Gaming PC | Hoge FPS | Rond de 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 22:57
Sinds jaren op een console gegamed te hebben loop ik nu toch tegen de beperkingen aan die een console met zich mee brengt. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een PC gaming systeem. Ik heb al enkele BBG threads doorgelezen maar merk dat het op doen van kennis m.b.t. pc componenten toch wel wat tijd in beslag neemt. Veel termen zeggen mij (nog) niks en kom toch vaak praktische zaken tegen waar ik zelf niet aan gedacht hebt. Voor mijn lijstje heb ik dan ook vooral inspiratie gehaald uit de builds die hier op het fora geplaatst zijn.

Ondanks dat dit geen thread is over monitoren voeg ik ook wat monitoren toe die op mijn wishlist staan. Graag zou ik daar ook wat advies willen hebben i.c.m. mijn gekozen systeem. Ik twijfel namelijk nog erg tussen 1080P, 1440P of 1440P Ultrawide.

Ik weet dat er in de nabije toekomst nieuwe componenten aan komen. Ik ga er vanuit dat deze componenten in het begin schaars zullen zijn en wanneer je wilt wachten op het nieuwste dat je bezig blijft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming. Misschien in de toekomst wat Adobe programma's maar dit zal dan op hobby niveau zijn. Daarnaast wat standaard zaken zoals Spotify, browsing maar dat zal in mijn systeem geen invloed hebben op de te kiezen componenten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een bedrag van rond de 1500 euro in gedachten zonder randapparatuur. Mocht er door een bepaald component een significant verschil zijn, is dat prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit wordt mijn eerste PC na al jaren een console gamer te zijn dus ik heb niks om mee te nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk geen voorkeur voor bepaalde merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik een systeem willen hebben die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld Call of Duty Warzone op hoge FPS te spelen. Ook zou ik een systeem willen hebben die dit in de toekomst, met nieuwe shooters of andere games, ook nog aan kan.

Aangezien ik voor een strakke, dichte kast ga kiezen is RGB niet van toepassing in mijn systeem.

Ga je overklokken?
Niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik nieuw ben in de PC game wereld verwacht ik voornamelijk feedback op mijn gekozen lijstje en tips en inzichten van mensen die er verstand van hebben. Rekening houdend met de synergie van het systeem en de eventuele keuze voor monitor.

Monitoren:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenAsus TUF Gaming VG27AQ Zwart€ 449,-€ 449,-
1MonitorenAsus VG279Q Zwart€ 278,10€ 278,10
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 479,16€ 479,16
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 485,-€ 485,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.691,26

PC build:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 143,99€ 143,99
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 443,-€ 443,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 99,-€ 99,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 61,11€ 61,11
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 162,31€ 162,31
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 123,90€ 123,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.417,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombason
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 00:19
Ik heb een vergelijkbare setup. Zit nu ook naar dezelfde monitoren te kijken. Ben benieuwd wat de rest aanbeveelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Niemand die advies voor mij heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 144,-€ 144,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 448,05€ 448,05
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,60€ 43,60
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 129,49€ 129,49
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 98,91€ 98,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,90€ 106,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.354,95

Voeding van jou is ook goed. De videokaart en processorkoeler ook.

- geheugen kan goedkoper.
- andere SSD sneller en goedkoper
- ander moederbord (usb c op je kast)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
  • Laatst online: 05-08 12:05
Is er een reden waarom je 32GB RAM zou willen? Voor de meeste gaming builds is 16GB genoeg.
Ik zou de Kingston A2000 persoonlijk afraden, aangezien daar veel mensen problemen mee hebben. Die WD Drive is prima.

Ik ga hier overigens wat haat voor krijgen denk ik, maar als je puur gamet blijft intel het beste. Dan kan je beter voor een pricewatch: Intel Core i5-10600K Boxed met bijvoorb eeld pricewatch: MSI MAG Z490 Tomahawk gaan. Maar dat ligt er dus aan hoe groot de kans is dat je in de toekomst met Adobe wil werken. Ik heb ook geen idee of die programma's op multicore of single core liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:56
Ik denk dat je prima bord hebt, allen gigabyte software is wat minder toegankelijk. Maar gezien je niet wilt overclocken denkik dat t prima is. Nadeel is inderdaad die usb-c aansluiting... (gen 2).
red devil koelt wel wat beter dan sapphire...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Komt weer een die weet ergens iets gehoord heeft. De A2000 is prima, niets mis mee. Er zijn minder issues mee dan met andere.
En intel, ga er niet eens op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Wat betreft de keuze voor een monitor: welke/welk type games ben je van plan te spelen? Als je shooters wilt gaan doen kies dan niet voor ultrawide. Je gaat hier alleen maar last van hebben. Voor rpgs/racing etc is het wel fijn, mits de game het ondersteunt. Mocht je voor ultrawide gaan dan zou ik wel kijken naar een curved variant. Het ligt misschien een beetje aan het formaat en persoonlijke voorkeur, maar heb zelf een curved op werk en non-curved ultrawide thuis (verder dezelfde monitor), maar vind de curved versie toch veel fijner kijken richting de randen.

Qua resolutie ligt het er maar net aan op wat voor grafische settings je wilt spelen, en hoeveel fps je hoopt te halen. 1440p is echt een verbetering qua verticale resolutie (merk je ook heel goed tijdens browsen en andere taken), maar als je je games op ultra wilt draaien met 144 fps dan zou ik toch voor 1080p kiezen. Minimaal 60fps op high/ultra moet met dit systeem ook op 1440p wel goed te doen zijn verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik weet niet binnen welke context we hoge fps moeten zien. Binnen de context ten opzichtte van een console of binnen de context van pc gaming?

In dat laatste geval kun je beter een 10600K pakken: https://www.gamersnexus.n...hmarks-ryzen-5-3600-et-al
Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2020/10600k-review/twtk-campaign-1080.jpg

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
i-sk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:27:
Wat betreft de keuze voor een monitor: welke/welk type games ben je van plan te spelen? Als je shooters wilt gaan doen kies dan niet voor ultrawide. Je gaat hier alleen maar last van hebben. Voor rpgs/racing etc is het wel fijn, mits de game het ondersteunt. Mocht je voor ultrawide gaan dan zou ik wel kijken naar een curved variant. Het ligt misschien een beetje aan het formaat en persoonlijke voorkeur, maar heb zelf een curved op werk en non-curved ultrawide thuis (verder dezelfde monitor), maar vind de curved versie toch veel fijner kijken richting de randen.

Qua resolutie ligt het er maar net aan op wat voor grafische settings je wilt spelen, en hoeveel fps je hoopt te halen. 1440p is echt een verbetering qua verticale resolutie (merk je ook heel goed tijdens browsen en andere taken), maar als je je games op ultra wilt draaien met 144 fps dan zou ik toch voor 1080p kiezen. Minimaal 60fps op high/ultra moet met dit systeem ook op 1440p wel goed te doen zijn verder!
In 2014 ben ik over gestapt naar ultrawide (2560x1080 29 inch) en vond de extra breedte toen al een verademing in bijvoorbeeld Battlefield 3. Je ziet gewoon net een stukje meer in de breedte. Natuurlijk kun je software matig dezelfde breedte bereiken door de FOV kunstmatig te verhogen, echter dan zoom je uit en wordt aimen wat lastiger. Games die ultrawide niet ondersteunen zijn erg lastig te vinden, dan moet je echt denken aan alfa indie versies.

Tegenwoordig heb ik 3440x1440 op 34 inch icm een RTX 2070. Die laatste upgrade heb ik meer plezier van gehad dan welke gpu upgrade dan ook de laatste 20 jaar. Die resolutie is inderdaad erg hoog, máár de PPI (pixels per inch) ligt ook hoog. In een aantal shooters gebruik ik resolution scaling. De UI elementen blijven dan native terwijl de 3d wereld op een lagere resolutie wordt gerenderd. Ik kan daar 14% afhalen voordat ik op hetzelfde niveau zat als wat vroeger normaal was (95 PPI). In Siege zit ik ergens tussen de 140 en 180 fps met de instellingen waar ik graag mee speel (minder shadows voor meer kills :P).

Warzone is echter een ander verhaal, de FPS die je daar haalt is niet denderend. Ik check net even warzone, haal daar met de aanbevolen instellingen (=ultra zonder ray tracing) in combinatie met 80% scaling circa 80-90 fps. Op rustigere delen gaat dat rond de 100 zitten, laagste rond de 74. Daarbij is de gpu 98% belast en de cpu (8700K) 80%.

9900K+2080 review ter indicatie
Afbeeldingslocatie: https://www.game-debate.com/blog/images/_id1586012003_1406098.jpg
Ultrawide is dus niet echt een factor, iig niet zo lang je bereid bent scaling te gebruiken. Blijft wel een zware game.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH34D
  • Laatst online: 05-08 12:05
Quacka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:26:
Komt weer een die weet ergens iets gehoord heeft. De A2000 is prima, niets mis mee. Er zijn minder issues mee dan met andere.
En intel, ga er niet eens op in.
Je A2000 verhaal is prima, duidelijk uitgelegd in een ander topic. En zoals ik zei, 9/10 keer zou ik AMD aanraden. Maar zodra een PC puur gaming is is op dit moment Intel een goede optie zodra je richting dit budgetpunt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoTizzle
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb zelf een maand geleden een PC met scherm aangeschaft, ik ben voor de LG UltraGear gegaan. Ik kan je vertellen dat ik er ontzettend blij mee ben. IPS scherm heeft een hele mooie weergave. De eerste dagen was het formaat (27" i.t.t. de 24" die ik gewend was) even wennen maar nu zou ik niet meer terug willen. Ontzettend immersive met bijvoorbeeld RPG's. De lage responstijd is ook handig voor shooters. De resolutie van 1440p ziet er ook haarscherp uit.

Ik ben zelf voor een 5700xt van GigaByte gegaan. Die kost 4 tientjes minder maar klokt uit de doos net iets minder dan jou keus. Desondanks haal ik op warzone altijd boven de 100FPS. Op bijna elk spel haal ik die 100FPS wel. Behalve bijvoorbeeld een grafisch zwaar spel als AC Odyssey, waar ik meestal rond de 60/70 zit. (dit nog steeds met alle graphics op ultra. Valt dus nog flink wat te tweaken voor meer FPS in de toekomst)

Wanneer je de PC alleen gaat gebruiken om te gamen zou je ook naar de Ryzen 5 3600 kunnen kijken. Verschil in FPS i.c.m. de 5700xt zal je echt niet merken, en het scheelt toch weer 100 euro. Ik denk dat de 3700X pas echt interessant wordt wanneer je flink gaat editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Bedankt voor al jullie berichten! Hier kan ik zeker wat mijn om weer wat dichter bij mijn ideale build te komen.
Quacka schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:52:
Voeding van jou is ook goed. De videokaart en processorkoeler ook.

- geheugen kan goedkoper.
- andere SSD sneller en goedkoper
- ander moederbord (usb c op je kast)
Is er een reden waarom jij voor de Saphire Nitro+ kiest i.p.v. Powercolor Red Devil? Heb inderdaad gelezen dat er nog wel wat verschil zit tussen de verschillende 5700XT maar weet niet welke de 'beste' is.
M.b.t. de kast heb ik puur op uiterlijk uitgezocht. Ben niet zozeer aan de USB-C aansluiting gebonden dus zal eens kijken naar een kast zonder USB-C. Welke SSD zou jij dan adviseren? De A2000? Het prijsverschil vind ik verwaarloosbaar maar de snelheid vind ik wel interessant!
JH34D schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:14:
Is er een reden waarom je 32GB RAM zou willen? Voor de meeste gaming builds is 16GB genoeg.
Ik zou de Kingston A2000 persoonlijk afraden, aangezien daar veel mensen problemen mee hebben. Die WD Drive is prima.
Ik heb voor 32GB gekozen om toch wat meer futureproof te zijn.
99ruud99 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:24:
Ik denk dat je prima bord hebt, allen gigabyte software is wat minder toegankelijk. Maar gezien je niet wilt overclocken denkik dat t prima is. Nadeel is inderdaad die usb-c aansluiting... (gen 2).
red devil koelt wel wat beter dan sapphire...
Minder toegankelijk op het gebied van overclocken? Want dit is inderdaad voor mij niet van toepassing. Eventueel een ander bord dat beter is?
i-sk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:27:

Het overgrote deel zal voornamelijk shooters zijn en dan COD Warzone. Ben er inmiddels ook wel over uit dat ultrawide voor mij afvalt. Mijn doel is inderdaad toch wel om rond die 144FPS te zitten. Dus de kans is groot dat ik dan voor een 1080P scherm ga. Mocht ik dit aantal FPS willen halen op 1440P kom ik waarschijnlijk op een heel ander budget of lagere settings. Kan wel overwegen om later een 1440P scherm er bij te kopen voor andere genre games/doeleinden.
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:07:
Ik weet niet binnen welke context we hoge fps moeten zien. Binnen de context ten opzichtte van een console of binnen de context van pc gaming?

In dat laatste geval kun je beter een 10600K pakken: https://www.gamersnexus.n...hmarks-ryzen-5-3600-et-al
[Afbeelding]
Dan toch binnen de context van PC gaming. De hoge FPS is een van mijn voornaamste redenen om over te stappen naar PC. De reden waarom ik voor de Ryzen 7 i.c.m. de 5700XT is omdat een vriend van mij daar met Warzone hoge FPS haalt. Daarnaast heb ik in veel topics gelezen dat deze combinatie veel bang voor buck geeft.

Dankjewel voor de duidelijke en uitgebreide post geeft mij het benodigde inzicht van 1080P t.o.v. van 1440P. Natuurlijk zit de 2080 wel even in een andere prijsklasse maar het verschil blijft duidelijk.
FoTizzle schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:23:
Ik heb zelf een maand geleden een PC met scherm aangeschaft, ik ben voor de LG UltraGear gegaan. Ik kan je vertellen dat ik er ontzettend blij mee ben. IPS scherm heeft een hele mooie weergave. De eerste dagen was het formaat (27" i.t.t. de 24" die ik gewend was) even wennen maar nu zou ik niet meer terug willen. Ontzettend immersive met bijvoorbeeld RPG's. De lage responstijd is ook handig voor shooters. De resolutie van 1440p ziet er ook haarscherp uit.

Ik ben zelf voor een 5700xt van GigaByte gegaan. Die kost 4 tientjes minder maar klokt uit de doos net iets minder dan jou keus. Desondanks haal ik op warzone altijd boven de 100FPS. Op bijna elk spel haal ik die 100FPS wel. Behalve bijvoorbeeld een grafisch zwaar spel als AC Odyssey, waar ik meestal rond de 60/70 zit. (dit nog steeds met alle graphics op ultra. Valt dus nog flink wat te tweaken voor meer FPS in de toekomst)

Wanneer je de PC alleen gaat gebruiken om te gamen zou je ook naar de Ryzen 5 3600 kunnen kijken. Verschil in FPS i.c.m. de 5700xt zal je echt niet merken, en het scheelt toch weer 100 euro. Ik denk dat de 3700X pas echt interessant wordt wanneer je flink gaat editen.
Ja snap ik, lees goede verhalen over de LG! Toch denk ik, op basis van de verhalen hier boven, dat voor mijn 1080P als eerste monitor geschikter is i.v.m. de hogere FPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
vanTroost schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:14:

[...]

Het overgrote deel zal voornamelijk shooters zijn en dan COD Warzone. Ben er inmiddels ook wel over uit dat ultrawide voor mij afvalt. Mijn doel is inderdaad toch wel om rond die 144FPS te zitten. Dus de kans is groot dat ik dan voor een 1080P scherm ga. Mocht ik dit aantal FPS willen halen op 1440P kom ik waarschijnlijk op een heel ander budget of lagere settings. Kan wel overwegen om later een 1440P scherm er bij te kopen voor andere genre games/doeleinden.
Een goedkoop 144 Hz full hd scherm lijkt me een prima begin. Dan zou ik het wel onder de 250 euro houden. Je hebt al prima schermen vanaf 150 euro (tft, 1ms, full hd, 144 hz, freesync). Zaken als IPS, 1440P, Gsync, ultrawide zijn stuk voor stuk prima mogelijk maar werken allemaal kostprijs verhogend tot je ineens op monitoren van 1000 euro uit komt :o .
Dan toch binnen de context van PC gaming. De hoge FPS is een van mijn voornaamste redenen om over te stappen naar PC. De reden waarom ik voor de Ryzen 7 i.c.m. de 5700XT is omdat een vriend van mij daar met Warzone hoge FPS haalt. Daarnaast heb ik in veel topics gelezen dat deze combinatie veel bang voor buck geeft.
Bij gaming is het eigenlijk vrij simpel. Je hebt een minimum aantal threads en RAM nodig, zodra je over die grens heen bent telt alleen de Frequentie * IPC. De Ryzen reeks haakt af bij +- 4.4 Ghz en Intel kun je doortrekken tot 5.1 Ghz. Daarom ga je bij Intel meer fps halen.

Een 3600 heeft een hele goede prijs/prestatie verhouding, maar past wat mij betreft niet bij de combinatie 'ik neem een 1080p scherm zodat ik meer fps haal'.

Een ryzen 3700 (en hoger) wordt vaak gekocht met het oog op de toekomst, maar dan ga je gokken op een scenario waarvan je van te voren niet weet of het uit komt. Als je kijkt naar de Ryzen 1700 (8 cores) dan zie je dat die nog altijd enorm achter de opvolgers met minder cores en threads aan hobbelt. Dus die gok kan verkeerd uitpakken. Voor kopers van de 1700/1800/2700 is die gok verkeerd uitgevallen. Zelf ben ik in 2017 voor de 8700K gegaan en die staat nu 3 jaar later voorlopig nog boven het hele aanbod van AMD binnen de gaming context. Vermoedelijk gaat dit pas met Ryzen 4xxxx veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/total-war-2-battle-1080p_amd-r5-3600-cpu-review.png
Dankjewel voor de duidelijke en uitgebreide post geeft mij het benodigde inzicht van 1080P t.o.v. van 1440P. Natuurlijk zit de 2080 wel even in een andere prijsklasse maar het verschil blijft duidelijk.
Verschillen blijven inderdaad vergelijkbaar bij andere videokaarten. De nuance is natuurlijk dat je bij PC gaming een boel zelf in de hand hebt. Ga je competitief spelen dan zit je vaak niet te wachten op ultra graphics omdat daar vaak afleidende elementen bij zitten. Denk aan shaduwen die de boel vooral donker maken en zaken als depth of field die de focus verslechteren. Zaken als texture details kun je op de hoogste stand laten staan zonder dat dit noemenswaardige performance kost.De prestaties van medium lijken mij representatiever.

Het tweede punt is dat je met freesync/gsync eigenlijk geen 144 FPS meer nodig hebt. Waar ik vroeger heel gevoelig voor lage FPS was merk ik het sinds ik gsync gebruik boven de 90 niet meer op. Zelfs 50-60 fps is in een game als Wildlands ineens te pruimen. Die ervaring is zoveel soepeler, dat moet je echt ondervinden om dat uit te leggen.

TLDR: 1440P:
-Eigenlijk heb je tegenwoordig met 90 fps dezelfde ervaring als vroeger met 120/144 fps op hoge hz monitoren zonder sync techniek.
-competitief spelen is veel toeters en bellen uitschakelen.
-onderhand elke schooter ondersteund resolution scaling

Dus 1440p is eigenlijk geen probleem meer, behalve de meerprijs voor je monitor (goede IPS 1440p zit je snel op 400-500 euro).

TLDR: build:
Hoe lager je resolutie, des te hoger je fps, des te hoger de cpu overhead, des te sterker het advies wordt om voor een Intel cpu te kiezen.

Als je mij vraagt een pc van 1500 samen te stellen met die context dan ga ik beginnen met een 10600K (289 cpu + 170 bord + 100 geheugen) en een RTX 2060 super (400) en kijk ik vervolgens hoe ik dan budget technisch uit kom. In de basis zit je dan pas grofweg op 959 euro + 100 kast + 100 voeding euro + 100 SSD. Dan heb je nog 200 euro over en dan is een 2070 super (= 2080) ineens ook nog een optie. Daarna even kijken of de 5700XT de moeite is (driver issues checken voor games die je gaat spelen).

Overige info: https://prosettings.net/best-warzone-gpu/

[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 17-07-2020 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
1500e is een fors budget. Daarvoor kun je een betere gpu nemen. Bovendien werkt een Nvidia gpu fors beter in Adobe software dan de AMD Navi’s. Ik zie dat je ook waarde hecht aan stil. De Navi’s zijn dat per definitie niet. Zelfs de Red Devil niet.

De build hieronder heeft de stilste voeding van het moment rond het prijspeil van 100e. De kast vond ik te duur. De Purebase 500 is een heerlijk stille kast vol met dustfilters en stille fans. Wel moet je er een 3e casefan in opnemen. Daarnaast is de Kingston A2000 in prijs / kwaliteit ongeëvenaard. De WD Blue heeft geen DRAM aan boord en is daarom een stuk trager. Processorkoeling vind ik ook te duur. Het gaat hier niet om een Intel van 125W, maar een R7 van maar 65W. Die ga je met een tikkeltje minder ook niet horen. Eerder de videokaart. Voor 32 GB RAM gewoon de G.Skill FlareX 3200CL16 nemen. Deze hebben Samsung B-die’s en kunnen overklokt worden. Bovendien een stuk goedkoper dan de eveneens goede Crucials. Als laatste een full atx bord met volgens mij alles wat je nodig hebt en upgradebaar.

Dit is dan de build:

1MoederbordenASRock B550 Pro4€ 138,71€ 138,71
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 585,95€ 585,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 64,86€ 64,86
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 34,95€ 34,95
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 122,50€ 122,50
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 99,35€ 99,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.447,28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topsysteem hierboven. Intel adviezen lijken leuk, maar steek het budget in een extra stevige gpu zoals idd de 2070 super in plaats van de xt5700. Daar ga je véél meer van merken.

Ook de keus voor 32GB ram vind ik verstandig. Ja, het is nu wat overkill maar RAM geheugen is nu óók heel goedkoop. Je wil over 2 jaar niet16GB erbij kopen voor de dubbele prijs en dat soort schommelingen komen bij RAM zeker voor.

[ Voor 39% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-07-2020 20:36 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Inmiddels weer wat extra filmpjes, reviews en artikelen gelezen/bekeken. Ik vind de verschillen tussen de 5700XT en 2070 Super toch minimaal t.o.v. de meerprijs (160 euro). Misschien zie ik wat over het hoofd of ik kijk ik naar de verkeerde dingen aangezien jullie het hebben over een betere GPU en 'daar ga je veel van merken'.

Bedankt voor de opties Djarune die ga ik zeker meenemen in mijn build.

[ Voor 4% gewijzigd door vanTroost op 17-07-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:02
De LG Ultragear heb ik aangeschaft na zeer intensief doornemen van reviews; het review bij de buren op Hardwareinfo trok me finaal over de streep en ik moet zeggen: zeer goede ervaring ++++ !!!

Wel een opmerking: als je voor de interne speakers gaat, moet je gebruik maken van een HDMI kabel; maar daar verlies je wel je variable refresh rate bij, dat moet nl via displayport

EDIT: Asus tuf gaming monitor wordt door de mangel gehaald, steer clear.

[ Voor 9% gewijzigd door Mortov Molotov op 17-07-2020 22:38 ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombason
  • Laatst online: 11-09 00:19
Mortov Molotov schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:38:
De LG Ultragear heb ik aangeschaft na zeer intensief doornemen van reviews; het review bij de buren op Hardwareinfo trok me finaal over de streep en ik moet zeggen: zeer goede ervaring ++++ !!!

Wel een opmerking: als je voor de interne speakers gaat, moet je gebruik maken van een HDMI kabel; maar daar verlies je wel je variable refresh rate bij, dat moet nl via displayport

EDIT: Asus tuf gaming monitor wordt door de mangel gehaald, steer clear.
Daar denken ze hier toch anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Op basis van mijn bevindingen zoals eerder gedeeld toch vastgehouden aan de 5700XT en wat adviezen links en rechts van jullie meegenomen, waarvoor dank! Zie ik nog iets over het hoofd?

1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 144,-€ 144,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 61,11€ 61,11
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
https://www.techspot.com/...-super-vs-radeon-5700-xt/
Weet niet of dit de 30% hogere prijs rechtvaardigt voor een iets betere videokaart. Niet doen dus.
vanTroost schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:14:
Is er een reden waarom jij voor de Saphire Nitro+ kiest i.p.v. Powercolor Red Devil? Heb inderdaad gelezen dat er nog wel wat verschil zit tussen de verschillende 5700XT maar weet niet welke de 'beste' is.
De red devil en nitro+ zijn twee van de betere. De red devil is wat zuiniger en iets koeler. De Nitro soms iets sneller en het geheugen wordt ook beter gekoeld. Het boeit dus niet zoveel.
M.b.t. de kast heb ik puur op uiterlijk uitgezocht. Ben niet zozeer aan de USB-C aansluiting gebonden dus zal eens kijken naar een kast zonder USB-C.

Ik heb voor 32GB gekozen om toch wat meer futureproof te zijn.

Minder toegankelijk op het gebied van overclocken? Want dit is inderdaad voor mij niet van toepassing. Eventueel een ander bord dat beter is?
Het moederbord wat ik zei is ongeveer net zo duur en heeft volgens mij dezelfde zaken aan bord als die jij wilde. Eventueel zijn andere MSI borden vanaf die prijs (b550) ook goed. Overigens werkt mijn USB-C nu ook niet op volle snelheid, maar in elk geval werkt de poort. Als het jou niet boeit dat de poort niet werkt, dan is het toch ook prima?
Gigabyte schijnt wat zwakke software te hebben, dus lastig om overclock in te stellen, of de RGB lampies. Lijkt me bij jou niet van toepassing. Als je die kast kiest die ik ook heb: je moet wel de koelers op het moederbord aansluiten en dan moet je wel even de snelheid ervan regelen in de bios.
Welke SSD zou jij dan adviseren? De A2000? Het prijsverschil vind ik verwaarloosbaar maar de snelheid vind ik wel interessant!
Ja de A2000. Sneller tegen een lagere prijs. Dat is voor mij een simpele keuze.

Ja snap ik, lees goede verhalen over de LG! Toch denk ik, op basis van de verhalen hier boven, dat voor mijn 1080P als eerste monitor geschikter is i.v.m. de hogere FPS.
[/quote]

Op full hd hebben ze wel een punt dat intel misschien wat sterker is in sommige spellen. Het is een keuze.
Het hoeft niet duurder te zijn.
Met multitasking en in andere spellen wint de 3700x het natuurlijk wel.

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 273,50€ 273,50
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 170,76€ 170,76
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,60€ 43,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.359,26

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Geen 6 core intel maar een 8 core ryzen nemen voor die prijs!

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Heeft het nog toegevoegde waarde om voor 3600 geheugen te gaan ipv 3200?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vanTroost schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:18:
Niemand die advies voor mij heeft?
Steek je geld in betere gpu voor meer fps. Ryzen 3600 voldoet prima voor gamen met B450 strix F. En gelid phantom als koeler. Zet dat maar eens in wenslijstje, en je ziet hoeveel je over hebt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

vanTroost schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:57:
Heeft het nog toegevoegde waarde om voor 3600 geheugen te gaan ipv 3200?
Marginaal. Ik vind het altijd een wat zinloze investering extra snel ramgeheugen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47
DeNachtwacht schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Marginaal. Ik vind het altijd een wat zinloze investering extra snel ramgeheugen.
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Momenteel is het 3600 C16 geheugen net zo duur als het 3200 C16 geheugen wat de OP had uitgezocht.

By Ryzen maakt het snellere geheugen (3600 C14 > 3600 C16 >= 3200 C14) zeker wel verschil voor je gaming ervaring. Voor je frametimes verbeteren en je 1% lows. Gezien de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen zou ik adviseren voor het 3600 C16 geheugen te gaan.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BarryS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:28:
[...]

Momenteel is het 3600 C16 geheugen net zo duur als het 3200 C16 geheugen wat de OP had uitgezocht.

By Ryzen maakt het snellere geheugen (3600 C14 > 3600 C16 >= 3200 C14) zeker wel verschil voor je gaming ervaring. Voor je frametimes verbeteren en je 1% lows. Gezien de prijzen nu zo dicht bij elkaar liggen zou ik adviseren voor het 3600 C16 geheugen te gaan.
€50,- duurder, is niet dicht bij elkaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47
Hackus schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:32:
[...]

€50,- duurder, is niet dicht bij elkaar
Euhm... waar kom jij aan 50 euro?

Het scheelt nog geen 10 euro.

Topic starter heeft dit geheugen staan in de tabel voor € 162,31:
pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B

Ik raad dit aan voor € 171:

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

BarryS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Ik raad dit aan voor € 168,90:
Ja dat kan, maar pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK is dus wél €50 goedkoper.

Ja natuurlijk wordt het allemaal meer wat sneller, maar die €50 kun je beter in snellere processor of gpu steken, daar merk je meer van. En het raakt voor mij ook een ander substantieel punt. De topproducten vind ik altijd overpriced, dus zou ik zelfs al multimiljonair niet kopen. 1 stapje lager ben je vaak maar 2-3% minder snel maar wel 10-30% goedkoper uit. Daar zou ik dus altijd voor kiezen en dat geldt hier ook. De real-Life verschillen tussen 3200 en 3600 ram geheugen zijn zo marginaal dat ik het de meerprijs niet waard vindt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BarryS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Ik raad dit aan voor € 171:
pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 15:19
Hackus schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:02:
[...]

Steek je geld in betere gpu voor meer fps. Ryzen 3600 voldoet prima voor gamen met B450 strix F. En gelid phantom als koeler. Zet dat maar eens in wenslijstje, en je ziet hoeveel je over hebt
Ik ben het hier mee eens. Die Dark Rock koeler van 6 tientjes past niet bij een 65W processor en budget. Het bord mag goedkoper en een Ryzen R5 3600 mis je niets mee tijdens gamen de komende tijd. Ik blijf bij de RTX 2070 Super. Dat is een kaart waarbij bijna niemand problemen mee ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Quacka schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:54:

Met multitasking en in andere spellen wint de 3700x het natuurlijk wel.
Ik ken eigenlijk geen games waarin de 3700X sneller is dan een 10600K, hooguit reviews waarbij dezelfde resultaten worden gehaald (alles binnen 1-2 % want gpu bottleneck). Heb ik een review gemist? Momenteel lijkt Toms' Hardware een representatieve review te hebben (lees x50 multiplier ingesteld): https://www.tomshardware....re-i5-10600k-cpu-review/3

Intel heeft overigens nog een troef; de igp. Via OBS kun je via de IGP streamen zonder fps verlies. Shadowplay/NVENC kan natuurlijk ook, maar dat kost mij altijd wat fps. Geen idee of de ts van plan is te gaan streamen?

[ Voor 55% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2020 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanTroost
Iedereen bedankt voor alle reacties en adviezen. Ook hier zien we dat iedereen een andere mening heeft. Uiteindelijk gekozen voor onderstaande build:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 284,90€ 284,90
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 141,05€ 141,05
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 455,-€ 455,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL63T-B Zwart€ 256,-€ 256,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 474,32€ 474,32
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,70€ 44,70
1MuizenLogitech G502 Hero€ 59,99€ 59,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 116,72€ 116,72
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 7 Zwart (2019 edition)€ 148,-€ 148,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 106,87€ 106,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.286,55

Natuurlijk zullen sommige mensen zeggen dat ik beter andere keuzes had kunnen maken maar denk dat ik met deze build in iedergeval een paar jaar vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
vanTroost schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:57:
Iedereen bedankt voor alle reacties en adviezen. Ook hier zien we dat iedereen een andere mening heeft. Uiteindelijk gekozen voor onderstaande build:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.286,55

Natuurlijk zullen sommige mensen zeggen dat ik beter andere keuzes had kunnen maken maar denk dat ik met deze build in iedergeval een paar jaar vooruit kan.
Ik zou dan toch voor een intel processor gaan, de i5-10400F geeft in games een identieke fps (in sommige zelf meer) en is ook nog eens €120 goedkoper! Die €120 zou je eventueel kunnen uitgeven aan een betere videokaart (van bijvoorbeeld Nvidia, maar amd kan natuurlijk ook)

Ook nog een optie is de i5-10600k deze geeft gemiddeld een boost van 5-15 fps in games en is €10 goedkoper dan je huidige 7 3700x.

1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 168,50€ 168,50
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 273,50€ 273,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,90

Hier een linkje van de video's:
https://www.youtube.com/watch?v=s2FdRIa81ic
https://www.youtube.com/watch?v=DrhbRLeccWw

[ Voor 3% gewijzigd door Kitobirdies op 23-07-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
vanTroost schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:57:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.286,55

Ik denk dat je er prima mee vooruit kan, anders heb ik hetzelfde probleem ;). Let alleen op dat je die usb-c poort van je kast niet kan aansluiten op dat moederbord. Niet dat het heel verschrikkelijk is, maar oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanTroost
Quacka schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Ik denk dat je er prima mee vooruit kan, anders heb ik hetzelfde probleem ;). Let alleen op dat je die usb-c poort van je kast niet kan aansluiten op dat moederbord. Niet dat het heel verschrikkelijk is, maar oke
Niet een heel groot probleem inderdaad. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het component moederbord ook het lastigst vind. Veel verschillende soorten maar het is mij niet precies duidelijk waar de verschillen in zitten. Bijvoorbeeld de front USB-C, waar moet ik op letten om deze toch aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
In de specificaties staat usb-c header. MSI heeft er vaak aan gedacht en een enkele asrock ook (B550). De rest is het mysterieus vergeten.

Pagina: 1