Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kleine computerkast voor een krachtige GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amanoo
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21-06 08:47

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
Computerkast. Ik neem soms mijn computer mee in een hikingtas, en zit dan al vrij krap. De nieuwe kast wil ik daar graag in kunnen zetten. Momenteel heb ik een Kolink Satellite, maar die is te krap voor de nieuwe GPU. Ik krijg waarschijnlijk binnenkort een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G, met een lengte van 290mm. Dat is net te krap voor de GPU, plus dat er maar 1 case fan in zit. Dan gaat de computer sowieso oververhitten. Toen ik nog een GTX770 had gebeurde dat ook. Verder heb ik een i7 7700K met daarop een be quiet! Pure Rock. Dit alles zit op een mITX bordje. Mijn voeding is een Seasonic Focus Plus 550 Gold, wat een ietwat kleinere ATX PSU is. Ik zou dat in de desbetreffende kast willen passen.

Wat is je budget?
Zo goedkoop mogelijk. Misschien 50 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Meestal op mijn bureau, maar soms neem ik het mee op de fiets in een hikingtas.

Ik heb al gekeken naar de Fractal Design Core 500, en de Node 304. Die zijn alleen wel hoger dan de huidige kast, zo'n 2cm. Maar ze zijn wel een centimeter smaller, dus mogelijk past het dan nog in de tas. Het is wel de vraag of de GPU niet te dik is om in die kasten te passen, misschien.

Alle reacties

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:41
Sharkoon QB One? Best een kek kastje, of je die 2 extra fans kunt gebruiken betwijfel ik met een flinke GPU. Minder hoog en smaller dan je Kolink maar wel een stuk dieper. Kan compacte ATX voedingen kwijt en wat grotere processorkoelers. Andere opties wordt lastig (of een SFX voeding nodig, of een lage koeler of een korte videokaart). Of het wordt ernstig duur denk ik :)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Wat heb je zelf al gekeken?

eisen:
gpu lengte: 290 mm
cpu cooler : 155mm
voeding formaat: Hoogte 86mm Breedte 150mm Diepte 140mm
kleiner dan Kolink Satellite : Hoogte 190mm Breedte 260mm Diepte 280mm

GPU produceert 370 Watt warmte
CPU produceert 70 Watt warmte
Dat is dus bijna 2x zoveel als een normale pc aan warmte kwijt moet.
Los van het feit dat je beter een nieuwe voeding kan kopen, hier de pc's die passen

Kijk eerst eens wat de maximale maten zijn van je tas?

Als je enkel ITX-systemen wil: https://tweakers.net/behu...o_kmW5QMr8kNZULZ4YMulBjG8
Als je tas toch wel behoorlijk groot is (meten is weten) https://tweakers.net/behu...ySKYoVk9UN5TuVquKKKB2J8Aw

[Voor 54% gewijzigd door 99ruud99 op 15-07-2020 15:24]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:14
Focus Plus Gold geeft problemen met een 1080 Ti.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dagion schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:09:
Sharkoon QB One? Best een kek kastje, of je die 2 extra fans kunt gebruiken betwijfel ik met een flinke GPU. Minder hoog en smaller dan je Kolink maar wel een stuk dieper. Kan compacte ATX voedingen kwijt en wat grotere processorkoelers. Andere opties wordt lastig (of een SFX voeding nodig, of een lage koeler of een korte videokaart). Of het wordt ernstig duur denk ik :)
Als ik die extra fans niet kan gebruiken houdt het snel op. Ik lees zelfs dat er achter slechts een 80mm fan zit. Nu heb ik een enkele 120mm fan, en dat is veruit niet genoeg. Korte videokaart is geen optie, deze videokaart is er al. Het is misschien wat jammer dat ik al een tower koeler heb. Ik heb niet echt zin om nog een lagere koeler te kopen, want dat kost ook weer extra.
Zie original post.
99ruud99 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:19:
eisen:
gpu lengte: 290 mm
cpu cooler : 155mm
voeding formaat: Hoogte 86mm Breedte 150mm Diepte 140mm
kleiner dan Kolink Satellite : Hoogte 190mm Breedte 260mm Diepte 280mm

GPU produceert 370 Watt warmte
CPU produceert 70 Watt warmte
Dat is dus bijna 2x zoveel als een normale pc aan warmte kwijt moet.
Los van het feit dat je beter een nieuwe voeding kan kopen, hier de pc's die passen

Kijk eerst eens wat de maximale maten zijn van je tas?

Als je enkel ITX-systemen wil: https://tweakers.net/behu...o_kmW5QMr8kNZULZ4YMulBjG8
Als je tas toch wel behoorlijk groot is (meten is weten) https://tweakers.net/behu...ySKYoVk9UN5TuVquKKKB2J8Aw
Tas is lastig te meten. Flexibel materiaal en ronde vorming. De bodem is van binnen gemeten een keer 24cm diep en 36cm breed ongeveer. Maar dat is met een rondlopende bodem. En ik kan niet meten of het een perfecte halve cirkel is. Je kan geen blok van 24x36 erin zetten. De tas is een Active Leisure Mountain Guide 70.
Uszka schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:34:
Focus Plus Gold geeft problemen met een 1080 Ti.
Hoezo geeft die problemen?

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:41
Probleem is de combinatie van een lange videokaart, hoge towerkoeler en een ATX voeding en dat voor 50 euro. Die combinatie met ITX kan niet veel kleiner dan die Sharkoon denk ik? Volgens mij is de airflow wel beter dan de Kolink. Meen me nu ook te herinneren dat de hoogte van de CPU koeler beperkt werd door de aanwezigheid van fans, en niet de GPU maar dat zou je even na moeten kijken.

Heb zelf een tijd in deze categorie gezocht, ook een Sharkoon gehad maar uiteindelijk voor de Sugo SG13 gegaan, maar ik had een kortere GPU en een lage koeler.

En @Uszka doelt waarschijnlijk op problemen die de Focus Gold serie had met bepaalde videokaarten als ik het me goed herinner. Je zou het even op moeten zoeken om er zeker van te zijn maar de beveiliging van de voeding greep te laat in waardoor het systeem uitviel dacht ik.

• Uszka
Amanoo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:16:

[...]

Hoezo geeft die problemen?
Valt uit icm een 1080 Ti omdat de OCP te laag is afgesteld. Vanaf serienr 1805*** is dat aangepast alleen gaat de ripple out of spec dus is ook geen oplossing gebleken. De opvolger van de Focus Plus Gold kwam daarom erg snel.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23:16
Als je toch een nieuwe voeding gaat kopen, koop een itx voeding, dan kan je uit veel meer kasten kiezen

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:50:
[...]

Valt uit icm een 1080 Ti omdat de OCP te laag is afgesteld. Vanaf serienr 1805*** is dat aangepast alleen gaat de ripple out of spec dus is ook geen oplossing gebleken. De opvolger van de Focus Plus Gold kwam daarom erg snel.
Well, shit...

Aan de andere kant, ik bedenk me net dat degene van wie ik de videokaart zou krijgen ook een Focus Plus Gold heeft. Nooit ergens last mee gehad. Maar het kan wel eens handig zijn om op zijn minst serienummer te controleren. Als ik het oudere serienummer heb gaat dat OCP sowieso een probleem zijn. Als dat het geval is kan ik inderdaad net zo goed op zoek naar een andere voeding.

Waarschijnlijk heeft die vriend van me dan de versie met ripple issue, en wellicht dat dit videokaartmodel net iets iets slims doet met wat condensatoren? Het lijkt me namelijk dat als hij de oude versie met OCP problemen had, hij dat wel had gemerkt. Hij heeft de nodige zwaardere games wel gespeeld, dus die kaart zal wel af en toe aardig wat stroom hebben getrokken.

Maar ja, anders op zoek naar een andere voeding. En dan kan ik net zo goed kijken of ik een behuizing met enkel SFF voeding support kan vinden. Zit ik niet op te wachten, maar goed.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Amanoo Kies een SFX voeding met de Node 304. SF600 met de 1080Ti

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 09:54
de kleinste oplossing is ook de goedkoopste: zet de zaag en de boor in je huidige kast.
Gat voor de gpu die 1cm aan de voorkant uitsteekt en extra fans aan de buitenkant van de luchtroosters! Mooi is anders maar klein en goedkoop is het zeker

-specs-

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Rrob schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:01:
de kleinste oplossing is ook de goedkoopste: zet de zaag en de boor in je huidige kast.
Gat voor de gpu die 1cm aan de voorkant uitsteekt en extra fans aan de buitenkant van de luchtroosters! Mooi is anders maar klein en goedkoop is het zeker
De voorkant openmaken om er een fan tussen te zetten wilde ik nog overwegen, maar om ook nog de zaag erin te zetten gaat misschien wat ver. Zeker omdat de kaart toch wel richting 2 centimeter langer gaat dan de huidige, en de huidige is al erg lang is, waardoor ik die eerst in de kast moet werken om vervolgens het moederbord er onder te schuiven, anders past het niet. Ik denk niet dat ik die 2cm lengte nog over heb aan frontpaneel. Als ik ook een gat door het frontpaneel moet zagen en de kaart door het frontpaneel moet steken, dan komt het volle gewicht van de computer op de videokaart te staan als hij in mijn tas zit.

Ik heb wel eens een gat in een computer gezaagd voor een videokaart, maar die hoefde ik niet ook nog mee te kunnen nemen.

[Voor 6% gewijzigd door Amanoo op 16-07-2020 11:15]

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 09:54
Amanoo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:12:
[...]

De voorkant openmaken om er een fan tussen te zetten wilde ik nog overwegen, maar om ook nog de zaag erin te zetten gaat misschien wat ver. Zeker omdat de kaart toch wel richting 2 centimeter langer gaat dan de huidige, en de huidige is al erg lang is, waardoor ik die eerst in de kast moet werken om vervolgens het moederbord er onder te schuiven, anders past het niet. Ik denk niet dat ik die 2cm lengte nog over heb aan frontpaneel. Als ik ook een gat door het frontpaneel moet zagen en de kaart door het frontpaneel moet steken, dan komt het volle gewicht van de computer op de videokaart te staan als hij in mijn tas zit.

Ik heb wel eens een gat in een computer gezaagd voor een videokaart, maar die hoefde ik niet ook nog mee te kunnen nemen.
Als je het huidige gat voor de gpu aan de voorkant hoger maakt kan je de normale inbouwvolgorde handhaven, en je moet idd ook een gat in het frontpanel zagen. Als je dat gat wat te groot zaagt kan je het verwijderde deel gebruiken als bescherming voor je gpu, heb je alleen 4 stukjes draadeind en 16 moertjes voor nodig.
Als je niet wilt zagen én geen andere cpu koeler wilt kopen is de node 304 de kleinste kast waar alles in past, zo simpel is het.
De core 500 is trouwens een stuk goedkoper en maar 3mm hoger pricewatch: Fractal Design Core 500

edit> ter info, 1 meter M4 draadeind en een hand moeren kosten samen €1,50 bij de bouwmarkt

[Voor 9% gewijzigd door Rrob op 16-07-2020 12:07]

-specs-

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Core 500 is alleen de optie voor DVD-speler. maar bij Fractal kun je dat deel verwijderen als het in de weg zit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb besloten dat ik teveel wil. In plaats daarvan ga ik een grotere kast kopen, en een nieuwe voeding. Om de nieuwe kast mee te kunnen nemen ga ik op zoek naar een andere rugtas. Dit gaat ver boven budget, maar ik heb zojuist wat extra klusjes aangeboden gekregen waarmee ik het kan financieren.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Aerocool Bolt Mini. De voeding wordt dan waarschijnlijk een Seasonic Focus GX-550 (wellicht hoger als ik dat kan financieren, een hoger wattage is bij een semi-passieve PSU wel fijn, plus extra speelruimte). Hoger is overkill, maar niet zonder kleine voordelen. De tas wordt dan de vidaXL Leger-stijl rugzak 40 L. Die is 45 x 21 x 50 cm, wat hem iets breder maakt dan de kast lang is, en een redelijk stuk hoger. In de breedte past het waarschijnlijk precies. Dat komt waarschijnlijk best goed uit voor nog wat extra kabels en waarschijnlijk zelfs net aan mijn toetsenbord. Enkel mijn beeldscherm wordt lastig, die pastte wel in de hiking tas, al was het krap. Maar tegenwoordig, sinds ik een bak voorop mijn fiets heb, neem ik die toch los mee. Wellicht die ik het scherm op de rug en de computer in de tas en die in de bak. Even kijken wat fijner is

Dit kastje is niet al te duur en nog een redelijke maat. Het gewicht lijkt ook mee te vallen. Veel kasten zijn zwaarder. Het is wat karig qua fans, maar er zijn genoeg fan ports en ik heb nog 4 120mm fans. Ik vind het alleen wat tacky, want het heeft een zijraam en een RGB streep. Ik ben redelijk minimalistisch. Als puber vond ik de groene Apevia Xplorer geweldig, maar dat is toch wel voorbij. Wellicht zou iets als de Aerocool CS-103 een optie zijn, die is goedkoper en lichter, maar die oogt wel erg ouderwets. Zowel qua uiterlijk, als qua plaatsing van componenten. Voeding die bovenin is en zo. Ook minder goede opties voor airflow.

[Voor 8% gewijzigd door Amanoo op 20-07-2020 11:07]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik wil nog wel vragen aan onder andere @Uszka of de Seasonic Focus GX serie een goede keus is, of staan die ook berucht om ripple/OCP?

• Uszka
Zou sws geen Seasonic nemen. Er is beter te koop voor een niet al te hoge meerprijs. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W en pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum zijn duidelijk betere voedingen. Betere elektronica, betere fan, betere kabels.

Je weet dat semi-passief een kostenbesparing is? Op die manier kan er een goedkopere en dus kwalitatief minder goede fan in.

Behuizing vind ik behoorlijk waardeloos oor een high-end systeem. Misschien is pricewatch: Metallic Gear Neo G Mini V2 een optie. Kwalitatief veel beter en nog genoeg mogelijkheden om je fans te monteren.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Waarom probeer je niet gewoon eerst je huidige voeding?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
mitsumark schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:06:
Waarom probeer je niet gewoon eerst je huidige voeding?
Mensen hier zeiden dat de oudere versies van de voeding een te gevoelige OCP hebben waardoor die afslaat bij een 1080ti. Ik heb zo'n oude versie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Dan zie je het vanzelf wel of die afslaat, 99%+ van de mensen merkt namelijk helemaal niks.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True