Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ikje1979
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 20:28

Ikje1979

Never argue with an idiot.

Topicstarter
Heb een nieuwe behuizing gekocht die ik erg mooi vind.
Mooi compact maar mag dan wel een nieuwe build doen omdat mijn huidige setup met ATX niet gaat passen.
Het gaat om de volgende case:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenBitFenix BitFenix Portal Window Zwart€ 138,55€ 138,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,55

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[i]Casual gamen, voornamelijk: World of Warcraft, World of Warships, Command & Conquer remasterd.
Daarnaast ook het standaard office gebruik, internetten en youtube kijken.
En af en toe een of meerdere VM's om het een en andere testen. /i]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zit nu met wat ik aan componenten op het oog heb onder de €1000. Dat is nog zonder eventuele videokaart. Maximaal wil ik tot €1500 gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit gaat sowieso mee

1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart€ 648,95€ 648,95
1ToetsenbordenMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G500s Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1GamecontrollersRazer Orbweaver Chroma Zwart€ 144,95€ 144,95
1Gaming headsetsRazer Tiamat 7.1€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 793,90

En ik twijfel nog of ik ook de huidige videokaart mee neem.

1VideokaartenGigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ben nu tot de volgende build gekomen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3€ 248,90€ 248,90
1WaterkoelingThermaltake Water 3.0 120 ARGB Sync€ 96,85€ 96,85
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX433C16PB3K2/32€ 178,62€ 178,62
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 127,-€ 127,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 107,90€ 107,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,27

Als eventuele nieuwe videokaart heb ik deze op het oog.

1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 424,40€ 424,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,40

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt vast aan bepaalde merken. Huidige moederbord is ook ASRock en ben daar tevreden over. Net zoals over de Sapphire voor de videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige desktop gaat alweer een jaar of 5 mee en het zou mooi zijn als deze dat ook weer kan.
De harde eisen zijn:
• Dat het moet passen in de nieuwe case.
• Max afmetingen voor de videokaart 310mmx138mmx45mm.
• Max afmetingen voor de voeding 130mmx125mmx63.5mm.
• Max afmetingen voor de waterkoeling 123mmx155mmx75mm.
• Zo stil mogelijk, zonder er extreme dingen voor te doen.
• Moederbord moet 5x audio uitgang hebben voor mijn 7.1 headset.

Ga je overklokken?
Is niet nodig maar als ik met wat tweaken er iets meer uit kan halen is het mooi meegenomen.

Wat verwacht je van ons?

Een advies of hetgene wat ik heb samengesteld een goede setup is die weer een tijdje vooruit kan.
Ook ben ik er nog niet overuit ofdat mijn huidige videokaart nog even meekan of dat ik nu toch voor een upgrade ga.
Nu is mijn eigen glazen bol een beetje troebel voor de lange termijn voorspellingen en die van jullie zal niet veel helderder zijn. Maar misschien heb ik nog iets over het hoofd gezien of zijn er verbeteringen mogelijk.

Hopelijk heb ik zo genoeg informatie neergezet.

Don't judge me on my creatifity, my genie is mentaly challenged.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:20
Waarom dat (overdreven) dure moederbord?
pricewatch: Asus ROG Strix B550-I Gaming in combinatie met de cashback (25 euro) levert ook al een stevig moederbord (en heeft ook 8 (7.1) audio). Als je bang bent voor airflow, kan je altijd nog een 4 pin fan splitter erbij kopen (a 5 euro). Ook de pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX zou al ruim voldoende moeten zijn.
Waarom die waterkoeler? Je zou ook een low-profile lucht koeler kunnen pakken, dat is prima voor een r5.
Waarom 32 GB RAM? 16 is meer dan genoeg voor wat je allemaal opnoemt. Er zijn weinig games die echt 32 GB RAM nodig hebben. Bijvoorbeeld een pricewatch: Noctua NH-L12S
Ik zou sowieso niet de oude GPU meenemen, die is al 5 jaar oud. Misschien is een pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 iets voor je ?

[Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 15-07-2020 14:39]

• Ikje1979

Ikje1979

Topicstarter
@99ruud99

Dankjewel voor de feedback.

De keuze voor het moederbord is deels bepaald doordat deze 5x 3.5mm aansluiting aan de achterzijde heeft.
De door jouw gelinkte moederborden hebben helaas maar 3 aansluitingen en vallen daardoor voor mij af.
Qua specs voldoen ze voor de rest wel aan mijn eisen. (zal bij startpost extra benoemen.)

De waterkoeler was met de gedachte om wat beter de warmte te kunnen afvoeren. Maar een low-profile koeler kan ook voldoen. Geen idee zo wat een Ryzen 5 echt nodig heeft. En gekozen moederbord heeft een afwijkende CPU-koeler bevestiging waardoor de AMD standaard koeler niet past.

Heb voor 32 GB RAM gekozen omdat ik ook nog wel eens een of meerder VM's draai. Zal ik ook bij mijn startpost aanpassen.

De gelinkte videokaart ziet er goed uit. Scheelt toch weer een paar tientjes. En zie dat het verschil in performance niet zoveel minder is ten opzichte van een RX 5700 XT.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Ikje1979 Geen idee waarom je dat geheugen genomen hebt, maar Ryzen is nogal kieskeurig als je de geadverteerde snelheiden wil. Bv. pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD832A of pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B zijn veel betrouwbaardere keuzes. Tenzij je echt met zekerheid weet dat dat setje dat je koos zonder problemen zoals geadverteerd draait op Zen 2.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 19:20
De performance van een non xt is minder hoog! MAAR hij produceert ook stuk minder warmte. Dat is beetje de reden waarom ik dacht die is goed genoeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ikje1979

Ikje1979

Topicstarter
@Borromini

Het geheugen gekozen aan de hand van de QVL van het moederbord. Bewust opgelet ivm bekende kieskeurigheid van Ryzen.
Zie de pricewatch: Crucial CT2K16G4DFD832A ook op de QVL staan van het moederbord.

@99ruud99

Minder warmte is altijd beter. En is het toch geen high end gaming build.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het verschil met een XT is echt na de komma, en dat ga je alleen maar zien als je een stevige koeling hebt (hoe koeler, hoe beter hij klokt; dat geldt evengoed voor de gewone versie).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True