ETA navigatie

Pagina: 1
Acties:

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-11 19:52
ETA oftewel Estimated time of arrival, klopt deze nog wel op onze navigatie systemen.

Is zomaar iets dat ik me afvroeg ivm de nieuwe max snelheid in Nederland.

Binnenkort een langere rit binnen Nederland van +- 235km. Deze rit al vaker gedaan, maar was al even geleden.
Dus naar Google maps, adres ingevoerd en rekenen maar...(Overdag) komt nu op 2u33.
Als ik in maps m'n tijdstip aanpas geeft ie een gemiddelde tijd aan. Dus dat moet ik vanavond nog een keer testen

Maar zijn de (offline) navigatie systemen hier al wel op ingesteld? Dat we tussen 7 en 19u maar 100 mogen ipv van 130?

Hoe komen jullie uit met navigeren en jullie ETA ?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:09
Dit ligt helemaal aan het type/merk navigatiesysteem. Als je je systeem niet hebt geupdate het afgelopen jaar, is de kans heel groot dat nog steeds 120-130 km/u wordt aangegeven.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-11 12:37
Dit is een vaker gevoerde discussie en vooralsnog lijkt het er op dat niet alle, of geen van de navigatiesystemen rekening houdt met de variable snelheid op de rijkswegen in Nederland.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 20:34
Waze houd inmiddels de juiste snelheden aan, en is sowieso mijn favoriete navigatie app vanwege de accuraatheid van vertragingen en het berekenen van snellere routes.

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:19
Rmanen schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:41:
Waze houd inmiddels de juiste snelheden aan, en is sowieso mijn favoriete navigatie app vanwege de accuraatheid van vertragingen en het berekenen van snellere routes.
Waze werkt inderdaad de snelheid bij die de afgelopen dagen gereden is. Als er iets heel radicaals gebeurt (zoals het begin van de corona crisis) dan duurt het 4 tot 7 dagen voordat de ETA bij Waze weer is recht getrokken.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het lijkt erop dat Google Maps wel raad weet met de flexibele limieten als ik een klein proefje opzet.

https://www.google.nl/map...!6e0!7e2!8j1594926000!3e0
https://www.google.nl/map...!6e0!7e2!8j1594918800!3e0

(Uiteraard is dit geen sluitend bewijs, de rit is immers een uur later en wellicht is het rustiger. Wel een rustig traject volgens mij?)

Overigens is mijn ervaring dat Google Maps bij mij heel acuraat is met de ETA. Vreemd genoeg lees ik ook vaak andere ervaringen (onder andere in de reacties onder het FP-artikel). Misschien komt dat ook omdat ik weinig in de randstad rijd.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Mijn TomTom kende sinds de snelheidswijzigen de nieuwe snelheid wel. Maar hij rekende nog met TomTom's paradepaardje de IQ routes. Echter werken die IQ routes met historische gemiddelde van die dag en tijdstip. Vooral in het begin (maart) was het drama. Op een rit van 1,5 uur reed je er zeker 10 minuten bij. Sinds de laatste kaart update is dat teruggebracht naar 5 minuten. Maar nog steeds niet zo accuraat als het in het verleden was.

Helaas werkt een TomTom niet zo slim om de IQ gemiddelde tot de maximumsnelheid te pakken. De IQ routes kan makkelijk rekenen met een gemiddelde boven de dan geldende maximumsnelheid (die TomTom wel weet met tijdstip).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
In de praktijk blijkt mijn actuele reistijd in Google maps vrij goed overeen te komen met de voorspelling aan het begin van de reis.
Als er een verschil is, is het of door een later ontstane file, waarna Google met een nieuwe, veelal wederom accurate, voorspelling komt of ik ben sneller dan Google aangaf, maar dat is zelden meer dan een paar minuten.
Pagina: 1