Toon posts:

Mono ipv Stereo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-03 00:23
Sinds een paar jaar ben ik functioneel doof aan één oor. Muziek luisteren was een crime in het begin. Gaandeweg is dat minder geworden. Ik luisterde vaak Spotify via iPhone met koptelefoon, maar door het stereo effect valt heel wat weg.

Ik heb Qobuz ontdekt en heb nog een paar goede speakers en wil er een Bluetooth versterker bijkopen.

Stereo heeft voor mij geen nut, sterker nog dat zit in de weg. Voor de goede orde: mijn andere oor is nog goed genoeg om verschil in geluidskwaliteit waar te nemen.
Vóórdat ik die aanschaf doe wil ik weten of er een manier om stereo uit te schakelen?

Ik ben een volslagen leek op dit terrein. Ik denk aan volgende mogelijkheden:

1. Net als in mijn auto de balans helemaal naar rechts draaien. In de auto geen probleem vanwege het andere lawaai.
2. slechts één speakerbox aansluiten
3. De speakerboxen naast elkaar zetten

Alle drie niet ideaal, wie heeft er een beter idee of andere oplossing?

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Is het geen optie om het normaal in stereo aan te sluiten? Met een hoofdtelefoon natuurlijk logisch dat je de helft mist maar als speakers in een open ruimte staan maakt het dan iets uit? Je kan ze dan met 1 oor toch beiden horen. Of denk ik dan raar?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:45
Gebruik je een iPhone als audiobron? Deze kan je op mono zetten.

Bij toegankelijkheid -> audio/visueel

[Voor 24% gewijzigd door Boel-Shit op 15-07-2020 09:02]

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-03 09:17

Grozno

acts without consequence!

Is het niet zo dat je met één oor nog steeds stereo kan waarnemen, vanwege het verschil in timing tussen links en rechts?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-03 10:05
Yep, en als je alleen 1 kanaal uitdraait mis je echt wat in, afhankelijk van de muziek.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Gerard1950
Boel-Shit schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:00:
Gebruik je een iPhone als audiobron? Deze kan je op mono zetten.

Bij toegankelijkheid -> audio/visueel
Dát is een hele goede tip. Californian dreaming klinkt ineens weer zoals het hoort.
Ik vraag me af of dat ook werkt als je deze mono via AirPlay naar een BT receiver/versterker stuurt?

• Gerard1950
D vd V schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:50:
Is het geen optie om het normaal in stereo aan te sluiten? Met een hoofdtelefoon natuurlijk logisch dat je de helft mist maar als speakers in een open ruimte staan maakt het dan iets uit? Je kan ze dan met 1 oor toch beiden horen. Of denk ik dan raar?
Bedankt voor je reactie. Dat is precies de vraag die ik beantwoord wil zien.

• Gerard1950
Grozno schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:08:
Is het niet zo dat je met één oor nog steeds stereo kan waarnemen, vanwege het verschil in timing tussen links en rechts?
Nee, dat is niet zo omdat er geen links is. Die weg tussen mijn linkeroor en mijn brein is kaputt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paragon93
  • Niet online
Gerard1950 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:29:
[...]
Dát is een hele goede tip. Californian dreaming klinkt ineens weer zoals het hoort.
Ik vraag me af of dat ook werkt als je deze mono via AirPlay naar een BT receiver/versterker stuurt?
Ik heb het net even getest via AirPlay naar mijn sterioinstallatie, hier verandert hij het ook naar Mono, dit zou dus moeten werken :)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerard1950
Top! Bedankt hiervoor :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee