Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mono ipv Stereo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gerard1950
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 14-06 17:04
Sinds een paar jaar ben ik functioneel doof aan één oor. Muziek luisteren was een crime in het begin. Gaandeweg is dat minder geworden. Ik luisterde vaak Spotify via iPhone met koptelefoon, maar door het stereo effect valt heel wat weg.

Ik heb Qobuz ontdekt en heb nog een paar goede speakers en wil er een Bluetooth versterker bijkopen.

Stereo heeft voor mij geen nut, sterker nog dat zit in de weg. Voor de goede orde: mijn andere oor is nog goed genoeg om verschil in geluidskwaliteit waar te nemen.
Vóórdat ik die aanschaf doe wil ik weten of er een manier om stereo uit te schakelen?

Ik ben een volslagen leek op dit terrein. Ik denk aan volgende mogelijkheden:

1. Net als in mijn auto de balans helemaal naar rechts draaien. In de auto geen probleem vanwege het andere lawaai.
2. slechts één speakerbox aansluiten
3. De speakerboxen naast elkaar zetten

Alle drie niet ideaal, wie heeft er een beter idee of andere oplossing?

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Is het geen optie om het normaal in stereo aan te sluiten? Met een hoofdtelefoon natuurlijk logisch dat je de helft mist maar als speakers in een open ruimte staan maakt het dan iets uit? Je kan ze dan met 1 oor toch beiden horen. Of denk ik dan raar?

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:11
Gebruik je een iPhone als audiobron? Deze kan je op mono zetten.

Bij toegankelijkheid -> audio/visueel

[Voor 24% gewijzigd door Boel-Shit op 15-07-2020 09:02]

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 22:46

Woutoud

Advocatus ineptias

Is het niet zo dat je met één oor nog steeds stereo kan waarnemen, vanwege het verschil in timing tussen links en rechts?

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 21:51
Yep, en als je alleen 1 kanaal uitdraait mis je echt wat in, afhankelijk van de muziek.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Gerard1950
Boel-Shit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:00:
Gebruik je een iPhone als audiobron? Deze kan je op mono zetten.

Bij toegankelijkheid -> audio/visueel
Dát is een hele goede tip. Californian dreaming klinkt ineens weer zoals het hoort.
Ik vraag me af of dat ook werkt als je deze mono via AirPlay naar een BT receiver/versterker stuurt?

• Gerard1950
D vd V schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:50:
Is het geen optie om het normaal in stereo aan te sluiten? Met een hoofdtelefoon natuurlijk logisch dat je de helft mist maar als speakers in een open ruimte staan maakt het dan iets uit? Je kan ze dan met 1 oor toch beiden horen. Of denk ik dan raar?
Bedankt voor je reactie. Dat is precies de vraag die ik beantwoord wil zien.

• Gerard1950
Woutoud schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:08:
Is het niet zo dat je met één oor nog steeds stereo kan waarnemen, vanwege het verschil in timing tussen links en rechts?
Nee, dat is niet zo omdat er geen links is. Die weg tussen mijn linkeroor en mijn brein is kaputt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Gerard1950 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:29:
[...]
Dát is een hele goede tip. Californian dreaming klinkt ineens weer zoals het hoort.
Ik vraag me af of dat ook werkt als je deze mono via AirPlay naar een BT receiver/versterker stuurt?
Ik heb het net even getest via AirPlay naar mijn sterioinstallatie, hier verandert hij het ook naar Mono, dit zou dus moeten werken :)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerard1950
Top! Bedankt hiervoor :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True