Toon posts:

NAS + Plex Media Server systeem

Pagina: 1
Acties:

• BeachChicken
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 26-02 09:17
Omdat ik op een vorig thread goede adviezen en reacties heb gekregen wil ik ditmaal mijn built tegen jullie aanhouden om te kijken wat misschien beter kan etc.

Ik zoek een?
CPU, Moederbord, Geheugen DDR4, interne harde schijf (SSD Nvme), voeding (optioneel)

Wat is je budget?
Zo'n 400 euro, gezien mijn vorige samenstelling (die ik geannuleerd heb) hierover ging en mij verzekerd werd dat dit een stuk goedkoper kon

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Betreft CPU een Intel, met ingebakken GPU, omdat plex hiermee hardware transcoding ondersteund.
Graag wil ik ook de mogelijkheid hebben om op andere locaties/aparaten me media te bekijken.

Verder wil ik graag dat het moederbord wake-on-lan ondersteunt, hier zal ik veel gebruik van maken om
niet onnodig mijn energie leverancier te spekken. Het moederbord moet een mini-ITX zijn i.v.m. de behuizing die ik al heb. Het gaat daarbij om een SuperMicro SuperChassis 721TQ-250B

https://www.supermicro.co...is/tower/721/SC721TQ-250B

Verder twijfel ik nog over de voeding, met de behuizing is meegeleverd een 250W voeding. Maar hierbij kreeg ik het advies om deze te vervangen door iets van hogere kwaliteit en vermogen zo'n 350W. Er moet een Flex ATX form-factor voeding in. Er is mijn een Silverstone FX350-G geadviseerd, wat mij prima lijkt. alleen zit er een power switch op die er nog wel eens voor kan gaan zorgen dat die niet past. Dit komt vrij precies denk ik, zie link hieronder. (let hierbij op de power connector)

https://www.supermicro.co...ssis/CSE-721TQ_Back_0.jpg

Ik zou inderdaad ook voor een Synology systeem kunnen gaan maar dit wil ik niet. Ik vind zelf bouwen leuker en ik wil de complete vrijheid hebben wat ik ermee kan en doe. Ik wil er zelf debian op gaan draaien en de boel zelf in elkaar knutselen/configureren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik ben bezig een NAS te bouwen voor thuis gebruik, tevens zal hier Plex op komen te draaien. Maximaal
zouden er 3 mensen gelijktijdig gebruik kunnen maken van deze machine, maar in de praktijk zal het voornamelijk ikzelf zijn. Ik ben geen 4K-verzamelaar, hoogste kwaliteit wat ik bekijk is 1080p. Het zou fijn zijn als de machine dit makkelijk aankan.

Rollen die deze machine zal vervullen:

- (media) bestands opslag.
- Download machine.
- Plex media server
- Low traffic web servertje voor thuisgebruik

Mijn samengestelde lijst:
  • Intel i3 8100 - 99,00 euro
  • Corsair Vengeance LPX DDR4 2400 8 GB - 52,90 euro
  • PRIME-H310I PLUS R2.0 - 81,00 euro
  • Adata XPG SX8200 Pro 256GB - 71,39 euro
Totale kosten 304,29 euro.

Toelichting componenten

CPU

Er werd mijn een Intel i3 geadviseerd voor een NAS i.c.m. Plex. Dan gaat mijn keuze uit naar een i3 met een
ingebakken GPU voor hardware transcoding. Ik verwacht er niet teveel van maar van wat ik lees moet 1080p haalbaar zijn.

Specs:

https://ark.intel.com/con...or-6m-cache-3-60-ghz.html

Memory

Bescheiden 8GB, Kan er altijd nog een extra bankje bij prikken. Deze is compatible met de CPU.

[i]Moederbord[/li]

Ondersteund wake-on-lan, en heeft een M.2 slot die NVMe ondersteund. Dit scheelt ruimte en extra kabels. Wat ik zie moet deze CPU ook passen op dit moederbord. Het kan zijn dat ik voor de zekerheid de leverancier een BIOS update laat doen omdat ik thuis geen alternatieve CPU heb liggen.

Optioneel: een tweede netwerk poort zal wel handig zijn, zodat ik verkeer delen kan.

Specs:

https://www.asus.com/Moth...PLUS-R2-0/specifications/

SSD

Hoeft niet teveel interne opslag capaciteit, 256 GB is voldoende en een M.2 SSD Chip is wel lekker klein.
Het gekozen heeft 4-SATA aansluitingen en dit komt overeen met het aantal bays dat ik heb. Alleen nu lees ik dat als ik de M.2 SSD aansluit dat 1 SATA "poort" verloren gaat. Echter wanneer aangesloten in PCIe mode lijkt dit niet het geval te zijn. (zie: specs moederbord)

Heel verhaal dit zie ik, ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk mijn eisen en wensen uit te werken. Als jullie nog andere informatie nodig hebben dan hoor ik het graag. Alle feedback is welkom.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee