indelen Qnap ts-451u

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpmjanssen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-04 10:16
Mijn vraag
Ik heb een Qnap ts-451u. Verder 4 x 2tb hdd en een 240gb idd.
Hoe kan ik de nas het beste configuren? 3 x 2tb in raid 5 met ssd cache? Of gewoon 4 x 2tb in raid 5
Heb nu 4 x2tb in raid 5 statisch volume. Dit is erg traag en wil wat meer snelheid

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
nieuwste firmware

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.. 4 x2tb in raid 5 statisch volume. Dit is erg traag en wil wat meer snelheid

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is "traag"? Tenzij je je NIC's weet te trunken, ga je op geen enkel moment meer dan 128MB/s theoretische / praktische doorvoer halen.

Waarom kan je niet 4x 2TB + cache aanvinken dan? Sterker nog, is het ook traag als je cache aan hebt staan? Hoe meet je alles?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpmjanssen
kan maar 4 schijven in de nas. Als ik een bestand overzet van laptop (draadloos) naar nas , heb ik een snelheid van 10-14mb/s.
Daarom wil ik de nas opnieuw installeren.
Ben een enorme leek op nas gebied.
Daarom de vraag;
installeren met 4 x 2 tb hdd. Hierbij kan ik geen cache instellen
of 3 x 2 tb hdd en 1 ssd en dan cache aanzetten.
Volume thick of statisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-08 17:51
Ik denk dat je het hebt over een snelheid van 10-14 MB/s en daar ga ik vanuit.
Dat zou overeenkomen met een volledig dicht getrokken 100 Mb/s netwerkcapaciteit.
Daarom zou ik de NAS even met rust laten en kijken wat je netwerkcapaciteit is: als dat allemaal Gbit poorten zijn en er zit een stukje 100 Mbit tussen, is dat de oorzaak van je lage snelheden en niet de NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Als je 1 groot volume wil creeeren: static
Als je meerdere volumes wil creeeren met mogelijk "overboeking", kan je sommige volumes thick maken als "garantie.

Zoals @Renault aangeeft; je NAS zit waarschijnlijk op een 100Mbit snelheid. Aan de andere kant; WiFi is (vind ik) de meest onhandige manier om iets te testen. Hang een kabel aan je laptop en kopieer eens een grooooot bestand (bijvoorbeeld 1 bestand van 20GB groot) heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gpmjanssen
Bedankt voor reactie. Ga het netwerk controleren.
Moet toch opnieuw configureren. Wat is dan het beste
3 x 2tb in raid 5 met ssd cache? Of gewoon 4 x 2tb in raid 5
Heb nu 4 x2tb in raid 5
Wie heeft advies hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Wat wil je cachen dan?

Als je je NAS gaat gebruiken voor gebruikelijk foto's, films, documentjes: 4x 2 zonder cache.
Ga je continu grote bestanden realtime bewerken (video editing bijvoorbeeld) 3x 2 + cache.

Je moet overigens niet alleen je netwerk controleren (switch link speeds); ook je NAS heeft meerdere poorten die je kan configureren dus let daar ook even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-08 17:51
Waarom maak je geen test-setup, waarbij je eerst de netwerkmogelijkheden verkent ("is de Gbit netwerksnelheid een limiet voor mij?" en "kan ik sneller dan 1 Gbit?") waarna je diverse RAID-opstellingen uitprobeert om te kijken welke snelheden en opslagvolumes erbij horen? Dat is één avondje knutselen om alle mogelijhkeden uit te proberen en dan is de keuze volgens mij zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 16:21
4x 2TB in RAID-10 is alweer een stukje sneller. Heb je netto de ruimte van 2x 2TB, dat dan weer wel.

Bij kiezen van je volgende NAS kijken of je NVMe SSD's voor caching kan toevoegen of eentje met extra drive bays.
Pagina: 1