Advies subwoofer [Semi-proffesioneel]

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-09 18:34
Beste Tweakers,

Graag zou ik wat advies willen over de aanschaf van een subwoofer voor semi-professioneel doeleind, een korte toelichting:

Wij zijn een groep jongeren (ongeveer 20-25 man) die ongedwongen elke week bij elkaar komen en muziek draaien - dit doen we in een zaaltje op een industrieterrein wat verder niet wordt gebruikt als café oid. Met de corona toestanden is het nu wat frequenter. Vorig jaar (of inmiddels al 2 jaar geleden?) hebben we bij Bax een Behringer actieve subwoofer aangeschaft, B1800XP https://www.bax-shop.nl/a...18-inch-actieve-subwoofer - is verder prima ding, maar we merken dat deze sub het toch niet trekt op de lage tonen (<60Hz), en dan clipt / in beveiliging springt.

Nu willen we wat beters gaan aanschaffen en na heel veel zin en onzin te hebben gelezen over Ohm, Watts, Peak Power en RMS, is het belangrijkste getal, wat ons betreft, SPL - dus daadwerkelijke geluidsdruk.

Omdat wij geen audiofielen zijn en geen professionele set-up nodig hebben gezien de boxen
a. Niet professioneel worden gebruikt
b. Maar echt korte periodes worden gebruikt (in de winter vrijwel niet - zomer ook niet heel veel i.v.m. de normale festivals)
ben ik op zoek gegaan naar een "budget-keuze" onder de redelijk professionele subwoofers en tot volgende opties gekomen:

Wharfedale Pro Delta X218B passieve subwoofer
https://www.bax-shop.nl/p...-x218b-passieve-subwoofer
max. SPL @ 1 m: 138 dB
RMS: 1600 W
€ 705

en
Wharfedale Pro EVP-X218B MKII passieve subwoofer
https://www.bax-shop.nl/p...b-mkii-passieve-subwoofer
max. SPL @ 1 m: 137 dB
RMS: 1200 W
€ 487

en
Wharfedale Pro Impact X-218B passieve subwoofer
https://www.bax-shop.nl/p...x-218b-passieve-subwoofer
max. SPL: 137 dB
RMS: 1000 W
€ 420

Nu zit ik zelf te twijfelen tussen optie 1 - de 1600W en optie 2 - de 1200W subwoofer. De vraag is, wat is het extra's wat deze 400W extra levert. Ik begrijp uit de theorie van de audio-FAQ dat het aantal Watts niet veel zegt - doordat de efficiëntie in de laatste 50 jaar enorm is toegenomen en dus met het zelfde vermogen produceren we meer geluid - echter vergelijk ik hier 3 subwoofers van hetzelfde merk, mijn aanname is dus dat de efficienties ongeveer gelijk zijn. Wij zijn, nogmaals, niet zo geinteresseert in de kwaliteit van het geluid, de muziekstijl die word gedraaid staat bovendien niet bekend om zijn kwaliteit.

Optie 3 staat erbij als jullie van mening zijn dat er helemaal geen verschil is tussen bovenstaande 3, maar heeft niet mijn voorkeur.

Uiteraard hoort bij een passieve sub ook een bijbehorende versterker, om het verhaal kort te houden heb ik bax gebeld en gevraagd om advies, ze kwamen met deze:

https://www.bax-shop.nl/v...smi1500-2000-w-versterker
2000W 4 Ohm

waar ik volgens mij niks aan heb omdat het totale gebrugde vermogen maximaal 2000W is, waar de MKII al 4800W max vraagt en de Pro Delta 6400W max.

Zou iemand ook een suggestie kunnen geven voor een redelijke budget versterker (crossover niet perse nodig, zit al in de voorversterker)?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal,

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
@Wedge23 leuke vraag. Draaien jullie veel bas georienteerde muziek? Hoe groot is de ruimte? En enig idee hoe hard jullie spelen? En wat hebben jullie aan tops staan / hangen?

Je hoeft je idd niet dood te staren op de power specs, wat je nu wel doet :). Er is erg weinig te vinden aan specs van die Behringer b1800XP, dus kan niet helemaal beoordelen wat er nu misgaat dat hij in de beveiliging schiet en onvoldoende output geeft. Een sub kan niet en hard gaan en diep gaan en klein zijn, het is altijd kiezen of delen. Het is een vrij kleine (PA) sub dus waarschijnlijk redelijk hoog getuned. Getuned gaat over de afstemming van de bass reflex poort. Die wordt gebruikt voor meer diepgang en is eigenlijk de de facto standaard voor PAsubs (alhoewel je vele andere ontwerp mogelijkheden hebt die ook zeer de moeite waard zijn!). Onder deze tuning frequentie, meestal zo rond de 30 - 50Hz voor PA, is de sub eigenlijk niet meer bruikbaar en moet je hem met een high pass filter beschermen.

De opties die je noemt, zullen iig veel potentere subs zijn, die eigenlijk voor veel grotere toepassingen bedoeld zijn (zij het dat het wel een budget merk is). Ik heb de Delta x218B eens beter bekeken, en het ziet er aardig uit. Ook hier weer weinig specs, maar als je in de documentatie kijkt zie je dat het iig geen waaibomen hout is (berken multiplex) en 86kg, dus oogt stevig gebouwd. En er wordt een high pass van 18dB/octaaf @ 25Hz aanbevolen, wat een lage tuning frequentie suggereert (ik denk ergens tussen 30 en 40Hz). Kortom, ik gok dat jullie wel blij gaan worden van deze sub. Ik zou in principe beginnen met 1.

Qua versterker is het makkelijk, namelijk deze. Veel power (1600w @8ohm) en klasse D dus efficient/koel. Wordt ook veel gebruikt op avsforums door users met extreme sub setups. Je kan met deze amp 1 unit poweren, maar mocht je onverhoopt toch nog extra sublaag willen (want wie wil dat nou niet), dan kan je gerust een 2e delta x218b sub eraan hangen. Deze amp heeft ook een dsp ingebouwd, zodat je een high pass (3e orde butterworth @25Hz) en low pass (afhankelijk van je tops), kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Hoi Jag,

Bedankt voor je uitgebreide - en snelle - reactie, het gaat toch de Delta x218B worden als ik het zo hoor - zou je misschien kort kunnen toelichten waarom de Pro-EVP het bij jou niet heeft gehaald (puur uit nieuwsgierigheid)

Met betrekking tot de versterker heb ik nog wel een vraag - ik lees in de specs dat de versterker gebrugd max 6000W kan leveren op 4 Ohm, nu heeft de Delta een max piek vermogen van 6400W - niet dat die 400 watt het verschil gaat maken, maar je geeft aan dat ik er zelfs 2(!) delta's aan kan hangen - is het bij versterkers zo dat niet het RMS vermogen, maar het piek vermogen geldt? (Dus dat de werkelijke piek van het vermogen dat de versterker kan leveren veel hoger is dan 6000W - gezien 2 x218B's een vermogen van 12800W (theoretische max) kunnen vragen.

Met betrekking tot de zaal en de muziek, de zaal is toch wel redelijk groot (om gewoon als "hanghok" te worden gebruikt), zo'n 10x15m (ongeveer), en de muziek laat zich misschien raden, ik ben opgegroeid in de jaren '90 toen de Thunderdome feestjes hoogtijdagen vierden, nooit echt meer uitgegroeid (helaas ;) ).

Edit: over hoe hard wij de muziek spelen - we hebben de regel dat je verplicht oordoppen in moet binnen. Toen het industrieterrein nog bewoond werd (anti-kraak) is er wel eens politie aan de deur geweest wegens klachten over geluid, nu er geen mensen meer wonen is er niks meer aan de hand.

Overigens ben ik muzikaal zeer divers, ik luister het liefste naar klassiek (Brahms, Chopin, Debussy, Liszt, Grieg, Pärt(!) - maar ook filmcomponisten als Zimmer, Williams, Morricone, Desplat worden erg onderschat vind ik) en dan het liefste ook in een concertzaal (thuis heb ik een Audiolab 2000 versterker met KEF boxen - wil niks anders), maar je zult me ook tegenkomen op festivals als Paaspop, Pinkpop, We Are Electric - als het maar gezellig is.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie, ik ga nog e.e.a. uitzoeken m.b.t. de DSP (nog nooit eerder mee gewerkt), hoe ik deze instel op 18dB/octaaf @ 25Hz.

Luuk

[ Voor 7% gewijzigd door Wedge23 op 16-07-2020 15:02 . Reden: aanvulling post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:59:
Hoi Jag,

Bedankt voor je uitgebreide - en snelle - reactie, het gaat toch de Delta x218B worden als ik het zo hoor - zou je misschien kort kunnen toelichten waarom de Pro-EVP het bij jou niet heeft gehaald (puur uit nieuwsgierigheid)
Ja dat is een goede vraag. Heb weinig op om af te gaan. Het is meer dat dit sowieso al zulke enorme budget subs zijn, 400e voor een complete sub met dubbele 18inch driver, dat is enorm goedkoop. Een goede 18inch driver kost los al meer. De x218B is de duurste range, ik hoop dat daar betere drivers in gebruikt worden. Het lijkt mij de meest veilige optie.
Met betrekking tot de versterker heb ik nog wel een vraag - ik lees in de specs dat de versterker gebrugd max 6000W kan leveren op 4 Ohm, nu heeft de Delta een max piek vermogen van 6400W - niet dat die 400 watt het verschil gaat maken, maar je geeft aan dat ik er zelfs 2(!) delta's aan kan hangen - is het bij versterkers zo dat niet het RMS vermogen, maar het piek vermogen geldt? (Dus dat de werkelijke piek van het vermogen dat de versterker kan leveren veel hoger is dan 6000W - gezien 2 x218B's een vermogen van 12800W (theoretische max) kunnen vragen.
Nou, je komt moelijk achter de power specs van die Behringer nu6000dsp helaas. Eén van de nadelen van budget merken: weinig specs. Maar als je hier de metingen ziet, zie je dat er 2x1100 watt @ 5 ohm sustained wordt geleverd (both channels driven) en iets van 1800watt burst. Da's al best serieus veel. In 4 ohm in bridge is dat 2400watt en +/- 3500watt respectievelijk. En bij 10Ohm 2x 800watt sustained.

Ik zou ervoor kiezen om de amp gewoon in parallel modus te gebruiken (maar dan wel mono). Dan geef je beide kanalen een 8ohm load met dus 800 watt rms. Dit heeft 2 voordelen: je verliest minder in je bekabeling (dit is alleen van belang bij lange kabel run). En je hebt minder kans dat je de drivers molesteert. Als je merkt dat je regelmatig de amp in de clip krijgt, dan kan je overwegen om naar bridge mode te gaan, dat geeft je net iets meer dan 1 dB extra output, vrij weinig dus.

Als dat onvoldoende blijkt, voeg je een 2e sub toe (+/- +4dB). En als dat dan nog te weinig is kan je zelfs nog een 2e amp toevoegen (idealiter met aparte 16a groep).
Met betrekking tot de zaal en de muziek, de zaal is toch wel redelijk groot (om gewoon als "hanghok" te worden gebruikt), zo'n 10x15m (ongeveer)
Ik kan me voorstellen dat het enkele behringer subje het dan zwaar had. Ook met 2x x218B kom je denk nog net niet aan hardcore festival spl. Ik denk dat een PA bedrijf voor zon toepassing in zo'n ruimte vaak eerder het dubbele zou wegleggen. Je zou nog kunnen overwegen deze te nemen. Dan ruil je diepgang in voor meer spl. En je hebt minder amp vermogen nodig. Het is een frontloaded hoorn, waarschijnlijk goede output tot ongeveer 45-50Hz, daaronder snel minder (wederom geen goede specs beschikbaar). Dat verhaal over long distance is onzin, het is alleen harder. De hoorn werkt als effectieve vergroting van membraan oppervlakte en daardoor veel meer efficientie. Nadeel is de diepgang die je verliest, dus zon sub is iets minder all round inzetbaar. Maar als er echt alleen maar hardcore overheen moet, is dat best een goede optie.
en de muziek laat zich misschien raden, ik ben opgegroeid in de jaren '90 toen de Thunderdome feestjes hoogtijdagen vierden, nooit echt meer uitgegroeid (helaas ;) ).
Hardcore bevat niet zoveel diep sublaag toch? Of is dat tegenwoordig anders?
Edit: over hoe hard wij de muziek spelen - we hebben de regel dat je verplicht oordoppen in moet binnen. Toen het industrieterrein nog bewoond werd (anti-kraak) is er wel eens politie aan de deur geweest wegens klachten over geluid, nu er geen mensen meer wonen is er niks meer aan de hand.
Ah, verstandig, lekker gas erop dan. Bass moet je niet horen....
Overigens ben ik muzikaal zeer divers, ik luister het liefste naar klassiek (Brahms, Chopin, Debussy, Liszt, Grieg, Pärt(!) - maar ook filmcomponisten als Zimmer, Williams, Morricone, Desplat worden erg onderschat vind ik) en dan het liefste ook in een concertzaal (thuis heb ik een Audiolab 2000 versterker met KEF boxen - wil niks anders), maar je zult me ook tegenkomen op festivals als Paaspop, Pinkpop, We Are Electric - als het maar gezellig is.
Je hoeft je niet te verdedigen hoor!
Nogmaals bedankt voor je snelle reactie, ik ga nog e.e.a. uitzoeken m.b.t. de DSP (nog nooit eerder mee gewerkt), hoe ik deze instel op 18dB/octaaf @ 25Hz.
Nou, dat gaat wel lukken dat deel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jag schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:13:
Ik kan me voorstellen dat het enkele behringer subje het dan zwaar had. Ook met 2x x218B kom je denk nog net niet aan hardcore festival spl. Ik denk dat een PA bedrijf voor zon toepassing in zo'n ruimte vaak eerder het dubbele zou wegleggen. Je zou nog kunnen overwegen deze te nemen. Dan ruil je diepgang in voor meer spl. En je hebt minder amp vermogen nodig. Het is een frontloaded hoorn, waarschijnlijk goede output tot ongeveer 45-50Hz, daaronder snel minder (wederom geen goede specs beschikbaar). Dat verhaal over long distance is onzin, het is alleen harder. De hoorn werkt als effectieve vergroting van membraan oppervlakte en daardoor veel meer efficientie. Nadeel is de diepgang die je verliest, dus zon sub is iets minder all round inzetbaar. Maar als er echt alleen maar hardcore overheen moet, is dat best een goede optie.
Heel interessant - de diepgang is inderdaad minder belangrijk, ik denk dat ik dan toch overweeg een hoorn-subwoofer te pakken.

Helaas krijg ik 'm in Nederland niet gevonden, UK wel, maar ik zal eens zoeken, er zullen ook wel alternatieven zijn denk ik. Heb jij persoonlijk een aanrader? Of toevallig een website waar ze dit spul verkopen?
Hardcore bevat niet zoveel diep sublaag toch? Of is dat tegenwoordig anders?
We zijn ook meer in de "raw" hardstyle gegroeid, ook zie ik wel een trend in Uptempo om naar de lagere frequenties te gaan, ik ben zelf meer van de darkcore/industrial, wat nog veel erger is haha.

Maar inderdaad, "millenium hardcore" en "early" gaat prima.
Ah, verstandig, lekker gas erop dan. Bass moet je niet horen....
100%!
Je hoeft je niet te verdedigen hoor!
Ik wil niet overkomen als barbaarse audiofoob - ik heb zeker wel gevoel voor goed materiaal en zuiver geluid, maar in deze toepassing willen we gewoon knallen en is de absolutie audio kwaliteit (de 100% zuiverheid) ondergeschikt. Dat weten we en dat accepteren we ook (stuk goedkoper - zo vaak word de installatie niet gebruikt).

Bedankt voor je inzichten, ik dacht dat ik er uit was maar nu wil ik toch weer totaal iets anders, blij dat je je kennis wilt delen met een leek als ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:16:
[...]

Heel interessant - de diepgang is inderdaad minder belangrijk, ik denk dat ik dan toch overweeg een hoorn-subwoofer te pakken.
Zeer interessant idd! Hoorn subs zijn minder populair geworden, en de verruit de meeste audio bedrijven gebruiken tegenwoordig BR subs. En dat is vanwege 3 redenen: makkelijker schaalbaar (1 sub voor klein klusje, heel veel subs voor main stage Pinkpop, allemaal met hetzelfde model), universeler inzetbaar (je kan niet aparte subs voor hardcore en trap/dubstep ofzo in je opslag hebben staan zeg maar) en ook denk ik beter geschikt voor cardiode arrays (heel populair voor grootschalige klussen). Vroeger was amp vermogen veel schaarser, en waren hoorngeladen subs echt the way to go.

Maar voor jouw specifieke situatie wel een idee: veel amp power gaat veel van je budget kosten. Die behringer is erg goedkoop, maar echt krachtige amps zoals van lab gruppen / powersoft kosten het 10 voudige.
Helaas krijg ik 'm in Nederland niet gevonden, UK wel, maar ik zal eens zoeken, er zullen ook wel alternatieven zijn denk ik. Heb jij persoonlijk een aanrader? Of toevallig een website waar ze dit spul verkopen?
Sja, het is wel een lastige. Want uiteraard wordt dit spul gemaakt, Funktion one is de meest bekende. Hun PA wordt vernamelijk voor eletronische muziek gebruikt, veel op techno feestjes oa. Ze hebben verschillende modellen hoorngeladen subs, maar veels te duur, ook het 10 voudige van je budget.

Andere optie is zelfbouw, er zijn genoeg redelijk makkelijk te bouwen hybride ontwerpen. Meest populaire zijn de Cubo18, ROAR18 en een hele heftige de sk horn. Die laatste is echt een lastige build, daar moet je wel zin in hebben.

Die Wharfedale is idd slecht verkrijgbaar in NL. Je zou gear4music kunnen vragen of hij nog beschikbaar komt. Cerwin Vega heeft ook een betaalbaar model, de Peavey SP-FH 18in Folded Horn Subwoofer. Moet je wel tegen hun schreeuwerige uiterlijk kunnen. En je zou nog kunnen zoeken naar 2e hands, want er gaan/zijn best veel audio bedrijven over de kop doordat alles nu stil ligt. Die willen/moeten ook van hun spullen af.
We zijn ook meer in de "raw" hardstyle gegroeid, ook zie ik wel een trend in Uptempo om naar de lagere frequenties te gaan, ik ben zelf meer van de darkcore/industrial, wat nog veel erger is haha.

Maar inderdaad, "millenium hardcore" en "early" gaat prima.
Ik heb vorig jaar nog in de jaarbeurs gestaan, redelijk kleine stage (orde grootte 30m breed, 50m diep) met stevige hardcore, stonden 24 subs van L acoustics, sb218. Ook BR subs met potente hoge xmax driver (aurasound) die meer op diepgang zijn gericht. Waren in feite ook niet de meest ideale subs ervoor.
Bedankt voor je inzichten, ik dacht dat ik er uit was maar nu wil ik toch weer totaal iets anders, blij dat je je kennis wilt delen met een leek als ik.
Vind het leuk om met zoiets mee te denken dus no point. Maar goed, voor ik je helemaal gek maak, ik denk dat je je geen buil kunt vallen aan 1 of 2 van die X218B's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Ik heb vandaag de X218B gekocht, samen met de nu6000dsp - levering binnen 14 werkdagen (als alles goed gaat).

Echter heb ik nu al legio vragen over het aansluiten, zodra geleverd is zal ik hier e.e.a. neerzetten, of een nieuw topic starten.

Nu al een kleine technische vraag, de X218B is een 4Ohm sub, in je antwoord heb je het over parallel aansluiten omdat de 6000DSP dan 2x 800W RMS geeft op 8Ohm, maar is het niet zo dat hij dan eigenlijk 2x1200W RMS geeft (ongv) op 4Ohm, gezien het een 4Ohm sub betreft? Of stel ik dit in op de versterker.

Kabellengte is 5m - 2x een SpeakOn SPE25 van Devine (geen idee of dat wat is).

Wel begrijp ik nog niet helemaal hoe ik het zaakje van stroom ga voorzien - het pand heeft krachtstroom (400V - niet nodig, weet het) en heeft tig groepen, ook 3 fase groepen, echter zie ik dat de versterker gewoon een 3-pools voeding heeft, hoe zet ik hier meer dan 3600W op? Zal overigens vast wel ergens op Google staan, dus ik zal eerst zelf wat onderzoek doen.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als die versterker een gewone 3 pools 240V voeding(skabel) heeft, gebruikt hij niet meer dan 3600W. Dat hij in piekmomenten volgens de leverancier meer kan leveren, doet daar niets aan af.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:46:
Ik heb vandaag de X218B gekocht, samen met de nu6000dsp - levering binnen 14 werkdagen (als alles goed gaat).
Lekker :). Ben benieuwd of een enkele voldoende gaat zijn.
Nu al een kleine technische vraag, de X218B is een 4Ohm sub, in je antwoord heb je het over parallel aansluiten omdat de 6000DSP dan 2x 800W RMS geeft op 8Ohm, maar is het niet zo dat hij dan eigenlijk 2x1200W RMS geeft (ongv) op 4Ohm, gezien het een 4Ohm sub betreft? Of stel ik dit in op de versterker.
Nee uiteraard niet. De impedantie is zeg maar de weerstand die de versterker ziet. Die (elektrische) weerstand wordt gevormd door de spreekspoel, maar het is net iets complexer. Maar simpel gezegd zitten er 2 drivers in de sub (2 woofers), die elk een 8 ohm spreekspoel hebben. In je versterker zitten 2 versterker kanalen. Als je elk versterker kanaal zijn eigen spreekspoel geeft, dan ziet elke versterker dus 8 ohm weerstand. Daar zou ik mee beginnen (want meest veilig). Mocht je merken dat je de amp te makkelijk in de clip krijgt, kan je ook de versterker "bridgen", dan maak je van 2 versterker kanalen 1, en dan beide spreekspoelen erop aansluiten. Dan krijg je het meeste vermogen uit je amp, maar dat geeft maar een klein beetje extra max output.
Kabellengte is 5m - 2x een SpeakOn SPE25 van Devine (geen idee of dat wat is).
Kabels zijn gewoon kabels, maar je hebt wel de verkeerde gekocht daarvoor :+. Je hebt namelijk een 2 aderige kabel. Daar kan je hem wel in bridge mee aansluiten, maar niet parallel. Daarvoor moet je een 4aderige speakon vanaf channel A trekken, en de schakelaar op de sub naar discrete zetten.

Sowieso zou ik de amp bij voorkeur in een rack plaatsen en een patch panel-tje eronder maken. Beter voor de levensduur van de amp als ie niet rondslingert en dan wordt het minder makkelijk verkeerd aangesloten als iemand een keer losgetrokken heeft.
Wel begrijp ik nog niet helemaal hoe ik het zaakje van stroom ga voorzien - het pand heeft krachtstroom (400V - niet nodig, weet het) en heeft tig groepen, ook 3 fase groepen, echter zie ik dat de versterker gewoon een 3-pools voeding heeft, hoe zet ik hier meer dan 3600W op?
Niet moeilijk, er zit gewoon een euro aansluiting op, dus max 16A. Dus mag gewoon op een 16A groep, bij voorkeur eentje waar verder niks opzit. En bij voorkeur alle audio op 1 krachtstroom (bijv 32A blauw) aansluiting zonder licht(dimmers) erbij. Mocht je ooit een 2e amp willen, dan is een aparte 16A groep aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Dan ga ik denk ik eerst de sub maar eens in "bridge" proberen - dat doe ik door de handleiding te raadplegen en dan gewoon 1 stekker achter in de sub :p

Ik neem aan dat als ik 'm parallel wil, ik de versterker op mono zet (of ook bridge? omdat ik maar uit 1 channel een kabel pak?). Ik zie achter op de sub 2 aansluitingen, maar neem aan dat de ene een output is.

16A is geen probleem, groepen genoeg, vandaag gekeken, er zit ook nog een 40A groep dus kan altijd nog wat bijzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:36:
Dan ga ik denk ik eerst de sub maar eens in "bridge" proberen - dat doe ik door de handleiding te raadplegen en dan gewoon 1 stekker achter in de sub :p

Ik neem aan dat als ik 'm parallel wil, ik de versterker op mono zet (of ook bridge? omdat ik maar uit 1 channel een kabel pak?). Ik zie achter op de sub 2 aansluitingen, maar neem aan dat de ene een output is.

16A is geen probleem, groepen genoeg, vandaag gekeken, er zit ook nog een 40A groep dus kan altijd nog wat bijzetten.
Bridge:
amp op bridge, 2 aderige (4 aderig mag ook) kabel vanuit speaker A naar sub, sub op parallel

Parallel:
amp op mono, 4 aderige kabel vanuit speaker A naar sub, sub op discrete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Net mailtje gehad dat de sub pas over 10 weken(!) leverbaar is, heb de bestelling dus geannuleerd.

Gezien ik bij hun "productspecialisten" ook niet echt verder kom, heeft iemand een alternatief wat rond dezelfde price range ligt?

Ook zal ik een topic maken met de vraag hoe e.e.a. moet worden aangestuurd, op dit moment hebben we echt van alles (actieve en passieve) boxen door elkaar staan, welke allemaal op een of andere manier uit een huis, tuin en keuken versterker staan aangesloten, het lijkt me nu wel eens tijd om te kijken of dat netter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Met een vriendengroep geven wij jaarlijks een feest voor ongeveer 200 personen. We gebruiken dan altijd een EAW set welke wordt aangestuurd door een lab gruppen versterker.
Elk jaar verbaas ik mij er weer over hoe goed en strak dit klinkt.
De persoon waarvan we het huren geeft aan dat de set bij lange na niet op maximaal speelt.

De exacte types weet ik niet, maar het is wel echt top spul.

https://link.marktplaats.nl/m1541785978

https://link.marktplaats.nl/m1550241202

Mooie set

https://link.marktplaats.nl/m1545045156

[ Voor 10% gewijzigd door NL_Scratch op 26-07-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Heb het EAW spul bekeken en ziet er echt top uit - ik wacht nog wel even af i.v.m. het probleem dat bij koop eventuele markplaatsspullen ik ook niet meer kan retourneren als het toch niks is.

Hoeveel van dit soort subs staan op het feest van 200 man? Dat is ongeveer het dubbele van wat onze zaal aan kan dus als daar maar 2 van dit soort knallers stonden is het zeker het overwegen waard.

Edit:

Ik zie bijv. deze staan voor €900

http://www.hollandpa.nl/webshop/product/eaw-sb850/

Dat is dezelfde die op marktplaats voor €1000 staat, komt deze qua prestaties (geluidsdruk) overeen met de Wharfedale? (ik ben helaas geen expert in het lezen van SPL diagrammen)

[ Voor 26% gewijzigd door Wedge23 op 28-07-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik denk erover heen. Daar kan je je geen buil aan vallen. Het is wel redelijk oud, ik zou wel navragen hoe oud de drivers zijn. En het zal uit de verhuur komen dus niet zachtzinnig mee om gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jag schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:24:
[...]

Bridge:
amp op bridge, 2 aderige (4 aderig mag ook) kabel vanuit speaker A naar sub, sub op parallel

Parallel:
amp op mono, 4 aderige kabel vanuit speaker A naar sub, sub op discrete
Ik zie net dat de Sub op Bax leverbaar is (waarschijnlijk sneller binnengekomen dan gedacht) dus ik wil het materiaal gaan bestellen - ben echter even de weg kwijt met welke kabels ik moet bestellen - ik snap niet helemaal het verschil tussen Bridge en Mono als boven beschreven.

De NX6000D heeft 3 modes, Bridge, Stereo en Mono.

Een beetje Googlen en ik raak compleet in de war - de meeste amps hebben ook 3 modes: Bridge Mono, Stereo en Parallel.

Nu begrijp ik uit jouw post - denk ik - dat de Bridge modus van de NX6000D eigenlijk helemaal niet de Bridge modus is, maar de Parallel modus - immers moet ik de sub ook op Parallel zetten. Waarom ik hier een enkele 2 polige kabel voor nodig heb is me dan niet helemaal duidelijk - heb ik dan niet 2 kabels nodig?

De Mono modus van de NX6000D is dan eigenlijk de Bridge modus - hiermee kan ik met een 4 polige kabel (waarom heb ik hier 4 polen voor nodig btw?) de sub aansturen als deze op discrete staat. Het verschil tussen parallel en discrete op de sub is mij niet helemaal duidelijk - beide drivers worden toch altijd aangestuurd?

Verder kom ik op bax wel 4 polige kabels tegen, maar hier staat dan bij dat maar 2 polen zijn aangesloten. Zijn dat de juiste kabels?

https://www.bax-shop.nl/s...oten-speakerkabel-5-meter

Uit een YT video die tracht uit te leggen wat het verschil tussen Parallel, Bridge en Mono Bridge is word ik ook niet heel veel wijzer... YouTube: How to set up and connect a power amplifier in bridge mode

Het liefste heb ik gewoon de optimale setting, dus waarmee het meeste vermogen naar de sub gaat.

Echter ben ik nu heel nieuwsgierig naar het verschil tussen de "Bridge" en de "Mono" modus op de NX6000D omdat ik op Google alleen maar een "Bridge Mono" modus tegen kom (en parallel, wat de NX6000D niet heeft neem ik aan) En om het dan nog ingewikkelder te maken, de NX6000 (zonder DSP) heeft achterop enkel een knop Mono/Stereo (maar in de omschrijving ook een bridge-functie)

Bedankt voor de info alvast :)

[ Voor 36% gewijzigd door Wedge23 op 25-08-2020 19:34 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Ik zie net dat de Sub op Bax leverbaar is (waarschijnlijk sneller binnengekomen dan gedacht) dus ik wil het materiaal gaan bestellen - ben echter even de weg kwijt met welke kabels ik moet bestellen - ik snap niet helemaal het verschil tussen Bridge en Mono als boven beschreven.

De NX6000D heeft 3 modes, Bridge, Stereo en Mono.

Een beetje Googlen en ik raak compleet in de war - de meeste amps hebben ook 3 modes: Bridge Mono, Stereo en Parallel.

Nu begrijp ik uit jouw post - denk ik - dat de Bridge modus van de NX6000D eigenlijk helemaal niet de Bridge modus is, maar de Parallel modus - immers moet ik de sub ook op Parallel zetten. Waarom ik hier een enkele 2 polige kabel voor nodig heb is me dan niet helemaal duidelijk - heb ik dan niet 2 kabels nodig?

De Mono modus van de NX6000D is dan eigenlijk de Bridge modus - hiermee kan ik met een 4 polige kabel (waarom heb ik hier 4 polen voor nodig btw?) de sub aansturen als deze op discrete staat. Het verschil tussen parallel en discrete op de sub is mij niet helemaal duidelijk - beide drivers worden toch altijd aangestuurd?

Verder kom ik op bax wel 4 polige kabels tegen, maar hier staat dan bij dat maar 2 polen zijn aangesloten. Zijn dat de juiste kabels?

https://www.bax-shop.nl/s...oten-speakerkabel-5-meter

Uit een YT video die tracht uit te leggen wat het verschil tussen Parallel, Bridge en Mono Bridge is word ik ook niet heel veel wijzer... YouTube: How to set up and connect a power amplifier in bridge mode

Het liefste heb ik gewoon de optimale setting, dus waarmee het meeste vermogen naar de sub gaat.

Echter ben ik nu heel nieuwsgierig naar het verschil tussen de "Bridge" en de "Mono" modus op de NX6000D omdat ik op Google alleen maar een "Bridge Mono" modus tegen kom (en parallel, wat de NX6000D niet heeft neem ik aan) En om het dan nog ingewikkelder te maken, de NX6000 (zonder DSP) heeft achterop enkel een knop Mono/Stereo (maar in de omschrijving ook een bridge-functie)

Bedankt voor de info alvast :)
Je kan het precies zo doen als in mijn post staat :)

De terminologie van de subwoofer is wat verwarrend: in parallel staan de twee drivers parallel op het eerste ader paar aangesloten. Het standje discrete is voor als je 1 amp kanaal voor elke driver wilt gebruiken, dan is de tweede driver verboden met 2+/2-.

4 aderige speaker kabel is niet per se nodig maar ik zou het wel doen. Dan ben je flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
De soap houdt niet op....

De behringer NX6000(D) heeft, ondanks beschrijving op Bax, helemaal geen bridge mode.

Ik vond het al raar dat er achter op de NX6000 geen knopje Bridge zat. Volgend YT filmpje laat ook zien dat de 6000D geen Bridgemodus heeft;

YouTube: NX Series Edit PC Software for Behringer NX-6000D

Ik ga morgen Bax maar weer eens bellen, voor nu, heeft iemand een alternatief wat ongeveer in dezelfde prijsklasse zit en het zelfde vermogen levert? Ga zelf uiteraard ook op onderzoek uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Heb je 4aderige speaker kabel? Je kan de amp gewoon in parallel modus draaien, waarbij je de sub op standje discrete zet; je hebt dan 1 driver aan elk kanaal hangen. Dit is wat mij betreft sowieso de te prefereren manier van aansluiten. Dus ik denk dat het tijd wordt om gewoon gas op die lollie te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jag schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:19:
Heb je 4aderige speaker kabel? Je kan de amp gewoon in parallel modus draaien, waarbij je de sub op standje discrete zet; je hebt dan 1 driver aan elk kanaal hangen. Dit is wat mij betreft sowieso de te prefereren manier van aansluiten. Dus ik denk dat het tijd wordt om gewoon gas op die lollie te zetten :)
Zover ik zie heeft de amp 2 modussen. Mono en Stereo. Geen parallel modus.

https://www.bax-shop.nl/i...=460366&download_id=64307

Beide modussen (Mono & Stereo) sturen beide channels aan. In het YT filmpje word eigenlijk ook uitgelegd dat de NX6000 niks meer is dan 2 NX3000'en in één case.

Maar misschien begrijp ik niet helemaal wat de parallel modus is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mono dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Dan ben ik het weer kwijt.... in de handleiding van de NX6000D staat dat je voor mono 2 kabels nodig hebt, omdat het INPUT CHANNEL signaal (op CHANNEL A) naar beide OUTPUT CHANNELS word uitgestuurd, nml A en B.

Een 4 polige kabel zou maar op een OUTPUT CHANNEL komen, NX6000D in Mono levert net zoveel als de NX3000D in bridge, als ik naar de plaatjes van de handleiding kijk.

Dan kan ik net zo goed een NX3000D kopen en deze in bridge uitsturen - tenminste, als ik de handleiding goed begrijp.

De handleiding maakt verder wel gebruik van een 4 polige kabel bij Bi-Amping, maar dit is weer in Stereo modus, waarop je met 1 OUTPUT weer 2 drivers kunt aansturen. Overigens heeft de NX6000D dit weer níét voor 1 kanaal (want geen bridge).

Is er een 4 polige kabel die splitst in 2 2-polige kabels? Dan begrijp ik het. Maar voor zover ik opmaak uit de handleiding gaat er ook in Mono mode bij de 6000D maar de helft van het vermogen naar 1 kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Probeer het nou gewoon even, in plaats van het eindeloos te overpeinzen.

Ik heb nu weer in die handleiding voor je zitten graven, die overigens vrij matig is, en de aansluiting van channel A heeft ook channel B op 2+/2- erbij zitten, dat is ook gebruikelijk op PA amps. Dus als je 4 pins speaker kabel van output channel A naar sub legt, sub op discrete instelt, dan sluit je output channel A op de ene driver aan en B op de andere driver. In de DSP van de amp kan je dan een i/o mode kiezen, ik denk dat dual mono goed is, maar ze omschrijven het niet precies. Maar ik denk dat als je het probeert, desnoods even met een laptop met de software nx edit via usb aaansluiten, dan ben je er zo achter. Ik denk dat je in dual mono channel A naar beide outputs zet.

Verder is het heel belangrijk om een high pass filter in te stellen (net onder de bass reflex tuning frequentie, dit zal je moeten meten maar kan je ook guestimaten), erg goed voor de levensduur van je sub. En natuurlijk een low pass filter.

• Wedge23
Ik denk dat er een soort vloek op zit - alles besteld, zou vandaag binnen komen, komt er last minute een mailtje van Bax:

Sorry, de NX6000D is niet beschikbaar!

Ik ga zoeken of ik 'm ergens anders kan bestellen - ben wel een beetje klaar met deze Bax grappen.

Wordt vervolgd.....

@Jag - je hebt overigens gelijk, met een 4 polige kabel op ChA moet het inderdaad lukken!

[ Voor 11% gewijzigd door Wedge23 op 17-09-2020 17:08 . Reden: aanvulling post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:29:
Ik denk dat er een soort vloek op zit - alles besteld, zou vandaag binnen komen, komt er last minute een mailtje van Bax:

Sorry, de NX6000D is niet beschikbaar!

Ik ga zoeken of ik 'm ergens anders kan bestellen - ben wel een beetje klaar met deze Bax grappen.

Wordt vervolgd.....

@Jag - je hebt overigens gelijk, met een 4 polige kabel op ChA moet het inderdaad lukken!
Hmm, wat irritant!

Ergens anders leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Waarom niet gewoon een actieve sub, deze is nu voor een mooie prijs:

https://www.bax-shop.nl/a...bwoofer#productinformatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wedge23
Ik ga nu (tijdelijk) even voor de Crown XLS 2002. Deze zou in bridge genoeg vermogen moeten hebben, bij Bax mag ik binnen 120 dagen terugsturen dus de Behringer schaf ik daar later aan, mocht die beter resultaat geven dan knal ik die er wel achter.

Ook de Crown heeft een levertijd van 10 dagen, maar goed, dat is nog wel te overzien. Zit ook DSP in, dus zodra alles binnen is kom ik weer terug voor advies om het hele zaakje in te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wedge23 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:14:
Ik ga nu (tijdelijk) even voor de Crown XLS 2002. Deze zou in bridge genoeg vermogen moeten hebben, bij Bax mag ik binnen 120 dagen terugsturen dus de Behringer schaf ik daar later aan, mocht die beter resultaat geven dan knal ik die er wel achter.

Ook de Crown heeft een levertijd van 10 dagen, maar goed, dat is nog wel te overzien. Zit ook DSP in, dus zodra alles binnen is kom ik weer terug voor advies om het hele zaakje in te stellen :)
Lijkt me prima idee dan. Deze wel leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Jag schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:42:
[...]

Lijkt me prima idee dan. Deze wel leverbaar?
Jawel.... maar....

Alles besteld, afgelopen vrijdag pakket geleverd op pallet - je raad het al - onvolledig...

De subwoofer is geleverd maar van de versterker en kabels geen spoor. Bax neemt "binnen 3 werkdagen" contact met me op, wat uiterlijk woensdag is - ik hoop écht dat ik a.s. weekend kan gaan knallen.

Gewicht viel me allerzins mee - ben benieuwd naar de output!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Wedge23 nou wel never ending story zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Eindelijk is alles binnen - en aangesloten, echter loop ik wel tegen een aantal probleempjes aan.

1. Als ik de versterker aansluit (input) via de voorversterker waar de audio binnen komt, de grijze, waarvan ik de tulps even vasthoud - dan komt er nauwelijks signaal naar de eindversteker, wat nu de Crown 2002 is.

Als ik het geluid via de Behringer box, ook even in beeld in het filmpje, laat lopen (en de Behringer staat weer aangesloten op de grijze voorversterker) komt er veel meer geluid uit. Ik denk dat ik dus een betere voorversterker, danwel een ander apparaat nodig heb, om fatsoenlijk geluid direct naar mijn versterker voor de sub te sturen. Het zou mooi zijn als alleen de lage tonen worden doorgestuurd.

Dan komen de problemen pas echt.

2. Als ik de sub in discrete zet, en de versterker op stereo - zie filmpje - dan knalt de versterker meteen in Thermal overload. Geen idee waarom, ik gebruik de 4 polige kabel en deze zit in Channel 1 output van de versterker. Kan zijn dat de Crown 2002 domweg te weinig vermogen levert? Echter nog steeds raar dat ie direct in Thermal schiet, niet langzaam opbouwend, maar meteen boem.

3. Als ik de sub in parallel zet en de versterker op bridge - zie filmpje - dan doet 'ie t wel, maar moet ik de versterker helemaal op max zetten om een beetje geluid te krijgen. De versterker zegt dan dat ie clipt, maar het geluid van de sub klinkt niet schel. Wel zacht. Als ik het geluid vergelijk met de Behringer die er naast staat dan komt er ongeveer even veel "herrie" uit, terwijl de Behringer maar 300W RMS zou moeten zijn (ergens gelezen).

4. De bass die er komt (en ik denk dat er nog veel meer uit kan, als er meer power achter zit) is zuiver maar zacht. Als ik áchter de subwoofer ga staan (waar de voorversterker en alle bekabeling ligt) is het wel goed te doen, veel meer kick en diepgang. Het kan dus ook zijn dat ik de akoestiek van de zaal moet meenemen. Ik ga proberen de sub op meerdere plaatsen te zetten en kijken of er een verschil is.

Maar het grootste probleem wat ik nu heb is wat mij betreft de Thermal Clipping op discrete - dit zou toch niet mogen met de 4 polige kabel.

Iemand wat oplossingen? Sluit ik het verkeerd aan?

Overigens heb ik een bandfilter ingesteld, maar ik heb geen idee of ik nou beter een low-pass / high-pass filter kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Ik heb een mixer erbij gekocht maar helaas lost dit niks op.

De mixer zet ik op volledige gain, max power, alles in het rood, maar de sub geeft nog steeds geen punch, i.t.t. de (goedkope) behringer sub die dat wel doet.

Vanavond maar eens een fatsoenlijke versterker kopen, maar ik denk dat ik het hele zooitje terug ga sturen. Iemand in de industrie raadde mij de DVA actieve sub's aan: de S20 of z'n grotere broer, de S30.

De S20 is net zo duur als het spul wat ik nu heb, en zou meer vermogen moeten hebben (ik weet dat dat allemaal niks zegt) maar mijn grootste vraag, zijn deze subs (met name de S30 wat een zogenaamde "horn" sub is) geschikt voor EDM.

Dit omdat de sub die ik nu heb, de Wharfedale, prima zuivere bass geeft (wel zacht) - maar totaal geen kick en punch.

Ook kreeg ik een leuke reactie van Bax, ik denk niet dat ze helemaal begrijpen wat ze verkopen (16 Ohm?).
Beste Luuk,

Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad een erg verwarrend verhaal. Ik kom er ook niet echt uit wat die Discrete-mode van de Wharfedale concreet doet met de power draw, maar aan de hand van je ervaringen en je filmpje kan ik wel raden. Wat betekent 8 Ohm x 2 bijvoorbeeld? Ik ga ervan uit dat dat dan 16 Ohm impedantie betekent, wat betekent dat de Wharfedale Pro in Discrete Mode een versterker vereist die 1600 W @ 16 Ohm kan leveren.

Omgerekend betekent dat dus 3200 W @ 8 Ohm, of 6400 W @ 4 Ohm. De 2002 levert 1300 W @ 8 Ohm op, of 2100 W @ 4 Ohm. Veel te weinig, dus. Een mindere versterker zou al opgeblazen zijn! Ik vind de vrijwel onmiddellijke oververhitting dan ook niet heel erg vreemd.

In Parallel vereist de versterker dus 3200 W @ 4 Ohm, minstens 1600 W @ 8 Ohm. De 2002 levert 2100 W @ 4 Ohm in bridged en 1300 W @ 8 Ohm bridged, dus dat verklaart het erg lage volume.

Waarom jou oorspronkelijk de Crown DriveCore XLS 1502 PA versterker is aangeraden is mij echt een raadsel, dat had absoluut niet mogen gebeuren. Mijn welgemeende excuses hiervoor.
@Jag - zie mijn vorige post, heb ik het misschien verkeerd aangesloten met de 4 polige stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 13:45
Bovenstaande is serieus de reactie van Bax? Wat een treurnis, onbekwaamheid en onzin staat daar in zeg. :'(

Doet de versterker automatisch de uitgang op kanaal 1 speakon wijzigen voor bridge modus? Normaliter pak je de plussen van beide kanalen als je een versterker in bridge laat spelen. Gebruiksaanwijzing van de Bax website is nogal beperkt.

[ Voor 52% gewijzigd door FSSF op 17-10-2020 14:48 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
FSSF schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:27:
Bovenstaande is serieus de reactie van Bax? Wat een treurnis, onbekwaamheid en onzin staat daar in zeg. :'(

Doet de versterker automatisch de uitgang op kanaal 1 speakon wijzigen voor bridge modus? Normaliter pak je de plussen van beide kanalen als je een versterker in bridge laat spelen. Gebruiksaanwijzing van de Bax website is nogal beperkt.
Nee - er gebeurd niks met de versterker als ik de SpeakOn 4 polige kabel aansluit, de versterker staat in [url]"https://www.youtube.com/watch?v=fPbqOTGNWqY&ab_channel=MrWedge21"stereo[/url] maar knalt meteen in Thermal.

Bridge werkt "prima" maar geeft dus een zacht zuiver geluid op de woofer, met alle lampjes in t rood.

Mixer geeft overigens nog een extra probleem - er zit een speciale [url]"https://www.bax-shop.nl/rackmixer-19-inch/behringer-vmx1000usb-dj-mixer"subwoofer[/url] uitgang op, maar het geluid is stukken beter als ik de versterker aanstuur met een van de main signalen (main out).

Iemand ook een idee waar dit aan kan liggen? Ik zal voor het S20/S30 een nieuw topic aanmaken gezien deze vraag weer los staat van alle problematiek hierboven.
Pagina: 1