Engelse auto in Nederland registreren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canyonree
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-07-2020
Mijn vriendin (uit Engeland) heeft op dit moment een Engelse lease-auto (Ford Focus) waarmee ze in Nederland rijdt. Nu willen we haar lease contract afkopen en de auto laten registreren in Nederland. Ik heb bij de RDW al navraag gedaan over het hoe en wat. Het antwoord wat ik terug kreeg is dat het registreren mogelijk is, maar dat er wat aanpassingen aan de auto moeten worden gedaan om hem APK te laten keuren.

Mijn vraag is, moeten er behalve de lichten nog andere aanpassingen gedaan worden? En wat zouden hier grofweg de kosten van gaan zijn?

Daarnaast, zodra de auto niet meer van de lease maatschappij is, maar eigendom van haar. Mag er dan nog in gereden worden zolang deze auto nog in Engeland geregistreerd staat onder haar naam en daar ook nog verzekerd is?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
Ben je al naar een APK garage geweest met deze vragen?

Als de auto van haar is, en zij woont in Nederland, mag ze de auto 2 weken gebruiken in Nederland. Na die 2 weken moet hij van de aardbodem verdwenen zijn ( op eigen terrein). Dus in praktijk, nee dat mag niet.

https://www.belastingdien...kort_gebruik_in_nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:32

Kryziek

bb || !bb

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar bij het lezen schiet me wel het volgende binnen:
Je hebt straks een rechts gestuurde wagen in Nederland. Jullie redden je er wel mee maar als je later de wagen wilt verkopen, krijg je dan nog wel een reëel bedrag er voor terug? Ikzelf zou nooit een rechts gestuurde wagen kopen hier namelijk, zelfs niet als hij goedkoop aangeboden wordt. Misschien is het een idee om de wagen in Engeland te verkopen en in Nederland eenzelfde model terug te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nog een vraag: auto importeren kost redelijk wat, zeker als de UK geen EU meer is...
ik weet nog dat een auto in duitsland kopen "net uit kan". Maar ik denk dat het in dit geval niet ideaal gaat zijn.
Alleen jammer dat je vriendin gewend is met links te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koplampen van links-schijnend naar rechts-schijnend, mag ook "vlak".
Mistachterlicht moet links schijnen, mag ook li + re.
Achteruitrijlicht moet rechts schijnen, mag ook li + re.

That's it.

[ Voor 23% gewijzigd door Juup op 16-07-2020 13:37 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:32:
Alleen jammer dat je vriendin gewend is met links te schakelen.
Dat went ook wel weer.

@Canyonree Hebben jullie al op de tweedehands markt gekeken naar een soortgelijke auto? Dat lijkt mij in alle gevallen gemakkelijker in NL.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:28:

Als de auto van haar is, en zij woont in Nederland, mag ze de auto 2 weken gebruiken in Nederland. Na die 2 weken moet hij van de aardbodem verdwenen zijn ( op eigen terrein). Dus in praktijk, nee dat mag niet.

https://www.belastingdien...kort_gebruik_in_nederland
Dat is als zijn Nederlandse is, als zij echter een UK paspoort heeft is het 6 maanden oid dat je in NL mag rijden voordat je hem op NL kenteken moet zetten vziw.

Verder heb je ook allerlei opties als verhuisboedel etc als je als nederlander terug verhuisd naar NL, geen idee hoe dat zit voor een buitenlander.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-07-2020 13:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:28:

Is dat niet afhankelijk van de nationaliteit van de vriendin? Als er sprake is dat de auto gewoon ingeschreven is in Engeland op de naam van de vriendin, dan haal ik daaruit dat zij nog de Engelse nationaliteit bezit. Ik als Belg zijnde mag toch ook gewoon naar Nederland met mijn auto voor langer als 2 weken (Ik woon wel niet in Nederland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Canyonree schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:26:
Mijn vriendin (uit Engeland) heeft op dit moment een Engelse lease-auto (Ford Focus) waarmee ze in Nederland rijdt. Nu willen we haar lease contract afkopen en de auto laten registreren in Nederland. Ik heb bij de RDW al navraag gedaan over het hoe en wat. Het antwoord wat ik terug kreeg is dat het registreren mogelijk is, maar dat er wat aanpassingen aan de auto moeten worden gedaan om hem APK te laten keuren.

Mijn vraag is, moeten er behalve de lichten nog andere aanpassingen gedaan worden? En wat zouden hier grofweg de kosten van gaan zijn?

Daarnaast, zodra de auto niet meer van de lease maatschappij is, maar eigendom van haar. Mag er dan nog in gereden worden zolang deze auto nog in Engeland geregistreerd staat onder haar naam en daar ook nog verzekerd is?

Alvast bedankt.
Heeft de RDW je niet gewezen op wat je moet aanpassen ?

Ik rij met Duits kenteken in NL, en ben ook in D verzekerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 16-07-2020 13:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:50

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij doe je er verstandiger aan om in Nederland een Ford Focus te kopen. Een RHD Ford Focus is in Nederland geen donder waard :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:12
Ik heb nog niet zo lang geleden een Ford Fusion(Mondeo) uit Amerika meegenomen. Daarvan zijn alleen de lichten aangepast, de rest voldoet al aan de Nederlandse regels. Voor de Focus zou datzelfde het geval zijn (voor zover er daadwerkelijke aanpassingen nodig zijn)

Maar komt zij officieel hier wonen? Want de regels voor in Nederland rond rijden liggen er nogal aan of ze haar woonplaats in Engeland of in Nederland heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 16-07-2020 13:58 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@kluyze ja, MAAR dan moet je nog ingeschreven staan in Belgie en je auto op je belgisce adres inschrijven.
Ik neem aan dat de mevrouw hier in Nederland samenwoont, en zich hier heeft ingeschreven. Dan zou de auto ook op dit adres komen, en dus telt het als een "nederlandse" auto.

Als ze zich nog bij haar ouders ingeschreven laat staan, en niet in NL inschrijft, dan kan ze wel de auto in UK ingeschreven houden.

*exact wat redwing zegt dus.

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 16-07-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32

Dido

heforshe

offtopic:
Los van die auto (vermoedelijk is het inderdaad interessant om te kijken of je dat ding niet in het VK kwijt kunt om hier een Nederlandse versie op te duikelen) hoop ik dat je ook rekening houdt met het feit dat zij vanaf januari geen EU-ingezetene meer is en niet meer zomaar in Nederland mag wonen en werken.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 15:43

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik zie in de reacties veel aannames en giswerk. Inmiddels heb ik 4 keer een auto uit Duitsland geïmporteerd, waardoor ik enige feitenkennis heb. Een paar feiten op een rijtje:
  • Auto’s hebben in de EU een Europese typegoedkeuring. Die typegoedkeuring heeft de fabrikant in één EU-land verkregen en geldt voor alle EU-landen. Op basis van die typegoedkeuring is de toelating in een andere EU-land niet meer dan een papieren formaliteit. De RDW controleert of de geregistreerde gegevens kloppen: staat het VIN (chassisnummer) niet geregistreerd als gestolen en nog een paar van dat soort checks. Als dat in orde is, mag de auto in Nederland geregistreerd worden.
  • Als de auto uit een ander EU-land komt, is in dat andere land ooit al BTW betaald. Je hoeft daarom in Nederland geen BTW meer te betalen.
  • Daarnaast kent Nederland nog een vervuilingsheffing op iedere auto die in Nederland op kenteken wordt gezet: BPM. Als je een gebruikte auto importeert en hij heeft nog 75% van zijn oorspronkelijke waarde, betaal je 75% van de BPM die oorspronkelijk voor die auto in Nederland betaald had moeten worden.
  • Tot slot moeten alle auto’s van 3 jaar of ouder een APK-keuring hebben gehad. Dat kan de RDW ter plekke voor je doen. Soms is het mogelijk het buitenlandse equivalent van de APK over te nemen, maar eigenlijk is dat niet zo relevant; een APK kost immers slechts tientjes.
  • In alle gevallen geldt dat de auto, naast de EU-typegoedkeuring en de eisen die de APK stelt, aan alle Nederlandse wetgeving moet voldoen. Dat doet hij natuurlijk volledig, met uitzondering van dimlicht en groot licht aan de voorzijde. Die lampen schijnen namelijk asymmetrisch: de zijberm wordt goed verlicht, maar de andere weghelft veel minder (want dat zou tegenliggers verblinden). In sommige auto’s kun je de lampinstellingen in een menu aanpassen, maar in verreweg de meeste auto’s moet de verlichting worden aangepast. Let op: de fancy koplampunits op moderne auto’s kunnen nieuw bij de dealer meer dan € 1000 per stuk kosten! Meestal de goedkoopste optie: gebruikte koplampen bestellen bij een autosloperij.
Tot zover de feiten. Dan nu het lastigere stuk.
  • Engeland behoort niet meer tot de EU! Dat betekent in beginsel alles wat geldt voor import vanuit de EU niet meer opgaat. Stel dat je een auto uit de Verenigde Staten importeert, dan moet je wel BTW betalen, heeft de auto waarschijnlijk geen EU-typegoedkeuring en moet volledig gecontroleerd worden of hij aan alle regels voldoet (dat schijnt duizenden euro’s te kosten), moet je nog steeds de rest-BPM betalen en heb je ook de APK-keuring als de auto ouder dan 3 jaar is.
  • Echter: op dit moment doet iedereen nog even alsof alle verdragen tussen de EU en de UK er nog zijn. Je hebt er nu dus nog geen last van.
  • Wat er gaat gebeuren bij een no deal Brexit is onduidelijk. De kans is groot dat de bewuste Ford Focus zijn typegoedkeuring ooit in Griekenland, Spanje of een ander EU-land heeft gekregen, waardoor dat geen probleem is. En de BTW is ooit in een land afgedragen dat ten tijde van de afdracht nog tot de EU behoorde. Daarmee zou er zelfs bij een no deal Brexit voor de vriendin van de topicstarter weinig veranderen.
Ten slotte verhuisgoederen. Als je vriendin de auto al een tijd bezit en na de verhuizing naar Nederland ook nog een tijd in bezit houdt, komt ze waarschijnlijk in aanmerking voor het importeren van verhuisgoederen. Het mooie daarvan is dat er dan geen belastingen (BTW, BPM) en accijnzen worden geheven. Dan zou ze zelfs geen rest-BPM hoeven te betalen. Hoe dit precies werkt is een ingewikkeld topic, waarover de Belastingdienst maar beperkte info online heeft staan. Bottom line: je komt hier waarschijnlijk alleen voor in aanmerking als je daadwerkelijk vanuit het buitenland naar Nederland immigreert. Om misbruik te voorkomen zijn de regels streng (al weet ik niet in hoeverre ze ook streng gehandhaafd worden).

[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 16-07-2020 18:11 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:12
Zo heel moeilijk/streng zijn die regels niet hoor. Je moet minimaal 1 jaar in het buitenland hebben gewoond en 6 maanden de auto in bezit gehad hebben. Verder moet de auto gebruikt zijn (6k km geloof ik). Daarnaast mag je hem het 1e jaar niet lang uitlenen of verkopen (oftewel ze willen zien dat je hem het 1e jaar ook echt zelf in gebruik hebt)

En typegoedkeuring heeft een Focus wel. Voor mijn US Fusion was dat geen enkel probleem en die is daadwerkelijk op een aantal punten anders dan de Europese Mondeo. Een UK Focus is naast dat het stuur aan de andere kant zit hetzelfde als de versie hier.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Persoonlijk zou ik eerder de lease beëindigen en hier een wagen zoeken. Met het stuur aan de verkeerde kant is het toch net wat lastiger rijden. Zo is inhalen bij 1x1 rijstrook vrijwel onmogelijk omdat je niet kan zien of er een tegenligger aankomt (tenzij je een passagier bij hebt) en is bepaalde infrastructuur (bijv bedieningspanelen bij poortjes) aan de linkerkant van de wagen te vinden. Voor een daily driver maakt het dat allemaal net wat onhandiger.

Ik zie sommigen hier ook verwijzen naar de Brexit en de mogelijke gevolgen. Daar 2020 een overgangsjaar is, zie ik daar zelf geen probleem en verwacht ik dat je hem gewoon kunt importeren zoals uit elk ander land.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:04
Volgens mij gaat meenemen als inboedel hier niet op. De auto is nog geen 6 maanden bezit van de vriendin, sterker nog de auto is momenteel bezit van de LM. Dus dan zou de auto overgekocht moeten worden en kan verhuizen pas over 6 maanden.

Edit: Wanneer je geen BPM wil betalen dan.

[ Voor 8% gewijzigd door TheBrut3 op 16-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:51
Canyonree schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:26:
Mijn vraag is, moeten er behalve de lichten nog andere aanpassingen gedaan worden?
Alvast bedankt.
Had je dat niet meteen bij de RDW kunnen vragen toen je contact met ze had?

Maar nee, voor zover ik weet hoeven er alleen maar andere koplampen gemonteerd worden.

Overigens ben ik het met de mensen hierboven eens, een rechtsgestuurde auto is in Nederland veel minder waard. Niemand koopt zo'n ding. Breng die RHD Focus terug naar Engeland, en koop in Nederland wat anders.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 16-07-2020 20:54 ]

Pagina: 1