Stel ik heb met mijn vriendin een hypotheek van €300.000. Nu wil ik een bepaald studie gaan volgen, waarbij de kosten van de studie €55.000 bedragen. Aangezien ik dit niet gelijk kan betalen, wil ik hier een lening voor afsluiten. Kan dit zomaar? Kom ik dan in problemen met mijn hypotheek?
De hypotheek heb je en hou je
Wel wordt die meegenomen in een inkomenstoets die gaat gebeuren voor de nieuwe lening.
Wel wordt die meegenomen in een inkomenstoets die gaat gebeuren voor de nieuwe lening.
Als deze lening van DUO komt telt hypotheek niet mee. Komt deze van een willekeurige andere verstrekker wordt er een inkomenstoets gedaan of jij de maandlasten (naast je hypotheek) kan dragen.
Je hypotheek is veilig, daar gebeurt helemaal niets mee.
Je hebt geluk met de volgorde: DUO rekent hypotheek niet mee,
hypotheek rekent duo schuld wel mee.
Wil je lening bij bank nemen voor studie: dat wordt moeilijk ( bijna onmogelijk), of je vriendin moet hele goede baan hebben.
Wil je lening bij bank nemen voor studie: dat wordt moeilijk ( bijna onmogelijk), of je vriendin moet hele goede baan hebben.
smurfinmark schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:09:
De hypotheek heb je en hou je
Duidelijk. Is het ook mogelijk om een deel van de studie te betalen met DUO studiefinanciering en een deel via een lening?jessy100 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:11:
Als deze lening van DUO komt telt hypotheek niet mee. Komt deze van een willekeurige andere verstrekker wordt er een inkomenstoets gedaan of jij de maandlasten (naast je hypotheek) kan dragen.
Wij gingen in ieder geval inderdaad met deze volgorde, want ik wil inderdaad niet de lasten van de studie meenemen in de aanvraag voor de hypotheek.99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:13:
Je hebt geluk met de volgorde: DUO rekent hypotheek niet mee,
Hoezo is dit bijna onmogelijk? Puur vanwege de maandelijkse kosten van de lening?
Nu is de wettelijk maximum €10.715, dus lening is uiteindelijk €44.285. Is ook deze wettelijke maximum per jaar of per opleiding?
[ Voor 25% gewijzigd door captainkent op 16-07-2020 14:16 ]
Geen idee, nu overvraag je me.captainkent schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:15:
[...]
[...]
Duidelijk. Is het ook mogelijk om een deel van de studie te betalen met DUO studiefinanciering en een deel via een lening?
Nu is de wettelijk maximum €10.715, dus lening is uiteindelijk €44.285. Is ook deze wettelijke maximum per jaar of per opleiding?
je mag bij duo "gewoon" extra lenen. Dat moet je met een "lage" rente terugbetalen (atm 0 %).
De bank kijkt voor de lening naar wat je inkomen is en naar welke schulden je hebt.
Stel je hebt hypotheek van 300k: in totaal moet je dan iets van 400k terug betalen. Ze rekenen een schuld van 400k. Daardoor mag je op een lening 800k minder lenen. Dan blijft er niet veel over.
ps ze kijken niet naar je "huidige" schuld maar naar "vanaf toen je begon met aflossen". Dat werkt dus nadelig als je al heel deel afgelost hebt.
De bank kijkt voor de lening naar wat je inkomen is en naar welke schulden je hebt.
Stel je hebt hypotheek van 300k: in totaal moet je dan iets van 400k terug betalen. Ze rekenen een schuld van 400k. Daardoor mag je op een lening 800k minder lenen. Dan blijft er niet veel over.
ps ze kijken niet naar je "huidige" schuld maar naar "vanaf toen je begon met aflossen". Dat werkt dus nadelig als je al heel deel afgelost hebt.
[ Voor 76% gewijzigd door 99ruud99 op 16-07-2020 14:18 ]
Voor ik 55k ging lenen voor een studie zou ik eerst eens heel zeker weten dat ik die studie wilde doen en ook daadwerkelijk af ging maken.
Als je inmiddels samenwoont en een huis hebt, volgen er vaak andere life events, bijvoorbeeld een kind of een trouwerij. Kind kost je de eerste jaren behoorlijk wat geld (lees: ~ >10k), trouwerij ook. SOwieso zijn life-events vaak vrij duur
Dus ik zou eerst eens naar mijn nabije toekomst kijken en hoe je dat allemaal wilt betalen, voordat je een lening van 50k afsluit waar je 20+ jaar aan het terugbetalen bent.
En nee, je hypotheek kun je niet als consumptief krediet inzetten
Als je inmiddels samenwoont en een huis hebt, volgen er vaak andere life events, bijvoorbeeld een kind of een trouwerij. Kind kost je de eerste jaren behoorlijk wat geld (lees: ~ >10k), trouwerij ook. SOwieso zijn life-events vaak vrij duur

Dus ik zou eerst eens naar mijn nabije toekomst kijken en hoe je dat allemaal wilt betalen, voordat je een lening van 50k afsluit waar je 20+ jaar aan het terugbetalen bent.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het extra lenen is wel alleen 5 keer de maximaal wettelijke collegegeld, dus niet het volledig bedrag.99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:16:
je mag bij duo "gewoon" extra lenen. Dat moet je met een "lage" rente terugbetalen (atm 0 %).
Klopt, dit is eerder mijn zorg. Lening krijg is een punt, er mee leven en af betalen is een ander punt. Is natuurlijk niet fijn als je je hele leven gebonden zit aan een lening, vooral gezien dit de jaren zijn waar je wel iets leuks wilt doen of waar je "life-events" kunt veroorloven.The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:23:
Voor ik 55k ging lenen voor een studie zou ik eerst eens heel zeker weten dat ik die studie wilde doen en ook daadwerkelijk af ging maken.
Waar was je van plan het te lenen, DUO of bank?
Is het voor een studiefinanciering goedgekeurde opleiding?
Waar komt de 50k vandaan? Pilotenopleiding?
Lening is niet voor mij, maar een kennis, zit gewoon samen de opties te bekijken of het waard is of niet.99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:48:
Waar was je van plan het te lenen, DUO of bank?
Maar, plan was van allebij te lenen, als dat kan. Het lijkt er wel op, DUO vermeld juist instellingen die andere collegegeld kosten hebben dan wat wettelijk is bepaald (zie hier).
Weet niet zeker of het een goedgekeurde opleiding is, opleiding zelf refereert wel naar financiering via DUO dus ik gok dan van wel.
Is een MBA, vandaar de torenhoge kosten.
Ah oke, die krijgen meestal geen stufi
dus ook geen lening van duo.
WEL een lening van "leven lang leren". (wat eigenlijk ook weer ome duo is
)
https://www.duo.nl/levenlanglerenkrediet/
WEL een lening van "leven lang leren". (wat eigenlijk ook weer ome duo is
https://www.duo.nl/levenlanglerenkrediet/
[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 16-07-2020 15:05 ]
Als er genoeg overwaarde is wel, lijkt me? Is voor dat deel niet aftrekbaar.The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:23:
Voor een pretopleiding zou ik het niet doen, maar voor een opleiding welke ook enigszins baangarantie biedt is het wat anders.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Een mba wordt volgens mij vaak ook door werkgevers betaalt. Ik zou een werkgever zoeken die wil investeren. (ja, ze zijn ercaptainkent schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:02:
[...]
Is een MBA, vandaar de torenhoge kosten.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2020 23:11 ]
Ik zie tegenwoordig steeds meer LOI-achtige mba's voorbijkomen waarvan de gebruiker gewoon op MBO-niveau functioneert maar denkt dat het hetzelfde is als die van INSEAD..
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Je hebt Monderne Bedrijfsadministratie (mbo) en Master Business Administration (wo).bombadil schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 06:49:
Ik zie tegenwoordig steeds meer LOI-achtige mba's voorbijkomen waarvan de gebruiker gewoon op MBO-niveau functioneert maar denkt dat het hetzelfde is als die van INSEAD..
Dat bestaat al vrij lang en is verwarrend.
Gezien de kosten ging ik uit van de tweede.
Als je eenmaal de hypotheek hebt, maakt het in principe niet meer uit of je extra gaat lenen. (Net als dat het niet uitmaakt of je minder gaat verdienen.) Een 'leven lang leren' krediet is dan dus geen probleem en de meest logische (en voordelige) keus.
Maar ik denk dat het het meest logische is om een werkgever te vinden die je opleiding (deels) betaalt. Zeker als je al een stukje op weg bent, kan dat voor een werkgever wel een teken zijn dat je echt gemotiveerd bent en dat investeren in die opleiding geen weggegooid geld is.
Maar ik denk dat het het meest logische is om een werkgever te vinden die je opleiding (deels) betaalt. Zeker als je al een stukje op weg bent, kan dat voor een werkgever wel een teken zijn dat je echt gemotiveerd bent en dat investeren in die opleiding geen weggegooid geld is.
Als je woning bijv. 500.000 waard is, dan kan je kijken of je je hypotheek kan ophogen bij je verstrekker. Als dat niet mogelijk is, dan zou je de hypotheek nog kunnen oversluiten naar een partij die wel consumptief financiert op de woning. Belangrijk is dat je inkomen (en van partner) hoog genoeg is voor de totale schuld en dat je overwaarde hebt (totale schuld incl. 'studielening' niet hoger dan woningwaarde).
[ Voor 59% gewijzigd door Longcat op 18-07-2020 10:02 ]
Onjuist, zie:The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:23:
https://www.hypotheek24.nl/informatie/consumptieve-hypotheek
I stand corrected. Maar dan nog, niet aftrekbaar uiteraard.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Let wel op dat dit weliswaar geen impact heeft op de hypotheek die je al hebt, maar het kan wel gevolgen hebben voor een eventuele volgende hypotheekaanvraag. Kan me voorstellen dat je nu niet nadenkt over een ander huis, maar je zal op een zeker punt wellicht willen uitbreiden, of ivm een andere werkgever naar de andere kant van 't land willen verhuizen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Bij het afsluiten van een lening wordt gekeken naar je BKR stand (die van jou en je vriendin), je inkomen, de leningdoel, en andere openstaande leningen (incl. hypotheek, lease autos, abonnementen, en andere financiele verplichtingen)Stel ik heb met mijn vriendin een hypotheek van €300.000. Nu wil ik een bepaald studie gaan volgen, waarbij de kosten van de studie €55.000 bedragen. Aangezien ik dit niet gelijk kan betalen, wil ik hier een lening voor afsluiten. Kan dit zomaar?
Als je geen "vage" historie hebt en gewoon een goed & vast inkomen hebt, kan je gewoon naar een bank stappen en vragen om een lening. Gezien je al een 300K hypotheek op je naam hebt, ga ik er vanuit dat je inkomen wel snor zit. Gezien je niet weet of je een lening kan krijgen ga ik er ook vanuit dat je niet al een lening hebt.
Ga naar een bank (of iets als geld.nl), geef aan dat je 55K wilt lenen, vul het boek aan gegevens in, en als de bank vindt dat jij voldoende verdient heb je binnen 7 dagen heb 55.000 op de rekening.
Nee, maar zolang de lening niet is afgelost wordt de lening wel meegenomen bij de berekening voor het afsluiten van een eventuele nieuwe hypotheek. Ik weet de exacte bereking niet, maar ga er maar vanuit dat iedere 1000 euro lening gelijk staat aan 3000 euro minder hypotheek kunnen afsluiten, zelfs als je maandlasten maar 5 euro zijn of het resterende bedrag 1 euro is: Er wordt alleen gekeken naar het origineel maximaal geleend bedrag, niet naar het termijn, resterend bedrag of type lening. Bij een doorlopende lening of creditcard wordt dus uitgegaan van het maximale bedrag dat je in theorie kan opnemen.Kom ik dan in problemen met mijn hypotheek?
TLDR: een lening heeft geen impact op je hypotheek, maar pas als het volledige bedrag tot de laatste euro is afgelost kan je weer een nieuwe hypotheek aangaan. Verhuizen tijdens de looptijd van de lening is dus niet mogelijk.
Ook wat schimmige tipjes: Sommige banken geven een ander rentetarief afhankelijk van het doel dat je opgeeft. Als jij een persoonlijke lening aangaat en je geeft aan dat dit is voor het verbouwen van je huis, dan krijg je meestal de beste deal. Kan zomaar 2%punt schelen. Of dit legaal is mag je zelf uitzoeken
Een doorlopend krediet is een soort extra bankrekening waar je tot 55K kan opnemen, maar je kan ook slechts 5 euro opnemen. Na aflossen kan je opnieuw opnemen. Je betaalt alleen rente bij het geld dat je daadwerkelijk opneemt/gebruikt. De rente-percentage is vaak hoger maar als je de 55K niet volledig/direct nodig hebt kan het misschien voordeliger zijn.
Bij een persoonlijke lening krijg je de volle mep in 1x op je rekening en kan je na aflossen niet opnieuw geld opnemen tot de lening volledig is afgelost.
[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 18-07-2020 19:51 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Volgens mij is het 'leven lang leren' krediet van duo nog steeds de beste deal...Gamebuster schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:43:
[...]
Ook wat schimmige tipjes: Sommige banken geven een ander rentetarief afhankelijk van het doel dat je opgeeft. Als jij een persoonlijke lening aangaat en je geeft aan dat dit is voor het verbouwen van je huis, dan krijg je meestal de beste deal. Kan zomaar 2%punt schelen. Of dit legaal is mag je zelf uitzoeken
Ohja de duo lening is nog beter uiteraardRubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:40:
[...]
Volgens mij is het 'leven lang leren' krediet van duo nog steeds de beste deal...
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Baangarantie geloof ik wel in, alleen vraag ik mij af of je in Nederland meer tegen een salarisplafond aanloopt met dit soort baan, daardoor ben je wat trager met aflossen. Vandaar waren wij sowieso van plan over x aantal jaar naar het buitenland te verhuizen, vandaar dat de optie door de werkgever laten betalen wat minder aantrekkelijk is, je zit namelijk vaak aan een contract gebonden dat je x aantal jaar nog moet doorwerken. Het is in ieder geval wel een optie dat we gaan bekijken!Sport_Life schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:08:
[...]
Als er genoeg overwaarde is wel, lijkt me? Is voor dat deel niet aftrekbaar.
Voor een pretopleiding zou ik het niet doen, maar voor een opleiding welke ook enigszins baangarantie biedt is het wat anders.
Gaat inderdaad om de tweede, en helaas heeft 'name recognition' van een MBA wel impact op de waarde er van, maar de vraag is alleen is dat €55.000 waardSport_Life schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:08:
[...]
Je hebt Monderne Bedrijfsadministratie (mbo) en Master Business Administration (wo).
Dat bestaat al vrij lang en is verwarrend.
Gezien de kosten ging ik uit van de tweede.
Longcat schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:58:
Als je woning bijv. 500.000 waard is, dan kan je kijken of je je hypotheek kan ophogen bij je verstrekker. Als dat niet mogelijk is, dan zou je de hypotheek nog kunnen oversluiten naar een partij die wel consumptief financiert op de woning. Belangrijk is dat je inkomen (en van partner) hoog genoeg is voor de totale schuld en dat je overwaarde hebt (totale schuld incl. 'studielening' niet hoger dan woningwaarde).
Freeaqingme schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:52:
Let wel op dat dit weliswaar geen impact heeft op de hypotheek die je al hebt, maar het kan wel gevolgen hebben voor een eventuele volgende hypotheekaanvraag. Kan me voorstellen dat je nu niet nadenkt over een ander huis, maar je zal op een zeker punt wellicht willen uitbreiden, of ivm een andere werkgever naar de andere kant van 't land willen verhuizen.
Dank iedereen voor jullie input, we zullen het overwegen!Gamebuster schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:43:
[...]
Bij het afsluiten van een lening wordt gekeken naar je BKR stand (die van jou en je vriendin), je inkomen, de leningdoel, en andere openstaande leningen (incl. hypotheek, lease autos, abonnementen, en andere financiele verplichtingen)
Als je geen "vage" historie hebt en gewoon een goed & vast inkomen hebt, kan je gewoon naar een bank stappen en vragen om een lening. Gezien je al een 300K hypotheek op je naam hebt, ga ik er vanuit dat je inkomen wel snor zit. Gezien je niet weet of je een lening kan krijgen ga ik er ook vanuit dat je niet al een lening hebt.
Ga naar een bank (of iets als geld.nl), geef aan dat je 55K wilt lenen, vul het boek aan gegevens in, en als de bank vindt dat jij voldoende verdient heb je binnen 7 dagen heb 55.000 op de rekening.
[...]
Nee, maar zolang de lening niet is afgelost wordt de lening wel meegenomen bij de berekening voor het afsluiten van een eventuele nieuwe hypotheek. Ik weet de exacte bereking niet, maar ga er maar vanuit dat iedere 1000 euro lening gelijk staat aan 3000 euro minder hypotheek kunnen afsluiten, zelfs als je maandlasten maar 5 euro zijn of het resterende bedrag 1 euro is: Er wordt alleen gekeken naar het origineel maximaal geleend bedrag, niet naar het termijn, resterend bedrag of type lening. Bij een doorlopende lening of creditcard wordt dus uitgegaan van het maximale bedrag dat je in theorie kan opnemen.
TLDR: een lening heeft geen impact op je hypotheek, maar pas als het volledige bedrag tot de laatste euro is afgelost kan je weer een nieuwe hypotheek aangaan. Verhuizen tijdens de looptijd van de lening is dus niet mogelijk.
Een doorlopend krediet is een soort extra bankrekening waar je tot 55K kan opnemen, maar je kan ook slechts 5 euro opnemen. Na aflossen kan je opnieuw opnemen. Je betaalt alleen rente bij het geld dat je daadwerkelijk opneemt/gebruikt. De rente-percentage is vaak hoger maar als je de 55K niet volledig/direct nodig hebt kan het misschien voordeliger zijn.
Bij een persoonlijke lening krijg je de volle mep in 1x op je rekening en kan je na aflossen niet opnieuw geld opnemen tot de lening volledig is afgelost.
Pagina: 1