Processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zit eraan te denken om mijn Ryzen 2600X te gaan upgraden naar een 3600, 3600X of 3700X.

Huidige systeem
Momenteel draai ik een RX 5700XT, 32 GB 3000Mhz (True Latency 10) en dus 2600X op een x470 moederbord. Ik heb hier twee beeldschermen aan hangen, één 1080 en één 1440.

Ik overweeg, als ik de processor upgrade, om in de toekomst ook het geheugen te upgraden naar sneller geheugen.

Gebruik
Ik gebruik mijn huidige systeem om te gamen, browsen, films te kijken en muziek te luisteren. Ook andere standaard programma's als Office gebruik ik op deze PC. Met name Cities: Skylines (C:S) en games als Red Dead Redemption 2 en Assassin's Creed speel ik veel.

Bij C:S merk ik dat het spel traag wordt als de stad groot wordt, waardoor de ontwikkeling van je stad ook stokt. Het heeft er denk ik ook mee te maken dat ik een hele vracht aan mods en assets uit de workshop gebruik. Het upgraden zou ik dan ook doen met de hoop dat het trager worden van dit spel later opspeelt en ik dus langer mijn stad kan zien groeien.

De vraag
Mijn vraag is voornamelijk, wat zouden jullie doen? Upgraden of niet? En zo ja, naar welke processor? Ik zelf wil eigenlijk graag direct de sprong maken naar de 3700X maar vraag me af of dat wel nodig is..
Hoe schatten jullie het effect van de upgrade van de processor in op mijn huidige setup, denken jullie dat het een merkbare verbetering in performance is?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
Als C:S traag wordt, is dit dan op 1 core 100% belasting? Of zijn alle cores 100% actief?

In dat laatste geval zou je bij je upgrade kunnen kijken naar een processor met meer cores.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Meten is weten. Laat MSI Afterburner recorden als je Cyties aan het spelen bent om de belasting van de cpu te zien. Post de grafieken in dit topic.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
@GarBaGe en @Uszka, thanks voor jullie snelle reacties. Ik zal het inderdaad eens gaan meten tijdens het spelen. Enige nadeel is dat ik nu 'even' geen grote stad heb :+ Zal flink aan de bak gaan vanmiddag/vanavond ;)

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Van een 2600X naar een 3600 of 3600X gaan zal je denk ik niet veel helpen. Deze zijn natuurlijk wat sneller, maar je hebt hetzelfde aantal cores/threads. Ik weet niet of Cities:Skylines goed multithreaded is, maar dan is een 3700X wellicht een optie. Ik denk echter dat je niet zo heel veel gaat winnen met een relatief kleine upgrade.

Maar zoals al genoemd is, meten is weten. Als je weet wat je bottleneck is, weet je ook wat je kunt doen. Misschien is het wel één van je mods/assets die roet in het eten gooit.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17
Hier: https://www.guru3d.com/ar...zen_7_3800x_review,9.html

is te zien (3e grafiek) dat de 3xxx ongeveer 10% betere IPC heeft dan de 2xxx
(tenminste, in Cinebench)

je 2600x doet nu 4.2 GHz max (6 cores)
een 3600 doet ook 4.2 GHz max (6 cores) en is daarmee ongeveer 10% sneller
een 3600x doet max 4.4 GHz (6 cores) en is daarmee ongeveer 15% sneller
een 3700x doet ook max 4.4 GHz, maar met 8 cores. die is op single-core 15% sneller, maar op multi-core ongeveer 50% sneller (immers 33% extra cores)

ik denk dat een overstap naar 3600 of 3600x niet merkbaar is.
maar 3700x kan wel merkbaar zijn bij multi-core belasting.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
GarBaGe schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:10:
Hier: https://www.guru3d.com/ar...zen_7_3800x_review,9.html

is te zien (3e grafiek) dat de 3xxx ongeveer 10% betere IPC heeft dan de 2xxx
(tenminste, in Cinebench)

je 2600x doet nu 4.2 GHz max (6 cores)
een 3600 doet ook 4.2 GHz max (6 cores) en is daarmee ongeveer 10% sneller
een 3600x doet max 4.4 GHz (6 cores) en is daarmee ongeveer 15% sneller
een 3700x doet ook max 4.4 GHz, maar met 8 cores. die is op single-core 15% sneller, maar op multi-core ongeveer 50% sneller (immers 33% extra cores)

ik denk dat een overstap naar 3600 of 3600x niet merkbaar is.
maar 3700x kan wel merkbaar zijn bij multi-core belasting.
Ja ik kende de percentages op zich wel maar hoe ik ze moet interpreteren vind ik soms wel lastig. Maar ik moet dus voornamelijk even goed kijken wat er gebeurd wanneer ik C:S speel, hoeveel cores/threads er benut worden en tot welk percentage. Dat zal ik vanmiddag/vanavond eens proberen te checken.

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Nou, heb even gecheckt en het spel lijkt 'maar' 4 cores/threads echt te benutten, waarbij een grote stad maar één core tot de maximale 100% stuwt. De andere drie blijven rond de 90% hangen. Dus het aantal cores uitbreiden zal weinig zin hebben en een upgrade in kloksnelheid bij de Ryzen CPU's zal minimaal verschil maken.
De investering niet waard dus, is de voorlopige conclusie.
Pagina: 1