Welke Wi-fi kaart voor Asus N53SV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:41
In de Asus N53SV zit een wi-fi kaart die niet altijd even lekker werkt met Windows 10.
Tijd dus voor een vervangende interne wi-fi-kaart.

Ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn, maar ik kan op tweakers geen wi-fi kaarten vinden.
Misschien gebruik ik de verkeerde zoekwoorden, ik weet het niet.

Alleen via Aliexpress krijg ik wat kaarten te zien, maar ik weet niet welke ik kan gebruiken. En of Ali nou zo'n aanrader is voor een wi-fi-kaart, daar twijfel ik over. Ik zoek gewoon een kaart die goed werkt en bertrouwbaar is. Graag daarom jullie hulp.

Hieronder vul ik nog even de gegevens in waar Tweakers om vraagt:

Ik zoek een
Interne wi-fi-kaart voor de Asus N53SV laptop. Het doel is weer snel en zonder haperen/uitval te kunnen internetten. Bij voorkeur een Wifi-6 kaart, maar Wifi-5 mag ook. Graag met bluetooth 5.0 of hoger als het kan.

Geen idee wat zoiets kost, het kost wat het kost. Maar ik hoef niet zonodig het modernste voor de hoofdprijs, de notebook is ook niet meer de nieuwste ;)
Ik schat dat 30 euro wel een mooie kaart moet kunnen opleveren

Voorkeur voor een merk heb ik niet, ik wil een goede betrouwbare kaart

De kaart komt in een https://www.asus.com/Laptops/N53SV/specifications/
Asus N53SV met Intel® Core™ i7 2630QM Processor, Windows 10 home edition en 1TB HDD.

(Verdere plannen: De HDD wil ik vervangen voor een Samsung SSD 860 EVO en de HDD komt dan in een HDD-caddy op de plek van de DVD-speler. Verder wil ik van de processor nog de koelpasta (welke wil ik nog uitzoeken) vernieuwen en het RAM-geheugen uitbreiden van nu 10GB naar 16GB. Tevens wordt de laptop eens goedschoongemaakt van binnen.)

Al wordt ik maar op het juiste spoor gezet van het soort kaart wat ik nodig heb, dan ben ik al zeer geholpen. Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door Zambeesie77 op 15-07-2020 17:01 ]

Beste antwoord (via Zambeesie77 op 19-07-2020 18:48)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gok dat er een mini PCI express kaartje in moet, dus dan zou ik kijken of ik een Intel 7260 op de kop kan tikken (tweedehands bijvoorbeeld). Of er iets beters mogelijk is durf ik niet te zeggen, maar WiFi 6 lijkt me sterk dat dat intern gaat lukken.
Je kunt je ook afvragen of al die upgrades nog de moeite waard zijn voor deze laptop, maar leuk is het in ieder geval wel om er mee te prutsen :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Dagion
  • Niet online
Ik gok dat er een mini PCI express kaartje in moet, dus dan zou ik kijken of ik een Intel 7260 op de kop kan tikken (tweedehands bijvoorbeeld). Of er iets beters mogelijk is durf ik niet te zeggen, maar WiFi 6 lijkt me sterk dat dat intern gaat lukken.
Je kunt je ook afvragen of al die upgrades nog de moeite waard zijn voor deze laptop, maar leuk is het in ieder geval wel om er mee te prutsen :)

• allarick2392
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 20:37
Ik heb zelf vorig jaar een Intel 7260 van AliE in mijn N55SF geschroefd. Was makkelijk te vervangen (als je weet hoe je een laptop open maakt) en werkte meteen. Als je sneller of nieuwere standaarden wilt zal je extern moeten gaan zoeken ben ik bang.

HDD heb ik ook in een caddy op de plek van DVD-drive gestopt maar hij maakt wel een hoop meer lawaai nu. Was nog van plan om SSD in de caddy te gooien om te kijken of dat helpt. (Kan ook aan mijn caddy liggen....)

[Later bijgevoegd]
Je zou deze adapter met een Wifi6 kaartje kunnen proberen, moet je wel wat extra ruimte hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door allarick2392 op 16-07-2020 04:41 ]

• Zambeesie77
Bedankt voor jullie reactie.
Ik zoek dus een "dual band half Mini Pci-E" begrijp ik en AliExpress kan prima werken.

De Intel 7260 is denk ik een prima oplossing, daarmee krijgt de Asus notebook kort gezegd de volgende upgrade:

Van single naar dual band
van .n naar .ac
van BT 3.0 naar 4.0

Ik denk dat daarmee flink snellere en ook stabielere snelheden zijn te halen.
Precies wat ik zoek.

Op Ali kom ik na zoeken nog wel het volgende tegen:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dat is in twee smaken:

1) Een vergelijkbare kaart met .ac snelheden maar met BT 4.2 en genaamd 7265 (ipv 7260)
2) Een Wifi6 BT 5.0 kaart AX3000

Het valt me op dat de pins van beide kaarten iets anders zijn dan van de door jullie aanbevolen 7260.
Zouden deze kaarten (7265 en AX3000) in mijn Asus werken?

Als ik toch Wifi6 met BT5.0 zou kunnen krijgen, dan lijkt me dat wel fantastisch.

[ Voor 46% gewijzigd door Zambeesie77 op 17-07-2020 13:08 ]

• allarick2392
Die 7260 is gewoon een echte intel kaart, die jij hebt gevonden zijn merkloze. Zou kunnen werken, maar de kans dat ze minder stabiel zijn dan de 7260 is groot denk ik, ivm drivers.

• Dagion
  • Niet online
Ik zou dan voor een Intel gaan ipv merkloos voor de drivers. Staat (of stond) er eentje op V&A voor 10 euro :) bovendien kun je hits vinden van mensen die dat in ieder geval werkend hebben gekregen, met nieuwere varianten is dat de vraag.

• Zambeesie77
Stabiliteit is zeker een voorwaarde, dat ben ik met jullie eens.
Daarom volg ik jullie advies op, het wordt de Intel 7260. (y)

@allarick2392 De kaart die ik had gevonden is inderdaad merkloos zie ik nu. Bedankt dat je mij er op wijst.
Hoe zie jij aan de foto's van de kaart die jij aanbeveelt op AliExpress dat het een Intel is? Ik geen merknaam o.i.d. op de kaart. :?

@Dagion Welke kaart bedoel je?

• Dagion
  • Niet online
Zambeesie77 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:54:
Stabiliteit is zeker een voorwaarde, dat ben ik met jullie eens.
Daarom volg ik jullie advies op, het wordt de Intel 7260. (y)

@Dagion Welke kaart bedoel je?
Is al weg of ik heb me vergist in de aansluiting van die er nog op staat. Staat er nog wel eentje n.o.t.k. met de juiste aansluiting, meer dan 15 euro zou ik niet betalen, dan maar van ome Ali :)

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 10:03
Je zou dit https://www.allekabels.nl...naar-m2-ngff-adapter.html nog kunnen overwegen met een intel ax200 als je wifi 6 wil. Ik zie dat dit soort converters op ali voor veel minder gaan. Heb overigens geen ervaring ermee.

Edit is ivm juiste converter mini pcie nr m2
Edit 2 de gelinkte converter lijkt enkel usb dus ook niet goed. Zoek evt zelf even verder je moet zowel pcie als usb op de m2 connector hebben. Pcie voor het wifi deel en usb voor het bluetooth deel (dat geldt iig voor intel kaartjes)

[ Voor 75% gewijzigd door Shizzel op 18-07-2020 22:09 ]

• Zambeesie77
@Dagion Dank je! Ik wacht nog even op de bevestiging van @allarick2392 dat zijn URL naar Ali 100% een Intel is. Dan schaf ik die gelijk aan.

@Shizzel Bedankt voor de suggestie. Dat gaat denk ik niet passen.
Het wordt een 7260 van Intel

• allarick2392
Zambeesie77 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:08:
@Dagion Dank je! Ik wacht nog even op de bevestiging van @allarick2392 dat zijn URL naar Ali 100% een Intel is. Dan schaf ik die gelijk aan.
Als je goed kijkt tussen de antenne ansluitingen staat daar het logo van intel, beetje weggevaagd omdat ze geen officiële reseller zijn gok ik. Ik denk dat ze ze gewoon uit oude laptops e.d. halen en weer verkopen. De link van mij is de exacte die ik toen heb gekocht.

• Zambeesie77
@allarick2392 Tjonge, i.d.d.
Op de eerste foto zie ik het nu ook.

@Allen: Ik ben uitstekend geholpen, waarvoor dank.
Ik kies de bijdrage van @Dagion als oplossing.
De posting van @allarick2392 die daar op volgt zie ik, in aanvulling daarop, eveneens als beste oplossing.
Maar ik kan er maar één kiezen.

[ Voor 27% gewijzigd door Zambeesie77 op 18-07-2020 23:19 ]

• Zambeesie77
Mensen, nog even een nabrander:

Is het verstandig ook de antenne(draden) te vervangen?
Omdat ik de powerjack eens heb moeten vervangen, weet ik dat het maar korte dunnen draden zijn.

Als ontvangen en verzenden met betere draden aanmerkelijk verbetert, dan neem ik dat ook graag mee bij het upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Zambeesie77 op 19-07-2020 12:08 ]

• allarick2392
Bij mij lopen ze helemaal door langs het scherm, lijk mij niet de moeite waard.

• Zambeesie77
thanks!
Pagina: 1