blijft echt wel lang mooi, is glad en goed schoon te houden. In de badkamer heb ik al zulke voegen die er meer dan 10+ jaar inliggen en nog prima netjes en schoon zijn. Deze bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1