Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme meter in combinatie met Ferraris meter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• eblocks
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 10-06 13:34
Ik wordt door liander opnieuw een gratis geplaatste slimme meter aangeboden, en met oog op de verplichting in combinatie met zonnepanelen in 2023,ben ik in overweging het aanbod te accepteren.

Ook lees ik de conclusie uit een onderzoek van UT in 2015 of 2017, dat alle geruchten over verkeerde metingen van de slimme meter daadwerkelijk een bewezen gronde hebben, en nog meer voedingsbodem geven voor enig wantrouwen. Liander legt uit dat mogelijk juist de oude draaischijven niet accuraat zijn, en je straks juist wel betaald voor wat je gebruikt. Dus... Meten is weten....

Nu bestaat er de P1 poort en de mogelijkheid om via een Raspberry nagenoeg realtime data te ontvangen. Zeer interessant, ga ik aansluiten, maar data komt van diezelfde meter.

Ik kan heel veel informatie vinden over slimme meters, alu hoedjes, privacy en meetwaarden, maar wat ik mij afvroeg, is het mogelijk -en betaalbaar- om een tweede meter te plaatsen die de meting van de slimme meter kan staven. Voor eigen opwekking kan ik dmv de Solaredge optimizers nauwkeurig de opbrengst in kaart brengen.

Wat ik mij afvroeg, Kan je (technisch gezien) de ferraris meter laten zitten, en dat je daarachter de slimme meter laat plaatsen? Zodat je twee afzonderlijke meetpunten krijgt van de stroomdoorvoer die door dezelfde kabel gaat? (Buiten het feit of liander daarmee akkoord zou gaa)n. Of zou dat totaal geen meerwaarde hebben door de extra stroom of zo die de unit kost, of dat een 2e meting juist gaat afwijken of zo?

[Voor 6% gewijzigd door eblocks op 15-07-2020 11:20. Reden: typevautjes, nuancering van vraagstelling]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 12-06 21:05
Heb je nu al zonnepanelen? Zo ja, dan weet je je werkelijke verbruik niet (tenzij de optimizers inderdaad de juiste opbrengst weergeven, maar hoe controleer je dat?)

Op zich zou het moeten kunnen 2 meters achter elkaar, echter geeft je dit meer redenen voor twijfel dan zekerheid.

Ze zullen nooit hetzelfde verbruik aangeven, dus heb je 2 scenario's:
1) Oude meter geeft een hoger verbruik aan dan de slimme meter.
Jij blij dat je de slimme meter hebt gekozen. Je betaalt minder dan wanneer je je oude meter had gehouden.

2) Oude meter geeft een lager verbruik aan dan de slimme meter.
Je voelt je bedonderd en geeft aan dat de slimme meter niet deugt.
Of geeft de slimme meter precies aan wat je verbruikt en is de oude meter onbetrouwbaar?

Als je meer zekerheid wilt hebben, zul je 3 meters moeten plaatsen.

[Voor 5% gewijzigd door CappieL op 15-07-2020 11:37]

PSN: Cappie85 (PS4)

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:00

Cyphax

Moderator NOS
eblocks schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:13:
Ik wordt door liander opnieuw een gratis geplaatste slimme meter aangeboden, en met oog op de verplichting in combinatie met zonnepanelen in 2023,ben ik in overweging het aanbod te accepteren.

Ook lees ik de conclusie uit een onderzoek van UT in 2015 of 2017, dat alle geruchten over verkeerde metingen van de slimme meter daadwerkelijk een bewezen gronde hebben, en nog meer voedingsbodem geven voor enig wantrouwen. Liander legt uit dat mogelijk juist de oude draaischijven niet accuraat zijn, en je straks juist wel betaald voor wat je gebruikt. Dus... Meten is weten....

Nu bestaat er de P1 poort en de mogelijkheid om via een Raspberry nagenoeg realtime data te ontvangen. Zeer interessant, ga ik aansluiten, maar data komt van diezelfde meter.

Ik kan heel veel informatie vinden over slimme meters, alu hoedjes, privacy en meetwaarden, maar wat ik mij afvroeg, is het mogelijk -en betaalbaar- om een tweede meter te plaatsen die de meting van de slimme meter kan staven. Voor eigen opwekking kan ik dmv de Solaredge optimizers nauwkeurig de opbrengst in kaart brengen.

Wat ik mij afvroeg, Kan je (technisch gezien) de ferraris meter laten zitten, en dat je daarachter de slimme meter laat plaatsen? Zodat je twee afzonderlijke meetpunten krijgt van de stroomdoorvoer die door dezelfde kabel gaat? (Buiten het feit of liander daarmee akkoord zou gaa)n. Of zou dat totaal geen meerwaarde hebben door de extra stroom of zo die de unit kost, of dat een 2e meting juist gaat afwijken of zo?
Is een kWh-meter voor in je groepenkast ook nog een interessant alternatief?
https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-kwh-meters
Ik kan me voorstellen dat ze bij Alliander die andere meter gewoon meenemen, maar je kunt ook dit soort meters overwegen, ze lijken niet zo heel duur te zijn.

Saved by the buoyancy of citrus

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Maak er dan gewoon een Technische Alternative EZ3 van, die heeft 3 stroomklemmen. (los bijkopen)
Die meet schijnbaar vermogen, blind vermogen, cosinus phi en weet ik veel, wat al niet meer.
En kan je ook uitlezen via een CMI en json.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"
Heb je meteen een doel voor je zonnestroom, als salderen op houdt.

Ik ben ooit in de weer gegaan met mid-gecerticeerde kWh meters.
Tot op heden geen (enorme) afwijkingen kunnen ontdekken.
Ik was ook zo argwanend als jij... ;)

[Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-07-2020 13:25]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 19:28
eblocks schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:13:
tja er is een plan, maar nog geen wetgeving die alles kan verplichten.
(dit is zover ik weet nog niet een totaal uitgewerkt plan, en een veel langer verhaal.
maar ze lopen graag een beetje voor op alles om meer redenen.
maar heb niet alles gevolgd op dit punt.)
jep, maar dat was bij zo weinig modellen dat het meer een storm in een glas water was als een echt probleem.
dit zou al lang opgelost moeten zijn.
(ik had graag zo een foute meter gehad, kan ik voordeel uit kunnen halen, lol.
nadat ik dat gezegd had tegen "bagatelliseer" club* van de overkoepelende netbeheerders, werd binnen 2 dagen besloten alle meters te vervangen. het leek wel of ze nog niet hadden bedacht dat dit ook tegen hun gebruikt kon worden. >:)
maar goed zal wel niet door mijn opmerking komen. ;) )
de P1 poort is niet helemaal realtime, en ook iets afhankelijk van je slimme meter model.
er zijn wel een hoop verschillen tussen de V3,4.2 of de nieuwe 5.0. ;)
dus zorg dat je de juiste krijgt (liefst de 5.0).

a ik zie een 5.0.2 verzie, geen idee of dit de laatste is?
https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf
ik zou me niet druk maken of de nauwkerigheid van slimme meters.
dat doen andere partijen voor je in de gaten houden met veel betere apparatuur als jij kunt betalen.
technisch gezien, geen enkel probleem.
maar zal in mijn meterkast wel lastig worden, daar is niet veel ruimte voor.

ik ben bang dat de meting die solaredge doet, meer afwijking vertoont dan de slimme meter of feraris meter.
(weet eigenlijk wel zeker ;) )

ik vind de alu hoedjes totalen onzin, vooral de beschuldigingen daar van.
er zijn echt wel dingen aan een slimme meter die zaken flink kunnen veranderen, en dit niet in het voordeel van de klant.
maar discussies daar over worden vaak te veel gepolariseerd en mensen hebben gewoon last om de andere stand punten te begrijpen en dan verschijnen de alu hoedjes.
gelukkig zijn er ook dingen in het voordeel van de klant, al zijn ze maar erg beperkt.

(heb je in het systeem ook al rekeing gehouden dat je solaredge achter de meter invoerd.
dus als je ijskast 500W gebruikt en je zonnepanelen leveren 500W.
dan gaat die 500W rechtstreeks naar de ijskast en komt niet langs de meter.
dan ziet de slimme meter of feraris meter gewoon 0W gebruik of levering.
dit is al snel +20% van de opwek uit de zonnepanelen, significant dus. ;) )

*) overkoepelend orgaan netbeheerders.
foutje gas schroefdraad, eerst bagatelliseren, dan in eens oplossen.
foutje registratie stroom, eerst bagatelliseren, dan in eens oplossen.
etc etc
het is hun default mode je kunt de klok er op gelijk zetten, echt vertrouwen wekkend is dat niet.
gelukkig werken er bij de netbeheerders ook veel mensen met echte kennis,
maar het zou wel handig zijn als ze eerst langs die mensen gaan voor dat de standaard weer naar buiten komt ;)

(maar het is zeker ook niet dat ik de netbeheerders iets kwalijk neem, ze zitten ook tussen hamer en aanbeeld een beetje vast. kunnen ze niks aan doen.)

mmm, nu is het verhaal dat een aantal slimme meters hun communicatie gaan verliezen i.v.m. het verlopen van de gsm frequente.
het verhaal was dat slimme meters 15 jaar minimaal mee moesten gaan.
dit gaat gebagatalizeerd worden, mark mijn woorden. ;)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-07-2020 12:32]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12-06 14:22
Meerwaarde is beperkt, want je gaat sowieso een afwijking vaststellen tussen de beide meters en dan is de vraag: welke is accurater / de waarheid

ten tweede: netbeheerder zal dit natuurlijk nooit doen, die willen dat 1 aansluiting ook 1 meter heeft. Ze gaan niet een tweede meter plaatsen en die beide in de lucht houden/in hun assetmanagementsysteem.

Je kunt het wel zelf doen door je netbeheerder een slimme meter te laten plaatsen en dan zelf een ferraris meter daarachter te zetten (zelf doen of installateur). Wat je ermee opschiet weet ik niet maar het kan.

• eblocks
Wow snelle reacties bedankt!.
Ik heb al ca 5 jaar de zonnepanelen, en opbrengst data via solaredge. Inderdaad heb ik geen ijkrapport in hoeverre hun opgaaf accuraat is, alleen maar een aanname en overzichten uit voorgaande jaren..

P1 communicatie is niet realtime, i know, ik meen gelezen te hebben in te kunnen stellen updates per 1 minuut. (maar das offtopic, kom ik wel uit) Ik hoef ook geen geijkte apparatuur, maar hoop simpelweg wel op vergelijkings materiaal van ervoor en erna.

Dat de meting met een andere techniek iets anders kan en zal zijn, is acceptabel met kleine marge

Maar op het moment dat dit inderdaad ineens 10% afwijking heb einde van het jaar, wil ik dat kunnen concluderen dat ik toch toe ben aan een nieuwe wasdroger, of dat die meting compleet anders blijkt te zijn.

Met wellis/nietes zal ik het niet winnen van een energie leverancier.
Wel als heel veel mensen soortgelijk concluderen.

Ik vind de kWh-meters erg interssant. beantwoord sterk mijn vraag om secundair te kunnen meten, en binnen gewenste budget uit te voeren

• Freek-Hendrik
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 10:53
eblocks schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:26:

P1 communicatie is niet realtime, i know, ik meen gelezen te hebben in te kunnen stellen updates per 1 minuut. (maar das offtopic, kom ik wel uit) Ik hoef ook geen geijkte apparatuur, maar hoop simpelweg wel op vergelijkings materiaal van ervoor en erna.
Ik weet niet hoe het voor oudere meters is, maar ik heb een versie 5.0 meter, en die stuurt iedere seconde een update via de P1. Heb niks kunnen vinden over instellen van die periode, maar dat vond ik ook niet echt nodig, krijg nu al data zat ;) . Dus misschien niet helemaal realtime, maar wel bijna. En als je nu een slimme meter krijgt wordt het waarschijnlijk toch een 5.x versie, en niet een oudere.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12-06 19:28
eblocks schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:26:
Maar op het moment dat dit inderdaad ineens 10% afwijking heb einde van het jaar, wil ik dat kunnen concluderen dat ik toch toe ben aan een nieuwe wasdroger, of dat die meting compleet anders blijkt te zijn.
als jij wil zien hoeveel je huis gebruikt met daar in verwerkt een gedeelte voor de wasdroger.
dan heb je de gegevens van de p1 poort nodig + de gegevens van de omvormer (of losse kWh meter, feraris is hier niet handig voor.).
die 2 moet je combineren voor het totaal gebruik van het huis.

dan kun je in die hele ruis (die je huis gebruikt) je wasdroger gaan filteren.
doe je dit niet, dan lukt het van geen kant. ;)
(je panelen zouden 2000W kunnen leveren en de wasdroger 1000W gebruiken, dan ziet de slimme meter maar 1000W naar buiten gaan en 0W gebruikt worden. veel mensen halen zonder aanpassen per jaar al een 20% eigen gebruik per jaar, ik zelf ga aardig naar de 30% eigen gebruik per jaar, dit komt doordat ik panelen oost-west heb en langere dagen maak als b.v. zuid.)

of

je kunt met de ferraris(of andere kWh meter) de slimme meter gaan lopen checken.
maar ben bang dat dit vrij zinloos is, de slimme meter doet echt wel wat hij zou moeten doen.
(en dit flink beter als bijna elke meter die je kunt krijgen. ;) )

dus het maakt wel erg uit wat je wil meten, en hoe je dit doet.
erg belangrijk. ;)

een welles/nietes win je niet van de netbeheerder, ook met veel mensen win je het nog niet van de netbeheerder.
pas als de netbeheerder door krijgt dat het ze geld gaat kosten, dan pas komen die in actie (en soms zelfs heel langzaam). >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• eblocks
Ik heb ook o.a. sonoff POW R2, wil ik verbruik van specifieke groepen in huis kunnen uitlezen, als van dewasdroger.

Maar mocht ik na 1 jaar een forse stijging zien in de afrekening, wil ik die enigzins kunnen verklaren. Komt dit mogelijk door de nieuwe meter, (afwijkende standen) of door eigen gebruik van apparatuur. (beide meters geven hoger verbruik aan)

Misschien installatie slimme meter een jaar uitstellen, vergelijkend materiaal opbouwen met Kwh meters, en dit verglijken met waardes slimme meter....

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of een slimme meter naast je "domme"?

Zoek eens op MLOEA.

Wise enough to play the fool

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Ik heb nog steeds een Ferraris-meter (uit 1970, dat is een andere levensduur dan die 15-jaar die een slimme meter misschien meegaat...), maar heb direct achter mijn hoofdschakelaar een eigen kwh-meter zitten (Eastron SDM220, MID-gecertificeerd). Afwijking tussen die 2 schommelt rond de 0,35%. 's Zomers groeit de afwijking wat harder dan 's winters. Wellicht is er dus wel een punt dat de Ferraris een beetje ingesleten is in vooruit draaien en het achteruit draaien wat minder nauwkeurig doet. Geen spannende afwijking overigens: in 4 jaar pas 85kWh verschil. Geen idee wat de "juiste" waarde is, dan heb je inderdaad nog meer meters nodig.

Enige dat voor de nieuwe saldering verplicht wordt is een meter met verschillende telwerken per richting. Dat hoeft geen slimme meter te zijn, maar mag ook een "digitale meter zonder communicatiemogelijkheid" zijn (wat de netbeheerders een "domme meter" noemen). Mijn Ferraris zal toch wel een keer afgekeurd worden, bovendien wordt het hoog tijd om naar 3-fase over te stappen, dus dan komt er sowieso een nieuwe meter (een domme is goed genoeg voor mij, alle slimmigheid doe ik wel met mijn eigen meters).

Solaredge is hopeloos optimistisch in hun statistieken. Mijn omvormers beweren dat er wel 5% meer stroom geproduceerd is dan de (mid-gecertificeerde) kwh-meter die ik op de groep in de meterkast heb zitten.

• eblocks
Bedankt iedereen, voor alle info. Ocaj, bedankt voor je -voor mij- interessante ervaring te delen
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True