Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Office/Dev PC rond de €700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Bij me op het werk is men nogal van het kant-en-klare systemen kopen (zonder OS) om die snel in te kunnen zetten. Ik zie alleen dat het nogal vaak te duur is voor wat je krijgt. Men staat open voor zelfbouw dus ik heb een onderzoekje gestart naar wat geschikt zou kunnen zijn.

Een voorbeeld van een kant-en-klaar systeem dat men zou aanschaffen is bijv. i7-9700 / Asrock B365M / 16GB DDR4 / 250GB SSD / 1TB HDD / Intel HD 630 graphics... Dat kan beter met minder budget dacht ik..

Het hoofdgebruik is programmeren, compilen, grafisch licht CAD werk, VM's en allerhande office taken. We zijn van plan om 2-4 van deze systemen in één keer aan te schaffen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

De inkoopsysteempjes liggen rond de €800, ik wil daaronder. Denk dat ~€700 een mooi prijspijl is. Het hele zaakje wordt bij Azerty gekocht.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Randapparatuur is voorhanden, alleen nieuwe kasten met inhoud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb het volgende systeem bij elkaar gezocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M-A PRO MAX€ 66,04€ 66,04
1VideokaartenSapphire Pulse RX 550 2G G5€ 66,65€ 66,65
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 63,75€ 63,75
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 78,13€ 78,13
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 54,94€ 54,94
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,31

Processor: gewoon lekker vlotte processor die momenteel op een goed prijspijl ligt. Meerwaarde van een 3700X zie ik momenteel niet gezien het grote prijsverschil en de toepassing.

Moederboard: gezien het om een kantoorpc gaat hoeft er niets fancies op te zitten en is reelijke kwaliteit en vooral prijs bepalend. M2 slot is wel gewenst.

Graka: simpel kaartje, stapje beter dan een Intel HD630, voldoende digitale outputs.

Case: ziet er netjes uit, beetje een workstation-look. Iets geluidsdemping leek me wel fijn en is relatief compact.

Koeler: ook vanwege het geluid van de boxed cooler een simpel after market koelertje dat allicht beter en stiller is.

RAM: vlot en kwalitatief goed geheugen, 16GB is gewenst

Voeding: kwaliteitsvoeding voor betrouwbaarheid

SSD: 1TB M2 drive is voldoende

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Geen echte voorkeuren, liever geen hele obscure componenten ivm. gewenste betrouwbaarheid

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Relatief stil maar hoeft niet extreem. Minimaal twee displays aan te sturen via displayport of HDMI. Minimaal 1TB SSD, 16GB RAM, kast niet al te groot.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nope

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil graag weten of ik in de juiste richting zit met wat ik voor ogen heb of dat ik hier nog iets gigantisch over het hoofd zie. Tips voor verbeteringen wat betreft bang-for-buck en betrouwbaarheid zijn zeer welkom.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Ik zou een andere gpu pakken, een rx580 igb, desnoods tweedehands (100 euro). Geeft net die punch extra voor 1440p.
Pak een behuizing met filters. De nieuwere behuizingen hebben ook stillere fans.
Je voeding is juist minder kwaliteit dan bitfenix, maar niet echt goedkoper.

• TMV
99ruud99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:47:
Ik zou een andere gpu pakken, een rx580 igb, desnoods tweedehands (100 euro). Geeft net die punch extra voor 1440p.
Pak een behuizing met filters. De nieuwere behuizingen hebben ook stillere fans.
Je voeding is juist minder kwaliteit dan bitfenix, maar niet echt goedkoper.
Tweedehandse GPU's is geen optie, we gaan mogelijkerwijs meteen 2-4 van deze systemen aanschaffen. De performance is niet zo heel boeiend zo lang we fatsoenlijk meerdere displays kunnen aansturen met lichte 3d capaciteiten.

De behuizing heeft trouwens stoffilters aan de voorzijde en onderzijde.

[ Voor 5% gewijzigd door TMV op 15-07-2020 22:47 ]

• 99ruud99
dan nog zou ik een rx580 pakken :) het is gewoon fijn als de gpu geen bottleneck vormt voor je schermen ;)

laat ik het anders zeggen, iemand die net 2x een 1440p scherm aan wilt sluiten, voornamelijk voor office taken kwam vragen "is dat wel genoeg" (hij dacht van niet, ik dacht van wel).

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 15-07-2020 22:27 ]

• TMV
99ruud99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:24:
dan nog zou ik een rx580 pakken :) het is gewoon fijn als de gpu geen bottleneck vormt voor je schermen ;)
Snap je redenatie, maar voor het gebruik zoals het gaat zijn moet je uitgaan van het aansturen van 2x 1080p schermen en veel gekker dan dat zal het niet worden. De keuze voor de RX 550 is vanwege het ontbreken van integrated graphics in de 3600.

Ik ben bang dat ik met een Ryzen 3400G toch aan de krappe kant kom te zitten qua processing power en vooral cores dus dan moet er wel een simpel kaartje bij.

• 99ruud99
Tegen wanneer moeten de pc's klaar zijn, een 3400g is inderdaad niet handig met jouw doel.
Een 4400g zou wel een goede optie zijn: meer CPU power dan een r5 3600, en GPU vergelijkbaar met 3400g.

• TMV
99ruud99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:31:
Tegen wanneer moeten de pc's klaar zijn, een 3400g is inderdaad niet handig met jouw doel.
Een 4400g zou wel een goede optie zijn: meer CPU power dan een r5 3600, en GPU vergelijkbaar met 3400g.
Dat zou inderdaad wel interessant zijn ja, het zou op zich binnen een paar weken geregeld moeten zijn, maar ik kan wel even kijken of daar nog rek in zit. Maar ik ben een beetje bang dat het nog te lang gaat duren voordat de 4400G op de markt komt.

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 21:20
Wie gaat de PC's in elkaar zetten en wat kost die persoon qua uurloon? Het klopt dat kant en klaar systemen duurder zijn dan zelfbouw, maar bij systemen die in een professionele omgeving gebruikt gaan worden zou ik toch altijd voor off-the-shelf gaan. Je gaat nu wellicht 100 euro besparen op 1 systeem dat je dan ook weer zelf in elkaar moet zetten. Netto houd je dus nog minder over van die besparing.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• TMV
BSTNjitRam schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:41:
Wie gaat de PC's in elkaar zetten en wat kost die persoon qua uurloon? Het klopt dat kant en klaar systemen duurder zijn dan zelfbouw, maar bij systemen die in een professionele omgeving gebruikt gaan worden zou ik toch altijd voor off-the-shelf gaan. Je gaat nu wellicht 100 euro besparen op 1 systeem dat je dan ook weer zelf in elkaar moet zetten. Netto houd je dus nog minder over van die besparing.
Het in elkaar zetten laten we hoogstwaarschijnlijk doen door stagairs. Dit is zeker iets dat we hebben overwogen maar bij de juiste prijs kan het wel uit.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:54

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

99ruud99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:24:

laat ik het anders zeggen, iemand die net 2x een 1440p scherm aan wilt sluiten, voornamelijk voor office taken kwam vragen "is dat wel genoeg" (hij dacht van niet, ik dacht van wel).
Voor windows werk heb je niks aan een dure gpu. Instapper is voldoende, en als de cpu power genoeg ik zou ik idd voor de 3400 gaan. Ik twijfel trouwens of dat niet gewoon de betere keus is trouwens als het bij Office werk blijft. En dan 32GB ram geheugen want dát is wat je voor Office wil met meerdere programma's en tabs open. Let ook goed op dat het moederbord 2 video aansluitingen heeft (HDMI of DisplayPort, géén DVI dat begint achterhaald te raken).

Je huidige moederbord biedt dit niet, als je achteraf moet gaan splitten is dat zonde natuurlijk. Zo iets dus: pricewatch: ASRock B450M Steel Legend

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2020 22:52 ]

youtube.com/@hisrep

• TMV
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:48:
[...]

Voor windows werk heb je niks aan een dure gpu. Instapper is voldoende, en als de cpu power genoeg ik zou ik idd voor de 3400 gaan. Ik twijfel trouwens of dat niet gewoon de betere keus is trouwens als het bij Office werk blijft. En dan 32GB ram geheugen want dát is wat je voor Office wil met meerdere programma's en tabs open. Let ook goed op dat het moederbord 2 video aansluitingen heeft, als je achteraf moet gaan splitten is dat zonde natuurlijk.
De systemen zullen naar wens van de gebruiker voorzien worden van Windows 10 en/of Ubuntu LTS. De veel voorkomende werkzaamheden zijn coding/compiling, grafisch licht CAD werk, documentjes typen etc. Ook zal er her en der een VM worden gebruikt. We maken voor office achtig gebeuren gebruik van LibreOffice en dit wordt niet zwaar gebruikt.

Een goed aantal cores is dus wel wenselijk evenals voldoende RAM.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, dat CAD werk maakt het spannender natuurlijk, maar voor de rest is die processor echt snel zat hoor. Op al die kantoortoepassingen is voldoende ram geheugen en/of snelle SSD veel belangrijker voor de snelheid. Zelf zou ik die weg kiezen denk ik.

youtube.com/@hisrep

• 99ruud99
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:48:
[...]

Voor windows werk heb je niks aan een dure gpu. Instapper is voldoende,

...

Let ook goed op dat het moederbord 2 video aansluitingen heeft (HDMI of DisplayPort, géén DVI dat begint achterhaald te raken).
ik vind 100 euro voor een gpu niet zo duur :)

meestal als je een videokaart gebruikt steek je je schermen in de videokaart, niet in het io shield van mobo.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

100 euro is in dit geval +/- 15% van het budget en voor officegebruik totaal niet merkbaar. Omdat het nutteloos is (tenzij dat CAD werk echt stevig is) is €100 dus een forse investering.

Die geïntegreerde gpu van een 3400G kun je prima zonder enig probleem twee 4K schermen aansturen die tegelijkertijd YouTube 4K beelden afspelen. Kortom 2 1080p monitoren gaan zonder problemen goed voor desktop werk.
meestal als je een videokaart gebruikt steek je je schermen in de videokaart, niet in het io shield van mobo.
Nou sterker nog, dat zou ik áltijd doen als je een videokaart hebt, want anders gebruikt hij die niet maar gebruikt hij de iGPU ;)

[ Voor 41% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-07-2020 23:27 ]

youtube.com/@hisrep

• TMV
DeNachtwacht schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:23:
100 euro is in dit geval +/- 15% van het budget en voor officegebruik totaal niet merkbaar. Omdat het nutteloos is (tenzij dat CAD werk echt stevig is) is €100 dus een forse investering.

Die geïntegreerde gpu van een 3400G kun je prima zonder enig probleem twee 4K schermen aansturen die tegelijkertijd YouTube 4K beelden afspelen. Kortom 2 1080p monitoren gaan zonder problemen goed voor desktop werk.

[...]
Nou sterker nog, dat zou ik áltijd doen als je een videokaart hebt, want anders gebruikt hij die niet maar gebruikt hij de iGPU ;)
Ik heb momenteel een GPU gepakt die ~ €70 euro kost dus dat is ongeveer 10% van het totale systeem. Wat betreft de processor is de 3600 wel echt het minimale dat ik wil hebben qua cores en rekenkracht. Eigenlijk nog liever een 3700X maar dat prijsverschil is gewoon te groot.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

TMV schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:03:
[...]

Ik heb momenteel een GPU gepakt die ~ €70 euro kost dus dat is ongeveer 10% van het totale systeem. Wat betreft de processor is de 3600 wel echt het minimale dat ik wil hebben qua cores en rekenkracht. Eigenlijk nog liever een 3700X maar dat prijsverschil is gewoon te groot.
Hmmm... niet om je nu alsnog over te halen maar dit is wel toevallig. Zou je toch die grafische kaart besparen én goede processorkracht kunnen bieden: nieuws: Asus-mini-pc met Ryzen 4000U komt in augustus uit voor startprijs van...

De 4800U zit redelijk op vergelijkbaar niveau als 3600

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2020 23:11 ]

youtube.com/@hisrep

• TMV
DeNachtwacht schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Hmmm... niet om je nu alsnog over te halen maar dit is wel toevallig. Zou je toch die grafische kaart besparen én goede processorkracht kunnen bieden: nieuws: Asus-mini-pc met Ryzen 4000U komt in augustus uit voor startprijs van...

De 4800U zit redelijk op vergelijkbaar niveau als 3600
Dank je voor de tip, ik zag het ook inderdaad langskomen. Ik ben aan de ene kant atlijd wat huiverig voor het toepassen van mobiele processoren omdat je voor mijn gevoel de prestaties van een 15W TDP processor toch niet echt kunt vergelijken met een 65W TDP processor, ookal zeggen de cijfers wat anders.. Maar daar kan ik in dit geval natuurlijk enorm mee de mist in gaan, ik weet het niet. Los daarvan wil ik wel graag iets ruimte overhouden in de kast voor eventuele uitbreiding in de vorm van misschien een extra insteekkaart oid. Het blijven tenslotte (electronica) ontwikkelaars die er mee aan de slag gaan.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

TMV schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:14:
Ik ben aan de ene kant atlijd wat huiverig voor het toepassen van mobiele processoren omdat je voor mijn gevoel de prestaties van een 15W TDP processor toch niet echt kunt vergelijken met een 65W TDP processor, ookal zeggen de cijfers wat anders.. Maar daar kan ik in dit geval natuurlijk enorm mee de mist in gaan, ik weet het niet.
Ooit afgevraagd waarom je op smartphones met 1440p schermen zulke stevige 3D games kan spelen? Precies om diezelfde reden; ze hebben hardwarematige decoders ingebouwd voor bepaalde codecs en bijvoorbeeld 3D rendering zodat de belasting op de processor flink afneemt. Wat je feitelijk ziet is dat dit soort compacte pc's de "trucs" van mobiele devices toepassen om bepaalde taken supersnel te kunnen uitvoeren zonder dat de processor direct hard aan de bak moet. Denk ook bijvoorbeeld aan uitpakken en comprimeren van bestanden.

En tsja de formfactor moet je zelf weten, maar was is anno 2020 nog intern verder nodig? Eventueel kun je altijd nog een externe oplossing aan die supersnelle usb (c) poorten die er in zitten stoppen ;)

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1