Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36
Ik denk dat mijn vorige topictitel te specifiek was, daarom een nieuwe poging:

Inleiding:
Wij hebben 4 jaar geleden dit huis aangepast; vloerisolatie beneden, vloerverwarming beneden met 10 cm afstand, en een Itho Daalderop Coolcube hybride warmtepomp/gas-ketel. De warmtepomp verwarmt in principe de benedenverdieping (vloerverwarming, Lage Temperatuur verwarming, 30-35 graden), de gasketel verwarmt de bovenverdieping (radiatoren met thermostaatknoppen, Hoge Temperatuur verwarming, 55 graden) en zorgt voor SWW.
Op het dak (OZO) ligt 4680 Wp zonnepanelen die ook ongeveer 4700 kWh/jaar produceren. Die maken we ook op, zeker nu er sinds januari een e-Golf voor de deur staat, maar er is nog ruimte voor extra PV aan de andere kant (ZZW) en/op de platte garage.

Mijn vraag:
We verbruiken nu nog redelijk wat gas voor SWW (2 volwassenen en 2 pubers die alle vier dagelijks douchen) en voor die radiatoren (ik werk vaak thuis, dus dan staat mijn radiator op 21 graden). Heeft het zin om nu, in 2020, nog een warmtepompboiler te plaatsen voor SWW en evt ook voor ondersteuning van het HT verwarmingscircuit?

Relevante hardware:
Zie boven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb hier binnen DED gezocht en wel topics over WPB’s gevonden, maar ik ben er niet achter of dit in mijn/onze situatie zinvol is. Ik wil graag minder gas gebruiken, wil daar best wat kosten voor maken maar het moet zich wel terugverdienen en het SWW comfort moet gelijk blijven.
Wat dat laatste betreft: met een 270 liter moeten 4 personen toch achter elkaar kunnen douchen (ieder 7 minuten, redelijk zuinige douchekop)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Nee, niet zinvol.
Als je PV overschot had was het een ander verhaal geweest.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat is "redelijk wat gas"? En wat voor debiet heeft die "redelijk zuinige douchekop"?

Kun je een dWTW inbouwen?
Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:17:
Nee, niet zinvol.
Met 650 ipv 1250 euro subsidie gaat de TVT wat langer worden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:17:
Nee, niet zinvol.
In 2023 als salderen versobert heeft hij overdag overschot genoeg.

Ik zou het direct in een RVS hygienebuffer stoppen en eventueel een doorstroomverwarmer erachter voor de wintermaanden.
Werkt goed.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Daar heb je gelijk in, maar daar zou ik dan in 2023 naar gaan kijken.
Vergeet ook niet dat er nog een van het gas af plan gaat komen, dus financieel ga je snel de mist in met opstellingen met een tvt van 10+ jaar. Het heeft alleen zin als je de ketel vervangt voor een WP en dan samen met een WPB de gasaansluiting de deur uit kan doen.

Een 150L/200L RVS hygiene met element en doorstroomverwarmer erachter hoeveel zou zoiets grofweg kosten? Subsidie zit er natuurlijk niet op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Deze op zijn kop zetten:
https://www.groene-energi...r-rvs-300l-1ww-grijs.html
Aton power to heat:
https://echtshop.de/aton-heizstab-set-p-4035.html (echter raad ik de EZ3, met meer mogelijkheden aan, met los element)
Doorstroomverwarmer:
https://elektrischeboiler...at/POW-multi-lcd-11-13-15

Komt nog een circulatie pompje bij om heel het vat te verwarmen en een zwave tussenstekker of iets anders om aan te sturen. En een Esbe temp begrenzer, na de hygienespiraal, voor de doorstroomverwarmer.

Geen iers vat wat gaat lekken uit polen, maar nederlands kwaliteits produkt (en ja dat is duur, vooral in die webshop)

Die hybride gewoon eruit, als je van het gas afwilt. En een normale WP erin (Mitsubishi of panasonic monobloc)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2020 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Aha, dus iets van €2600 stuk smijten voor alleen SWW?
Dan liever een wpb met wat subsidie, dat scheelt snel €1000 en je verbruikt veel minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre Neem dan een timer mee, in de douche. (als je een gezin hebt van 4 personen, waarvan 2 pubers)
Die timer heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
@AUijtdehaag
Met 270 liter op eventueel 62 graden kom je heel ver hoor.
Tijdens het afdrogen kan de wpb ook weer een beetje opwarmen hè. Eventueel het ingebouwde element aan laten dan heb je al bijna 4 kW thermisch.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Het lukt mij met 11 kW te douchen als het vat koud is.
4 kW gaat niet lukken als doorstroom capaciteit kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:09:
@busscherski
Ons vat is nooit koud

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:46
@AUijtdehaag gewoon klokje mee, op drie minuten instellen en dan is er niks aan de hand O-) :>

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik zit inmiddels ver weg aan het strand 🏝. Binnenkort reageer ik op jullie goede suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:37
Met 270 liter voorraad en een redelijk zuinige douchekop (7 liter/min) moet het toch wel mogelijk zijn om 4 personen te douchen.

Het water in de boiler is toch al snel 55 graden, terwijl de douche hooguit 40 graden is. De douchekraan zal dus koud water bijmengen. Aan de andere kant wordt op een gegeven moment het laatste deel warm water in de boiler teveel met koud gemengd, waardoor de temperatuur uit de kraan op een gegeven moment snel zal dalen. Hou het eens op een voorzichtige 250 liter die je aan ca. 38 graden uit de douchekop kunt laten stromen.

De douche kan dan ruim 35 minuten non-stop warm water geven, bijna 9 minuten per persoon. Moet voldoende zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En als die pubers verkering krijgen?
Red je het dan nog met 35 minuten? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
@Hkuit
is het zinvol, jep het is zinvol, het is alleen meer of minder zinvol met zonnestroom of niet.
maar door de toekomst regels gaat het waarschijnlijk zinvol blijven.
(lang verhaal, niet zo interessant.)

1 ding, want hier gaat bijna iedereen hier mee in de fout.
reken a.u.b met de temperatuur, zonder blaat je gewoon onzin.

dus een boiler is 50liter op een temperatuur van 70 graden, dan geef je dit aan als 50l@70.
en de doorstroming van 10liter per minuut op 38graden is dan 10l/m@38.

dan kun je te minste rekenen en alles goed inregelen en maak je geen stomme fouten.
voorbeeld:
50l@70, daar kun je b.v. 100l@38 uit halen, wat weer met 10l/m@38 dus 10minuten douchen is.

stap 1 is: niet zeggen "redelijk zuinige douchekop"
de douche op de juiste temperatuur brengen, dan een emmer voor 15 seconde er onder hangen.
daar na meet je het aantal liter in de emmer, die maal 4 (4x15sec=1minut) en je weet de l/m@38.
dan kun je verder gaan rekenen hoeveel liters je dus wil als je 4x7minuten moet douchen.

niet dit soort benamingen gebruiken resulteert in allerlei onderbuikgevoelens die vrij zinloos zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of gewoon testen of een warmtepomp boiler voldoende is. Daar kom je vanzelf wel achter en dan kun je eventueel alsnog verdere stappen ondernemen.

Gaat dat douchen echt direct achter elkaar of zit er ook nog soms 15 minuten tussen? Dan kan de wpb ondertussen alweer een beetje opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
AUijtdehaag schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:09:
@busscherski
Per 1 Liter water per minuut wat 30 graden warmer gemaakt moet worden heb je 2,1 kW nodig.

Douchen met 2 L/min is inderdaad wel een heel sloeberig straaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:54:
En als die pubers verkering krijgen?
Dan wil je genoeg water hebben om alle lichaamssappen weg te spoelen!

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

migjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:19:
@Hkuit
is het zinvol, jep het is zinvol, het is alleen meer of minder zinvol met zonnestroom of niet.
maar door de toekomst regels gaat het waarschijnlijk zinvol blijven.
(lang verhaal, niet zo interessant.)

1 ding, want hier gaat bijna iedereen hier mee in de fout.
reken a.u.b met de temperatuur, zonder blaat je gewoon onzin.

dus een boiler is 50liter op een temperatuur van 70 graden, dan geef je dit aan als 50l@70.
en de doorstroming van 10liter per minuut op 38graden is dan 10l/m@38.

dan kun je te minste rekenen en alles goed inregelen en maak je geen stomme fouten.
voorbeeld:
50l@70, daar kun je b.v. 100l@38 uit halen, wat weer met 10l/m@38 dus 10minuten douchen is.

stap 1 is: niet zeggen "redelijk zuinige douchekop"
de douche op de juiste temperatuur brengen, dan een emmer voor 15 seconde er onder hangen.
daar na meet je het aantal liter in de emmer, die maal 4 (4x15sec=1minut) en je weet de l/m@38.
dan kun je verder gaan rekenen hoeveel liters je dus wil als je 4x7minuten moet douchen.

niet dit soort benamingen gebruiken resulteert in allerlei onderbuikgevoelens die vrij zinloos zijn. ;)
toon volledige bericht
Hoe gaat dit ooit zinvol zijn dan? Terug verdienen gaat hij het in ieder geval niet.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
de Peer schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Hoe gaat dit ooit zinvol zijn dan? Terug verdienen gaat hij het in ieder geval niet.
Oh? Daar ging ik eigenlijk wél vanuit, een TVT tussen de 5 en 8 jaar of zo. Daarvoor zal ik inderdaad eerst m'n huiswerk moeten doen zoals door @migjes opgegeven 🙂.

ik bedacht me nog iets;
Bij een zonneboiler was het 10 jaar geleden de vraag of de CV-KETEL wel tegen opgewarmd water kon. Oudere ketels sprongen dan in STORING. (even opgezocht: het NZ-label, van Naverwarming Zonneboiler).

Dat speelt nu weer, denk ik; ik wil het douchewater laten aanvoeren vanuit de WPB en dan door de hybride ketel naar m'n douche. Ik hoop dat die ketel uit 2016 daar inmiddels wel tegen kan. Voordeel is dan dat áls het warme water uit de WPB op is, dat dan de ketel aanspringt en het alsnog opwarmt.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door Hkuit op 22-07-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Hkuit Hoe kun je iets terugverdienen als de verbruikskosten tussen gas en een warmtepompboiler ongeveer gelijk zijn, terwijl je voor de warmtepompboiler zelf +installatie eerst een flinke extra uitgave moet doen?

De leverancier noemt soms getallen als TVT=5 jaar maar dat is vaak gebaseerd op overstap van elektrisch verwarmen naar warmtepomp en niet van gas naar warmtepomp.

Alleen als je (dankzij de overstap op warmtepompboiler) volledig van het gas af gaat en dus geen vastrecht meer betaalt a 200 euro per jaar, kan je de boel misschien ooit terugverdienen. Met zonnepanelen erbij ietsje sneller, maar nog steeds is het financieel niet echt aantrekkelijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
Hkuit schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Oh? Daar ging ik eigenlijk wél vanuit, een TVT tussen de 5 en 8 jaar of zo. Daarvoor zal ik inderdaad eerst m'n huiswerk moeten doen zoals door @migjes opgegeven 🙂.
jep huiswerk = belangrijk
meten is weten, gokken is brokken. ;)
anders zijn het meer onderbuik gevoelens als waarheden.

de TVT is op tapwater (voor douche en bad dus) gewoon altijd lastig.
waarom: je gebruikt zo weinig energie er voor, dat je maar weinig kunt besparen.
dit probleem heb je dus ook zo bij zonneboilers, die werken perfect maar besparing is vrij weinig door het lage gebruik.

maar toch, mijn warmtepomp boiler maakt toch voor 2/3 van de prijs van gas het warme water.
de TVT is dan wel +30 jaar.
maar ik heb een speciale warmtepompboiler, en die doet ook nog voor 2/3 van het gas mijn huis verwarmen.
(en haalt ook als het koud is buiten gewoon zijn cop, hij haalt niet de warmte uit de buiten lucht. ;) )
en dit maakt zijn TVT nog een heel stuk korter.

(en er is nog meer, maar ik hou het er even op, ben niet van het negatief denken.
glas is niet half leeg, maar snel een nieuw biertje bestellen dan heb je 1 1/2 vol glas. >:) )
ik bedacht me nog iets;
Bij een zonneboiler was het 10 jaar geleden de vraag of de CV-KETEL wel tegen opgewarmd water kon. Oudere ketels sprongen dan in STORING. (even opgezocht: het NZ-label, van Naverwarming Zonneboiler).

Dat speelt nu weer, denk ik; ik wil het douchewater laten aanvoeren vanuit de WPB en dan door de hybride ketel naar m'n douche. Ik hoop dat die ketel uit 2016 daar inmiddels wel tegen kan. Voordeel is dan dat áls het warme water uit de WPB op is, dat dan de ketel aanspringt en het alsnog opwarmt.

Of zie ik iets over het hoofd?
die moet je even goed opzoeken.
ik doe dit nu ook, en vind dit niet echt heel tof.
(krijg soms gloeiend heet water uit de kraan, dit is echt oppassen. auwww.)

dit heeft ook nog meer voeten in de aarde, maar daar heb ik je huis werk voor nodig.
dus dit later. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1