Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-06 01:03
Hallo

Sinds meer dan een jaar met alle plezier reclame vrij geweest door Pihole. Maar sinds de laatste update van EMUI 10.1 op mn Huawai P30 Pro heb ik weer reclame omdat de DNS met deze update geforceerd lijkt te zijn naar 8.8.8.8, of terwijl Google.

Ik heb Pihole geïnstalleerd als docker container op een Linux server. Maar de telefoon omzeilt gewoon de gehele DNS terwijl ik in de router heb ingesteld dat de DNS naar de Pihole container moet verwijzen.

Internet komt binnen via de Zyxel modem, die eigenlijk alles doorstuurt naar de Asus router waar de telefoon mee verbinding maakt via wifi.

Hardware:
Telefoon: Huawai P30 Pro
Router: Asus RT-AX88U
Modem: Zyxel MG8324-B10A

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de telefoon alsnog de DNS pakt van de Pihole? Ik zat zelf te denken om 8.8.8.8 te blokkeren als uitgaande ip-adres, maar ben netwerktechnisch niet genoeg onderlegd om te vinden waar ik dit kan uitvoeren in de router of modem. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? :)

Beste antwoord (via rens-br op 22-07-2020 13:50)

• ZeroXT
Ik heb het inmiddels opgelost door routes aan te maken in de Asus router.

Kwam op het idee via onderstaande site:
https://support.unlocator...k-google-dns-on-fritz-box

Hier een voorbeeld van de oplossing voor mensen met hetzelfde probleem in een Asus router:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hKqsyfL/1.png

Heb nu (weer) geen reclame meer op de P30 met nieuwste update. En nu worden alle apparaten in dit netwerk voorzien van een blokkade naar Google DNS servers waar ik persoonlijk erg tevreden mee ben.
Mijzelf schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:07:
Dit is overigens uitstel van executie, zodra je telefoon DNS over HTTPS gaat doen is het afgelopen.
Daar zeg je wel iets interessants. Ga ik in de gaten houden.

De rest bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 9% gewijzigd door ZeroXT op 22-07-2020 12:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:59
Kan je niet private dns instellen op je telefoon? Vaak worden deze opties verborgen maar heb je ook apps die deze menu's wel kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Hoewel ik deze optie niet prefereer omdat de kans bestaat dat meer apparaten in mn netwerk dit soort trucjes gaan toepassen en ik voor elk apparaat dan een private DNS moet instellen, zal dit een last resort oplossing zijn. Liever wil ik het blokkeren op router/modem niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

In plaats van 8.8.8.8 te blokkeren zou je ook kunnen redirecten.
Verkeer richting 8.8.8.8 poort 53 richting het IP adres van je PiHole sturen.
Zelfde doen voor 8.8.4.4 (het andere Google DNS IP).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Lijkt me een prima idee, alleen kan ik de optie niet vinden om ip adressen te redirecten (laat staan de blokkeren) in de Asus router of Zyxel modem.

Asus:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P4Nhgch/Naamloos.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Iemand die me verder kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:44
@ZeroXT Ik heb een p40 pro en hetzelfde probleem. De oplossing is inderdaad om de Google dns servers in de firewall van je routertje te blokkeren want geen enkele instelling op de telefoon werkt. (privé dns uit, mobiel netwerk uit etcetc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Bedankt voor je antwoord. Zou je kunnen uitleggen waar ik dat kan doen in de genoemde modem en router. Ik kan de optie helaas niet vinden, maar ben niet netwerktechnisch onderlegd dus kan het misschien over het hoofd zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:06
ZeroXT schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:49:
Bedankt voor je antwoord. Zou je kunnen uitleggen waar ik dat kan doen in de genoemde modem en router. Ik kan de optie helaas niet vinden, maar ben niet netwerktechnisch onderlegd dus kan het misschien over het hoofd zien :)
Kan je DHCP instelling wijzigen van Asus of Zyxel router? Zo ja, bij DNS IP-adres van je Pihole invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
plizz schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:12:
[...]

Kan je DHCP instelling wijzigen van Asus of Zyxel router? Zo ja, bij DNS IP-adres van je Pihole invullen.
Of ik vergis me, maar dit staat al zo ingesteld. Ik heb in de Asus router aangegeven dat de DNS naar de Pihole moet gaan. Alleen hier bereik je niet mee dat apparaten (zoals in dit geval de P30 Pro) zijn eigen DNS gaat benaderen.

Ik geloof dat ik ergens in de modem en/of router een ip-adres blokkade or redirect moet instellen dat alles via 8.8.8.8 of 8.8.4.4 geblokkeerd of geredirect moet worden naar de Pihole. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Bump :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet niet wat je router allemaal ondersteund. Wanneer je static routes kunt aanmaken zou je je PiHole naast zijn lokale adres ook 8.8.8.8 en 8.8.4.4 toe kunnen wijzen. Dan kun je in je router een static route naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 naar het locale adres van je PiHole laten verwijzen.
Alle aanroepen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zouden dan naar je PiHole moeten gaan, die ze gewoon afhandeld, om het zijn IP adressen zijn.
Nadeel is dat de 2 google servers vanuit jouw netwerk niet meer bereikbaar zijn.

Als je geen static routes kunt, maar wel extra IP adressen aan de router (LAN) kunt toewijzen, dan zou je je router een IP in de 8.8.8.0/24 en 8.8.4.0/24 range kunnen toewijzen, en de Pi (met adressen 8.8.8.8 en 8.8.4.4) aan die poort hangen.

Dit is overigens uitstel van executie, zodra je telefoon DNS over HTTPS gaat doen is het afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:55

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@ZeroXT ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 63% gewijzigd door rens-br op 20-07-2020 13:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
Ik heb het inmiddels opgelost door routes aan te maken in de Asus router.

Kwam op het idee via onderstaande site:
https://support.unlocator...k-google-dns-on-fritz-box

Hier een voorbeeld van de oplossing voor mensen met hetzelfde probleem in een Asus router:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hKqsyfL/1.png

Heb nu (weer) geen reclame meer op de P30 met nieuwste update. En nu worden alle apparaten in dit netwerk voorzien van een blokkade naar Google DNS servers waar ik persoonlijk erg tevreden mee ben.
Mijzelf schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:07:
Daar zeg je wel iets interessants. Ga ik in de gaten houden.

De rest bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 9% gewijzigd door ZeroXT op 22-07-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmvt
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 08:55
Helaas ook bij mij hetzelfde probleem op een Honor p20 pro met magic 3.1 (hetzelfde als de nieuwste Huawei update).

Aangezien ik in de basis alleen de router van KPN (experiabox V10) gebruik kan hier niks in wijzigen. De Experiabox ondersteunt geen adress forwarding.

Wel heb ik het probleem gemeld bij Huawei via de support app (chat). Hopelijk doen meer mensen dit zodat ze weten dat dit probleem bestaat.
Pagina: 1