Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerlorenSleutel
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-08-2020
Hi allemaal,

Ik ben van plan om in het laaste kwartaal van het jaar een app te releasen. Ik kom nu online vaak (Amerikaanse) tips tegen waarbij er gezegt word dat dat je het best een bedrijf kan registreren en onder die naam uitgeven voor juridische redenen en ook het financiële gedeelte zoals rekening enzo. Ook als je geen succes verwacht. Aan de andere kant zijn er mensen die zeggen dat dit allemaal overbodig is en dat je beter kan wachten. Als deze personen zich registreren is dit pas als hun app echt een succes was.

De kvk site zelf lijk aangegeven dat registreren pas nadat je 13k heb verdient nodig is maar spreek niet echt over het juridische gedeelte.

De playstore en appstore zelf lijkt een bedrijf aan te raden maar laat developers zonder bedrijf ook toe met hun eigen naam, adres etc.

Deze informatie is wat tegen strijdig vroeg me af wat jullie mening en ervaring zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:48

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Om wat voor een app gaat het?

Als je iets van betalingen wilt ontvangen heb je sowieso een KVK nodig om je te kunnen registeren bij bijvoorbeeld Mollie. Voor PayPal is dat dan weer niet nodig.

Juridisch gezien maakt het pas uit als je ook persoonsgegevens gaat verzamelen. Naast dat je dan aan de AVG wet moet voldoen heb je een onderneming nodig.

Gezien een KVK inschrijving 50 euro kost zou ik mij er niet zo druk om maken en je gewoon registreren. Het kan geen kwaad verder.

[ Voor 15% gewijzigd door Luchtbakker op 16-07-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11
Juridisch heb je er pas wat aan als je een BV ervoor start, als je gewoon een eenmanszaak opstart dan ben je nog steeds 100% verantwoordelijk.

En een BV voor een appje lijkt me nogal overdreven.

Kortom: Ik denk dat dit in Nederland overkill is, Amerika is natuurlijk wel een heel ander verhaal met hun sue cultuur

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inschrijven bij de KVK heeft pas zin als je voorziet dat je flinke kosten/inkomsten krijgt. Als je het gewoon als "hobby" ernaast doet, of een kleine winst is het zowel juridisch als belastingtechnisch niet nodig.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik zou in het begin nog geen KVK-nummer nemen. Dat kun je vaak beter doen wanneer je ook daadwerkelijk de nodige inkomsten genereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Inderdaad een kvk is niet verplicht. Je kan de inkomsten die je eventueel behaalt gewoon door geven bij je normale inkomstenbelasting als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Trouwens bij de Belastingtelefoon (van de Belastingdienst) kun je gewoon gratis advies vragen, waarom doe je dat niet ff?

[ Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 16-07-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
ConQuestador schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:40:
Juridisch heb je er pas wat aan als je een BV ervoor start, als je gewoon een eenmanszaak opstart dan ben je nog steeds 100% verantwoordelijk.

En een BV voor een appje lijkt me nogal overdreven.

Kortom: Ik denk dat dit in Nederland overkill is, Amerika is natuurlijk wel een heel ander verhaal met hun sue cultuur
Je bent bij een BV nog steeds 100% verantwoordelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:06

Ardana

Moderator General Chat

Mens

wifikabelhuren schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:02:
[...]
Bron graag. Want dit is aantoonbaar onjuist.

De enige keer dat je bij een BV 100% aansprakelijk bent, is als aangetoond kan worden dat er sprake is van opzet of grove nalatigheid. En daar is zelden tot nooit sprake van, want zelfs als uit alles blijkt dat daar sprake van is, kan het over het algemeen alsnog geen rechterlijke toets doorstaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wifikabelhuren
Ardana schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:46:
[...]

De enige keer dat je bij een BV 100% aansprakelijk bent, is als aangetoond kan worden dat er sprake is van opzet of grove nalatigheid. En daar is zelden tot nooit sprake van, want zelfs als uit alles blijkt dat daar sprake van is, kan het over het algemeen alsnog geen rechterlijke toets doorstaan.
Het is niet zo dat wanneer je een BV opricht dat je nergens meer verantwoordelijk voor bent. Je bent altijd verantwoordelijk. Stel jij lanceert een brugspring app, waar je de beste locaties kunt vinden om van een brug te springen waarbij je bij sommige bruggen zeker weet dat je dood te pletter valt. Dan ben jij als persoon nog steeds aansprakelijk. Of je een BV bent of niet.

En stel je bedrijf raakt failliet, dat betekend niet dat je met een schone lei opnieuw kunt beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:56

Aganim

I have a cunning plan..

wifikabelhuren schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:43:
[...]

En stel je bedrijf raakt failliet, dat betekend niet dat je met een schone lei opnieuw kunt beginnen.
Kan je dat onderbouwen? Het hele idee achter een BV is toch juist dat je niet persoonlijk aansprakelijk bent, nalatigheid en aanverwanten daargelaten?

Waarom zou je niet met een schone lei/de volgende BV kunnen beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Ja inderdaad, een bestuur van een BV kan ook privé aansprakelijk worden gesteld wanneer er sprake is van onbehoorlijk bestuur en onrechtmatig handelen. Als het bestuur verplichtingen aangaat namens de BV die nooit kunnen worden nagekomen, kan er sprake zijn van onrechtmatig handelen en kan ook de schuldeiser van de BV het bestuur ook prive aansprakelijk stellen.

Dit geldt niet bij een negatief balans van een BV. Als een BV liquideert met een negatief resultaat, kan dit niet op de prive gelden van bestuursleden worden opgehaald. Mits er dus geen wanbeleid is uitgevoerd.
Luchtbakker schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:53:

Gezien een KVK inschrijving 50 euro kost zou ik mij er niet zo druk om maken en je gewoon registreren. Het kan geen kwaad verder.
Let wel even op dat bij een inschrijving bij eenKvK ook de Belastingdienst je gaat benaderen. Je krijgt te maken met verplichte BTW aangiften, extra inkomsten op de inkomstenbelasting etc. Zie de website bij de Belastingdienst voor meer informatie.

[ Voor 19% gewijzigd door robertpNL op 17-07-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:35

Grvy

Bot

wifikabelhuren schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Of je gooit niet zomaar een one-liner erin zonder enige onderbouwing. ;(

Daarnaast zegt @robertpNL al hoe het zit.. dus ik zou dat maar eens lezen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Grvy op 17-07-2020 13:06 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Voor zover mij bekend en de bekende wikipedia:

Wikipedia: Besloten vennootschap

Nederland

Aansprakelijkheid
Tot op het moment dat aan alle oprichtingseisen is voldaan, zijn de oprichters van de bv hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer aan de eisen is voldaan, zijn de aandeelhouders alleen aansprakelijk tot het bedrag waarvoor zij deelnemen in de bv. De bestuurders van de vennootschap (RvB) zijn niet aansprakelijk voor schulden van de bv. In geval van faillissement kunnen de bestuurders op grond van de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid (WBA) en de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid bij Faillissement (WBF) hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld als onbehoorlijk bestuur een belangrijke oorzaak van het faillissement is. In een aantal gevallen kan een vennootschap ook haar (ex-)bestuurder(s) aansprakelijk stellen wegens onbehoorlijk bestuur. De grote risico's die bestuurders lopen, worden vaak aangevoerd als argument voor exorbitant hoge salarissen, een onderwerp dat eind 20e / begin 21e eeuw onderwerp was van veel discussie. Op dit argument valt wel het een en ander af te dingen nu de aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders en commissarissen in vrijwel alle gevallen uitkomst biedt. De hoofdelijke aansprakelijkheid in geval van wanbeleid kan eenvoudigweg verzekerd worden.

Om een lening te krijgen voor zijn bv stelt een directeur-grootaandeelhouder zich soms persoonlijk garant. In dat geval is diens risico dus groter

Belgie

Aansprakelijkheid
Aandeelhouders zijn in principe dus slechts aansprakelijk voor het ingebrachte bedrag waarvoor zij aandelen kregen. Gaat de bv echter al binnen de eerste drie jaar na oprichting failliet, dan speelt wel de oprichtersaansprakelijkheid. Het financieel plan van bij de oprichting moet dan aantonen of het realistisch was de vooropgestelde doelen te kunnen behalen. Blijkt dat niet het geval dan kunnen bestuurders toch persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor gemaakte schulden.[2]
Maar de belastingsdienst of een variant erop hebben meestal betere antwoorden dan wij simpele tweakers. :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Topic starter: wat is jullie ervaring en mening

Reacties: BV is aansprakelijk, nee, ja, nee, ja.

Typisch dit.

Mijn ervaring is dat je gewoon een app moet maken en als het goed loopt, schrijf je de boel alsnog netjes in. Dat is echt geen enkel probleem gebleken tot op heden. Zo maak je geen onnodige kosten, misschien loopt je app totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wifikabelhuren
graceful schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:28:
Topic starter: wat is jullie ervaring en mening

Reacties: BV is aansprakelijk, nee, ja, nee, ja.

Typisch dit.

Mijn ervaring is dat je gewoon een app moet maken en als het goed loopt, schrijf je de boel alsnog netjes in. Dat is echt geen enkel probleem gebleken tot op heden. Zo maak je geen onnodige kosten, misschien loopt je app totaal niet.
Als je met voorbedachte rade al een BV wilt opstarten omdat je risico loopt.. Dan ben je ook niet goed bezig.
Lekker eerst eenmanszaak of vof beginnen, start serieus en dan loopt het allemaal wel goed.

Ga je er al in met een gestrekt been van ik wil geen verantwoordelijkheid, dan moet je je afvragen of je wel de goede beslissingen aan het nemen bent met je bedrijf en of je überhaupt ooit moet beginnen.

Zolang jij eerlijk bezig bent zal dit ook positief uitpakken met je bedrijf.
Maar zomaar een BV beginnen met als doel niet verantwoordelijk te zijn, heb je het mis. Je bent namelijk altijd verantwoordelijk voor je klanten of diensten. Ook voor je personeel.

Een BV heeft zeker ook voordelen, maar ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 13:55

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Indien het om een iOS-app gaat, goed om te weten:

Voor een registratie bij Apple als developer, moet je bedrijf rechtspersoonlijkheid hebben om je onder je bedrijfsnaam te registreren. Oftewel, daarvoor moet je een BV hebben.

Door een eenmanszaak ‘kijken ze heen’. Daarmee moet je je dus alsnog onder je eigen naam (privé) registreren. Je KVK-inschrijving levert op dat vlak dus niets op.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Pagina: 1