Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basis PC voor mijn ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-11 20:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is een PC voor mijn ouders die de basisactiviteiten uitvoeren. Dit komt neer op surfen, Youtube kijken en tekst verwerken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen budget meegekregen maar ik doe ze vast een plezier door het zo goedkoop mogelijk te houden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en monitor gaan mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn boodschappenlijstje onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag horen of er combinaties zijn die goedkoper kunnen. Ook twijfel ik of het geheugen wel compatible is.

Boodschappenlijstje
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 50,-€ 50,-
1MoederbordenASRock A320M Pro4 R2.0€ 61,71€ 61,71
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 75,77€ 75,77
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16€ 44,10€ 44,10
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,91€ 39,91
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 250GB€ 45,61€ 45,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,10

Alle reacties

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Je zou iets kleiners als dit kunnen maken. Is binnen een halfuurtje klaar en is ook stukje krachtiger dan jouw build. Ik heb 16gb geheugen genomen maar afhankelijk van je budget kan dat ook naar 8gb.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 88,-€ 88,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,39€ 144,39
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS832A€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,34

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:39
Ik zou wel nog een SSD toevoegen aan die deskmini.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou niet eens gaan bouwen voor zoiets basics.

Koop een refurbished Dell of HP zakelijk desktopje.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Haha nou zéker niet kiezen voor 2e hands meuk. Je wil een moderne chipset zodat je lang vooruit kan. Die ASRock DeskMini's zijn leuke dingetjes en qua design is het leuk dat je ze achterop de monitor kan monteren. Ik zou dus zeker voor die weg gaan. Neem iets meer geld en stop er een 3400G in, en een iets beter SSD'tje. En voor €400 zijn ze dan weer helemaal bij de tijd en kun je weer 5 jaar verder.

[ Voor 21% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2020 23:19 ]

youtube.com/@hisrep

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22
Waarom een zelfbouw pc? Ik zou een leuke laptop met SSD doen, volgens mij hebben ze daar meer aan, en geef je ze mobiliteit als bonus.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Die hebben ze vaak niet nodig, maar is wel een goed alternatief.
Mijn ervaring is dat je qua laptop een beetje dure moet kiezen, omdat anders binnen de kortste keren geklaagd wordt over traagheid. Maar ja, dan is meteen de opmerking : waarom zo duur, bij de mediamarkt staan ze voor 500 euro.

Mijn moeder gebruikte jaren te goedkope laptops, altijd klachten.
Tegenwoordig een degelijke zelfbouw en geen issues meer op dat vlak.

Ik zou voor de optie van de nachtwacht gaan.

Overigens de ene ouder kan je niet vergelijken met de andere. Het is lastig om dus te zeggen wat verstandig is.

Maar rr zijn best voordelen aan een desktop. Het nadeel is een sta in de weg
Een klein itx systeem is dan zeker een optie.
Vergeet de dvd niet trouwens, maar ook dat is persoonlijk.

S nachts reageren levert een rommelige post op sorry.. Haha

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:13:
Haha nou zéker niet kiezen voor 2e hands meuk. Je wil een moderne chipset zodat je lang vooruit kan. Die ASRock DeskMini's zijn leuke dingetjes en qua design is het leuk dat je ze achterop de monitor kan monteren. Ik zou dus zeker voor die weg gaan. Neem iets meer geld en stop er een 3400G in, en een iets beter SSD'tje. En voor €400 zijn ze dan weer helemaal bij de tijd en kun je weer 5 jaar verder.
Waarom wil je dat voor Word en een YouTube filmpje? Mijn vader heeft tot een week geleden op een E6600 met een Intel bordje uit 2007 gewerkt. Wel een SSD ingezet paar jaar geleden.

En nu heeft hij een Dell Optiplex 9020 uit 2015. Zit een i5 in met 8gb geheugen... Kan hij zo weer jaren mee vooruit.

Ik ga niet meer bouwen voor mijn ouders, dat heeft geen nut..

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

FreakNL schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 07:12:
Waarom wil je dat voor Word en een YouTube filmpje? ...

Ik ga niet meer bouwen voor mijn ouders, dat heeft geen nut..
Heel simpel: moderne chipsets. Ja natuurlijk is de keus simpel als je 2e hands iets hebt staan, maar als je het moet kopen koop je altijd systemen met zwaar verouderde chipsets. Dat betekent dus bijvoorbeeld geen hardware support voor bepaalde YouTube codecs. Of dat over 2 jaar de Windows driver support voor de ingebouwde grafische kaart of geluidskaart er ineens mee stopt. Been there, done that ;)

Advies: niet doen!

youtube.com/@hisrep

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat moet je met een moderne chipset, die 2e hands pc's van 100-200 euro komen vaak met een i5 4xxx, echt meer dan prima.
Geluidskaart? Grafische kaart? YouTube codes?

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 16-07-2020 08:40 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is heus niet alsof de wereld meteen vergaat maar je kan wel degelijk tegen allerlei driver- en codecgezeur aanlopen met dergelijke oude chipsets. Nooit van Legacy drivers gehoord? Die bieden behoorlijk vaak maar beperkte functionaliteit dus je kan dan ineens minder met dezelfde hardware. Gebrek aan hardwaresupport voor de 265 codecs is op YouTube ook wel een dingetje.

Het kan nu allemaal wel, maar je loopt gewoon een risico dat het ineens met 1-2 jaar klaar is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over onderdelen die vanwege de leeftijd ook gewoon stuk kunnen gaan.

youtube.com/@hisrep

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-11 20:34
Bedankt voor de reacties zover! Een laptop is geen optie, die willen ze niet en ik ga verder niet met ze in discussie waarom niet.

Ik heb zelf geen goede ervaringen met kant-en-klaar dus ik bouw het liever zelf, vind ik ook leuk om te doen en het is relatief goedkoop te doen.

• Quacka
Welke kant wil je op: er zijn verschillende opties langsgekomen nu.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@DeNachtwacht,

Dat gaat allemaal niet meer zo hard joh tegenwoordig.. Bovendien weet ik niet waar je het over hebt met codecs. Drivers geen probleem mee gehad, Windows 10 is wat dat betreft al een hele verbetering..

Die PC waar mijn vader op werkte heb ik nooit iets over gehoord qua gekkigheid of vastlopers of wat dan ook. Draaide gewoon Windows 10 met Office 2019. En het was voor hem snel genoeg, een SSD doet wonderen.. En dat was dus op basis van een Intel bordje uit 2006 en een processor uit datzelfde jaar..

Als Tweaker snap ik dat zelfbouw leuk is en soms zelfs nodig.. Ik heb mijn thuisserver ook zelf in elkaar gezet. Maar voor die ouwetjes die alleen een mailtje checken, een documentje tikken en een Youtube filmpje kijken voldoet elke i5 met 8gb... En natuurlijk kun je dat zelf in elkaar steken maar tijd is ook geld.. Bovendien is Dell en HP Ent gewoon prima spul en van zichzelf al in zeer klein formaat te krijgen.

Voor mij zou dit echt een nobrainer zijn, gewoon een refurbished Dell desktopje kopen.

/Offtopic (enigszins)
Zakelijk gebruiken we nu dit:
pricewatch: Dell OptiPlex 7060-PJJWN Micro
Het is ongelofelijk welke prestaties er met zo'n klein formaat geleverd worden. Betrouwbaarheid is tot nu toe ook goed en ze zijn gemakkelijk weg te werken.

Voor de CAD tekenaar is dit natuurlijk niks, maar de secretaresse die alleen maar mails wegtikt?

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2020 10:20 ]

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:10:
Dat betekent dus bijvoorbeeld geen hardware support voor bepaalde YouTube codecs. Of dat over 2 jaar de Windows driver support voor de ingebouwde grafische kaart of geluidskaart er ineens mee stopt. Been there, done that ;)
Deze problemen die jij beschrijft ervaar je op een smart tv van 3 jaar oud of ouder. Dit gaat niet op voor een pc. Op pc's heb je alleen last van driver problemen als je nieuwe hardware hebt, en je wilt daar tegen beter weten in Windows 7 op installeren.

Neem een Intel i5 met geïntegreerde graphics, en Windows 10 nieuwste build kan daar probleemloos mee overweg.

En de tijd dat ik iets niet kon horen omdat ik de verkeerde Soundblaster kaart had is ook alweer 20 jaar geleden.

De problemen die jij beschrijft zijn niet-bestaande problemen!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Codec problemen met oude hardware bestaan wel zeker, maar zolang je het bij 1080p /60fps houdt zit je met een oude i5 wel snor.

Als je nu iets nieuws in elkaar wil zetten dan zou ik voor een 3200g gaan. Door een paar tientjes meer uit te geven heb je een pc die toch een stuk flexibeler is, mochten ze een keer foto's willen gaan bewerken of zoiets dergelijks dan kan dat gewoon goed.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voorbeeldje met je i5: https://answers.microsoft...b7-49b2-b18c-fc6b93639729

En ja, dat blijft ook gewoon gelden voor de Windows 10 updates. Je kan er dus zomaar tegenaan lopen dat je niet meer naar de nieuwe versie kan met een 4e generatie i5: https://arstechnica.com/i...ly-on-some-intel-systems/

En ook voor codecs geldt dat. Ooit afgevraagd waarom een iPhone 8 uur lang YouTube of Netflix kan afspelen? Of waarom een moderne laptop dat ook kan maar een oudere laptop binnen 3 uur leeg is? Dat komt door hardwarematige support van videocodecs, en dat geldt net zo goed voor chipsets in pc's. Een 4e generatie i5 kan het allemaal heus afspelen maar is veel minder efficiënt voor het afspelen van de 265 codec. Of je komt er ineens achter, als papa en mama een leuk 4K scherm kopen, dat de HDMI poort op dat leuke goedkope dingetje Max 1440p kan afspelen.

En nogmaals; er zijn hier een paar mensen die doen alsof ik zeg dat het een absolute onmogelijkheid is en dat is niet wat ik aangaf. Het kan, maar gaat qua ondersteuning sneller een probleem zijn dan een modern device. Je tikt voor €350 een Intel / AMD NUC op de kop met de modernste chipsets, leg je €400 neer dan heb je al een prima toekomstbestendige processor erin en weet je eigenlijk zeker dat je de komende 7-8 jaar support hebt voor Windows 10.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2020 13:23 ]

youtube.com/@hisrep

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zover heb ik nooit gezocht/gekeken.. Maar ik doe dan ook zo weinig mogelijk met endpoints..

Ik vraag me dan wel af waarom W10 prima draait op een E6600 uit het jaar kruik en niet op een i5 2400 die vele male jonger is...

/edit
/edit
https://answers.microsoft...6e-46b7-88d8-8ca61576b2f0

De E6600 is dus ook niet compatible.. Maar daar heeft mijn pa 5 jaar lang zonder problemen mee gewerkt op Windows 10... Het is unsupported blijkbaar... Maar dat wil niet zeggen dat het niet werkt... De TS in de door jou gelinkte thread had waarschijnlijk een ander probleem...

Het is use-case afhankelijk.. Mijn pa zal nooit naar een 4k scherm gaan behalve als ik hem dat aanraadt.. Hij vond twee schermen al te moeilijk (hele tijd de muiscursor kwijt) en zat tot een paar weken geleden nog op VGA te werken...

Ik blijf erbij dat zelfbouw weinig toevoegt in deze use-case tov een prefab ding (wel een goed merk pakken), maargoed, als je er tijd en zin voor hebt moet je dat vooral doen... Maar jij fixeert je echt teveel op het nieuwste-van-het-nieuwste terwijl dat in de use-case van de TS totaal niet nodig/relevant is...

[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2020 13:34 ]

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Juist wel... dit zijn low profile processortjes die juist gemaakt zijn voor simpel Office werk. Je koopt daarmee het voordeel van moderne chipsets (4K support, WiFi 5 support, gigabit internet, sata /.m2 support et cetera), met de added bonus dat je nieuw spul met garantie koopt.

Voor een leuk snel Office systeempje is die m2 ssd support essentieel, aangezien juist een snelle ssd merkbaar veel snelheid oplevert hier, en een klein m2 schijfje is al goed betaalbaar. Misschien ligt er thuis al een stevige glasvezel kabel, misschien komt die nog, maar gigabit ethernet is altijd een voordeeltje. Als je het via WiFi wil doen, kost een mobo met WiFi 5 support weinig. Als je (in de toekomst) een 4K scherm wil, idem. En dan daarnaast nog de hierboven genoemde codec / drivervoordelen. Tot slot kun je een NUC / ASRock mini pc nauwelijks zelfbouw meer noemen want het is processor, geheugen en ssd erin en dichtschroeven maar.

Kortom; ik zie het voordeel van ouwe meuk alleen als je via via een écht goed dealtje op de kop kan tikken maar die zijn schaars. Maar goed, volgens mij zijn de argumenten nu ook wel ongeveer uitgewisseld.

youtube.com/@hisrep

• Quacka
Overigens de ene ouder kan je niet vergelijken met de andere. Het is lastig om dus te zeggen wat verstandig is!!!

Ik weet niet hoe oud de ouders van de TS zijn
Ik weet niet wat ze precies doen en hoeveel tegelijk
Ik weet niet hoe ongeduldig ze zijn bij issues
Ik weet niet hoeveel tijd TS heeft voor onderhoud / problem solving
Ik weet niet of er bijv kleinkinderen zijn/komen die misschien ook eens achter de computer gaan en misschien kleine spelletjes willen spelen.

Ik kan niets met het woord 'Ouders' het zegt namelijk helemaal niets. Ik vind het niet erg terecht om bij ouders te doen alsof het volstrekte digibeten die al tevreden zijn met een pentium 4 processor (waar blijft de tijd haha).
Ik heb ervaring met mijn ouders, mijn moeder heeft jarenlang met een laptop gewerkt. Ging anderhalf jaar goed en dan begon ze te klagen. Dat heb je minder snel met een moderne desktop.

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Quacka schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:54:
Overigens de ene ouder kan je niet vergelijken met de andere. Het is lastig om dus te zeggen wat verstandig is!!!

Ik weet niet hoe oud de ouders van de TS zijn
Er zijn digibeten van 20 en 80 jarigen die alles van computer afweten. Het ligt aan de interesse.
Ik weet niet wat ze precies doen en hoeveel tegelijk
Niet veel, anders had de TS dat wel genoemd. Een simpel basis systeem zal volstaan. Niet al te oud heeft de voorkeur.
Ik weet niet hoe ongeduldig ze zijn bij issues
Mogelijk zeer ongeduldig. Issues moeten dus voorkomen worden!
Ik weet niet hoeveel tijd TS heeft voor onderhoud / problem solving
Iedereen heeft het druk. Issues moeten voorkomen worden!
Ik weet niet of er bijv kleinkinderen zijn/komen die misschien ook eens achter de computer gaan en misschien kleine spelletjes willen spelen.
Ze hebben hun eigen iPhone / iPad / Nintendo / ...
Ik kan niets met het woord 'Ouders' het zegt namelijk helemaal niets. Ik vind het niet erg terecht om bij ouders te doen alsof het volstrekte digibeten die al tevreden zijn met een pentium 4 processor (waar blijft de tijd haha).
Ik heb ervaring met mijn ouders, mijn moeder heeft jarenlang met een laptop gewerkt. Ging anderhalf jaar goed en dan begon ze te klagen. Dat heb je minder snel met een moderne desktop.
Klopt.

Mijn advies: een moderne niet al te dure laptop met een SSD, of een iPad met toetsenbord als het tekstverwerken niet veel voorstelt.

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Immanent Ike schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:33:
Codec problemen met oude hardware bestaan wel zeker, maar zolang je het bij 1080p /60fps houdt zit je met een oude i5 wel snor.

Als je nu iets nieuws in elkaar wil zetten dan zou ik voor een 3200g gaan. Door een paar tientjes meer uit te geven heb je een pc die toch een stuk flexibeler is, mochten ze een keer foto's willen gaan bewerken of zoiets dergelijks dan kan dat gewoon goed.
Geen rare gedachte, al kan 'een paar tientjes' wel significant zijn bij een budget build. Was voor de hobby iets in elkaar aan het klikken voor vergelijkbare doelen en dit was het minimum waar ik op uitkwam:
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 50,-€ 50,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS832A€ 31,76€ 31,76
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 37,99€ 37,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,14

Als je start met een 3200G ipv 3000G ga je net over de 300 euro (88 vs 50 euro), kan psychologische grens zijn. Hoeveel extra 'levensverwachting' dat meebrengt voor youtube en browsen kan ik lastig inschatten maar als die paar tientjes geen probleem zijn zou ook voor een 3200G gaan. RAM en opslag kun je altijd later nog bijprikken.
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 88,-€ 88,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS832A€ 31,76€ 31,76
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 37,59€ 37,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,74

Edit: Als het rond de 300 euro moet kosten en een jaar of vijf mee moet gaan is een iPad natuurlijk ook geen vreemde optie voor wat browsen en youtube, maar niet iedereen wil dat.
Pagina: 1